Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:22

pffffffff wil je een keertje mee ofzo 11 verzorgpony's hoowr's en daarbij de beroemde forester carona frisia babette levend alle volwassen merrie's zijn stermerrie, en er zijn er ook nog 5 ofzo met een kroon perferentie en.. ik wil best fotos maken hoor als je het niet gelooft

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:27

LilianR schreef:
Pennyalarm! Vork



er lopen nog 3 shetlanders die ik heb ingereden iemand die ik ken heeft de new forest die ik in heb gereden nog staan dus je kan komen kijken!

wat zielig eigenlijk hoe oud ben je ??

We vragen om tips en je kan alleen zeiken maar je bent vast gewoon jaloers!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:39

& voor de mensen die allemaal commentaar leveren omdat ze jaloers zijn ofzo of gwoon zelf geen TIPS weten

ik stuur je wel wat fotos als ze ingereden is!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:40

Als je niet eens weet wat wijken voor druk is en dat dat heel belangrijk is dan wens ik je erg veel succes en geef je verder geen tips meer aangezien je alles beter weet...

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:43

laetitia schreef:
Als je niet eens weet wat wijken voor druk is en dat dat heel belangrijk is dan wens ik je erg veel succes en geef je verder geen tips meer aangezien je alles beter weet...



Is goed joh ! de tips zijn niet alleen voor mij (ik ben niet zon ego) ook voor andere die er WEL van kunnen leren en die termen zoals wijken voor druk die hoef ik niet te kennen ik heb liever dat ik de INHOUD van die termen ken en dat jullie dat nou zon moeilijk woord gaan geven kan ik ook neit helpen!

maarja ik doe het wel op mijn eigen manier & jammer dat jullie zulke ego's zijn die andere mensen geen tips gunnen ( dan heb ik het niet over alleen MIJ tips geven) maar ook andere die dit lezen en ook een pony in willen rijden

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:44

antjendjo schreef:
go nelleke Duivel
wat nelleke zecht is zeker waar en dan is er NOG iemand daar die ook een paar pony's heeft ingereden maar.. die kan er zelf niet veel mee doen want die sit met haar rug ze mag eingelijk ook al niet meer rijden van de fysio dat doet ze wel maar gaat geen paarden inrijden ze is er bijna elke week en geeft ons goede tips....

en een van de beste tips heb ik niet eens van de paarden expertjes gehoord:
een paard moet je staffen als het iets fout doen en belonen al doet het iets goed

en weetje wat ik ook niet snap..?
dat jullie over natural horsemanship beginnen Slapen als je weet hoe je met paarden moet omgaan heb je geen wijken voor druk nodig of wat dan ook! ik ken iemand die kan rijden misschien nog wel beter al anky. die gaat daar ook niet over zitten zijken hij is wel een beetje van de harde hand maar die paarden doen tenmisnste wat er word gevraagt te doen!!!

daar word een paard nou lief van!! als die respect voor je heeft je moet hoger dan je paard staan en dat staan ik en nelleke wel

kamma komma met die reacties wij staan klaar!

HOUDOE Duivel


Hahaha, alsjeblieft zeg. Oke komt ie:
Ten eerste het uitgangspunt van grondwerk endergelijke is juist dat je de baas bent over je paard. Alleen zonder geweld, maar met lichaamstaal. Je werkt ernaar toe dat je boven je paard staat en van daaruit verder kan werken. Ik heb hier meer respect voor als het afdwingen van respect bij een paard. Hij is bang voor wat jij gaat doen als hij iets fout doet, dus luistert hij maar. Ja hoor geweldig.

Je hebt ALTIJD wijken voor druk nodig. Anders kan je niet sturen, laat staan ooit zijgangen of iets dergelijks. Het is de basis voor het rijden.

Maargoed tips, zie liever dat je het laat doen maargoed.
Ga grondwerk doen en leer hem te wijken voor druk, het is je basis.

Doe het rustig aan, wees duidelijk. Niet gelijk bestraffen als hij niet doet wat jij wilt. Kijk eerst of de hulp wel duidelijk is en of hij wel begrijpt wat er van hem gevraagd wordt. En heel veel belonen. Met name als hij dingen moeilijk vind end.

Ik hoop dat de pony niet de dupe is van jullie 'vele' ervaring.

btw: wat is er moeilijk aan termen als grondwerk en wijken voor druk??

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:52

nikki160287 schreef:
antjendjo schreef:
go nelleke Duivel
wat nelleke zecht is zeker waar en dan is er NOG iemand daar die ook een paar pony's heeft ingereden maar.. die kan er zelf niet veel mee doen want die sit met haar rug ze mag eingelijk ook al niet meer rijden van de fysio dat doet ze wel maar gaat geen paarden inrijden ze is er bijna elke week en geeft ons goede tips....

en een van de beste tips heb ik niet eens van de paarden expertjes gehoord:
een paard moet je staffen als het iets fout doen en belonen al doet het iets goed

en weetje wat ik ook niet snap..?
dat jullie over natural horsemanship beginnen Slapen als je weet hoe je met paarden moet omgaan heb je geen wijken voor druk nodig of wat dan ook! ik ken iemand die kan rijden misschien nog wel beter al anky. die gaat daar ook niet over zitten zijken hij is wel een beetje van de harde hand maar die paarden doen tenmisnste wat er word gevraagt te doen!!!

daar word een paard nou lief van!! als die respect voor je heeft je moet hoger dan je paard staan en dat staan ik en nelleke wel

kamma komma met die reacties wij staan klaar!

HOUDOE Duivel


Hahaha, alsjeblieft zeg. Oke komt ie:
Ten eerste het uitgangspunt van grondwerk endergelijke is juist dat je de baas bent over je paard. Alleen zonder geweld, maar met lichaamstaal. Je werkt ernaar toe dat je boven je paard staat en van daaruit verder kan werken. Ik heb hier meer respect voor als het afdwingen van respect bij een paard. Hij is bang voor wat jij gaat doen als hij iets fout doet, dus luistert hij maar. Ja hoor geweldig.

Je hebt ALTIJD wijken voor druk nodig. Anders kan je niet sturen, laat staan ooit zijgangen of iets dergelijks. Het is de basis voor het rijden.

Maargoed tips, zie liever dat je het laat doen maargoed.
Ga grondwerk doen en leer hem te wijken voor druk, het is je basis.

Doe het rustig aan, wees duidelijk. Niet gelijk bestraffen als hij niet doet wat jij wilt. Kijk eerst of de hulp wel duidelijk is en of hij wel begrijpt wat er van hem gevraagd wordt. En heel veel belonen. Met name als hij dingen moeilijk vind end.

Ik hoop dat de pony niet de dupe is van jullie 'vele' ervaring.

btw: wat is er moeilijk aan termen als grondwerk en wijken voor druk??


Bedankt voor de tips deze dingen doe ik ook allemaal maar ik wist de term er niet voor ( nu dus wel dus bedankt )

Ik houd jullie wel op de hoogte het gaat al supergoed ik kan

Longeren
achter mij aan lopen achteruit als ik achteruit loop
zadel op + hoofdstel in
commandos luistert ze al naar
als ik draai draait ze mee enz. enz.

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:52

Ik begrijp het ook niet helemaal hoor. Je vraagt tips, maar de tips zijn te moeilijk voor je om te begrijpen, terwijl ze toch in de dagelijkse paardentaal horen. Het klinkt een beetje hard allemaal, doe alsjeblieft voorzichtig met zo'n jong dier.

Doe het rustig, en zorg dat de pony veel vertrouwen heeft. En dat krijgt hij niet als je met harde hand te werk gaat, zoals je 'vriendin' aangaf.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:55

grrr schreef:
Ik begrijp het ook niet helemaal hoor. Je vraagt tips, maar de tips zijn te moeilijk voor je om te begrijpen, terwijl ze toch in de dagelijkse paardentaal horen. Het klinkt een beetje hard allemaal, doe alsjeblieft voorzichtig met zo'n jong dier.

Doe het rustig, en zorg dat de pony veel vertrouwen heeft. En dat krijgt hij niet als je met harde hand te werk gaat, zoals je 'vriendin' aangaf.


Natuurlijk doe ik voorzichtig!
Ik ga niet hard te werk ( ik vind namelijk heel veel dingen zielig) dus ben supervoorzichtig
Ik hoor wel dagelijks paardentaal maar wij zijn niet zo weg van horsemanship enz. ( waar die termen vandaan komen)

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:56

_Rapido_ schreef:
Nelleke1 schreef:


Uhh ik zie in je profiel dat je 14 bent. en je zegt in het antwoord hierboven dat je
een opleiding hebt gedaan met paarden inrijden? Verward Rolleyes Nors opkijken
Als je 14 bent zit je pas in de 3de ( net als ik )


VOOR DE DUIDELIJKHEID DIE MET DE OPLEIDING IS NIET IK MAAR EEN ANDER
zij is er altijd bij maar ik doe de dingen (ik weet wel hoe alles moet maar k ben een boer en ken die rare zooi van grondwerk enz. niet nu je uitlegt weet ik t wel dat doe ik zelf ook maar die Term ken ik niet snappie[/quote]

OKE sorry dan had ik het fout! excusez Bloos

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:57

Wijken voor druk komt niet bij natural horsemanship vandaan hoor. Heeft iedere ruiter nodig.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:01

grrr schreef:
Wijken voor druk komt niet bij natural horsemanship vandaan hoor. Heeft iedere ruiter nodig.



Ik doe die termen ook en die heeft iedere ruiter nodig klopt allemaal

Maar als je op zon horsemanshipsite kijkt heten daar die termen ook zo

Dus voor de duidelijkheid ::: IK snap de inhoud van die termen echt wel en die oefen ik ook volop met m'n verzorgpony alleen de NAAM VAN DE TERM had ik nooit van gehoord ( wij gebruiken niet van die woorden)

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:03

Oke en nu in woorden uitgelegd::

Wat is "wijken voor druk"? Heel simpel uitgelegd, als ik met een hand tegen jou aanduw dan kun je meegeven of even hard terug duwen. Het eerste noemen we "wijken voor druk", het tweede noemen we "weerstand bieden".

Wat dat met paarden te maken heeft? Misschien realiseer je je het niet, maar het berijden van paarden is voor een groot deel gebaseerd op "wijken voor druk". Bijna alle aanwijzingen, commando's of "hulpen" die je een paard geeft worden overgebracht door ergens een vorm van "druk" uit te oefenen. Het bit is iets dat ergens in de mond drukt als je (hopelijk niet al te hard) aan de teugels trekt, het geven van beenhulpen is ook niets anders dan druk uitoefenen op een bepaalde plaats. Zelfs zoiets "eenvoudigs" (hoewel, als je soms om je heen kijkt...) als het meelopen aan een halster gaat alleen goed wanneer het paard meegeeft met het halster, met andere woorden: wijkt voor de druk die het halster uitoefent.

Das wijken voor druk.. Knipoog

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:06

vraag alles goed na voor je iets doet, heb geduld en probeer op sommige momenten in de pony/paard zijn schoenen ( hoeven Clown ) te staan zodat je weet waarom hij/zij zo reageerd, doe geen dingen als je niet zeker weet of het goed is.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:08

Nelleke1 schreef:
LilianR schreef:
Pennyalarm! Vork



er lopen nog 3 shetlanders die ik heb ingereden iemand die ik ken heeft de new forest die ik in heb gereden nog staan dus je kan komen kijken!

wat zielig eigenlijk hoe oud ben je ??

We vragen om tips en je kan alleen zeiken maar je bent vast gewoon jaloers!


Vast jaloers?! Lach me kapot, heb een pracht van een paard, hond en tal andere dieren, hoe oud ik ben? Ouder als dat je me inschat. PB daar maar voor.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:09

Nelleke1, ik neem aan dat je het over natural horsemanship hebt??? Wat is daar mis mee? Als er iets paardvriendelijks is, is het natural horsemanship wel, mits je het op de juiste manier doet. Alles is gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, naar mijn idee. Ik heb zelf een jong paard, die ik beleer door freestyling gemixed met nog wat andere natural horsemanship methodes hier en daar en mijn eigen paardengevoel. Gaat prima, maar ook ik heb er regelmatig wat begeleiding bij. Omdat het enorm van belang is, dat het op de juiste manier gebeurt. Een jong paard heb je zo verpest en alles wat jij fout doet, krijg je terug van je paard. Dus het paard doet nooit iets fout, maar jij doet het fout. Onthou dat maar goed, als je paard op bepaalde manieren reageert.

Ik vind je ook erg eigenwijs en overstandig overkomen, want sommigen hier geven je duidelijk goede tips, maar je doet er niets mee. En als je al zoveel ervaring hebt met het inrijden van paarden, vraag ik me af waarom je dit topic start. Wat wil je nou eigenlijk horen?

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:10

antjendjo schreef:
pffffffff wil je een keertje mee ofzo 11 verzorgpony's hoowr's en daarbij de beroemde forester carona frisia babette levend alle volwassen merrie's zijn stermerrie, en er zijn er ook nog 5 ofzo met een kroon perferentie en.. ik wil best fotos maken hoor als je het niet gelooft


Hahahaha, *lacht zich een ongeluk*

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:14

En ik vind dat ze moeten verbieden dat meisjes van 14 jaar paarden inrijden, maar ja, dat mag ik vast niet zeggen. Clown Niet dat ik me daar iets van aantrek.....

Goof

Berichten: 28940
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:17

Nadya schreef:
En ik vind dat ze moeten verbieden dat meisjes van 14 jaar paarden inrijden, maar ja, dat mag ik vast niet zeggen. Clown Niet dat ik me daar iets van aantrek.....


Oeps, toch gezegd Haha!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:34

Haha gelukkig dan maar dat Nadya haar mening niet gebeurt..

aan de ene kant vind ik horsemanship hardstikke goed maar aan de andere kant vind ik er ook wel mensen bij zitten die dit heel erg overdrijven: Ik gebruik bij sommige dingen zelf ook wel dingen van horsemanship vandaan komen maar sommige dingen pas ik ook aan..

Rommeke bedankt voor de tip

Zeg als jullie allemaal zoveel beter enz. als mij zijn he..

lever dan niet zoveel commentaar dat is nogal kinderachtig en als je het zo zielig vind dat een 14 jarige die volgens jullie geen verstand heeft een pony inrijd moet je maar tips geven puh

Ik vraag toch niet om commentaar en gezeur

Ik vraag om tips daarom ben ik deze topic gestart want overal kan je wijzer van worden

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:38

Ik heb je tips gegeven over wijken voor druk en grondwerk om je te helpen!

Maar nee het werd afgedaan als onzin! Nogal logisch dat we jou niet serieus kunnen nemen.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:44

aan laetitia daar ben ik super blij mee !

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:46

Nadya schreef:
En ik vind dat ze moeten verbieden dat meisjes van 14 jaar paarden inrijden

Na het lezen van dit topic ben ik het maar weer compleet met je eens. Nelleke1 en antjendjo, ik vind jullie kinderachtig, onverstandig en onbeleefd overkomen, en ik vind het terecht dat jullie op je plaats worden gewezen door verschillenden hier. In plaats van dat jullie iets proberen op te steken van de tips die worden gegeven, zijn jullie zo eigenwijs om overal een weerwoord op te hebben en totaal niet te luisteren naar wat er gezegd wordt. Vind je het gek dat jullie niet serieus worden genomen?
Ik zou bijna willen zeggen: geef me het nummer van de eigenaar van de pony's en ik zal hem/haar aanraden een andere verzorgster te zoeken.
En ja, als jullie niet eens weten wat wijken voor druk inhoudt, en alles wat ook maar enigszins naar NH riekt verwerpen (zoals grondwerk, maar vertel me, wat is daar verkeerd aan? Zelfs meelopen aan een touwtje valt onder grondwerk), zijn jullie mijns inziens niet geschikt om deze pony te beleren of in te rijden.
Je zegt dat jullie geholpen worden door iemand die er verstand van heeft, als jullie vast komen te zitten. Wat versta je daaronder? Moet diegene de schade herstellen die jullie veroorzaakt hebben? Moet er eerst een ongeluk gebeuren? Geloof me, het kwaad is zo geschied.
Er is niks mis mee als je nog niet zoveel weet over het inrijden van een paard, maar leer het dan door bij een prof over de schouder mee te kijken, in plaats van eigenwijs doen en alles beter weten.
En ja, ik heb op mijn 16e ook een paard beleerd (beleerd, NIET ingereden) en ik wist daar toen ook nog niet veel vanaf. Ik had dat niet moeten doen, maar wist ik veel, toen bestond er nog geen bokt. Had dat wel bestaan, dan had ik geweten dat ik er niet zomaar aan had moeten beginnen. Gelukkig is met dit paard alles goed gegaan, maar het had ook slecht kunnen aflopen.

Pff, zo, dat moest ik even kwijt..

Macha876
Berichten: 2201
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:50

ik lig hier plat.
sorry maar dit is echt penny

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:53

zo wat een opluchting :: dat laatste zinnetje Tong uitsteken

Het komt misschien raar over maar ik ben blij met de tips ook al denken jullie van niet..
Maar die tips van: breng maar weg word toch nix en zulk soort dingen vind ik niet zo leuk>>|
Het is misschien wel terecht enz. maar jullie kennen mij niet en weten ook niet wat ik kan.. dan denken jullie vast oo da is weer zon blufferd .. dat is niet zo !

En die die er verstand van heeft kijkt mee dus als ik iets fout doe grijpt ze in en verteld ze hoe het wel moet!

Kijk als jij supergelukkig bent dat je een pony in mag rijden en je vraagd hier nog extra tips en iedereen gaat je afkraken van dat kan jij niet stuur maar naar een prof zou jij dat leuk vinden>>

Ik weet wel het is wel terecht maar jullie kunnen mijn kunnen niet beoordelen als jullie mij nooit hebben zien werken!