hoe paar leren vast staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessir
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-12-06

hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 12:59

Ik heb paar weken geleden een paard gekocht.
Maar laatst zetten ik hem vast aan een balk ,maar dat was ie blijkbaar niet gewend.
Dus hij steigerde en touwtje stuk , volgende probeerde ik het weer maar bleef erbij staan stelde hem gerust maar gebeurde weer hetzelfde.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn paard die moet aanleren?

ps : de balk is niet zo heel sterk

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:46

zou eerst eens je paard nep vast proberen te zetten aan de stal. Dus touw om de spijl heen (of balk in dit geval) en zelf het uiteinde vast houden. Die van mij kende het ook niet en heb het ook op deze manier gedaan. Succes!

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Re: hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:35

ooh bedankt voor de topic ik heb er ook zo eentje dat zich lostrekt Haha! leuke tip!!
zal het ook proberen Haha!

xxx

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:59

Het is een beetje moeilijk om op grond van je beschrijving te oordelen of je paard echt in paniek raakt, of inmiddels heeft geleerd dat hij door te gaan hangen ook los kan komen. Het is namelijk een heel verschil of je een bang paard het vaststaan aan gaat leren, of een paard wat inmiddels heeft geleerd om los te komen, moet gaan corrigeren.

Paarden zullen heel snel in paniek raken als ze vast zitten. Dan maakt het niet uit of dat een voet is, of het hoofd. Ik zou aan grondwerk doen als voorbereiding voor het vastzetten. leer je paard wijken voor druk, op zijn lichaam, maar ook op het hoofd. Leer je paard bij druk op het halster een stap richting druk te maken, niet zijn gewicht in de strijd te gooien. Gebruik bij het oefenen om te wijken voor druk een touwhalster, maar zet hem daar nooit mee vast, gebruik daar een touwhalster voor. Bij het geval van een bang paard helpt het inderdaad om het halstertouw vast te blijven houden zodat er druk op komt te staan als hij gaat trekken (tip: gebruik handschoenen), maar meteen los te kunnen laten als hij een stap naar voren maakt om toe te geven aan die druk. Er is ook een speciale ring van Clinton Anderson waar je het halstertouw op een manier door kunt halen dat het bij harde druk iig kan meegeven.

Kijk even hier: http://downunderhorsemanship.com/catalo ... 3647239ad1

Er zijn ook elastische halstertouwen te krijgen die meegeven als hij gaat hangen. Zelf zou ik daar niet voor gaan omdat het paard leert . Zorg iig voor een stevig halster, halstertouw en een stevige paal. Iedere keer dat je paard leert dat hij los kan komen is teveel.

Ook een paard dat geleerd heeft om los te komen kun je leren om vast te staan. In dit geval ook beginnen met grondwerk, leren wijken voor druk, ook weer op dat hoofd. Vastzetten met een gewoon stalhalster, eventueel met strotouwtje om de nek zodat dat onaangenaam wordt als hij gaat hangen, of als het echt niet anders kan, met lasso om de buik via het halster aan een stevige ring aan de muur binden, en het zelf laten uitvechten. Doordat het touw om zijn buik straktrekt kan hij nooit zoveel kracht op zijn halstertouw zetten dat hij breekt of zijn nek bezeert, of zelfs dreigt te stikken. Doe dit wel op een zachte ondergrond, de zandbak bijvoorbeeld. En gebruik dan als paal een hele stevige spoorbiels, die tegen een stootje kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-02-07 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:00

Emilion1985 schreef:
zou eerst eens je paard nep vast proberen te zetten aan de stal. Dus touw om de spijl heen (of balk in dit geval) en zelf het uiteinde vast houden. Die van mij kende het ook niet en heb het ook op deze manier gedaan. Succes!


Waarschuwing, niet aan de boxdeur vastzetten, echt aan een wand vastmaken, als ze echt gaan hangen en een deur uit het scharnier trekken heb je de poppen aan het dansen!

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: hoe paar leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:14

ja oke, maar ik was er bij mn tip vanuit gegaan dat ik de tip gaf aan iemand met een gemiddeld IQ Clown