Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafster
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-01-07

Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 15:31

Gisteren hebben we onze nieuwe haf opgehaald ze is 10 jaar en zou alles kennen en kunnen.
We hebben beperkt gereden bij de vorige eigenaar ivm met de grote bubbertoestand daar.
Vanmorgen heeft eerst iemand anders erop gereden. Zij heeft eerder een Haflinger ingereden.

En ik had haar gevraagd even te kijken.
Ons paardje was wel in het begin was onrustig allemaal nieuwe dingen nieuwe bak etc. Na het eerste rondje draf heeft ze even een bok gegeven. Dit was goed uit te zitten.
Ons paardje vond met name een slootje aan een van de zijden van de bak wat eng.
We hebben het bij stap en draf gehouden.

Vervolgens ben ik erop gegaan. Eerst even rondgestapt wat figuren gedraaid. Vervolgens in draf. Wat figuren gemaakt. Ging verder prima tot........... Ze een gigantische bok gaf hoofd naar beneden kont omhoog gedraaid en toen lag ik er 5 meter voor in een mooie salto.(alleen zere vinger)

Reden???? Geen idee....... Er reed nog een pony in de bak die ze erg leuk vond.......
Misschien omdat de andere aangalopperde.......
Uitproberen????? Kortom we weten het niet.

Ik ben er daarna wel weer opgegaan en rond gestapt. Haf was toen erg onrustig dus is er iemand in de buurt gebleven.Het was al met al dus nog niet zo'n groot succes. Ik heb mijn kinderen er nog niet opgehad even afwachten hoe dit gaat.(Veiligheid)

Wat is jullie inschatting wat er aan de hand is? Is dit de aard van deze haf dat ze dit direct al doet? Of is dit onwennigheid? Voor haar. Is dit uitproberen? Ik voelde deze bok absoluut niet aankomen... En kon hem dus ook totaal niet uitzitten zo hoog en gedraaid was het. Het maakt me wel enigszins onzeker .we hebben een beleerde leuk lieve Haf gekocht om met het hele gezin van te genieten. Ik weet dat het nog enigszins vroeg is en dat het een Haf is. Maar dit was wel erg heftig zo direct en gedraaid. Ik durf hier mijn kids niet zo op te laten. Ze zit momenteel nog in haar proeftijd. Wie o wie geeft advies?

Na het uitstappen (waarbij ze elke keer naar het hek ging van de bak (hier wil ik eruit) hetgeen natuurlijk niet doorging) Hebben we haar op het midden gezet en terug in de stal waar ze weer de coolheid zelf was. Alles leuk en aardig vond. Kinderen weer lekker op haar rug lagen en ronddraaiden. Ze lekker geborsteld is en het weer een knuffelpony was.

Monster_inc

Berichten: 57
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:36

ik denk inderdaad uitproberen bij de nieuwe eigenaars en mischien onwennigheid , zou het zelf even aan kijken , nog te vroeg om er iets van te zeggen , was ze mischien alleen maar fris ? omdat wat ik verder bergeep in de omgang wel braaf was .
Een kijkje naar het zadel kan ook geen kwaat , maar meestal reageren ze pas op een slecht zittend zadel na een tijdje als het zeer begint te doen ...

Mijn eigen paard was super braaf in de omgang alleen toen ik hem net kreeg had hij mij er ook flink afgebokt , ( echt zo`n bok uit het niets) en dat was puur een kwestie van uitproberen , onder begeleiding heb ik geleerd hoe ik hem door moest pakken en hem voor te zijn ( lichaamstaal van me paard leren kennen ) en een keer een bok uitgezeten en vanaf toen heeft het nooit meer gedaan ,
Laatst bijgewerkt door Monster_inc op 04-02-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:40

laat zoiezo ff naar het zadel kijken want uit joun verhaal blijkt dat later de kinderen lekker op haar rug lagen Tong uitsteken
verder kan het uitproberen zijn.. en als naast haar paarden rennen kan het natuurlijk ook dat ze daar druk van werdt Knipoog
ik zou haar de proeftiijd houden en mischien was het maar voor 1 keer maar mischien ook niet en dan doe je haar weer trug!
nouja verder veel sucses ermee groetjes charlotte

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:42

je hebt ze gisteren gehaald en vandaag gaan rijden?
zou het geen kwestie van eerst even laten wennen zijn?

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:44

@ sunshinelove: hoe kom je erbij dat er een proeftijd is eigenlijk? Ik lees dat nergens uit het topic vanaf of ik lees er overheen Bloos!

Het zou inderdaad kunnen zijn dat ze gewoon fris was, ik zou zeggen, niet al te veel krachtvoer geven dat ze niet al te energiek zou worden.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:24

Lijkt mij ook onwennigheid. En hoe wordt ze gehouden? Staat ze nu langer op stal dan ze gewend is? Hoe lang komt ze buiten? Want het zou natuurlijk ook teveel energie kunnen zijn geweest.

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:32

Onwennigheid icm uitproberen. Mag ik vragen waarom je haar niet eerst n dag of 3 à 4 gewoon hebt laten wennen (dmv loslopen in de bak, wandelen op t erf enz?)

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:36

Is mij ook gebeurd 2/3 weken terug toen ik voor het eerst op onze fjord ging Lachen

Ze bokte als ze in galop moest.

Het is nu goedgekomen, en 2 weken later springt ze aan in galop zonder te bokken Lachen

CowBoy21

Berichten: 264
Geregistreerd: 21-07-06

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:42

ik zou het zelf ook even aankijken nog

miss dat ze gewoon fris was en het paardje moet natuurlijk ook even de tijd krijgen om te wennen!

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:23

Vjestagirl schreef:
Onwennigheid icm uitproberen. Mag ik vragen waarom je haar niet eerst n dag of 3 à 4 gewoon hebt laten wennen (dmv loslopen in de bak, wandelen op t erf enz?)


Mee eens...

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:41

Als je bij de vorige eigenaar niet kon rijden vanwege de blub, is ze dan de laatste tijd wel gereden of heeft ze stilgestaan en is ze nu erg fris.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:43

Ik persoonlijk wacht een dag of 3 voor ik op een nieuw paard ga..... geef ze even de gelegenheid om de verandering enigsinds te verwerken.

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:49

denk ook dat ze gewoon moet wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe baasje. mijn pony heeft in het begin ook flink gebokt ze wou achter elk paard aan in de bak. maar na telkens goed afstraffen doet ze t niet meer. geef haar de tijd en inderdaad ga lekker met haar wandelen dan kan ze aan jou en aan de omgeving wennen. succes....

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:40

Het kan inderdaad uitproberen zijn, frisheid, dat ie nog moet wennen, etc. Hij weet wel hoe die moet bokken. Zou wel voor de zekerheid de oude eigenaar bellen (als ie morgen nog wat fris is), of hij bekend is met dit gedrag.
Er moet ook een klik zijn met het paard, je paard moet zich thuis voelen bij jou maar jij moet je ook "thuis voelen" bij je paard Knipoog
Je moet ook bedenken of je wel een paard wil corrigeren als hij dit gedrag kan vertonen, of dat je liever een beetje een sul wilt waar je je kinderen met een gerust hart op kan zetten. Zonder dat je denk..."misschien is ie vandaag wel te fris?"
Ga in ieder geval wel wat op je gevoel af of jij het paard wil ja of nee. Ze zit in de proeftijd zodat jij uit kan proberen of ze wel geschikt is voor jullie. Maak er gebruik van!
't is trouwens wel een echte haflinger-actie Clown

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:47

Ik heb de aankoop van mijn eerste paardje het zelfde gehad. Ze kwam net uit de trailer wilde ik na een paar uur op haar gaan rijden. Grote fout van mij ik gaf haar niet eens de kans om te wennen aan haar nieuwe omgeving en mij. Ze kreeg niet eens de kans mij te vertrouwen.Bij mij ging ze steigeren. En bij jou zijn er ook nog andere paarden aanwezig.
Ik heb haar toen een week met rust gelaten. En toch elke dag bij haar gaan om te poetsen. Daarna ging het super.( helaas is ze vrij snel overleden)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:42

Meteen erop als je een paard op een nieuwe locatie hebt kan ook het voordeel hebben dat je ze overdonderd, en dat ze dan juist niets doen, terwijl ze, als ze zijn geacclimatiseerd, juist wel dingen gaan uitproberen omdat ze dan lekkerder in hun vel zitten. Een paar dagen acclimatiseren kan dan ook averechts werken.
Ik zou dan wel voor zo'n eerste keer flink longeren, omdat je nooit weet wanneer ze voor het laatst onder het zadel zijn geweest. Het risico dat ze dan van frisheid bokken is dan veel kleiner.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:49

LadyLuna schreef:
@ sunshinelove: hoe kom je erbij dat er een proeftijd is eigenlijk? Ik lees dat nergens uit het topic vanaf of ik lees er overheen Bloos!

Het zou inderdaad kunnen zijn dat ze gewoon fris was, ik zou zeggen, niet al te veel krachtvoer geven dat ze niet al te energiek zou worden.

Er staat dat ze een proeftijd heeft, dus je kunt het inderdaad nog even aankijken. Ben het ook met je eens vwb het krachtvoer. Maar ik zou wel opletten dat je voldoende kritisch blijft, zeker als je kinderen er ook op moeten. Dan hoort een paard nooit zo te bokken; dat mag een braaf gezinspaard gewoon niet doen!

Vales

Berichten: 538
Geregistreerd: 12-02-05

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:37

Wij hadden een ruin gekocht die echt super lief in de omgang was ging echt heel super.

Totdat we erop gingen rijden, het proefrijden ging goed bij de eigenaar en de eerste keren het zadel testen ook. Totdat hij ineens als een malloot rondjes ging rennen en bokken, recht op de bakrand afrennen expres, mijn moeder liet hij niet opstappen dan gallopeerde hij meteen hard weg of ging steigeren.

Achteraf blijkt dat hij heel onzeker onder het zadel was en dat er ook diverse dingen met hem gebeurd waren.

Moet zeggen dat het nou echt een schat van een beesiej is we hebben er gewoon aan gewerkt, meneer is nog steeds wel een beetje schrikachtig maar gewoon te vertrouwen nu.

Ik denk dat het vooral ook wennen is aan jullie en een nieuwe omgeving.
Ik zou het even aankijken mocht je echt zo'n idee hebben dat ze niet het paardje is dat je zoekt zou ik haar toch terugbrengen, zeker als er kinderen op moeten zoals hierboven al gezegd..

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:44

Monster_inc schreef:
ik denk inderdaad uitproberen bij de nieuwe eigenaars en mischien onwennigheid , zou het zelf even aan kijken , nog te vroeg om er iets van te zeggen , was ze mischien alleen maar fris ? omdat wat ik verder bergeep in de omgang wel braaf was .
Een kijkje naar het zadel kan ook geen kwaat , maar meestal reageren ze pas op een slecht zittend zadel na een tijdje als het zeer begint te doen ...
,


mee eens!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:52

ik had de pony ook eerst even laten wennen als ik jou was en eerst flink in de omgang laten wennen door te poetsen en longeren etc. Rijden zou je toch voldoende moeten hebben kunnen beoordelen voor de koop en anders ben je (te) snel tot aankoop overgegaan.
Je kunt hier nu alsnog tot overgaan; doordat jij er meteen weer op bent gestapt heb je nog niets "verloren". Ik zou zelf:
* de vorige eigenaar op de hoogte stellen
* pony 2 daagjes laten wennen zonder te rijden maar wel met de rest erbij
* ZONDER omstanders of andere pony's erbij gaan rijden als je weer gaat rijden
Als ze te fris is door veel stil te hebben gestaan bij vorige eigenaar, dit er eerst aan de longe uithalen en daarbij flink aan het werk zetten.
Ik vind het wel belangrijk de vorige eigenaar op de hoogte te houden, want stel dat ze dit gedrag blijft vertonen en je wilt de koop terugdraaien ivm te gevaarlijk voor je kids etc dan is dit wel belangrijk lijkt mij.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:56

uhhh?? ooit eens aan de karakters gedacht van de haflingers ze staan er om bekend, dat ze best sterk zijn en dat bokken ook voorkomt in hun woorden boek. Natuurlijk test een paard je uit. Maar goed ze moet ook wennen

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:34

Volgens mij is dit gewoon onwennigheid. Blijft je haf dit doen, misschien heeft hij last van zijn rug, wat ik me niet kan voorstellen, want dan was je er al eerder afgebokt.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:37

Ben het met de andere eens laat het beestje eerst even wennen aan de nieuwe situatie het is best ingrijpen nieuwe stalling en nieuwe eigenaar etc.
Het rijden is denk ik gewoon uit proberen misschien als je het even laat wennen dat het over een weekje goed is en zo niet zou ik ook even het zadel etc na laten kijken

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:43

Nieuwe ruiter, nieuwe omgeving.. Ik hoop maar dat je niet zo naief was om te denken dat het paard geen stap verkeerd zou doen en je gelijk vanaf dag één je kinderen er veilig op kan zetten. Knipoog

Ik zou me niet zo druk erover maken. Het is en blijven dieren en die kunnen nog wel eens onberekenbaar zijn, helemaal in combinatie met frisheid. Haflingers staan ook bekend om goedig te zijn, maar dat betekent zeer zeker niet direct dat ze nooit een stapje verkeerd zetten 8helemaal niet als za fris zijn bv). Je hoeft er niet gelijk vanuit te gaan dat je een vals paard hebt gekocht ofzo Knipoog

Geniet nog even van die proefmaand (prima afspraak in jouw geval
Lachen ) en pas na een maand zou ik pas gaan relativeren of dit karakter/paard bij jouw en je bedoelingen met het paard passen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Nieuwe haf binnen 20 minuten eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:32

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat