Jonge pony valt aan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 15:31

Mijn pony is bijna 2 maar altijd als ik in de wei kom gaat 'ie met zijn oren in zijn nek en soms bijt hij me wel is.
Ook rent hij soms op mij af en wilt hij me bijten..
Meestal lukt 'em dat niet maar ik schrik er natuurlijk wel van.
Iemand ervaring of tips ??

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:34

hoi,

is het een hengst of een merrie? hij heeft duidelijk nog niet zo heel veel respect voor jou. ik zou zeggen ga naar de bieb en haal een boek over het opvoeden van veulens.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:34

Je pony straffen !
Zoiets mag absolut niet . Hij heeft geen respect voor jou , en dat zal hij toch moeten gaan hebben want anders ga je grote problemen krijgen . Sommige zeggen het met NH op te lossen maar daar moet je verstand van hebben Lachen

Als ie jou probeert te bijten zou ik hem een tik geven zodat hij zich goed verschrikt , blijft hij het doen zul je toch NH moeten gaan doen . Want als je in gevecht met hem gaat gaan , gaat hij toch winnen hoor .

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:06

Het is een hengst.. maar waar staat de afkorting NH voor? Bloos

Roihi

Berichten: 2913
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:09

afkorting NH = Natural Horsemanship

leandros

Berichten: 1405
Geregistreerd: 29-01-07
Woonplaats: kampen

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:10

als het een hengst is en je aanvalt..
had ik hem gecastereerd.. mischien word ie daar rustiger van.
mijn mening hoor.

noekk_

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:36

Straffen! Zoiets mag je niet pikken! Geef hem er maar eens een tik voor, hij zal je later dankbaar zijn!

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:55

Ooh, oeps.. ik zat even met mijn hoofd ergens anders; het is een ruintje.

@ noekk_ ; als ik hem een tik geef dan loopt 'ie weg en dan krijg je hem de rest van de dag niet meer te pakken Verward

Jas_verdi

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 02:28

Niemand meer tips? Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:55

grondwerk, en NH. je paardje ziet jou niet als leider, en geloof mij, dit mondt uit in levensgevaarlijke situaties als je er niks aan verandert. je paardje is over jou de leider aan het spelen, hij is de dominantste en laat dat merken. zoek er begeleiding bij, van iemand die ervaring heeft met de opvoeding van een jong paard.
mag ik vragen waarom je een jong paardje gekocht hebt, ipv een volwassen opgevoed dier waar je van kunt leren? een jonkie opvoeden is niet niks. het moet in één keer goed, anders heb je grote kans dat hij zich dingen aanleert die hij zijn hele leven bij zich draagt, en dat zou jammer zijn.
dus: grondwerk, en goede begeleiding zoeken.

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 08:43

als hij wegloopt terwijl je hem een tik geeft..
neem een longeerlijn mee.. als hij dan wegloopt dan geef je hem een giga knal achterna
klinkt misschien zielig maar het word gevaarlijk als je er nu niet iets aan doet!
en als hij niet terug wil komen; laat hem lekker buiten staan.. hij wil vanzelf wel naar binen toe!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:38

myxlea schreef:
als hij wegloopt terwijl je hem een tik geeft..
neem een longeerlijn mee.. als hij dan wegloopt dan geef je hem een giga knal achterna
klinkt misschien zielig maar het word gevaarlijk als je er nu niet iets aan doet!
en als hij niet terug wil komen; laat hem lekker buiten staan.. hij wil vanzelf wel naar binen toe!


hiermee ben ik het niet eens, je pony leert hier niets van, alleen dat jij agressief kunt zijn. hij moet LEREN hoe hij zich met jou hoort te gedragen, en dat bereik je niet door het eruit te slaan.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:35

Als een pony zo op mij af komt rennen om me te bijten ben ik daar gauw mee klaar, dan kan hij een schop voor zn kont krijgen. Van zulk brutaal en dominant gedragd ben ik niet gediend

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:06

Luidde stem is meestal het effectiefst!!
In het begin denk je het werkt niet, maar na een tijdje krijgt hij het echt door!
Sommige paarden zijn de rest voor hun leven verpest als je ze een tik geeft. Met name nerveuse paarden en de grootste etterbakken, (heel goed ja, alle paarden)
Ik vindt het advies je paard een mep verkopen echt het stomste wat je kunt zeggen! dat het bij jullie paarden werkt,, nou vooral door blijven gaan..

Ze hebben amper een band waarschijnlijk (TS) dus slaan werkt dan averechts!
Ik verzorg nu al een hele tijd hengsten, eentje die kreeg altijd een klap als die niet luisterden (is nu bang voor je als je je hand maar iets de lucht in steekt) de andere heb ik opgevoed, en alleen maar met luidde stem! Ze zijn veel fijner in de omgang, en tuurlijk zullen ze afentoe nog wel eens klieren, dat is ieder paard hun eigen karakter..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:20

@ LauwtjuhLevi, ik vraag me af waarop jij je uitspraak baseert, er zijn best paarden waarbij het helpt om de stem te verheffen, maar een paard dat gericht aanvalt heeft daar echt geen boodschap aan, en een opgroeiend paard al helemaal niet. ik vraag me dan ook af hoeveel jonge veulens jij daadwerkelijk hebt opgevoed. ik praat slaan niet goed, ik sla mijn paarden nooit, maar een stemverheffing is echt onvoldoende. ook hier luidt de boodschap :grondwerk.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:24

LauwtjuhLevi schreef:
Luidde stem is meestal het effectiefst!!
In het begin denk je het werkt niet, maar na een tijdje krijgt hij het echt door!
Sommige paarden zijn de rest voor hun leven verpest als je ze een tik geeft. Met name nerveuse paarden en de grootste etterbakken, (heel goed ja, alle paarden)
Ik vindt het advies je paard een mep verkopen echt het stomste wat je kunt zeggen! dat het bij jullie paarden werkt,, nou vooral door blijven gaan..

Ze hebben amper een band waarschijnlijk (TS) dus slaan werkt dan averechts!
Ik verzorg nu al een hele tijd hengsten, eentje die kreeg altijd een klap als die niet luisterden (is nu bang voor je als je je hand maar iets de lucht in steekt) de andere heb ik opgevoed, en alleen maar met luidde stem! Ze zijn veel fijner in de omgang, en tuurlijk zullen ze afentoe nog wel eens klieren, dat is ieder paard hun eigen karakter..


altijd slaan is ook idd niet goed.

zorg er eerst voor dat je doormiddel van grondwerk de baas wordt over je pony.
En als het echt uit de hand loopt is een x flink straffen niet erg hoor.
Ze zullen toch wel moeten weten wie er de baas is.

Ik heb een hengstje die echt mensenschuw was toen die kwam.
ik heb echt uren in het land gezeten en zitten wachten tot hij uit zichzelf kwam.
nu gaat het al een heel stuk beter ik kan naar hem toe lopen en hem pakken hij luisterd echt goed nu naar mij.
hij heeft ook een x een bui gehad dat hij gericht sloeg naar mij maar mooi dat hij een trap terug kreeg tegen zn kont net zolang tot hij er mee op hield.
het klinkt misschien zielig maar hij weet nu wel waar zijn plaats is.
is niet bang voor mij en luisterd prima.

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:31

Je kan idd beter een paard niet meteen slaan, maar als een paard gericht me iets aan wil doen, dan zou ik echt niet twijfelen, maar hem een flinke schop geven. Tja, dat doe ik dan liever dan een hoef in mijn gezicht te hebben. En daarna zou ik gaan beginnen met grondwerk.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:23

@ merrieveulen, tuurlijk werkt stem niet altijd, soms moet je ook dreigen met handgebaren!
maar denk jij dan echt dat als een paard wat op jouw af komt gedendert en jij geeft hem een fikse klap dat je die dan nog te pakken krijgt?
Ik dacht het niet!!

Wat er als eerst moet gebeuren is een band opbouwen van respect, en die win je zeker niet door te slaan bij een paard.. Dus hoe wil jij dan een band opbouwen die uit respect bestaat?


@ TS;
Als je je paard ophaalt uit de wei, heb je dan wat lekkers mee? Ik zou hem proberen te paaien met wat lekkers en belonen met wat lekkers!
Heel veel tegen hem praten en hem roepen terwijl je buiten het hek staat..
Als je hem wilt pakken niet meteen zijn halster omdoen, maar eerst even aaien en wat lekkers geven.

Mocht die niet uitzichzelf komen, altijd een zweep bij je hebben voor je eigen veiligheid!
Een tik met de zweep is al heel iets anders dan met de hand, de hand zit aan jouw! en de zweep heb je alleen bij je als hij zich misdraagt! Dat zal hij ook snel genoeg doorhebben

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:56

Idd iets lekkers mee nemen, tegen hem praten en belonen als hij iets goed doet. En voor je eigen veiligheid iets bij je hebben als het echt uit de hand loopt. Maar dit is allemaal al gezegt.

Wat bij mij hielp was mijn stem verheffen als de merrie veulen iets deed wat ik niet kon accepteren. Bijv. aanvallen. Ze luisterde er erg goed naar.

Ik wens je veel succes met je ruintje.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:25

je paardje heeft nietzo veel respect voor je blijkbaar, ik zou er aan proberen te werken dus met hem oefenen met in de wei zetten en eruit halen en elke keer als hij het goed doet belonen. Als hij je echt in het nauw drijft en je pijn wil doen kun je hem een tik geven, maar als het alleen maar grootdoenerij is en eigenlijk doet hij je niks, zou ik niet gaan slaan want daar los je dan niks mee op, dan is het misschien meer een kwestie dattie vertrouwen in je moet krijgen.

En verder: slaan lost nooit wat op, wij hebben eens een shet gehad die vroeger waarschijnlijk mishandelt was want die viel iedereen die ze niet kende aan als die in haar wei kwam, pas na een hele tijd begon ze ons te vertrouwen en was het eigenlijk een hele lieve pony, ze deed alleen zo bij mensen die ze niet kende en dus niet vertrouwde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:32

Als je paard je aanvalt als je hem uit de wei haalt, zou ik hem er voorlopig niet meer opzetten, en heel erg veel grondwerk met hem doen. Stemverheffingen zijn bij een jong dier niet altijd even werkzaam, omdat een dier leren moet dat stemverheffing de eerste stap is naar bijvoorbeeld een tik. Er moet altijd een fase hoger zijn waar je naartoe kunt om een paard te corrigeren (Lees goed, ik zeg "corrigeren" en niet "straffen"). Dus als hij op stemcorrectie niet reageert, moet er idd die tik volgen.

Wat ik hier mis is de informatie over het aantal paarden dat er met de ruin in de wei staan, en de positie van deze tweejarige in deze kudde. Als hij daar de baas is, is het niet verwonderlijk dat hij eventuele indringers ook de baas wil wezen, ook al gaat het in dit geval om zijn eigen baas.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:48

inderdaad cassidy.

LauwtjuhLevi schreef:
@ merrieveulen, tuurlijk werkt stem niet altijd, soms moet je ook dreigen met handgebaren!
maar denk jij dan echt dat als een paard wat op jouw af komt gedendert en jij geeft hem een fikse klap dat je die dan nog te pakken krijgt?
Ik dacht het niet!!

Wat er als eerst moet gebeuren is een band opbouwen van respect, en die win je zeker niet door te slaan bij een paard.. Dus hoe wil jij dan een band opbouwen die uit respect bestaat?


als je vertrouwensbasis goed is door grondwerk, is er van 'te pakken krijgen' helemaal geen sprake meer. dan komen ze onvoorwaardelijk zelf naar je toe. denk je dat, wanneer een merrie een jong paard corrigeert, deze nooit meer in de buurt van die merrie durft te komen? paarden onderling delen heel wat rakere klappen uit dan wij mensen ooit kunnen geven. mits de tik terecht is zal je paard er wel degelijk van kunnen leren. een prettiger werkmethode vind ik grondwerk. zo bevestig je ook het vetrouwen, en valt er na enige oefening niets meer te corrigeren. mijn ruin wil nog weleens lastig zijn met bekappen, vroeger heb ik hem ooit een rake mep verkocht, en sindsdien is dat niet meer nodig. bang is hij absoluut niet, maar hij kent wel de grenzen. en daarmee kan ik lastige en gevaarlijke situaties voorkomen. wat versta jij precies onder dreigen met handgebaren? waarom zou een paard onder de indruk zijn daarvan, als hij niet weet wat een opgestoken hand bijvoorbeeld betekent? nogmaals, ik vraag me af hoeveel jonge paarden jij daadwerkelijk hebt opgevoed.

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:36

Dit gedrag moet je niet toestaan.
Met grondwerk kun je ervoor zorgen dat je respect krijgt van je paard. En een tik kan ook heel heilzaam werken.

Een paard bij ons op stal wilde mij een keer happen, had ze pech dat ik het halster nog in de hand had, daar heeft ze dan ook een mep mee gehad. Ze komt nog altijd even kijken als ik in de stal ben en is absoluut niet bang, en ze probeert niet meer te happen.

Mijn pony heb ik zo laten schrikken door een schreeuw te geven toen hij met mij wilde spelen en tegen mij op wilde steigeren dat hij het nooit meer geprobeerd heeft...

Een ander paard dat zich steeds losrukte bij een vriendin van mij heb ik een tik kunnen geven toen hij zich weer losrukte. Daarna kwam hij naar mij toe en ik kon gewoon met hem lopen, hij was toe aan wat duidelijkheid en consequent aangepakt worden.

Mijn eerste paard heb ik ook door heel consequent zijn kunnen heropvoeden. Hij stond te steigeren tegen degene die hem voor mij zerzorgde, het paard raakte alleen maar van slag door een tik. Hij was weer een heel gevoelig paard dat zijn eigen aanpak nodig had.

Bij de een werkt dit en bij de ander dat.

Een voorwaarde is voor mij wel dat een (jong) paard bij andere paarden in de wei staat. Daar kan hij veel van leren wat hij van een mens niet kan leren!

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:06

Hij staat met 1 andere shetlander in de wei.
Dat is een merrie van 13 jaar geloof ik.

Wat betreft de vertrouwensband:
Ik heb inderdaad nog niet zo'n goede band met de pony.
En ik denk dat ik ongeveer weet wat ik moet doen.

Volgens mij is het bij mijn pony echt een geval van nog geen groot vertrouwen in mij hebben.
Als ik aan het hek sta komt hij soms naar mij toe.. en dan laat hij zich meestal wel pakken.. maar als ik eerst in de wei ga staan en dan hem wil pakken.. lukt het me vaak niet.

Ik denk dat ik het rustig aan ga doen en proberen zijn vertrouwen te winnen.
Nu ik ongeveer weet waarom zijn gedrag zo is ga ik samen met hem er alles aan doen om een vertrouwensband te krijgen Lachen

Ik ga vandaag weer naar 'em toe en ik zal hier vanavond verslag doen van hoe het ging enzo.

Trouwens ik weet ook dat hij soms het ook doet gewoon puur om te klieren.. dat herken ik meestal wel (niet altijd) dus als hij echt aan het klieren is verhef ik vaak mijn stem en als hij dan niet ophoud kán er inderdaad een tik gegeven worden.

Maarja, eerst maar is zien hoe het vanmiddag gaat Lachen

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:10

LauwtjuhLevi schreef:
@ merrieveulen, tuurlijk werkt stem niet altijd, soms moet je ook dreigen met handgebaren!
maar denk jij dan echt dat als een paard wat op jouw af komt gedendert en jij geeft hem een fikse klap dat je die dan nog te pakken krijgt?
Ik dacht het niet!!


Hier ben ik het mee eens Knipoog
Als ik hem een tik geef wanneer hij op mij afkomt krijg ik hem de rest van de dag niet meer te pakken.. heeft weinig zin dus eigenlijk Knipoog


LauwtjuhLevi schreef:
@ TS;
Als je je paard ophaalt uit de wei, heb je dan wat lekkers mee? Ik zou hem proberen te paaien met wat lekkers en belonen met wat lekkers!
Heel veel tegen hem praten en hem roepen terwijl je buiten het hek staat..
Als je hem wilt pakken niet meteen zijn halster omdoen, maar eerst even aaien en wat lekkers geven.


Dit doe ik ook meestal en het heeft wel effect.
Maar zodra je hem iets geeft blijft hij bijten ook als je aan het poetsen bent (hij heeft voedernijd)
Dus ik zou graag een andere oplossing vinden en volgens mij hebben mensen dat hier heel goed beschreven Lachen