fries 4 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nelefleur

Berichten: 130
Geregistreerd: 26-01-07

fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:14

hij ik heb nu een fries van 4 jaar die vroeger altijd beet maar sinds ze een paar maanden bij het paard van mijn oom gestaan heeft is ze superbraaf nu ze is vanaf de 2 de week van de kerstvakantie bereden en ik rij er nu op maar heeft er iemand een tip voor ze verkeermak te maken zonder gevaarlijk te doen alvast bedankt groetjes nelefleur

Anoniem

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:15

Euh, wat staat er Verward
Misschien kan je leestekens gebruiken.

_Maris_
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-05-06

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:19

Kan je misschien met een ouder en rustig paard, dat al verkeersmak is een buitenrit gaan maken. Kan kan je fries van hem leren dat het allemaal niet zo eng is

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:20

kom op nielsd te kunt toch wel een beetje lezen toch?
of was jij perfect in je typen toen je 11 was?

ontopic:
ik kan je helaas geen tips geven voor het verkeersmak maken,
wel kun je oefenen met vlaggen of zakken zodat ze minder snel schrikken, en als je al van plan bent buiten het erf te gaan rijden zou je iemand mee kunnen vragen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:59

het belangrijkste is rust. neem dus een rustig paard mee, die weet hoe het hoort, en ook iemand die er evne naast loopt. tenslotte is een Fries niet niks, en ingrijpen moet snel kunnen als dat nodig is. schriktraining in de bak, met zeilen, paraplu's en dergelijke kan ook voorbereidend helpen. succes!

DenisSjje

Berichten: 1002
Geregistreerd: 10-12-05

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:54

hoi
gewoon steeds iets verder ip de weg gaan lopen (aan de hand)
met een snoepje voor als er een auto voorbij komt.
loop gewoon.ook als er een auto fietser langs komt.
als je paard schrikt loop je voorzichtig achteruit als je paard dat doet en ga je weer naar voren en beloon hem daar voor

nelefleur

Berichten: 130
Geregistreerd: 26-01-07

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 10:57

ja maar er is altijd nog een fries bij en soms mijn pony van 14 die het al gewend is maar inge en cinty zijn altijd bang (de friezen ) en nele komt dan ook bang

noekk_

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-02-07

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:49

_Maris_ schreef:
Kan je misschien met een ouder en rustig paard, dat al verkeersmak is een buitenrit gaan maken. Kan kan je fries van hem leren dat het allemaal niet zo eng is


Maar dan wel eerst ernaast langs verkeer lopen, e.v.t. ook aan de voertuigen laten ruiken als het mag van de bestuurders.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: fries 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:13

noekk_ schreef:
_Maris_ schreef:
Kan je misschien met een ouder en rustig paard, dat al verkeersmak is een buitenrit gaan maken. Kan kan je fries van hem leren dat het allemaal niet zo eng is


Maar dan wel eerst ernaast langs verkeer lopen, e.v.t. ook aan de voertuigen laten ruiken als het mag van de bestuurders.


dus juist niet ernaast lopen. als het paard op de loop gaat ben je hem geheid kwijt. gewoon erop, met iemand los ernaast meelopend. mocht het paard dan wel gaan rennen, dan zit je er tenminste op en ga je mee, ipv. aan een touw meegesleept te worden.