Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:42

Als je het hebt gelezen dan zie je waarschijnlijk ook staan dat ik al meerdere paarden met professionele mensen heb afgericht, nu ga ik het met wat vriendinnen doen (en als het niet lukt vraag ik raad bij een prof) dus ik weet er WEL wat van. Ik vraag dus niet om gezeik maar om TIPS snappen jullie..

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:42

Nelleke1 schreef:
Ik ben begonnen aan een pony inrijden nu vraag ik me af hebben er mensen nog goede tips om paarden (in dit geval een pony) in te rijden?


ik zou ook instructie d'rbij halen.

ik heb wel een shetje met me zusje iingereden en dat ging best makkelyk. we hebben d'r eerst gelongeerd en dat ze door middel van stem giing draven dus als ze stapte drrrrrrrrraf en dan liiep ze in draf en dan hooooo en dan ging ze weer iin stap
dat hebben we een week of 2 gedaan .
toen zijn we begonnen met het zadel dr op doen . eerst laten ruiken het ging meteen geweldiing even met het zadel aan de longe dat hebben we ook 2 weken gedaan toen zijn we gaan hangen. en gaan zitten dat hebben we een week gedaan toen rustig stappen weekje later draven en toen galop;)ze liep uitzichzelf al aan de teugel en me zusje en zij zien dr heel mooi uiti samen .

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:43

Inderdaad, als je het niet weet, laat dan maar lekker en doe wat Cassidy zegt. Je verpest, misschien bij jóu onbewust, de pony behoorlijk.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:44

xjildou schreef:
ik heb een beetje het idee dat jullie het "stoer" vinden om een pony in te rijden.
maar begrijp je wel dat een twee jarige nog harstikke jong is? een tweejarig paard zou je kunnen vergelijken met een kleuter.. die laat je ook nog geen wiskundige sommen oplossen.
ik zou zeggen doe het beestje lekker in het land, ga zo nu en dan wandelen of poetsen en vraag hulp (instructrice!) als hij/zij goed uitgegroeid is
ook al vertrouwd dit paardje jou, dat betekend nog niet dat je er zomaar van alles mee kunt doen. je hebt het vertrouwen van een paard namelijk heel snel geschonden als je niet goed weet waar je mee bezig bent


ik zou hem ook zeker niet op 2 jaar inrijden . de shet was eind 3 toen wij begonnen

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:45

Dus jullie hebben het over de 5 jarige pony?
Als je al zoveel pony's/paarden ingereden heb weetje nu toch
wel onderhand wat je wel en niet moet doen?! Clown
i.v.m. de tips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:46

Nelleke1 schreef:
Als je het hebt gelezen dan zie je waarschijnlijk ook staan dat ik al meerdere paarden met professionele mensen heb afgericht, nu ga ik het met wat vriendinnen doen (en als het niet lukt vraag ik raad bij een prof) dus ik weet er WEL wat van. Ik vraag dus niet om gezeik maar om TIPS snappen jullie..


Als je er wel WAT van afweet, is dat nog niet voldoende om het helemaal alleen te doen. Bij het zadelmak maken van een dier kom je situaties tegen waar je meteen en op dat moment een oplossing voor moet hebben. Je kunt dan niet het paard op stal zetten, weer achter bokt kruipen om je relaas te doen en wachten tot er van ons tips komen, of te wachten tot de instructie een keertje tijd heeft om langs te komen om een probleem op te lossen. Dat is het hele probleem. Je moet TEN ALLEN TIJDE de situatie die je tegen kunt komen kunnen oplossen. Er "WAT" van afweten is gewoon NIET voldoende.

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:47

go nelleke Duivel
wat nelleke zecht is zeker waar en dan is er NOG iemand daar die ook een paar pony's heeft ingereden maar.. die kan er zelf niet veel mee doen want die sit met haar rug ze mag eingelijk ook al niet meer rijden van de fysio dat doet ze wel maar gaat geen paarden inrijden ze is er bijna elke week en geeft ons goede tips....

en een van de beste tips heb ik niet eens van de paarden expertjes gehoord:
een paard moet je staffen als het iets fout doen en belonen al doet het iets goed

en weetje wat ik ook niet snap..?
dat jullie over natural horsemanship beginnen Slapen als je weet hoe je met paarden moet omgaan heb je geen wijken voor druk nodig of wat dan ook! ik ken iemand die kan rijden misschien nog wel beter al anky. die gaat daar ook niet over zitten zijken hij is wel een beetje van de harde hand maar die paarden doen tenmisnste wat er word gevraagt te doen!!!

daar word een paard nou lief van!! als die respect voor je heeft je moet hoger dan je paard staan en dat staan ik en nelleke wel

kamma komma met die reacties wij staan klaar!

HOUDOE Duivel

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:48

ok sorry dan heb ik dat van die 2 jarige verkeerd begrepen.
ehm tips..
- ga vooral niet te snel, je kunt beter een week langer bezig te zijn dan dat het echt fout gaat.
- ga altijd met zn tweeen bezig, of zorg in ieder geval dat er iemand, met verstand van paarden en dan het liefst jonge paarden, in de buurt is. als het fout gaat kan deze persoon helpen.
- ga zo nu en dan ook weer eens een stapje terug. dus als je de ene dag er op hebt gezeten, de volgende dag alleen longeren bijvoorbeeld. het inrijden is een behoorlijke happening voor een paard en zo kan deze het een beetje verwerken.
- verder moet je super duidelijk zijn! als je een zadel erop wilt leggen laat je deze eerst zien en ruiken en vooral alle tijd hiervoor gunnen. daarna begin je met de rug zachtjes te aaien en leg je het zadel er heeel voorzichtig op. dat soort dingen zijn belangrijk daardoor leert je paard dat het jou echt kan vertrouwen en snapt deze ook wat je aan het doen bent.
- ook belangrijk vind ik om tegen je paard te blijven praten. met je stem kun je je paard heel goed kalmeren.
- hulpen moet je ook heel duidelijk in zijn. dus echt overdreven belonen (goed zo super paardje braaaaff) hierdoor vind een paard het leuk om het goed te doen dus gaat deze zijn best voor je doen.
- afstraffen moet je nooit met geweld doen! (lees: slaan, schreeuwen, schoppen) dan worden de paarden bang voor jou. je mag natuurlijk wel laten weten wie de baas is door een tikje of een kleine stemverheffing. meestal is dat al genoeg voor een paard en hebben ze snel in de gaten wat wel en niet mag.

en vergeet niet er vooral lol in te hebben en dit je paard ook aan te leren!
succes Lachen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:49

het gaat om een pony van 5
de pony van 2 (3 eigenlijk) willen we alleen vertrouwen laten opbouwen (borstelen en wandelen en zulk soort oefeningen)

Ik heb zelf 6 shetlanders ingereden ik vind dat wel iets anders als een New Forest (heb ik ook 1 ingereden en een welsh ) Dus nog 1x voor de duidelijkheid ik vraag om tips ik weet zelf echt wel hoe het moet maar tips zijn altijd handig want het is leuk de mening te horen van een ander (hoe die het doet)

PS niet iedereen wil zijn paard naar iemand toe sturen en heeft daar het geld voor

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:49

Nelleke1 schreef:
Als je het hebt gelezen dan zie je waarschijnlijk ook staan dat ik al meerdere paarden met professionele mensen heb afgericht, nu ga ik het met wat vriendinnen doen (en als het niet lukt vraag ik raad bij een prof) dus ik weet er WEL wat van. Ik vraag dus niet om gezeik maar om TIPS snappen jullie..


En nu met 'wat vriendinnen'? Nou ik verklaar je bij deze tot gek.

En als het niet lukt een prof erbij halen? TE LAAT, dan is het al gebeurd en is de pony al verpest.

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:50

Citaat:
kamma komma met die reacties wij staan klaar!

HOUDOE


God god en hoe oud zijn we???

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:50

Nelleke1 schreef:
...

PS niet iedereen wil zijn paard naar iemand toe sturen en heeft daar het geld voor


Nou als dat bij jou echt zo'n probleem is, breng m naar mij en ik rijdt hem prof. voor je in.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:51

Nelleke1 schreef:
jullie hebben het allemaal over wijken voor druk maar even wat duidelijkheid

1 ik heb NIETS met horseman ship en die zooi
2 Ik heb al heel wat paardjes ingereden maar tips zijn altijd leuk
3 Als ik er niet meer uitkom komt iemand die ik ken met opleiding helpen
4 Als je dus een term niet snapt zoals: wijken voor druk mag je gelijk geen paard meer inrijden??
5 Tuurlijk is het logisch dat een 2 jarig paard superactief en vrolijk is , maar moet ook leren begrijpen dat ze moet luisteren daarom vraag ik tips en geen gezeik met laat het doen en blablabla


Wijken voor druk is ten eerste gewoon wijken voor druk en ten tweede een basisvaardigheid.

Natuurlijk moet ze leren luisteren... als ik dan vervolgens met als tip 'grondwerk' kom en jij geen idee hebt wat het is, vraag ik me echt af wat je dan wel van plan was of bent of al hebt gedaan om paardlief proberen te laten luisteren.

Wat versta je trouwens onder inrijden? Rijd je ze ook DOOR?

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:51

Nelleke1 schreef:
Ik heb shetlanders ingereden en een new forest met iemand die er heel veel verstand van heeft ( opleiding gedaan met paarden ook inrijden enz.) Nu vraag ik tips aan haar maar mijn vraag is

Doen jullie mee aan horseman ship?

Wat zijn de 1e paar stappen (longeren enz.)

Enz.


Uhh ik zie in je profiel dat je 14 bent. en je zegt in het antwoord hierboven dat je
een opleiding hebt gedaan met paarden inrijden? Verward Rolleyes Nors opkijken
Als je 14 bent zit je pas in de 3de ( net als ik )

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:53

xjildou schreef:
ok sorry dan heb ik dat van die 2 jarige verkeerd begrepen.
ehm tips..
- ga vooral niet te snel, je kunt beter een week langer bezig te zijn dan dat het echt fout gaat.
- ga altijd met zn tweeen bezig, of zorg in ieder geval dat er iemand, met verstand van paarden en dan het liefst jonge paarden, in de buurt is. als het fout gaat kan deze persoon helpen.
- ga zo nu en dan ook weer eens een stapje terug. dus als je de ene dag er op hebt gezeten, de volgende dag alleen longeren bijvoorbeeld. het inrijden is een behoorlijke happening voor een paard en zo kan deze het een beetje verwerken.
- verder moet je super duidelijk zijn! als je een zadel erop wilt leggen laat je deze eerst zien en ruiken en vooral alle tijd hiervoor gunnen. daarna begin je met de rug zachtjes te aaien en leg je het zadel er heeel voorzichtig op. dat soort dingen zijn belangrijk daardoor leert je paard dat het jou echt kan vertrouwen en snapt deze ook wat je aan het doen bent.
- ook belangrijk vind ik om tegen je paard te blijven praten. met je stem kun je je paard heel goed kalmeren.
- hulpen moet je ook heel duidelijk in zijn. dus echt overdreven belonen (goed zo super paardje braaaaff) hierdoor vind een paard het leuk om het goed te doen dus gaat deze zijn best voor je doen.
- afstraffen moet je nooit met geweld doen! (lees: slaan, schreeuwen, schoppen) dan worden de paarden bang voor jou. je mag natuurlijk wel laten weten wie de baas is door een tikje of een kleine stemverheffing. meestal is dat al genoeg voor een paard en hebben ze snel in de gaten wat wel en niet mag.

en vergeet niet er vooral lol in te hebben en dit je paard ook aan te leren!
succes Lachen

dit zijn berichten bedankt, en weetje het meeste hebben we al gedaan we zijn nu al 2 weken bezig met longeren maar al luister ze niet naar hoo gaan we er nog niet op en afstraffen zonder geweld snap ik euh roepen op een verheffende toon doen we meestal

en die deskundige had die opleiding gedaan

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:54

Kijk daar hebben we wat aan Haha!

Deze dingen doe ik ook allemaal en het gaat supergoed ik longeer ook en leer haar dus commandos:

ho stap draf galop enz. Ik zeg er wel En voor zodat ze snapt dan En is dat ze op moet gaan letten en daaraan volgend het commando

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:59

_Rapido_ schreef:
Nelleke1 schreef:
Ik heb shetlanders ingereden en een new forest met iemand die er heel veel verstand van heeft ( opleiding gedaan met paarden ook inrijden enz.) Nu vraag ik tips aan haar maar mijn vraag is

Doen jullie mee aan horseman ship?

Wat zijn de 1e paar stappen (longeren enz.)

Enz.


Uhh ik zie in je profiel dat je 14 bent. en je zegt in het antwoord hierboven dat je
een opleiding hebt gedaan met paarden inrijden? Verward Rolleyes Nors opkijken
Als je 14 bent zit je pas in de 3de ( net als ik )


VOOR DE DUIDELIJKHEID DIE MET DE OPLEIDING IS NIET IK MAAR EEN ANDER
zij is er altijd bij maar ik doe de dingen (ik weet wel hoe alles moet maar k ben een boer en ken die rare zooi van grondwerk enz. niet nu je uitlegt weet ik t wel dat doe ik zelf ook maar die Term ken ik niet snappie

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:01

Goof schreef:
Citaat:
kamma komma met die reacties wij staan klaar!

HOUDOE


God god en hoe oud zijn we???

14 jaar en..??? dus..???

wiifke

Berichten: 1476
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:05

Haflinger__ schreef:
Nelleke1 schreef:
Ik ben begonnen aan een pony inrijden nu vraag ik me af hebben er mensen nog goede tips om paarden (in dit geval een pony) in te rijden?


ik zou ook instructie d'rbij halen.

ik heb wel een shetje met me zusje iingereden en dat ging best makkelyk. we hebben d'r eerst gelongeerd en dat ze door middel van stem giing draven dus als ze stapte drrrrrrrrraf en dan liiep ze in draf en dan hooooo en dan ging ze weer iin stap
dat hebben we een week of 2 gedaan .
toen zijn we begonnen met het zadel dr op doen . eerst laten ruiken het ging meteen geweldiing even met het zadel aan de longe dat hebben we ook 2 weken gedaan toen zijn we gaan hangen. en gaan zitten dat hebben we een week gedaan toen rustig stappen weekje later draven en toen galop;)ze liep uitzichzelf al aan de teugel en me zusje en zij zien dr heel mooi uiti samen .


Dit lijkt veel op hoe wij het ook gedaan hebben! Tong uitsteken haha.. maar toch iets anders.. was toevallig ook een shetje Haha! toen waren we een jaar of 12, een meisje die van ons 3en het meeste verstand had van paarden had hem het hoofdstel om gedaan, hij stond vast aan een wagen dus kon niet weglopen. daarna zijn we meer bezig geweest met het hoofdstel, een zadel hadden we niet. toen is datzelfde meisje er op gaan zitten en een ander meisje die wel het sterkste van ons was (Beetje mollig) hield hem vast en maar rondjes lopen.. op die manier hebben we alles opgebouwd en op den duur konden we over een zadel beschikken. Het zadel gebruiken we nog zelden maar hij kan er perfect mee rijden.

weet niet of je hier nog wat uit kunt halen.. het was gewoon stom geluk dat hij nu super lief is.. hij doet egt ALLES wat je van hem vraagt! Lovers

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:08

Ik vind wegbrengen naar zo''n speciale africhtstal echt zielig en heb daar hele negatieve ervaringen mee::

Pony van mijn vriendin is teruggekomen met een ziekte (virus)

Meestal worden ze bv een maand weggestuurt en meoten ingereden terugkomen dus het word vlug vlug vlug gedaan ik vind dat het met een vertrouwensband en in rust stap voor stap moet gebeuren en geen tijdgrenzen moet stellen

Ook vind ik het zielig je paard komt op een vreemde plek zonder vertrouwde mensen om zich heen en word ineens afgericht hij kent niemand en weet niet wat m overkomt

Ik vind dat het in rust zonder tijd en met een goede relatie band moet gebeuren en zo stap voor stap steeds iets verder en herhalen

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:10

oja al laat je hem inrijden door iemand anders..??? kost het je 1. facking veel geld!
2. je loopt de kans dat je je paard licht hoefbevangen beschimmeld of met mok terug krijgt
3. je ben al je vertrouwen kwijt
en
4. als je het dan laat doen laat het dan doen door iemand die je kent en er zeken van weet dat het goed zal komen ik zal ook eerst vragen of ze het niet in zijn gewone stal kunnen komen doen zegmaar anders raakt hij helemaal gestrest en raakt ie al zijn virendjes voor 2 maanden of nog langer kwijt!! das hartstikke zielig


stel je je zelf ins voor dat je zonder afschijt te nemen ineens naar een talencurses in het buitenland word gezet wordt je niet erg blij van lijkt mij

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:12

ik zou ook instructie d'rbij halen.

ik heb wel een shetje met me zusje iingereden en dat ging best makkelyk. we hebben d'r eerst gelongeerd en dat ze door middel van stem giing draven dus als ze stapte drrrrrrrrraf en dan liiep ze in draf en dan hooooo en dan ging ze weer iin stap
dat hebben we een week of 2 gedaan .
toen zijn we begonnen met het zadel dr op doen . eerst laten ruiken het ging meteen geweldiing even met het zadel aan de longe dat hebben we ook 2 weken gedaan toen zijn we gaan hangen. en gaan zitten dat hebben we een week gedaan toen rustig stappen weekje later draven en toen galop;)ze liep uitzichzelf al aan de teugel en me zusje en zij zien dr heel mooi uiti samen .[/quote]

Dit lijkt veel op hoe wij het ook gedaan hebben! Tong uitsteken haha.. maar toch iets anders.. was toevallig ook een shetje Haha! toen waren we een jaar of 12, een meisje die van ons 3en het meeste verstand had van paarden had hem het hoofdstel om gedaan, hij stond vast aan een wagen dus kon niet weglopen. daarna zijn we meer bezig geweest met het hoofdstel, een zadel hadden we niet. toen is datzelfde meisje er op gaan zitten en een ander meisje die wel het sterkste van ons was (Beetje mollig) hield hem vast en maar rondjes lopen.. op die manier hebben we alles opgebouwd en op den duur konden we over een zadel beschikken. Het zadel gebruiken we nog zelden maar hij kan er perfect mee rijden.

weet niet of je hier nog wat uit kunt halen.. het was gewoon stom geluk dat hij nu super lief is.. hij doet egt ALLES wat je van hem vraagt! Lovers[/quote]


bij een grotere pony vind ik het toch iets anders stel je voor dat hij nou niet zo lief was geweest wat dan?? dan was het gevaarlijk geweest dus ik vind dat je veel geluk gehad hebt ! maar leuk dat je reageerd:D

Shetlanders heb ik ook 6 ingereden dat is wel makkelijker dan een grotere (vind ik persoonlijk)

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:14

ja he nelleke, shetlanders zijn ook wat minder gevaarlijk(meestal) als je eraf valt/springt maar dat moet je eingelijk zowieso nooit doen dan blijven ze bokken en nepschrikken

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

Pennyalarm! Vork

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:20

LilianR schreef:
Pennyalarm! Vork


Gniffel gniffel Nagelbijten / Gniffelen