Jonge pony valt aan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:27

lokken met voer bevestigt geen vertrouwensband, en kan bijterigheid tot gevolg hebben. je pony moet WILLEN komen, voor jou.
het feit dat je hem niet goed te pakken krijgt en na een til niet meer zou kunnen pakken geeft ook aan dat het schort in de vetrouwensband. daarom nogmaals: grondwerk!

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:06

Ja, ik denk dat dit een heel goed advies is Lachen
Bedankt merrieveulen Knipoog

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:28

Als mijn paard of pony niet wil komen dan helpt het beste om ze van me weg te jagen en dan weer weg te lopen zonder enige interesse in ze. 99 van de 100 keer komen ze dan juist wel bij me en zijn de spelletjes over...

Miepjee
Berichten: 28
Geregistreerd: 12-02-07

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:50

Dit mag je niet toelaten. Je moet hem hiervoor straffen door hem met het halster(touw) een mep te geven, zodat hij weet dat jij de baas bent. Succes!

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:56

Esther schreef:
Als mijn paard of pony niet wil komen dan helpt het beste om ze van me weg te jagen en dan weer weg te lopen zonder enige interesse in ze. 99 van de 100 keer komen ze dan juist wel bij me en zijn de spelletjes over...


Dit heb ik vandaag ook gedaan. En het is gelukt Lachen

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:59

Oke, ik zal even een verslagje doen.
Ik riep Verdi en hij kwam.. toen aaide ik hem meteen oren in zn nek en bijterig doen.. toen was dat een beetje over en kwam ik de wei in.. hij kwam op mij af met oren in zijn nek en ik heb hem dus met het halstertouw weggejaagd en ben me alleen met de andere pony die daar staat bezig gaan houden.

Uiteindelijk kwam hij met zijn oortjes naar voren aangelopen en heb ik hem gepakt. Ik heb een hele tijd met hem geknuffeld en hij heeft me ook een paar keer hard willen bijten (het was gelukkig steeds mis). ik heb toen een paar rukken gegeven aan het halstertouw en af en toe een tik als het maar door bleef gaan.

Ik denk dat hij nu al een beetje doorkrijgt dat hij respect moet hebben want als ik zeg: HOOO! dan staat hij stil, en als ik zeg STAPP. dan gaat hij lopen Lachen

Wat vinden jullie van deze aanpak en kan er nog iets beter??

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:44

Niemand? Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:53

Ja, er kan nog een heleboel beter. Ik heb niet de indruk dat je je realiseert wat voor advies er eerder in dit topic gegeven is. Ga grondwerk met hem doen, iedere keer negeren als hij ongewenst gedrag vertoont gaat op den lange duur niet helpen....

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:19

Wat voor grondwerk? en op welke manier bedoel je dat?
Ik ben al wel aan het oefenen met dat hij luisterd als ik HOOO zeg enzo. dat doet 'ie al aardig goed Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:15


merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:13

inderdaad grondwerken, dus niet alleen corrigeren als het nodig is, maar samen leren werken met je paard, eenvoudig gezegd.

Loren
Berichten: 88
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:44

merrieveulen schreef:
inderdaad cassidy.

LauwtjuhLevi schreef:
@ merrieveulen, tuurlijk werkt stem niet altijd, soms moet je ook dreigen met handgebaren!
maar denk jij dan echt dat als een paard wat op jouw af komt gedendert en jij geeft hem een fikse klap dat je die dan nog te pakken krijgt?
Ik dacht het niet!!

Wat er als eerst moet gebeuren is een band opbouwen van respect, en die win je zeker niet door te slaan bij een paard.. Dus hoe wil jij dan een band opbouwen die uit respect bestaat?


als je vertrouwensbasis goed is door grondwerk, is er van 'te pakken krijgen' helemaal geen sprake meer. dan komen ze onvoorwaardelijk zelf naar je toe. denk je dat, wanneer een merrie een jong paard corrigeert, deze nooit meer in de buurt van die merrie durft te komen? paarden onderling delen heel wat rakere klappen uit dan wij mensen ooit kunnen geven. mits de tik terecht is zal je paard er wel degelijk van kunnen leren. een prettiger werkmethode vind ik grondwerk. zo bevestig je ook het vetrouwen, en valt er na enige oefening niets meer te corrigeren. mijn ruin wil nog weleens lastig zijn met bekappen, vroeger heb ik hem ooit een rake mep verkocht, en sindsdien is dat niet meer nodig. bang is hij absoluut niet, maar hij kent wel de grenzen. en daarmee kan ik lastige en gevaarlijke situaties voorkomen. wat versta jij precies onder dreigen met handgebaren? waarom zou een paard onder de indruk zijn daarvan, als hij niet weet wat een opgestoken hand bijvoorbeeld betekent? nogmaals, ik vraag me af hoeveel jonge paarden jij daadwerkelijk hebt opgevoed.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Een paard is een kuddedier en heeft duidelijke aanwijzingen nodig. Ook moet een paard zijn grenzen leren kennen en jou als leider gaan zien.
Ik mis in dit hele topic een beetje het respect voor elkaar. Soms schrik ik wel van reacties als, dat moet je nooit pikken.. slaan!
Ik ben niet tegen een opvoedkundige tik, maar daar moet wel wat aan vooraf gaan. Idd, stemverheffen kan goed werken. En als hij doorgaat, dan kan een tik van toepassing zijn. Dit is meer uit nood.
Wat merrieveulen al zegt, grondwerk is heel belangrijk! Jullie moeten respect voor elkaar krijgen.
Doe oefeningetjes als weglopen, en je paard loopt mee. Stoppen en je paard stopt meteen. Knuffel is lekker met hem en poets hem lekker.
Bouw een band op met elkaar maar geef wel duidelijk je grenzen aan. Je paard wil graag dat je duidelijk bent, als jij je onzeker opstelt zal je paard dat ook zijn.

Wat ook een goede oefening is. Doe hem aan de longeerlijn en ga naast hem staan. Duw met je hand tegen zijn lichaam als gebaar om hem opzij te laten stappen. Als hij niet reageert duw je wat harder, als hij al één stapje zet beloon je hem flink. Hij zal het leuk gaan vinden. Zo kun je steeds wat verder gaan. Hij leert nu dat hij voor jou opzij moet gaan en jij niet voor hem.

Veel succes met je paardje!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:39

prima advies loren! ik kan erover meepraten, toen mijn paard de leeftijd van twee jaar had werd hij gevaarlijk. ik was geen duidelijke leider, en dat maakte hem onzeker. tijd dus voor hem om het 'leiderschap' over te nemen, aangezien ik blijkbaar die taak niet kon volbrengen. puur natuurlijk gedrag voor een paard, voor mensen wat minder aangenaam. duidelijkheid, dat is wat een paard wil.

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:06

@ Loren: Inderdaad, goed advies. Ik zal het binnenkort is gaan uitproberen Knipoog
@ merrieveulen: Ik ben ook vaak duidelijk.. tenminste; hij begint steeds meer door te krijgen dat ik er niet van gediend ben als hij bijt of slaat.. Dus er zit al verbetering in maar met deze tips kan ik natuurlijk nog verder aan de slag Lachen Bedankt!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:13

maar in hoeverre is wat jij duidelijk vindt ook duidelijk voor je paard? een paard is niet geboren met de wetenschap dat een scherp woord 'fout' betekent, of dat een opgeheven hand 'fout' betekent. ik denk dan ook dat veel dingen bijlange na niet zo duidelijk zijn als je denkt. als jij zegt 'NEE!', dan lijkt dat duidelijk, maar weet je paard ook wat het betekent?

_Barbara_Jarig

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:43

Een jonge pony opvoeden is niet altijd even makkelijk! Als je er niks van weet( dat blijkt nu ) Moet je hem niet kopen of je moet een ervaren mens erbij halen!

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:57

merrieveulen schreef:
maar in hoeverre is wat jij duidelijk vindt ook duidelijk voor je paard? een paard is niet geboren met de wetenschap dat een scherp woord 'fout' betekent, of dat een opgeheven hand 'fout' betekent. ik denk dan ook dat veel dingen bijlange na niet zo duidelijk zijn als je denkt. als jij zegt 'NEE!', dan lijkt dat duidelijk, maar weet je paard ook wat het betekent?

Oh hij weet hij heel goed wat het betekend Knipoog
Als ik zoiets doe is 'ie altijd meteen lief enzo.
Hij is bijna bij alles lief alleen als je 'em wilt pakken niet.
Dus ik vroeg me af hoe dat komt.

Altijd als ik met 'em ga knuffelen is 'ie zo lief (hoofd op mijn schoot leggen enz..)

Dus in de omgang weet hij heel goed dat ik de baas ben. alleen als ik hem wil pakken schiet dat er wel is bij in en word hij vervelend..
Ook niet altijd hoor. Het komt ook vaak genoeg voor dat hij zich gewoon laat pakken Knipoog

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:59

iiCk_angel schreef:
Een jonge pony opvoeden is niet altijd even makkelijk! Als je er niks van weet( dat blijkt nu ) Moet je hem niet kopen of je moet een ervaren mens erbij halen!

Wie zegt dat ik er niks van weet?
En wat betreft dat niet kopen.. hij is gekomen voor mijn buurmeisje maar die weet er nog minder vanaf als ik dus ik moet haar helpen en het gaat al steeds beter Knipoog
En wat betreft dat ervaren mens erbij halen.. die is er wel is.. die zegt dan ook vaak gewoon wegjagen en dan komt 'ie vanzelf aangelopen..
En kijk is aan; het werkt Haha!

Knipoog

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:03

Hmm.. klinkt niet echt oke, helemaal omdat ie nog zo jong is, is dit denk ik ook evene uitproberen wie de baas is..
Wanneer hij dit doet hem zo hard afstraffen dat wanneer hij dit ooit weer zou willen doen, hijeerst zich een paar keer gaat bedenken.
Ik denk dat castreren niet héél veel uitmaakt, omdat dit ook in t karakter ligt. Nu gewoon zeer goed afstraffen, en dan kan je nog gaan bedenken of je wilt castreren.

Jasmijntje_

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sweet-lake city !

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:31

sammie_44 schreef:
Hmm.. klinkt niet echt oke, helemaal omdat ie nog zo jong is, is dit denk ik ook evene uitproberen wie de baas is..
Wanneer hij dit doet hem zo hard afstraffen dat wanneer hij dit ooit weer zou willen doen, hijeerst zich een paar keer gaat bedenken.
Ik denk dat castreren niet héél veel uitmaakt, omdat dit ook in t karakter ligt. Nu gewoon zeer goed afstraffen, en dan kan je nog gaan bedenken of je wilt castreren.

Ik denk dat je het topic niet helemaal goed gelezen hebt want hij is al gecastreert Lachen
En ik heb een aanpak gevonden die bij hem werkt.. we zullen de vooruitgang aan moeten zien.
Tot nu toe ziet de toekomst er een stuk beter uit want vandaag ging het nóg een stuk beter in de omgang.
Ik kon over vandaag zeggen dat het echt GEWELDIG ging Haha!

Tmroes

Berichten: 216
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Zaanstad

Re: Jonge pony valt aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:57

Ik heb dit een korte periode met Emil gehad.
De dierenarts was geweest voor zijn eerste prikje bij mij.
En meneer was beledigd en vertrouwde mij niet meer.. het was toch immers mijn schuld dat hij dit prikje kreeg Knipoog

Emil vertrouwde mij dus niet meer helemaal en gedroeg zich vanaf het eerste moment na de DA onverschillig en onzeker.
Hij vertrouwde mij niet en omdat hij mij niet meer vertrouwde vertoonde hij precies hetzelfde gedrag bij benadering in het land als wat jij hier verteld.

Ik wist in het begin totaal niet wat ik hiermee moest.
Maar ik probeerde wat uit, ja ja zo leer je nog eens wat.
En ik kwam er inderdaad achter dat de beste manier was om hem de kans te geven mij op nieuw te vertrouwen.

Ik ging gehurkt op de grond zitten en praatte rustig tegen hem en nieuwschierig en voorzichtig kwam hij dan naar mij toe, in het begin draaide hij af en toe zijn kont naar me toe en liep weg. Soms liep ik weg en een andere keer wachte ik tot hij terug kwam.

Op een gegeven moment ging dat hurken over in staan en rustig tegen hem praten.
En voila een maandje later.. niets aan de hand, meneer laat zich gewoon pakken!

Kortom je hebt goede tips gekregen! It's all about Trust Knipoog
Dus gebruik ze..
PS over NH is zat te vinden op internet.. surf een beetje rond