Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:20

Hayz, ik heb een jong paardje --->hier staat de uitleg ( viewtopic.php?f=53&t=724246 )
En dus is mijn vraag zou ik ze al eens mogen laten vrijspringen?Longeren doe ik al eens in de 2 weken.

Gr robby

Anoniem

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:21

Longeer je nu al? Dat vind ik echt gewoon zielig.
Laat je paard nog even een paar jaar lekker in de wei staan ze word oud genoeg hoor! Je hebt nog lang genoeg tijd om dingen met haar te doen.

Cishashka

Berichten: 744
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:22

Wanneer de gewrichten zijn uitgegroeid Knipoog

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:24

Olifant schreef:
Longeer je nu al? Dat vind ik echt gewoon zielig.
Laat je paard nog even een paar jaar lekker in de wei staan ze word oud genoeg hoor! Je hebt nog lang genoeg tijd om dingen met haar te doen.

Dat is niet zielig hoor!!!Haar moeder is moeten laten inslapen omdat ze er te laat met begonnen zijn dus met haar wil ik dat niet meemaken .En ik longeer met halstertje en niets ander dus het kan geen kwaad hoor!!!;)

Anoniem

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:25

Als dat niet zielig is dan weet ik het ook niet meer, en als je paard in goede conditie verkeerd is je paard nooit te laat om hem in te rijden

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:33

Iedereen heeft verschillende meningen over wat zielig is.Ik vindt het niet zielig.Ik doe het ook niet lang maximum 5 minuutjes ,maar ze vindt het zelf wel leuk en als ik merk dat ze er problemen van krijgt stop ik ermee hoor maar zielig is het niet.Nochtans dat vind ik niet maat zoals ik al zei iedereen heeft verschillende meningen.

_Caitje__
Berichten: 1869
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:36

tja ik vind het ook niet echt zielig hoor

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:36

broerie schreef:
Iedereen heeft verschillende meningen over wat zielig is.Ik vindt het niet zielig.Ik doe het ook niet lang maximum 5 minuutjes ,maar ze vindt het zelf wel leuk en als ik merk dat ze er problemen van krijgt stop ik ermee hoor maar zielig is het niet.Nochtans dat vind ik niet maat zoals ik al zei iedereen heeft verschillende meningen.


Ik ben het met je eens

Ik heb zelf ook een paard die bijna 2 is en die moet ik gewoon af en toe longeren anders is die niet uit te staan en hij ziet het als een spelletje die moet kunnen ..
Je kunt hem neit eens belasten

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:37

sorry ik typte beetje te snel die = dit

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:38

Dat je nu al longeert vind ik echt zielig, dat beestje is nog maar 20 maanden.
Laat hem nog ff op de wei staan !

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:39

Natuurlijk kun je hem wèl belasten... veel mensen onderschatten hoe belastend longeren is, door de volte waar ze continu op zitten. Ik zou een paard van die leeftijd niet longeren en al helemaal niet vrij laten springen. Pas vanaf de 2, 2,5 jaar hiermee beginnen.

En van te laat inrijden is er nog nooit een paard dood gegaan... je mag mij de preciese medische reden wel laten weten dan???
Veel fokmerries en laatbloeiende rassen worden pas na hun 5e ingereden...
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-02-07 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:40

dubbelpost Clown

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:41

broerie schreef:
Dat is niet zielig hoor!!!Haar moeder is moeten laten inslapen omdat ze er te laat met begonnen zijn dus met haar wil ik dat niet meemaken .


Dat moet je toch eens uitleggen Verward

broerie schreef:
en als ik merk dat ze er problemen van krijgt stop ik ermee hoor maar zielig is het niet.


Als je merkt dat ze er problemen van krijgt, ben je al te laat en kan ze ook naar de slager...
Gewoon lekker buiten laten staan en met 1,5 jaar pas beginnen met longeren ed.

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:44

broerie schreef:
Dat is niet zielig hoor!!!Haar moeder is moeten laten inslapen omdat ze er te laat met begonnen zijn dus met haar wil ik dat niet meemaken .En ik longeer met halstertje en niets ander dus het kan geen kwaad hoor!!!;)


Moet je horen, ik heb al een hoop onzin gelezen op bokt.nl maar dit is echt het meest belachelijke dat ik ooit gelezen heb.
Een paard laten inslapen omdat ze te laat zijn begonnen met inrijden? Je vergist je of bent blond?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:46

Ik zou met longeren en vrijspringen toch wachten tot ze 'n jaar of 2,5 is.
Zo'n jong beestje moet je lekker paard laten zijn!
En longeren is zeker wel belastend! Het paard word gedwongen op een volte te lopen, en dat is belastend voor de gewrichten en pezen van zo'n jong paard, zeker als het nog niet is uitgroeid.
Als je echt van je paardje wil genieten, wacht er dan nog even mee!
Er zijn zat andere dingen die je kan doen zonder het paard te overbelasten!

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:49

Er is echt nog nooit een paard doodgegaan door te laat inrijden hoor? Dat verhaaltje van de moeder van jouw paard snap ik dan ook niet... Kun je dat nog even uitleggen?

Mijn mening:
Laat je paardje nog even lekker genieten van het jong zijn. Ze is pas 20 maanden, iets meer dan 1,5 jaar. Haar gewrichten zijn nog lang niet volgroeid en een tijdje op een volte lopen is echt heel belastend. Als je hiermee door blijft gaan, heb je de kans dat je paard juist veel eerder slijt. Dan kun je haar als ze 10 is niet meer berijden. Ook met vrijspringen zou ik nog wel even wachten.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:53

leuk paardje maar overhaast het niet! vrijspringen met een nog geen eens 20 maanden oud paardje is niet goed voor je paard wacht daar nog maar mee tot en jaar of 2,5/3, ook het longeren is wel zwaar maar 5 minuten kan wel mits niet te vaak! na 2 jaar vindt ik aan de hand stappen en voetjes geven stilstaan wel voldoende maar als jij per se iets wil doen let er wel op dat je niet te snel gaat

te laat beginnen en inrijden heb ik nog nooit van gehoort dat ligt aan het paard zelf niet aan het te klaat inrijden er was waarchijnlijk iets misgegaan op een andere manier

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:55

[/quote]

Als je merkt dat ze er problemen van krijgt, ben je al te laat en kan ze ook naar de slager...
Gewoon lekker buiten laten staan en met 1,5 jaar pas beginnen met longeren ed.[/quote]

het paardje is 20 maanden dus al ruim 1.5 jaar....
en volgens mij kan het niet zoveel kwaad om hem af en toe 5 minuutjes aan een halstertje te longeren (als het maar niet te zwaar is, bv veel draven of galoperen en niet te vaak)
maar de vraag ging over vrij springen en niet over longeren...

ik zou persoonlijk laten vrij springen als de gewrichten volgroeid zijn, anders worden ze teveel belast...

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:57

Citaat:
het paardje is 20 maanden dus al ruim 1.5 jaar....
en volgens mij kan het niet zoveel kwaad om hem af en toe 5 minuutjes aan een halstertje te longeren (als het maar niet te zwaar is, bv veel draven of galoperen en niet te vaak)
maar de vraag ging over vrij springen en niet over longeren...

ik zou persoonlijk laten vrij springen als de gewrichten volgroeid zijn, anders worden ze teveel belast...


AL 1,5??? Afbeelding
longeren is voor een paardje van 1,5 gewoon te belastend... het heeft ook geen zin om het te oefenen aan het halster... kun je beter lekker aan de hand gaan wandelen oid Knipoog

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:03

XchantjuhX schreef:
Citaat:
het paardje is 20 maanden dus al ruim 1.5 jaar....
en volgens mij kan het niet zoveel kwaad om hem af en toe 5 minuutjes aan een halstertje te longeren (als het maar niet te zwaar is, bv veel draven of galoperen en niet te vaak)
maar de vraag ging over vrij springen en niet over longeren...

ik zou persoonlijk laten vrij springen als de gewrichten volgroeid zijn, anders worden ze teveel belast...


AL 1,5??? Afbeelding
Galoperen aan de longe met een enter? omg... je hebt werkelijk geen idee waar je over praat hè?


lees eerst mijn berichtje is goed voor je een reactie plaatst!

Derma zei: als hij 1.5 is dan kun je wel beginnen met longeren waar op ik zei: hij is 20 maanden dus ruim 1.5 jaar!

en galoperen... ik zei dus : longeren kan wel volgens mij als het maar niet te zwaar is door bv. draven of galoperen!! ik zou persoonlijk voor stappen gaan en misschien een beetje draven!

dus nogmaals lees eerst goed voor je een reactie plaatst die niet terecht is!!

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:05

Eehh doodgaan door te laat inrijden , yeah right !
Een paard zou eerder doodgaan van TE vroeg inrijden ipv te laat .
Jij wou er zeker op z'n 2 de al gaan opzitten he ?

Begin pas met longeren op zijn 2,5 . En ook zo met vrijspringen .
Een keer kan allemaal geen kwaad maar de mens weet nooit van op houden !
En jij zegt dat je ophoud als je paardje er last van krijgt , maar kan je binnen in de gewrichten/spieren/botten zien ?
Ik dacht het niet he , of je moet héél speciale ogen hebben .

Zet je paardje mooi op wei met andere maatjes tot zijn 2,5 en begin dan RUSTIG aan .

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:08

Janine_L schreef:
broerie schreef:
Dat is niet zielig hoor!!!Haar moeder is moeten laten inslapen omdat ze er te laat met begonnen zijn dus met haar wil ik dat niet meemaken .En ik longeer met halstertje en niets ander dus het kan geen kwaad hoor!!!;)


Moet je horen, ik heb al een hoop onzin gelezen op bokt.nl maar dit is echt het meest belachelijke dat ik ooit gelezen heb.
Een paard laten inslapen omdat ze te laat zijn begonnen met inrijden? Je vergist je of bent blond?

De moeder heeft tot haar 4 jaar op weide gestaan en af en toe eens genomen om te poetsen enzo en als ze de merrie wouden inrijden konden ze er niets mee beginnen en dat wil ik niet ook ken ik mensen die veel van paarden weten en zei zeggen dat het niet kwaad kan om af en toe eens te longeren

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:11

Miss_Maya schreef:
Eehh doodgaan door te laat inrijden , yeah right !
Een paard zou eerder doodgaan van TE vroeg inrijden ipv te laat .
Jij wou er zeker op z'n 2 de al gaan opzitten he ?

Begin pas met longeren op zijn 2,5 . En ook zo met vrijspringen .
Een keer kan allemaal geen kwaad maar de mens weet nooit van op houden !
En jij zegt dat je ophoud als je paardje er last van krijgt , maar kan je binnen in de gewrichten/spieren/botten zien ?
Ik dacht het niet he , of je moet héél speciale ogen hebben .

Zet je paardje mooi op wei met andere maatjes tot zijn 2,5 en begin dan RUSTIG aan .

Ik vidnt het erg dat je zegt dak ik er al zo willen op zitten dat vindt ik erg omdat je weet niet wat voor paard het is en wat voor karakter het is .Ik ken ook veel goede paarden waarmee ze begonnen zijn op 1.5 jaar.Wat zeg je dan op springpaarden die al op 4 jarige leeftijd parcours van 1m springen?

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:14

broerie schreef:
Miss_Maya schreef:
Eehh doodgaan door te laat inrijden , yeah right !
Een paard zou eerder doodgaan van TE vroeg inrijden ipv te laat .
Jij wou er zeker op z'n 2 de al gaan opzitten he ?

Begin pas met longeren op zijn 2,5 . En ook zo met vrijspringen .
Een keer kan allemaal geen kwaad maar de mens weet nooit van op houden !
En jij zegt dat je ophoud als je paardje er last van krijgt , maar kan je binnen in de gewrichten/spieren/botten zien ?
Ik dacht het niet he , of je moet héél speciale ogen hebben .

Zet je paardje mooi op wei met andere maatjes tot zijn 2,5 en begin dan RUSTIG aan .

Ik vidnt het erg dat je zegt dak ik er al zo willen op zitten dat vindt ik erg omdat je weet niet wat voor paard het is en wat voor karakter het is .Ik ken ook veel goede paarden waarmee ze begonnen zijn op 1.5 jaar.Wat zeg je dan op springpaarden die al op 4 jarige leeftijd parcours van 1m springen?


Dat die niet oud zullen worden Lachen Héél erg ongezond voor de pezen/spieren/botten . Paard gaat rap mank lopen , heel gevoelig voor blessures , noem maar op ! Allemaal gevolgen van dat Knipoog
Laatst bijgewerkt door Miss_Maya op 09-02-07 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:15

broerie schreef:
De moeder heeft tot haar 4 jaar op weide gestaan en af en toe eens genomen om te poetsen enzo en als ze de merrie wouden inrijden konden ze er niets mee beginnen en dat wil ik niet ook ken ik mensen die veel van paarden weten en zei zeggen dat het niet kwaad kan om af en toe eens te longeren


Tja wat wil je ? Als een paard nooit iemand ziet en dan ineens vreemde dingen gaat doen ?
Je moet weten van aanpakken en ervaringen hebben . Dat zullen die personen niet gehad hebben . Je moet altijd rustig opbouwen , je paard er aan laten wennen !