Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:02

Sorry, maar als jij op bokt tips moet vragen, dan ben je er duidelijk nog niet aan toe om een paard/pony in te rijden.

Een shetlander is heel wat anders dan een New-forest pony.
Een new-forest is toch vele malen sterker dan een shetlander.
Shetlanders worden ook heel anders gebruikt dan New-forest pony's.

Laat iemand die beter rijd dan jij, langer rijd en meer ervaring heeft, de pony zadelmak maken en de basis erin rijden.
Of laat je heel goed begeleiden door een instructrice. (en daar bedoel ik elke keer dat je met de pony aan de slag gaat mee)

Je kunt beter voorkomen dan genezen...

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:05

Dat is waar, we kennen je niet en we weten niet wat je al "kunt". Om precies die reden had je je klok erop gelijk kunnen zetten dat je met zo'n openingspost dit soort reacties zou krijgen. Bij ieder mens met een beetje verstand van paarden gaat er een alarmbelletje rinkelen bij zo'n openingspost, dat snap je toch wel? Vervolgens gaan jullie totaal respectloos om met de tips die jullie gegeven worden en ja, dan is een uitspraak als die van LilianR of Nadya gauw gemaakt, en terecht.
Ik begrijp best wel dat je dolblij bent dat je die pony mag inrijden, maar wanneer gaat het tot je doordringen dat hierbij een zekere vorm van expertise is vereist? Blijkbaar niet als je hier -uit voorzorg- tips worden gegeven als "breng hem/haar weg naar een africhtingsstal", dus moet je dan een keer flink op je bek gaan en je voortanden verliezen (of nog erger, de pony een trauma bezorgen) voordat het tot je doordringt?
Je moet goed begrijpen dat het beleren/inrijden van paarden door jonge meiden zonder verstand van zaken een veelbesproken onderwerp is wat tot felle discussies leidt, maar dat is niet voor niks; "we" hebben het al zo vaak voorbij zien komen dat een pony verkeerd beleerd is, of dat er ongelukken van kwamen. Snap je niet waarom er sceptisch gereageerd wordt...?
Groene meiden en groene paarden is echt een dodelijke combinatie, als je het mij vraagt. But that's just me

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:11

Klopt maar ik krijg goede assistentie van iemand die van beroep paarden inrijd ( die is er altijd bij ) ook heb ik al eerder een welsh en een new forest ingereden

Over die opening van deze topic .. Idd Domme opening maar ik wist niets beters:P

De meest van deze tips doe of weet ik allemaal al maar ik vind het wel intressant hoe een ander een paard inrijd te weten snap je

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:17

Ikke snappe. Maar blijkbaar snap jij het niet dat je wellicht iets kunt hebben aan de tips die je gegeven worden. En nogmaals, zoiets als wijken voor druk is gewoon nederlands hoor, dus als je zegt dat je die term niet kent, heb je gewoon geen verstand van zaken, punt.
Ik zou zeggen, probeer nogmaals, dit keer met een onderbouwd achtergrondverhaal, op een beleefde manier om tips te vragen en vervolgens op een beleefde manier met deze tips om te gaan. En doe alsjeblieft niet alsof je alle wijsheid al in pacht hebt.
Maargoed, waarschijnlijk ben je daar nu al te laat mee.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:20

Ik moet gaan maar ik heb echt wat aan jullie tips en op sommige heb ik ook dankjewel gezet enz. Maar sommige vind ik ronduit schandalig om het zo te brengen

En dan maar geen verstand van zaken ik stop met deze topic want van julie word ik neit wijzer! & ik weet zelf wel hoe t gaat met mijn paardjee

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:21

Eh trouwens, als ik je nog een tip mag geven, spreek jezelf alsjeblieft niet tegen in je eigen topic. Eerst zeg je dat je het "met wat vriendinnen" gaat doen en komt er een prof bij als "het" niet lukt, en nu is diegene er altijd bij? Komop zeg.
Of heb je zowaar iets opgestoken en ben je toch maar wel bijgedraaid?

enne, topics worden nooit zomaar op slot gegooid, als jij toevallig niet krijgt te horen wat je wilt horen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:36

Nelleke1 schreef:
Haha gelukkig dan maar dat Nadya haar mening niet gebeurt..


Dat is helemaal niet gelukkig maar heel erg triest voor de pony. Zoals jij reageert bevestig je mijn mening alleen maar weer. Maar goed, zoals ik al zei, zal je het nog wel op je bord krijgen van dat paardje, vrees ik. Ik hoop alleen dat je dan naar jezelf zal kijken en niet het paard de schuld zal geven. Wat vele jonge meisjes (en een hoop ouderen ook, hoor) helaas vaak wel doen....

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:39

Nelleke1 schreef:
Ik heb shetlanders ingereden en een new forest met iemand die er heel veel verstand van heeft ( opleiding gedaan met paarden ook inrijden enz.) Nu vraag ik tips aan haar maar mijn vraag is

Doen jullie mee aan horseman ship?

Wat zijn de 1e paar stappen (longeren enz.)

Enz.


Eerst vraag je of iemand aan horsemanship doet en vervolgens lees ik diverse keren dat je er niks mee hebt. Je spreekt je zelf echt tegen. Ook verder in je topic. Persoonlijk denk ik dat je het inrijden en beleren van paarden over moet laten aan mensen die het echt kunnen. Maar als jij het zelf wilt doen, wens ik je er veel succes mee. Ik ben blij dat mijn paard door iemand is ingereden die er verstand van heeft en niet door een amateur. Knipoog

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:46

Nelleke1 schreef:
aan de ene kant vind ik horsemanship hardstikke goed maar aan de andere kant vind ik er ook wel mensen bij zitten die dit heel erg overdrijven: Ik gebruik bij sommige dingen zelf ook wel dingen van horsemanship vandaan komen maar sommige dingen pas ik ook aan..


Omdat je het niet snapt! Oke je krijgt van mij een tip: Leer eerst fatsoenlijk en begrijpend Nederlands!
Laatst bijgewerkt door 901823 op 18-02-07 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:47

Nee, leer eerst BEGRIJPEND LEZEN....

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:48

Zwartwitje schreef:
Eh trouwens, als ik je nog een tip mag geven, spreek jezelf alsjeblieft niet tegen in je eigen topic. Eerst zeg je dat je het "met wat vriendinnen" gaat doen en komt er een prof bij als "het" niet lukt, en nu is diegene er altijd bij? Komop zeg.
Of heb je zowaar iets opgestoken en ben je toch maar wel bijgedraaid?

enne, topics worden nooit zomaar op slot gegooid, als jij toevallig niet krijgt te horen wat je wilt horen.


Haha, hetzelfde zei ik op pagina 2:

LilianR schreef:
Nelleke1 schreef:
Als je het hebt gelezen dan zie je waarschijnlijk ook staan dat ik al meerdere paarden met professionele mensen heb afgericht, nu ga ik het met wat vriendinnen doen (en als het niet lukt vraag ik raad bij een prof) dus ik weet er WEL wat van. Ik vraag dus niet om gezeik maar om TIPS snappen jullie..


En nu met 'wat vriendinnen'? Nou ik verklaar je bij deze tot gek.

En als het niet lukt een prof erbij halen? TE LAAT, dan is het al gebeurd en is de pony al verpest.

antjendjo

Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:50

LilianR schreef:
antjendjo schreef:
pffffffff wil je een keertje mee ofzo 11 verzorgpony's hoowr's en daarbij de beroemde forester carona frisia babette levend alle volwassen merrie's zijn stermerrie, en er zijn er ook nog 5 ofzo met een kroon perferentie en.. ik wil best fotos maken hoor als je het niet gelooft


Hahahaha, *lacht zich een ongeluk*

lalalalalalalalala I can't hear you Gaaaap

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:51

antjendjo schreef:
pffffffff wil je een keertje mee ofzo 11 verzorgpony's hoowr's en daarbij de beroemde forester carona frisia babette levend alle volwassen merrie's zijn stermerrie, en er zijn er ook nog 5 ofzo met een kroon perferentie en.. ik wil best fotos maken hoor als je het niet gelooft


Weetje wat ik niet begrijp? Je vraagt hier om tips en dan denk jij even '' stoer ''
te gaan doen met je 11 verzorgpony's ! Verward
Dat is heel fijn voor je maar waarom heb je dit topic dan geopent als je toch niet
de tips accepteert?

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:52

antjendjo schreef:
LilianR schreef:
...quote]
lalalalalalalalala I can't hear you Gaaaap


Jullie wíllen het niet horen, dat is iets anders dan het niet kúnnen horen.

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:52

LilianR schreef:
antjendjo schreef:


Hahahaha, *lacht zich een ongeluk*

lalalalalalalalala I can't hear you Gaaaap[/quote]

Hoe bedoel je penny! Rolleyes

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:53

LilianR schreef:
Nelleke1 schreef:
aan de ene kant vind ik horsemanship hardstikke goed maar aan de andere kant vind ik er ook wel mensen bij zitten die dit heel erg overdrijven: Ik gebruik bij sommige dingen zelf ook wel dingen van horsemanship vandaan komen maar sommige dingen pas ik ook aan..


Je weet niet eens wat NATURAL HORSEMANSHIP is en je hebt al een mening over mensen die deze methodes (want er zijn zoveel verschillende methodes) toepassen??? Hoezo vooroordelend????
Je weet duidelijk totaal niets hierover, laat staan over het inrijden van een New Forestpony. Arm, arm paardje.

En ja, ik ben er zo eentje die een van de vele NH methodes gebruikt bij haar paard. En fanatiek ook, voor mij is er geen andere manier van omgaan meer met mijn paard. De band die ik met mijn jonge paard heb, daar kun jij nog een hoop van leren en daar mag je van dromen. Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:53

Kunnen we niet beter vragen of dit topic verplaatst kan worden naar het jeugdhonk?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:54

Jaaaa, goed plan.... naar de pennymeisjes.... Haha!

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:55

Bokt heeft (nog) geen Penny afdeling, wel? Clown

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:56

Young riders? Wat is dat dan?? Ik lees dat nooit....
Ben ik veeeeeels te oud voor.... Knipoog

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:58

LilianR schreef:
Bokt heeft (nog) geen Penny afdeling, wel? Clown


Godzijdank zeg! Haha!

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:59

Goof schreef:
LilianR schreef:
Bokt heeft (nog) geen Penny afdeling, wel? Clown


Godzijdank zeg! Haha!


Daar hebben we www.penny.nl voor Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:01

Nadya schreef:
Young riders? Wat is dat dan?? Ik lees dat nooit....
Ben ik veeeeeels te oud voor.... Knipoog


Ik kom er ook nooit. Maar dat lijkt me de aangewezen plek voor topics van een stel pubers die niet willen luisteren...hebben wij er iig niet zo'n last van...Haha!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:02

Haha! Haha! Haha! Haha!

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:02

Hahahahaha, die site bestaat gewoon echt Haha!