Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 18:35

Ik ben begonnen aan een pony inrijden nu vraag ik me af hebben er mensen nog goede tips om paarden (in dit geval een pony) in te rijden?

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:36

Instructie?

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:37

doe dit met iemand die er ervaring mee heeft, je hebt een pony/paard zo verpest...............

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:38

Laat je begeleiden door iemand die er verstand van heeft!!!

leandros

Berichten: 1405
Geregistreerd: 29-01-07
Woonplaats: kampen

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:39

halstertouw om zijn nek doen. en idd ik ga mee met de rest..
begin rustig aan.

Anoniem

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:39

Zoek iemand die er verstand van heeft, en ga daarmee aan de slag..

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:40

Idd, zelf gaan doen kan een heleboel problemen opleveren als je er geen ervaring in hebt Knipoog

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:44

Niet. Als je niet weet wat je doet. Ik sluit me aan bij de rest, zoek alsjeblieft hulp van iemand die er wel ervaring mee heeft.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 18:47

Ik heb shetlanders ingereden en een new forest met iemand die er heel veel verstand van heeft ( opleiding gedaan met paarden ook inrijden enz.) Nu vraag ik tips aan haar maar mijn vraag is

Doen jullie mee aan horseman ship?

Wat zijn de 1e paar stappen (longeren enz.)

Enz.

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:54

leuke topic hoowr nelleke en voor de mensen die er verstand van habben. hoe kan je een gestoorde pony een beetje normaal krijgen de pony begint helemaal te flippen al ga je 5m. van de stal vandaan dus wij hadden keting om zn neus gedaan(tip van iemand die er veel van weet) maar dan nog kanne we hem niet houden kippe kracht mensen owja en ik zal ff een foto van de pony de nelleke gaat inrijden hier neerzetten(alleen link)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JKZJOYH4

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6NLJEY3Q

tis een hele lieve pony ze loopt gewoon achter nelleke aan Pling en als wij samen de bak in gaan loopt ze alsnog achter nelleke aan Boos!

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:56

antjendjo schreef:
leuke topic hoowr nelleke en voor de mensen die er verstand van habben. hoe kan je een gestoorde pony een beetje normaal krijgen de pony begint helemaal te flippen al ga je 5m. van de stal vandaan dus wij hadden keting om zn neus gedaan(tip van iemand die er veel van weet) maar dan nog kanne we hem niet houden kippe kracht mensen


Ga eerst eens wat grondwerk doen, en laat die ketting om neus achterwege.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 18:58

Wat bedoel je precies met grondwerk

Horsemanship ? Freestyle ? Relatie opbouwen?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:01

ja inderdaad, vertrouwensband opbouwen! Dus grondwerk a la Parelli/Voest/Teblick. Als de pony jouw als leider ziet en je 100% vertrouwd gaat het inrijden ook makkelijker.

Verder is het wijken voor druk via grondwerk van groot belang bij het inrijden! Dat is de basis.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:04

Wat bedoel je daar precies mee Wijken voor druk? want ze vertrouwd me 100% ze loopt achter me aan als ik stop stopt ze ook enz. enz.

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:07

dus gewoon lief en aardig aanpakken ja dat kan steffie idd wel gebruiken na 2 jaar geen liefde te hebben gekent, ze heeft een heel raar verhaal: iemand had haar gekocht voor zijn dochtertje om in te laten rijden, bij de handelaar leek ze heel mak een lief alleen de volgende dag in de wei bij die man en zn dochtertje kregen ze hem niet meer gevangen, het is een ronaldo of justice HR merrie alleen springen dat ze kan ze was zomaar over een hek van 1m. hoog gesprongen das toch niet normaal als ze gewoon in de bak staan en ineens denken hmmmmm ik ga eens over dat hekje springen

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:08

Nelleke1 schreef:
Wat bedoel je daar precies mee Wijken voor druk? want ze vertrouwd me 100% ze loopt achter me aan als ik stop stopt ze ook enz. enz.

ja das vet grappig man zonder touw of halster en zelf met afleiding Koe

D_Star

Berichten: 462
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:16

@ antjendjo; dus die pony is volgens jou helemaal gestoord omdat ie over een hek heen springt? dan zijn er veel pony's gestroord.

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:24

nee das niet de enige reden, zo erg ben ik ook weer niet het zijn gewoon zo veel redenen : hij ploegt heel de bak om slaapt heel zijn stal en alles eromheen, doet ineens of die niet meer weet wat een halster is, ik zoms kei bang en dan ineens komt ze met der koppie op je schoot kroelen. nee volgens mij is het een herfst pony( net als katten)

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:24

D_Star schreef:
@ antjendjo; dus die pony is volgens jou helemaal gestoord omdat ie over een hek heen springt? dan zijn er veel pony's gestroord.


Nee de pony is gestoord omdat ze superactief is, maar als we iets met haar willen doen word ze gek: Ze is 2 en je kan er niet mee lopen (trekt te hard) borstelen gaat wel maar je moet oppassen dat ze niet trapt. Dit is jammer we zouden graag met haar willen beginnen met zadelmak maken enz. maar omdat ze pas net gekocht is en nog niets kan zullen we haar eerst moeten leren meelopen enz. maar dat gaat dus niet! duss... TIPS!!

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:26

Nelleke1 schreef:
Wat bedoel je daar precies mee Wijken voor druk? want ze vertrouwd me 100% ze loopt achter me aan als ik stop stopt ze ook enz. enz.


Meisje, laat inrijden alsjeblieft aan iemand over die weet wat-ie doet...

Gestoord want superactief? Ja, inderdaad nogal vreemd voor een tweejarige...!

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:33

ik heb een beetje het idee dat jullie het "stoer" vinden om een pony in te rijden.
maar begrijp je wel dat een twee jarige nog harstikke jong is? een tweejarig paard zou je kunnen vergelijken met een kleuter.. die laat je ook nog geen wiskundige sommen oplossen.
ik zou zeggen doe het beestje lekker in het land, ga zo nu en dan wandelen of poetsen en vraag hulp (instructrice!) als hij/zij goed uitgegroeid is
ook al vertrouwd dit paardje jou, dat betekend nog niet dat je er zomaar van alles mee kunt doen. je hebt het vertrouwen van een paard namelijk heel snel geschonden als je niet goed weet waar je mee bezig bent

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:35

Jamezy schreef:
Nelleke1 schreef:
Wat bedoel je daar precies mee Wijken voor druk? want ze vertrouwd me 100% ze loopt achter me aan als ik stop stopt ze ook enz. enz.


Meisje, laat inrijden alsjeblieft aan iemand over die weet wat-ie doet...

Gestoord want superactief? Ja, inderdaad nogal vreemd voor een tweejarige...!


jullie hebben het allemaal over wijken voor druk maar even wat duidelijkheid

1 ik heb NIETS met horseman ship en die zooi
2 Ik heb al heel wat paardjes ingereden maar tips zijn altijd leuk
3 Als ik er niet meer uitkom komt iemand die ik ken met opleiding helpen
4 Als je dus een term niet snapt zoals: wijken voor druk mag je gelijk geen paard meer inrijden??
5 Tuurlijk is het logisch dat een 2 jarig paard superactief en vrolijk is , maar moet ook leren begrijpen dat ze moet luisteren daarom vraag ik tips en geen gezeik met laat het doen en blablabla

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:38

xjildou schreef:
ik heb een beetje het idee dat jullie het "stoer" vinden om een pony in te rijden.
maar begrijp je wel dat een twee jarige nog harstikke jong is? een tweejarig paard zou je kunnen vergelijken met een kleuter.. die laat je ook nog geen wiskundige sommen oplossen.
ik zou zeggen doe het beestje lekker in het land, ga zo nu en dan wandelen of poetsen en vraag hulp (instructrice!) als hij/zij goed uitgegroeid is
ook al vertrouwd dit paardje jou, dat betekend nog niet dat je er zomaar van alles mee kunt doen. je hebt het vertrouwen van een paard namelijk heel snel geschonden als je niet goed weet waar je mee bezig bent



Hohoho even wat duidelijkheid:

De pony die moet ingereden worden is 5 !! Daar gaat het goed mee en ben al goed op weg (commando op stem zadel op enz. ) maar tips zijn altijd welkom daar kun je veel van leren vind ik maar ik weet heus wel hoe ik een pony in moet rijden en nee ik vind het niet stoer maar wel een uitdaging (al na zoveel ponys nog steeds))

De pony waar jullie het over hebben is dit jaar 3 geworden en daar willen we nog niet mee beginnen maar gewoon met meelopen en poetsen en zulk soort dingen : een band opbouwen

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:39

En dan nog: Als je er weinig van weet, haal het uit je hoofd om eraan te beginnen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:41

Je hebt niet zo heel veel nodig, alleen maar een telefoon en een telefoonnummer.
Je belt het nummer en vraagt of je het paard langs kan komen brengen om zadelmak gemaakt te worden, en eventueel doorgereden te worden.

Niet zelf gaan klooien, ook niet met begeleiding of instructie. Vandaag weer de gevolgen gezien wat niet goed inrijden met een paard kan doen, krijg je zo snel niet meer goed...

Laat het in een keer goed doen, ipv zelf aan te gaan klooien....