Verkeersmak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:04

Hoii!! Ik ben nou bezig met een 2.5-jarige, en zou haar graag al eens zo een beetje aan het verkeer laten wennen omdat ze nog niet gereden mag worden en liefst ook nog niet gelongeert. Nu dacht ik dat zo eens buiten wandelen haar heel goed zou doen. Nu was mijn vraag,, hoe doe je dat? Gewoon touw vast en huppakee,, dat wist ik ook wel, maar hoe leer ik haar buiten door te stappen, en langs opstakels en dergelike. Ze is nog nooit buiten geweest. en kan het gewoon met halster? ze is namelijk supersterk als ze haar zin niet krijgt..

Bonaire
Berichten: 1351
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

misschien dingen waar ze buiten van kan schrikken in de bak leggen en daar eerst mee oefenen? een fiets of tak ofzo? Suc6..

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:07

Dat kan idd,, ik zal het es probere! Maar het is een sterke tante,, ze bijt gewoon in alles wat haar aandacht trekt, dus een probleem met opstakels zal het eigenlijk niet zo erg zijn. Maar wat als ze er vandoor gaat of ineens begint te trekken of te steigeren wat dan? en wat als er een auto langskomt en ze schrikt?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:18

Ik zou er eerst voor zorgen dat je paard jou vertrouwt en als leider ziet. Dan zal ze als ze iets eng vind eerder op jou reageren dan in blinde paniek gaan rennen (al weet je het nooit, het blijft een paard..). Verder lijkt het me verstandig om een longerlijn om te doen en met zn tweeen te gaan. Met een longeerlijn kan je net wat meer ruimte geven en mocht er iets met jou gebeuren dan is de andere persoon er altijd nog.

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:26

Ik ben zowieso met een vriendin, zij gaat met het paardje verder, dus ik wil dat ze er altijd bij is. De longeerlijn doe ik altijd, ook met de oudere fries, ze kunne altijd op je hakke trappe of weet ik veel wat. En ik heb echt het volste vertrouwen in haar, en ze weet wat mag en wat niet. Maar kan ik gewoon met halster naar buiten? of moet ik haar beter eerst eens aan het bit laten wennen zodat ik meer controle heb?

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:18

inderdaad eerst ff in de bak wandelen en dan samen iemand naar een klein stukje proberen en dit uitbouwen.
daarnaast is het handig om een hoofdstel aan te doen als ze sterk is en haar vast te houden met een longeerlijn, als ze schrikt of zo heb je iets meer ruimte om haar te corrigeren.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:20

misschien, als het mogelijk is, met een bomproof paardje samen naar buiten..... 1 die nergens van schrikt, en waar je jonge paard vertrouwen in heeft.....
mijn paardje had iets met trekkers, die heb ik de eerste keer buiten achter een trekker aan laten lopen Nagelbijten / Gniffelen

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 22:22

Nou da gaat nu namelijk niet! de paardjes zijn niet van mij. Ik rijd er alleen maar mee. De 7-jarige is zelf het grootste mietje buiten, dus deze heeft echt van alles schrik, zelfs van een kuiltje in het zand! en verder is er nog een shetlander, maar daar trekt madam zich niets van aan, je ziet het amper lopen. een lastige kwestie dus.. Maar ik denk dat ik er gewoon beter ineens mee naar buiten ga, ik weet niet hoe ze gaat reageren, dus kan er eigenlijk nog niet zo veel over zeggen.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:23

kleine stukjes dan eerst, en altijd samen....
veel succes Ja

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:24

Eigenlijks had het al vanaf veulen afgedaan moeten aangeleerd Haha!

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 22:26

Ik weet het, maar ben er nog niet zo lang bij. Ken haar van 2jaar ongeveer. Dus echt mee bezig heb ik er nog niet mee kunnen zijn. Het ging eerder om het andere paard, die is 7 jaar waar ik eigenlijk mee verder moest. Maar deze merrie zal het toch ooit moete lere! Haha!

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:32

Jaa idd! Knipoog
ik wens je veel succes en het beste is togh met een verkeersmak paard erbij te gaan lopen..of een oud paardje..

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:39

Kun je op het erf blijven,zodat de weg wel te zien is?En staat daar gras?
Dan kun je in de buurt van de weg gaan grazen en dan steeds dichterbij,zodat je kunt zien hoe ze reageert.
Als dat goed gaat,kun je een stukje gaan wandelen.
Om ze wat makkelijker te kunnen houden kun het touwtje over haar neus doen (via de buitenkant om de neus en aan de binnenkant door de zijring halen).Dan heb je net wat meer te vertellen.Niet rukken aan het touw,als je dat doet.
En anders met een hoofdstelletje wandelen en het touw door de binnenbitring aan de buitenste vast maken.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:17

Ga eerst eens oefenen met enge dingen in de rijbak. Dan kun je in ieder geval nog loslaten als het niet anders kan.

Verdiep je eens in grondwerk en bouw op die manier een vertrouwensband op. Door het grondwerken kun je het paard leren om over bijvoorbeeld plastic te lopen, langs vlaggen/wapperende lappen te gaan, en langs bijvoorbeeld een grasmaaier (om maar wat dingen te noemen die iedereen wel heeft of kan maken.

Als dat goed gaat, neem het paard dan aan de hand mee naar buiten, het liefst terwijl iemand anders een ervaren paard aan de hand meeneemt. Zo kunnen ze van elkaar leren.

Maar zoiezo zorg eerst dat het paard respect voor je krijgt en op je durft te vertrouwen.

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 18:23

Ik zal eerst eens oefenen met voorwerpen! Daarna kunnen we wel een keertje naar buiten. er is wel een erf, maar de bazin heeft een winkeltje, dus daar komen mensen overgelopen, en kan ik niet zomaar met een paard gaan staan! Maar naast haar erf is een hele grote weide die altijd open is, daar kan ik haar wel even neerplanten! Ik heb ook een halster, waar er een touw bevestigd in is, aan beide uiteinden zitten er ringen, als ik deze samenneem en er een extra touw aandoe, kan ik in geval van noot daar nog aan trekken, dit heeft een iets minder effect als een hackamore (ik weet niet hoe je het schrijft). Maar een volgend probleem: Het is een heel rustige straat, en je komt bijna geen verkeer tegen(auto's) Maar als er nu een auto langs komt, moet ze daar niet van schrikken, ik moet al 10 minute op de weg gaan staan om een auto tegen te komen dus dit is wel even een klein probleem! Misschien wat rondwandelen op de weg, heen en weer?

_xLarax_

Berichten: 78
Geregistreerd: 25-03-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:26

Ik zou eerst gewoon in de bak rijden en dan langzamer hand het een beetje opbouwen dan komt het van zelf wel Knipoog

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:03

Rijden??die van haar is nog niet beleerd.. Knipoog

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:36

Idd! Haha! ik was niet van plan om met een 2.5 jarige aan inrijden te denken! Nou ja denken wel,, maar bezig zijn nog niet! Haha! Pling

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:26

inderdaad eerst wat schriktraining in de bak. dan naar buiten, liefst met een ander paard erbij, en anders in ieder geval met twee personen voor het geval dát. eerst een klein stukje, en als dat goed gaat een stukje verder, enz...

verder vooral gaan grondwerken. als je paard op jou vertrouwt zal ze overal langsgaan waar jij ook langsgaat. het 'sterk worden als ze haar zin niet krijgt' gaat er dan ook vanzelf uit.