Schooien afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:25

Heey,

Mijn pony als je die na het rijden ofzo of een keer een appel geeft dan schooit ze heel erg.
Hoe kun je dit afleren want het is echt super vervelend..
en ze krijgt al bijna niets aan lekkers.. maar als ze maar merkt dat er iets in de buurt is al is het een korreltje bix dan neemt ze bijna je hele hand mee als ze het dan tog krijgt..
ze krijgt zelf voldoende te eten. (voer is net omhoog gegaan vanwege dracht)
en krijgt 3 keer per dag hooi om ze bezig te houden en 2x per dag bix

Heeft iemand tips? die nuttig zijn?

xx Sas

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:30

Ik heb het mijn paard afgeleerd door te targetten.
Nu weet ze precies wanneer ze wat lekkers krijgt!

Ik ga voor haar staan, steek mijn hand omhoog op een hoogte dat ze 'm aan kan tikken met haar neus.
Als ze dit doet, roep ik "YES" en krijgt ze een beloning.
"yes" is nu een teken voor een beloning, en het targetten vind ze nog altijd een erg leuk spelletje Knipoog

Sylvester06
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:22

Gewoon niets meer geven?

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:53

Niets meer geven of alleen iets geven helemaal na het werk in de voerbak.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:05

sowieso als ze aan het schooien is, dat gedrag straal negeren
gewoon doen wat je ging doen (afzadelen, borstel erover etc etc ...
idd ook niets meer geven uit de hand, als je aan het einde van je bezoekje toch iets wil geven , doe dan iets in de voerbak

GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:53

Okee ik zal het proberen ik gaf haar zoizo niets uit de hand en anders moes ze er altijd eerst wat voor doen.. (bijv voet of iets dergelijks)

Dewii
Berichten: 4549
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:56

Kijk daarmee uit, anders heb je kans dat ze gaat schrapen en dat is niet goed voor de hoeven!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:00

blessiej schreef:
Okee ik zal het proberen ik gaf haar zoizo niets uit de hand en anders moes ze er altijd eerst wat voor doen.. (bijv voet of iets dergelijks)



mmm, vaak gaan juist de paarden die voet leren geven voor een snoepje de neiging om juist te gaan schooien , schrapen etc

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:31

Schooien leer je af door niet meer uit de hand te voeren. Wil je wat lekkers geven, gooi dat in de voerbak.

SanneTilburg
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:51

Hoi,
mijn paard schooide bij de vorige eigenaresse ook heeeel erg. Van haar kreeg ze ook steeds pepermuntjes, die bewaarde ze in de poetskist, dus als je maar enigzins richting de poetskist liep, begon Kayleigh al meteen te schooien. Toen Kayleigh van mij werd, ben ik het meteen af gaan leren. Het was inmiddels ook gewoon gevaarlijk geworden, want ze kapte zo wild met haar voorbenen dat ze me al een paar keer bijna raakte.
Ik geef haar nooit meer iets uit de hand, echt nooit! Dat helpt echt heel goed. Na het werken geef ik haar op stal een wortel ofzo in de voerbak. Daar wordt ze ook niet vervelend van.
Mijn tip voor jou is dus om meteen te stoppen met iets uit de hand geven, als je dat een tijdje doet, zul je meteen merken dat het echt helpt. Let wel op dat ook anderen je paard niks geven, want dan begint je paard meteen weer te schooien. Ik let er bij de mijne ook altijd goed op, want als anderen haar iets geven, heb ik weer een vervelend paard.
Heel veel suxes met het afleren!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:38

Ik heb mijn pony's het schooien afgeleerd door ze alleen iets te geven als ze een of meer pasjes achteruitzetten. Alleen als ze op armlengte afstand of verder van me af zijn, krijgen ze iets, anders niet.
De ene had het na een week door en de ander na 5 min Haha!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:25

Shetfan schreef:
Ik heb mijn pony's het schooien afgeleerd door ze alleen iets te geven als ze een of meer pasjes achteruitzetten. Alleen als ze op armlengte afstand of verder van me af zijn, krijgen ze iets, anders niet.
De ene had het na een week door en de ander na 5 min Haha!


Same here, eerst een pas achteruit, daarna eten. Meer voor tijdens de gewone voerbeurten, duiken ze niet meteen in de bak, uit de hand voeren is zowiezo niet goed vind ik.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:34

niet meer uit de hand voeren, maar uit een bakje. als je dan het bakje vasthoudt weet ze genoeg. als het schooigedrag eruit is kan je het inderdaad oefenen door te targetten. wij hebben er hier ook zo één, is altijd gruwelijk verwend, en dat laat ze merken. ze krijgt nu niets meer uit de hand.

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:27

Als je na het rijden je paard afzadelt en aan het halster vastzet, kun jij onder tussen iets lekkers in de voerbak leggen. Zo gaat ze niet bij jouw schooien en krijgt ze toch haar beloning! Succes!

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Schooien afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:31

als je iets bij je hebt heeft ze dat vast door. als ze dan gaat schooien gewoon negeren, en zodra ze niet meer schooit haar dan juist wat geven dan weet ze dat ze echt wel wat krijgt maar dat ze daar niet voor hoeft te schooien. op die manier kan je nog wel uit de hand voeren, dit werkt bij mijn paard erg goed! Vork