Paard kan niet vastgezet worden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:29

Mijn paard deed het ook, die ging al hangen als ik het touw door de ring haalde, ze had het zichzelf gewoon aangewend en was niet zozeer bang.
Ik heb gezorgd dat ze alleen met een heel degelijk en stevig touw en halster kort vaststond aan iets wat niet los kan. Dan kan ze trekken zoveel ze wil, helpt haar toch niet, na een paar keer is het dan afgelopen.

Als je paard gaat hangen moet je altijd zorgen dat ze weer naar voren gaat, pak het eerste wat je tegenkomt (bv bezem) en zwaai achter haar of geef desnoods een tik onder haar kont zodat ze weer op 4 benen gaat staan.
Als het touw namelijk knapt krijgt ze een harde klap in de nek en kan ze achterover slaan waar ze ernstige verwondingen van over kan houden. Bovendien moet je dan je paard weer gaan vangen.
NOOIT!! de panieksluiting van het touw losmaken, door de spanning kan die hard tegen je handen of gezicht aan slaan en als het paard ineens los is kan ze nog achterover slaan. Bovendien sta je erg gevaarlijk als je ervoor staat om het touw los te maken, als ze naar voren springt, springt ze bovenop je.

devlin
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-05

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:21

Mijn oude pony kon ik ook nooit vastzetten aan een halstertouw, dan ging hij net zolang steigeren en hangen tot hij los was. Ik kon hem alleen vastzetten in de was plaats want daar staat hij tussen twee grote ijzeren paalen met met van die rubberen dingen eraan waar je ze aan vast kan zetten en die knappen niet die rekken alleen een stuk uit.

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:24

ja hier hetzelfde probleem !!
die van mij gaat ook steigeren (ik was op mijn nieuwe pension meteen de eerste dag het plafon eruit)
wat ik hieraan doe is gewoon vastzetten weglopen zodra je iets hoort (ik zeg dan uli)
ULI JE LAAT HET HE !!! en dan kijkt ze me heel lief aan, ik doe tog niks !
ik zou het gewoon blijven proberen en na een tijdje komt het wel goed dan raakt ze er wel aan gewent

m.v.g.

maud en uli Haha!

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:05

ze houd zowieso al niet van stilstaan, maar ze steigert, gaa niet hangen ofzo,

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:10

Tja, ik weet hoe het vroeger veel gedaan werd...
Men neme een zeeeeeer sterke paal
Een zeeeer sterk touw, dat doorloopt tot IN het halster (geen breekpunten bij ringen, haken etc.)
Men zet het paard vast
Men gaat koffie drinken, en komt een uurtje later weer eens kijken Lips are sealed

Hoor boeren van "vroeguh" nooit praten over paarden die niet vast kunnen staan...

[disclaimer: dit is niet mijn idee en ook niet direct mijn keus. Paard kan beschadigingen oplopen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Feit blijft wel dat er in het verleden succesvolle resultaten mee behaald werden...]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:35

ik zeg niks Haha! Haha! Haha!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:18

Roadracer schreef:
Tja, ik weet hoe het vroeger veel gedaan werd...
Men neme een zeeeeeer sterke paal
Een zeeeer sterk touw, dat doorloopt tot IN het halster (geen breekpunten bij ringen, haken etc.)
Men zet het paard vast
Men gaat koffie drinken, en komt een uurtje later weer eens kijken Lips are sealed

Hoor boeren van "vroeguh" nooit praten over paarden die niet vast kunnen staan...

[disclaimer: dit is niet mijn idee en ook niet direct mijn keus. Paard kan beschadigingen oplopen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Feit blijft wel dat er in het verleden succesvolle resultaten mee behaald werden...]


Dit is dus ook ongeveer mijn manier, ik blijf er alleen wel bij en geef haar een tik met de zweep onder haar kont. Als ze niet los komen door te hangen hebben ze het snel genoeg door, werkt prima.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:24

Ik wou net zeggen. We hebben dikke grote stevige ijzeren palen in de grond. Rubberen elastische touwen met veiligheidsklip. En aan de achterkant van de poetsplaats een stang. Sommigen gaan dan naar voren hangen zeg maar. Gewoon een kruiwagen ervoor zetten..

Ze hebben toch wel te luistern, en anders gaat ie maar een keer op zijn muil, als ie daarna maar stilstaat. Wij hadden toen zo'n veulen wat het vertikte, hebben we 10min. vastgezet. gleed een keer uit, en sindsdien staat hij keurig stil en loopt superbraaf mee aan het touwtje. Sorry hoor, maar wie niet horen wil moet maar voelen zeggen ze toch altijd? Ben ik het mee eens, de knol heeft gewoon te luisteren naar wat ik hem opdraag. Even bot gezegd.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:26

Daarom is het ook belangrijk om een veulen al regelmatig vast te zetten en niet los te halen als hij gaat hangen/klieren of wat ook maar pas los te halen als hij braaf is.

Sandravm
Berichten: 862
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Aarsele, West-Vlaanderen, Belgiƫ

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:31

Mijn paardje kan ook niet vast staan. Je leert dat wel. Toen ik ze juist had, heeft me dat wat halsters gekost. Nu bind ik haar niet meer vast. Ik doe het touw aan haar halster en laat de rest op de grond hangen. Ze weet dat ze dan moet blijven staan en denkt dat ze vasthangt. Blijft daar ook zo staan als ik eventjes iets moet gaan halen. Handig en veel goedkoper Tong uitsteken

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:23

mocht je je paard echt vast willen zetten maak met een stukje stro touw een klein lusje aan e onderkant van je halster en klik hier touw aan vast mocht paard in paniek raken trekt hij touwtje door en krijg je minder gevaarlijke situeaties..
veder als hij altijd vast heeft gestaan , is er mischien iets gebeurd?

ROOOOOOS
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-03-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:58

Fritsiej schreef:
Daarom staan ze bij ons altijd aan een strotouwtje. Dan kan het paard ze nek niet breken, niet het halster of touw of hek. Alleen het strotouwtje.
Als het vroeger wel kon, zal er vast wel iets gebeurt zijn. Laten wennen en veel belonen dus.

dat van dat strotouwtje is wel handig ja. heb ik wel eens eerder van gehoord Haha!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:03

dravergekkie schreef:
mocht je je paard echt vast willen zetten maak met een stukje stro touw een klein lusje aan e onderkant van je halster en klik hier touw aan vast mocht paard in paniek raken trekt hij touwtje door en krijg je minder gevaarlijke situeaties..
veder als hij altijd vast heeft gestaan , is er mischien iets gebeurd?

Op die manier worden ze wel steeds beloond voor ongewenst gedrag en leer je het ze dus nooit af.

Horsie__
Berichten: 96
Geregistreerd: 03-03-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:04

ik wil wel kommen om juh paard tuh temmen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:09

ROFL ROFL Vork

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:22

Roadracer schreef:
Tja, ik weet hoe het vroeger veel gedaan werd...
Men neme een zeeeeeer sterke paal
Een zeeeer sterk touw, dat doorloopt tot IN het halster (geen breekpunten bij ringen, haken etc.)
Men zet het paard vast
Men gaat koffie drinken, en komt een uurtje later weer eens kijken Lips are sealed

Hoor boeren van "vroeguh" nooit praten over paarden die niet vast kunnen staan...

[disclaimer: dit is niet mijn idee en ook niet direct mijn keus. Paard kan beschadigingen oplopen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Feit blijft wel dat er in het verleden succesvolle resultaten mee behaald werden...]



Hier ben ik het mee eens wij doen dit altijd met de veulens van mijn verzorgponys ze gaan een keer giga op hun plaat en weten de rest van hun leven dat ze netjes vast moeten staan

Bij een ouder paard is het wel wat moeilijker (ivm kapot trekken) Ik ben tegen hanghalstertouwen omdat ik zelf meegemaakt heb dat dat touw meerekte en toen ineens lossprong tegen de kin van het paard (brak gewoon af) paard durfde nooit meer een touw aan hem vast

Maar met een zweep erachter vind ik het een perfecte manier van die boeren Vork

ingetarita
Berichten: 892
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: steenbergen

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:23

die van mij trakt ook altijd daarom zet ik um nooit meer vast dan maar los;)

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:45

anneliesdj schreef:
dravergekkie schreef:
mocht je je paard echt vast willen zetten maak met een stukje stro touw een klein lusje aan e onderkant van je halster en klik hier touw aan vast mocht paard in paniek raken trekt hij touwtje door en krijg je minder gevaarlijke situeaties..
veder als hij altijd vast heeft gestaan , is er mischien iets gebeurd?

Op die manier worden ze wel steeds beloond voor ongewenst gedrag en leer je het ze dus nooit af.

hoe bedoel je ? het touw breekt niet bij het eerste kleine beetje gehang hoor... Clown

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:52

Horsie__ schreef:
ik wil wel kommen om juh paard tuh temmen

MSN taal is verboden.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:01

Ik wou net zeggen ja

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:28

dravergekkie schreef:
anneliesdj schreef:
Op die manier worden ze wel steeds beloond voor ongewenst gedrag en leer je het ze dus nooit af.

hoe bedoel je ? het touw breekt niet bij het eerste kleine beetje gehang hoor... Clown


Niet bij het kleinste beetje nee, maar als een paard er met zijn volle gewicht aan hangt knapt het wel en leert hij dus dat zijn gedrag resultaat heeft.
Bovendien heb ik liever een sterk touw zonder dat ze los kunnen komen, een strotouwtje breekt ook met een klap dus pas als ze er echt aan hangen en lopen ze nog de kans achterover te klappen en moet je ze vangen omdat ze los zijn.

Ik heb mijn paard een keer achterover zien klappen omdat ze ging hangen, halster knapte en door de schok gleden haar achterbenen helemaal onder de massa waardoor ze gewoon achterover op straat viel. Ik ben daar behoorlijk van geschrokken omdat het slechter af had kunnen lopen dan het geval was(ze was alleen geschrokken) en heb het meteen aangepakt en zorg nu ook dat de paarden waarvan ik weet dat ze weleens willen hangen altijd aan een sterk halster en touw staan waardoor ze niet los kunnen komen, vind ik een stuk veiliger.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:47

Je kan je paard ook leren los te staan, doen die van mij ook...zonder weg te lopen.

Eemilie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:22

Mijn zus der paard kun ge absoluut niet buiten vasthangen binneen geen probleem maar buiten niet, ze trekt atlijd haar halster kapot en als ze los ist blijft ze gwn staan het is dus niet dat ze wil weglopen ofzo ze vind het gewoon niet fijn vast te hangen. Dus nja er zijn dus gwn paarden die het gwn niet fijn vinden misschien het touw gwn door de ringt steken maar niet in een knoop doen als ze dan wil steigeren of haar los trekken kan je het touw direct beetnemen

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:48

MSN taal is verboden zoals al is gezegd.

Als je paard dat blijft doen weet ze dus dat haar gedrag een beloning oplevert in de vorm van niet vast hoeven staan, foute aanpak dus.

Prissey

Berichten: 1149
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Leiden

Re: Paard kan niet vastgezet worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:45

Mijn merrie begon ook altijd te hangen en te klieren zodra ze vast stond en liep altijd rot af.. Toen kreeg ik een tip van een stalgenootje wat mij heel erg geholpen heeft. Je moet je paard gewoon eerst heel erg kort een de muur zetten zodat ze bijna geen weerstand kan bieden om te gaan hangen(dus ook zich zelf geen pijn te kunnen doen. Lekker goed belonen en wat lekkers geven. Mijn merrie had het binnen 3 x oefenen door en kan nu gewoon normaal vast staan.
maar de een leert sneller als de ander, dus gewoon aan kijken
liefs prissey