friese jaarling..helemaal gek!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilona_D

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Koningsbosch

friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:57

Hoe is het met jullie jaarlingen en twenters?
Zijn deze met dit weer ook zo gek?

Mijn jaarling wordt deze week 2 jaar en altijd ontzettend lief en zelf een beetje een deusje... Haha!

Maar nu naar de wei toe en weer terug naar stal is hij niet meer te houden aan de hand..vooral veel bokken en steigeren?
wat kan ik hier nu aan doen, in de paddock kan hij normaal lekker rennen en gek doen maar met dit weer is dit dus echt onmogelijk, wandelen gaat ook niet wat dan zal ik eerst een flink stuk over de weg met hem moeten en dat durf ik dus echt niet..

Veel mensen zeggen dat ik hem dan maar moet longeren maar vindt hem eigenlijk nog wat jong om hem daarmee moe te maken.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:34

Waarom zet je hem dan niet gewoon dag en nacht op het land, met een speelkammeraad

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:38

Mijn idee..
Geef hem eerst maar eens de kans om lekker volwassen te worden met soortgenoten, daar leker ze zoveel van en jij hebt gelijk geen last van zijn gepuber.
Mijn jonge paarden zijn wel wat frisser maar dat merk ik alleen als ik ze ga voeren (ze lopen in een kudde op het land met schuilstal) en als ze erg vervelend zijn dan grijpen de andere wel in..

Ilona_D

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Koningsbosch

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:58

Hij loopt ook niet alleen maar met een 5 jarige merrie, waar hij leuk mee kan spelen alleen is de paddock zo nat dat ze niet kunnen rennen en met dit weer laat ik hem liever niet de hele dag met z'n voeten in het water staan ivm met snel last van mok.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

Ja als hij dan bijna dag en nacht binnen staat vind ik het niet zo vreemd dat hij zo druk is, denk niet dat je dat dan opgelost krijgt, longeren vind ik dan al helemaal geen oplossing.

Ilona_D

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Koningsbosch

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:02

Nee, ze gaan om smorgen 8 uur en om 20:00 uur gaan ze weer naar de stal.lijkt me toch een fijne tijd voor te spelen

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:10

Ja dan nog zou ik niet gaan longeren, dan liever wat opjagen in het land

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:11

Waar staan ze dan al die tijd? Ik kan je verhaal niet helemaal plaatsen. Alles is nat, paddock, wei etc. dus je wilt ze niet buiten zetten ivm mok, maar ze staan wel van 8 tot 8 buiten en nog omdat je paard de paddock niet in kan is ie fris?

Ik volg het even niet meer. Een paard heeft gewoon ruimte nodig om te bewegen, energie kwijt te kunnen. Dat het wat natter is en wellicht gladder daar mag ie lekker zelf maar rekening mee houden met evt. rara sprongen lijkt me.

Als je een (jong) paard minder weidegang geeft dan anders, is het logisch dat ie frisser wordt. Oplossing is meer weidegang dan. Sowieso kan je paard nu op een leeftijd zijn gekomen dat ie meer praatjes krijgt, dan zul je bezig moeten gaan met duidelijk maken dat jij leidt. Opvoeden dus..

Ilona_D

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Koningsbosch

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:15

Over het opvoeden heb je inderdaad gelijk, ben al stukken strenger tegen hem en praat ook rustig tegen hem dat hij zelf rustig blijft maar blijf natuurlijk wel streng.
hij staat buiten gewoon in de paddock natuurlijk en deze is ook groot zat alleen heb ik het idee dat ze normaal echt lekker rennen wat ze nu dus bijna niet doen.

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:36

De boodschap: oefenen! Heel maar dan ook heel veel oefenen,, echt heeeeeeel veel! Haha! als ze het goed doet, geef je haar een beloning, doet ze het niet ga je er terug achteraan en ben je consequent, ga zeker niet slaan! Suc6

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:46

op het land mikken in een groep , die kunnen dat dier vast heel leuk opvoeden ,

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:16

grondwerken is erg belangrijk. het is niet alleen zaak dat je paard door andere paarden wordt opgevoed, een zekere basisopvoeding door mensen is ook belangrijk voor later. ik begrijp alleen dat hij eerst niet naar buiten kon de hele dag (ivm mok), en nu ineens de hele dag in de paddock staat? mijn advies is hier toch om hem een poos in de koppel te gooien, met leeftijdsgenoten en één of meer oudere dieren, en dan van de zomer/ voorjaar aan de gang te gaan met licht grondwerk. een tweejarige hoort niet op stal.

amaretto2
Berichten: 312
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: hoofddorp

Re: friese jaarling..helemaal gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:26

mijn jaarling fries wordt 13 maart 2, maar hij loopt relaxed aan de hand mee, alleen in de paddock gaat ie ontzettend uit zijn dak.
Oefenen met hem dat deed ik( 4 x per week aan de hand in mijn trmpo) en daar heb ik nu profijt van.