Paard kan niet vastgezet worden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:10

heey mensen, ik zette laatst mijn paard vast aan de poetspaal..
nou deed ze toch eens iets stoms..
Ze begint te steigeren en maakt zo het halstertouw kapot.. ik dacht dat ze ergens van schrok dus zette dr weer vast.. maar nu aan het hek , ik dacht dat is iets steviger Clown wat doet ze nou.. ze molt het hek. .rent ze mej een hek aan der halstertouw weg.. ikke erachteraan.. nu heb k er niet meer vastgezet.. durf het niet meer.. het ging altijd goed!! tot vandaag! weten jullie hier iets van of hebben jullie dit ook? Huilen

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:22

Daarom staan ze bij ons altijd aan een strotouwtje. Dan kan het paard ze nek niet breken, niet het halster of touw of hek. Alleen het strotouwtje.
Als het vroeger wel kon, zal er vast wel iets gebeurt zijn. Laten wennen en veel belonen dus.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:55

Ga met fritsiej mee..
Je zou ook kunnen proberen het touw wel door de ring (?) doen maar geen knoop erin, mocht ze gaan steigeren of hangen kun je het touw beet pakke en meegeven Lachen

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:25

[VP] > [OMG]

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:32

Mijn gekke Arabier maakt zichzelf gewoon los als hij vast gezet wordt.Je kan knopen wat je wilt maar het is net Houdini..hahaha.Hij komt echt ALTIJD los,nu doe ik net als StalHaast...gewoon het touwtje door bv een ring laten bungelen.Je kan eigenlijk overal het touw los laten hangen,het geeft die van mij in ieder geval wel rust in zijn lijfje.Succes ermee!! Pling

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:54

sommige paarden kunnen echt niet vaststaan.
die paarden laten ze meestal gewoon los staan.
als ik mijn merrie vastzet (ze kan er wel tegen hoor) dan gaat ze lopen draaien enzo.
maar als ik het halstertouw over haar hals leg blijft ze gewoon rustig staan.

inma

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:21

Mijn paard kan alleen vaststaan als ik er bij sta. Dus dat is eigenlijk ook niet handig. Vorig jaar had ik haar een keer vastgezet en was heel even weggelopen, komt ze opeens voorbij rennen met een deur (shuifdeur) achter haar aan! Ze was zich rot geschrokken (ik ook). Is gelukkig goed afgelopen, paar kleine wondjes aan der benen. Sindsdien zet ik haar eigenlijk niet meer vast.
Ik ben begonnen met haar altijd op dezelfde plek te poetsen en een pluk hooi te geven. Dit gaat eigenlijk heel goed. Ook zonder de pluk hooi lukt het al. Alleen weglopen lukt nog niet, dan wil ze achter me aan lopen Haha! , dus van te voren er wel voor zorgen dat alle spullen klaar liggen.

Overigens heb ik het ook een keer meegemaakt met een ander paard. Wou ook opeens niet meer vast staan, bleek het wiebelen van het touw eng te vinden waaraan ze vast stond.... (touw zat vast aan zo'n touw ipv van aan een hek)

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:53

StalHaast schreef:
Ga met fritsiej mee..
Je zou ook kunnen proberen het touw wel door de ring (?) doen maar geen knoop erin, mocht ze gaan steigeren of hangen kun je het touw beet pakke en meegeven Lachen

Daar zat ik ook al aan te denken. Ja

armanike

Berichten: 3772
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: lanaken(belgiƫ.)

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:17

mijn paard kon dit ook niet, en ik deed tussen twee palen vast binden.Eentje knoopte ik vast, en aan de andere kant deed ik een lang touw gewoon rond de paal heen, en als men paard vooruit liep of paniekeerde dan liet ik wat speling erin.Nu kan ze uren vast staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:21

les 1 NOOIT maar dan ook NOOIT een paard vastzetten aan iets dat los kan (en daar vallen ook staldeuren onder!!) een haak kan het dier meenemen zonder zich te verwonden, maar een hek of staldeur ........... ik heb er een zijn poten mee zien breken..

zet het paard vast met een stevig halster en een goed touw aan een haak in de muur.......

Mijn paard kan ook niet vaststaan als hij niet iets achter zich heeft........

dus een muur of iets.

nu ben ik wel zo ver dat ik hem gewoon aan een haak kan zetten buiten zonder iets achter hem, door hem gewoon niet los te laten komen.......... en ja hij is er wel eens helemaal uit zijn panty gegaan... drie dagen boos geweest op mij. maar los kwam hij niet

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:04

KiWiKo schreef:
les 1 NOOIT maar dan ook NOOIT een paard vastzetten aan iets dat los kan (en daar vallen ook staldeuren onder!!) een haak kan het dier meenemen zonder zich te verwonden, maar een hek of staldeur ........... ik heb er een zijn poten mee zien breken..

zet het paard vast met een stevig halster en een goed touw aan een haak in de muur.......

Mijn paard kan ook niet vaststaan als hij niet iets achter zich heeft........

dus een muur of iets.

nu ben ik wel zo ver dat ik hem gewoon aan een haak kan zetten buiten zonder iets achter hem, door hem gewoon niet los te laten komen.......... en ja hij is er wel eens helemaal uit zijn panty gegaan... drie dagen boos geweest op mij. maar los kwam hij niet


Mijn jonkie kan ook niet vast. Ze staat met haar kopstuk aan een dikke ketting die weer aan een enorme haak zit en die haak zit door een stalen constructie in de muur. Maarja, er is altijd een zwakke plek die het begeeft. In dit geval heeft ze al 2 kopstukken, de ketting en die enorme schakel kapot getrokken. Nu durf ik haar niet meer vast te binden want volgens mij is het ook schadelijk voor de nek als ze gaat hangen.
Dus inderdaad, er zou iets achter moeten staan zodat ze weet dat ze niet naar achteren kan gaan hangen. Maar die mogelijkheid hebben wij niet. Best lastig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:32

Ik zou beginnen met grondwerk om je paard te leren te wijken voor druk, ook en vooral aan het hoofd. Gebruik een touwhalster om het ze aan te leren, maar zet ze er nooit mee vast. Zoals al eerder is opgenoemd: nooit aan iets vast zetten wat mee kan geven, geen hek, geen schuurdeur, want dat is vragen op problemen. Gebruik een goed touw en een goed halster, en hou het touw misschien de eerste paar keren vast ipv van er echt een knoop in te leggen...

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:22

Maak aan iets stevigs 3 lussen strotouwtjes. Een kleine, een grotere en nog een grotere. Daar doe je het halstertouw helemaal doorheen. Als ze dan gaat hangen knappen er misschien 1 of 2 touwtjes, maar blijft er meestal wel eentje over Ja

lelle

Berichten: 106
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Almere

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:54

mijn merrie heeft ook perioden dat ik haar niet kan vastzetten, ik gebruik dan altijd een lange lijn, vast aan het paard door het oog en vasthouden of lang op de grond leggen zodat e hem kunt vast pakken als het dier wegloopt.
ik krijg dan geen paniek reactie'

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:46

iiCk_angel schreef:
heey mensen, ik zette laatst mijn paard vast aan de poetspaal..
nou deed ze toch eens iets stoms..
Ze begint te steigeren en maakt zo het halstertouw kapot.. ik dacht dat ze ergens van schrok dus zette dr weer vast.. maar nu aan het hek , ik dacht dat is iets steviger Clown wat doet ze nou.. ze molt het hek. .rent ze mej een hek aan der halstertouw weg.. ikke erachteraan.. nu heb k er niet meer vastgezet.. durf het niet meer.. het ging altijd goed!! tot vandaag! weten jullie hier iets van of hebben jullie dit ook? Huilen


gaat ze niet hangen ofzo? ik verzorg een haflinger diie hangt aan een normaal halster toen hebben ze een speciaal hanghalster gehaald als ze gaat hangen word het bij elkaar getrokken en dat doet zeer dus het probleem hangen was meteen weg;)!

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:55

mijn eerste paard heb ik in de 13jaar dat ik hem heb gehad, ook nooit kunnen vastbinden zonder brokken te maken. als hij merkte dat hij vaststond, geraakte hij in paniek en moest en zou hij losgeraken.
met poetsen legde ik dan gewoon het halstertouw over zijn nek, of gewoon door een ring, of ergens overheen, zonder knoop.
dit werkte prima, en hij begreep heel goed dat hij dan ook moest blijven stilstaan.

BabsieJana

Berichten: 2028
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:58

Ik heb 2 veulens verzorgt, en die konden dat dus ook nog niet, toen hebben we eerst gewoon het halstertouw door de ring gedaan. maar geen knoop erin. dan kan er niks breken Lachen
succes!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:04

Mijn pony kan niet vaststaan aan alles wat van hout is. Clown Dan gaat ze 'hangen' en trekt het halster kapot. (Hierbij heeft ze al eens een koprol gemaakt, en ook heeft ze het halve hek meegenomen..) Ik kan haar alleen nog maar vastzetten aan een ijzeren balk, of ik zet haar in de stal en borstel d'r daar etc.
Het is mij niet gelukt om het af te leren, dus ik zal d'r nooit meer aan iets vastzetten dat van hout is.Tong uitsteken
(Het is trouwens ook ineens van de 1 op de andere dag gekomen.)

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:03

maar dat hek was van ijzer en zat in palen in de grond vast..
ik heb der ook wel eens gewoon aan een poetspaal vast gezet maar dat hielp ook niet echt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:45

Ik weet van de mijne dat hij het vreselijk vind, hij moet natuurlijk wel eens vaststaan als bijvoorbeeld de smid komt, dus oefenen we regelmatig.

Ik laat hem gewoon los staan, hij blijft toch braaf staan.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:45

Daarom zet ik mijn paarden ook nooit vast, en leer ik ze om stil te staan

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:22

ik heb precies hetzszelfde gahd met mijn pony echt waar. Ze eheft mij toen de hele stal afgebroken en geduld is dan echt een shcone zaak. Ik heb haar met heel veel geduld zo ver gekregen dat zn u wel vast wil staan maar nog niet met plezier. Ik heb haar eerst gewoon een touw aan geklikt en gewoon los om haar hals glegd en laat haarm aar gewoon los staan gaf haar een emmertje bix en poetste haar dan als ze het op had dan pakte ik het touw gewoon een paar keer vast. en als dat goed ging heb ik haar biks gegeven en haar voorzichtig vast gezet zodat ze weet hey ik sta vast maar krijg wel lekker. of geef een plakje hooi daar zijn ze langer mee bezig. Geef haar of hem iets zodat ze iets te doen heeft en vergeet dat ze vast staat als dat goed gaat kan je het langzaam weer afbouwen. ik hoop dat je er iets aan hebt je kan me altijd mailen maar wet wat je mee maakt best eng

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:39

veel oefenen, zoals anderen al zeiden.
of je leert dr om los te staan Lachen
even makkelijk en nog fijner ook!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:51

Ik denk dat je eerst goed moet uitzoeken waarom dit nu ineens niet meer goed gaat en vroeger wel.
Let op je paard als je haar vast gaat zetten, wordt ze al bang als je met haar naar een muur loopt? Hoe reageert ze als je haar vastzet? En wat als je bij haar wegloopt? Blijft ze eerst rustig staan en begint dan zonder reden ineens te hangen of doet ze dat vanaf het moment dat je het touw door de ring haalt?
Is ze echt bang of probeert ze je uit, hoe is ze verder in de omgang, accepteerd ze jou wel als leider?
Als je hier duidelijke antwoorden op kunt geven kun je bepalen waarom ze het doet en aan de hand daarvan een oplossing verzinnen.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:42

ik had het zelfde probleem met mijn paard. Heb alles uitgebrobeert, maar hij begon al door te slaan als hij de "muur"(waar ze vaststaan) zag.
Het eenigste wat hielp was een muur achter zijn kont, dus zo'n echte poetsplaats, waar die ingesloten zit. Volgens zijn nieuwe baasje(heb hem verkocht) kan hij nu terug 'gewoon' vaststaan.