Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:07

Mijn pony is bijna 2 jaar en ik deel hem samen met mijn buren.
Het meeste hebben mijn buren over 'em te zeggen.

Ze kwamen vandaag ineens met een hoofdstel aanzetten en me buurman zei; 'dat is goed hoorde ik van iemand want dan kan 'ie er alvast aan wennen.'
Ik dacht meteen: 'NEEJOH!'
Maar ik zei heel rustig: 'Dat kan toch niet nu al want zn tanden moeten nog doorkomen enzo en volgens mij is dat niet goed voor zn tanden?'

Nou uiteindelijk kwam het er dus op neer dat mn buren binnenkort het hoofdstel willen proberen.. dat is toch absurd..
Ofniet?

Mijn buren zijn echt het type van; wij weten het beter en die 14 jarige niet..
Terwijl hun kennis van paarden toch echt zwaar tegenvalt!

Wat vinden jullie hier nou van en kennen jullie ook zulke mensen die zo zijn? Meningen graag Lachen

Eeffii

Berichten: 944
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:08

Zou het niet doen..

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:09

Tja, op zich kan het wel. Veel jonge hengstel hebben ook al op vroege leeftijd een bit in. Maar vaak komt van het één het ander en dat is jammer.
Waarom zou hij er nu aan moeten wennen terwijl je en je buren er pas over jaar mee aan het werk kunnen? Hij went snel genoeg aan een hoofdstel.

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:11

@ Eeffii ; Nee, dat vind ik nou ook.. maarja mijn buren vinden dat het wél kan en ik kan ze niet overhalen..
@TeeGee ; Ooh okee. ja, inderdaad. Ik vind ook dat ze beter kunnen wachten maargoed.. zo zitten ze niet in elkaar.. mijn buren Knipoog
Ze willen het trouwens doen omdat ze vinden dat als we dan buiten lopen meer controle hebben over het paard.. hmm.. daar ben ik het dus niet mee eens

Jooorie

Berichten: 308
Geregistreerd: 02-01-07

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:34

Je kunt wel vast laten wennen maar het is nog wel een beetje vroeg. En als je dan laat wennen zou ik nog even zonder bit gewoon aan de hand wandelen. Het lijkt me niet zo goed voor zn tanden

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:35

het kan wel, maar het heeft geen nut, ik zal het gewoon doen als ie een jaar of 3 is.

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:37

het kan best, krijgt ie niks van . maarrr het is helemaal niet nodig. hij hoeft er nog lang niet aan te wennen

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 21:26

okee Lachen
hier ben ik het wel redelijk mee eens

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:00

het kan wel maar het absoluut geen nut what so ever
beestje is drie dus als het goed is gaat er het eerste jaar sowieso niemand op , of aan de longe of wat dan ook
dus wat de toegevoegde waarde dan is van nu een hoofdstel wennen is ...ik zie het niet

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:24

het kan absoluut geen kwaad voor tanden, kiezen of iets dergelijks en je zou hem er dus best aan kunnen laten wennen, alleen kun je je afvragen wat het nut ervan is

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:19

Kan zeker geen kwaad, mijn 2 jarige heeft ook al een hoofdstel in gehad, gewoon even proberen, lekker ermee laten staan en flink belonen.

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:24

Mijn vorige paardje kreeg met 2,5 voor het eerst een hoofdstel om. En dan gewoon tijdens het poetsen enzo.

Saskiia

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Lienden

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:18

Het kan wel, maar ik zou het niet doen.. Zijn/haar tanden zijn inderdaad nog neit door. Als hij aan het halster gewend is (wat waarschijnlijk wel het geval is) Kun je ook het hoofdstel omdoen zonder bit. Je kunt ook een keer het bit los indoen. Kijk wat het paardje hiervan vind, gaat het goed met het hoofdstel en het bit, kun je het hele hoofdstel indoen. Succes!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:01

Je pony is bijna 2 jaar en heeft nog geen tanden? Wat is dat voor ras dan?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:11

tuurlijk heeft ie wel tanden. Hij heeft alleen nog niet gewisseld: Dat doet ie met z'n kiezen op 2,5-, 3-, en 3,5-jarige leeftijd en z'n voortanden op 2,5 3,5 en 4,5

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:20

Ja dat weet ik ook wel maar ik lees hier tot 2x toe dat de tanden nog niet door zijn, dat is toch echt heel iets anders dan wisselen Tong uitsteken

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:24

ik reageerde ook eigenlijk op 1 post voor die van jou

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:27

wat is het nut hiervan volgens de buurman?
Als hij bang is dat hij het bit straks niet accepteert dan is dat onzin je hebt straks nog tijd genoeg om hem dat "aan te leren".
Straks gaan ze er met 2,5 vast een longe aanknopen of een zadel erop gooien omdat dit goed zou zijn, ik zou ze mooi tegenjouden puur om dit soort praktijken te voorkomen.
Ik vind: voor een keertje voor de "fun" vind ik het niet erg maar het moet geen gewoonte worden.
Of hebben ze er echt een bedoeling mee? Zo van: verkeersmak maken aan het hoofdstel ofzo?
Want dan kun je dat soort dingen gaan weerleggen.
Slotsom: het kan geen kwaad maar heeft imo geen enkel nut :S

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:29

Snap het probleem niet zo, zolang ze het bij een hoofdstelletje houden, geen probleem toch?

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:31

o ik zie dat ze het inderdaad doen wegens buiten lopen, zoiets had ik al verwacht.
Ik hoor dit wel van meer mensen en zelf vind ik het toch wel zo'n stomme reden!
Dan legt het paard een rare link met hoofdstel / buiten wandelen bv als hij een keer iets meemaakt of wat bang is aangelegd.
Bovendien heb je echt niet veel meer te zeggen dan met halster; als een paard echt niet wil hou je er toch niets aan; bit of niet.
Begin gewoon op een goede plek en als het kan met een andere pony erbij aan het verkeersmak maken en doe anders eerst goed grondwerk met het paard zodat het vertrouwen goed is.
Kun je anders niet zelf "gauw" de pony verkeersmak maken met halster? Kun je dit zelf aantonen Lachen
Succes met overtuigen!

emilieke
Berichten: 322
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: beveren-waas (België)

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:33

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar wat heb je er dan aan ? Verward
En wat betreft over die tanden, mij werd steeds verteld dat er niet eens tanden staan op de plaats waar het bit moet Scheve mond

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:30

Mackie schreef:
ik reageerde ook eigenlijk op 1 post voor die van jou
Oeps, had ik niet door Bloos Haha!

Maar wat het bit betreft, het is dat ik zelf tegen ijzergebruik ben en dan zeker in een paardenmond, ik zie daar dus echt het nut niet van in (maar goed, dat is een hele andere discussie) maar als ze een bit willen gebruiken alleen om het dier onder controle te houden dan zijn ze wel heel erg verkeerd bezig. Dan zou ik toch eerst eens ergens anders aan gaan werken. Ik begrijp sowieso niet waarom ze al aan de gang willen met zo'n jong dier, lekker naar buiten en laten spelen dat ding.

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:13

Het is dus zo dat ze het hoofdstel willen indoen met buitenlopen enzo zodat ze 'em beter onder controle kunnen houden.
Dat vind ik dus niet.

@ Caira: maar mijn buren willen dus gewoon dan met hem buiten gaan lopen enzo. Niet alleen lekker laten staan met hoofdstel zegmaar.
@Nickolay: 2,5 is natuurlijk een ander verhaal als bijna 2 Knipoog
@T@nj@: Ooh sorry het staat er een beetje vaag. Maar er is mij dus ook verteld dat tanden nog niet door zijn.. en anderen zeggen weer van wel.. Ik vind ook dat ze hem gewoon nog een beetje vrij moeten laten.. maarja wie ben ik he Verward (volgens hun ben ik dus niet zo belangrijk)
@anniee: Ik ben dus ook bang dat er dan een zadel volgt en longeerlijn enzo.. maarja ik kan ze echt niet stoppen omdat ze mij als 'de domme 14-jarige' zien.. en btw; de pony is al verkeersmak Lachen
@Klaasje: Zolang ze het daarbij laten is het voor mij ook geen probleem inderdaad.. maar ik ken die mensen wel een beetje en dat zijn dan van die mensen die dan te entousiast worden en dat er dan dingen gaan volgen..
@emilieke: Dat werd mij oók verteld inderdaad Knipoog

Bedankt voor de reacties allemaal.
Iemand nog tips of kent dit soort gevallen? Lachen

Boev
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-09-06

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:17

Opzich kan een hoofdstel geen kwaad. Het bit ligt overigens op de lagen niet op de kiezen dus die kunnen gewoon doorkomen/groeien.
Waar ik bang voor ben is dat ze aan het bit gaan trekken, omdat ze het willen gebruiken om controle te houden en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Ik zou als ik jou was een keer afspreken voor een goed gesprek met je buren, evt wat meer vertellen over je evaring met paarden. Dan weten jullie allebei waar je aan toe bent Lachen

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoofdstel bij een bijna 2 jarige ? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:19

Boev schreef:
Opzich kan een hoofdstel geen kwaad. Het bit ligt overigens op de lagen niet op de kiezen dus die kunnen gewoon doorkomen/groeien.
Waar ik bang voor ben is dat ze aan het bit gaan trekken, omdat ze het willen gebruiken om controle te houden en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Ik zou als ik jou was een keer afspreken voor een goed gesprek met je buren, evt wat meer vertellen over je evaring met paarden. Dan weten jullie allebei waar je aan toe bent Lachen


Ja, aan zoiets zat ik ook al te denken, bedankt Lachen