3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lorr_

Berichten: 625
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Gries i. Sellrain, Oostenrijk

3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 16:51

Hallo,

Ik ben bezig met het beleren van een 3 jarige haflinger merrie.
Ze heeft een paar keer zadel opgehad en hoofdstel ingehad, Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst bij haar het zadel opgelegt en dat ging super goed.
Nu vroeg de eigenaar of ik morgen op wil proberen..
Kan ik dat doen? Of kan ik beter eerst erop hangen..??

Bedankt.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:30

Eerst hangen. Als ze in paniek raakt kun jij je laten vallen. Zitten kun je doen als het helemaal goed gaat...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:32

Altijd jezelf rustig introduceren. Dus eerst zadel erop. En dicht bij gaan staan. Leun eerst een beetje tegen het paard aan. Dan voorzichtig (door middel van een krukje) over het paard heen gaan hangen. Dit langzaam opbouwen naar zitten.

Ik vind het zelf verstandig om niet meteen je voet in de beugels te zetten. Als ie bedenkt dat het eng is, en gaat rennen, dan kan het erg gevaarlijk voor je zijn als je voet in de beugel vast zit.... Pas als je echt rustig kunt gaan zitten je voeten in de beugels (dan kun je weer makkelijker blijven zitten als ie dan bedenkt om te vertrekken). Verder vooral veel rust. Na de eerst keer zitten weer afstappen, belonen en het daarbij laten. Een keer erna rustig beginnen met het rijden.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:55

opstijgen zowiezo zonder beugels, dus met behulp van een ander persoon, hek of krukje (hek kan weer gevaar opleveren als je er tegenaan valt). als je normaal opstijgt trek je altijd het zadel een beetje mee, en dat kan heel eng zijn de eerste keer. verder is het belangrijk dat ze het zadel al echt als normaal beschouwt. hoe gedraagt ze zich met opzadelen, wat doet ze als je longeert met los flapperende stijgbeugels? als jij nl je beugels verliest en ze kent de losse beugels niet, is dat negen van de tien keer reden om te rennen, en als jij dan zit te stuiteren lokt dat weer een bokreactie uit. zorg dat ze het zadel als vanzelfsprekend beschouwt, en ga er dan pas op zitten.

Lorr_

Berichten: 625
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Gries i. Sellrain, Oostenrijk

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 12:48

hangen vind ze al geen probleem, zware zak op zadel vond ze ook niet erg..

Many
Berichten: 8277
Geregistreerd: 30-10-04

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:38

Als ze hangen niet erg vond, kun je er zo langzamerhand wel eens op gaan zitten Lachen Inderdaad niet opstappen via de beugels maar via een krukje, hek of iemand die je een voetje geeft.
Eerste keer alleen even erop zitten en er weer af. Tweede keer stappen en er weer af. Langzaam opbouwen, zodat het voor jou en je pony iets leuks blijft Lachen

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:10

Heb je haar ook al gelongeert met zadel en hoofdstel in? Anders zou ik dat eerst een paar keer doen. Verder ben ik het met de rest eens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:35

Je kunt er gerust op gaan zitten, maar onthou dat bij het beleren van het paard de persoon op de grond belangrijker is dan de persoon in het zadel. Als je er zelf op wilt gaan zitten, zorg er dan voor dat je je zaakjes op orde hebt, en een persoon erbij hebt die je 100% vertrouwd. Longeer van tevoren zodat de ergste frisheid er uit is, en hou het paard aan de longe op het moment dat je er echt opstapt.

Lorr_

Berichten: 625
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Gries i. Sellrain, Oostenrijk

Re: 3 Jarige Haflinger paar keer zadel opgehad, nu erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:12

Mn schoonzus is altijd mee, longeren met zadel en hoofdstel kent ze al, en wordt 2 uur voordat ik kom meestal naar buiten gezet, en dan loopt ze zelf al te rennen en te vliegen, als ik met har bezig ben staat ze maar wat te doezelen en om zich heen te kijken