Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 04:54

De vraag die ik heb is een beetje rijtechnisch, een beetje medisch en een boel omgaan is, dus ik plaats hem maar hier.

Ik weeg 80 kilo, en over een half jaartje wil ik Ocho zelf in gaan rijden. Maar maakt dat nou uit dat gewicht? Ik zie wel stevige volwassen kerels paarden in rijden, maar meestal zijn het van die sprietjes meiden met veel lef.
Ik kan hem in laten rijden, maar daarna wil ik hem toch zelf gaan berijden, dus ik vraag me af of het uitmaakt. We zijn nu al zover gekomen dat ik er toch wel over denk het zelf te gaan doen.
Wat vinden jullie?

    Gewoon doen.
    Doen maar eerst wat afvallen
    Laten doen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:25

Laten doen, en niet alleen vanwege je gewicht. Inrijden is een verhaal apart, dat kun je beter door iemand laten doen die al vaker met dat bijltje gehakt heeft. Inrijden is namelijk niet alleen maar "erop kruipen en blijven zitten", maar ook het erop zetten van een stuur, een rem en een gaspedaal (om even oneerbiedig te formuleren), en weten hoe je problemen moet aanpakken als die wel op mochten duiken. Je kunt niet zomaar zeggen tijdens het inrijden: ojee, nu kom ik zus en zo tegen, hoe los ik dat op? Zet het paard maar op stal, dan duik ik de boeken in en kijk hoe ik dat oplos. Zulke situaties behoren meteen aangepakt te worden. Doorrijden kun je later zelf wel doen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:32

Mijn eerste pony heeft te krab gestaan in zijn jonge jaren,ook mishandeld en zo.Dat heeft zijn groei ernstig geremd helaas.Ik heb hem in laten rijden en mij werd geadviseerd er een licht iemand op te laten rijden,en pas zelf te gaan rijden als hij was uit gegroeid.Dit vanwege de rug die erg flexibel is de eerste 7 jaar.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:39

Ik woog bij de eerste keren op Wrangler zo'n 85 kilo (ik was hoogzwanger dus ik ben nu lichter). Ik zie zo'n gewicht niet als probleem, zolang de ruiter bekwaam is.
Ik zet er liever een stoere vent van 95 kilo op dan een meiske van 45 kilo dat er bij de eerste bok al afligt.

Bekwaamheid van de ruiter, dat vind ik bepalend in je keuze of je erop gaat om zadelmak te maken ja of nee. En altijd, ook als je ervaren bent, zorg dat je een betrouwbare hulp op de grond hebt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:06

Hoogzwanger en dan een paard inrijden? Dat vind ik durven!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:13

Ik vertrouwde dit paard 100%. De oudere ingereden paarden die ik anders reed heb ik heel de zwangerschap niet gereden, was te bang om te vallen Knipoog

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:16

inlaten rijden, door een bekwaam iemand. Dan daarna lessen bij die persoon en daarna zelf aan de slag. Dat stukje moet zo goed bevestigt zijn, zo belangrijk voor later. Maar je gewicht daar zou ik me niet druk om maken. Al is het uiteraad wel een goede stimulans Bloos

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:16

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt , dus het laten beleren vind ik in deze een goed advies , maar ik zou er aan toe willen voegen dat pas te doen als het paard volgroeid is.
Dan kan het paard leren om je gewicht te dragen.
Ook zeg je niet wat voor een paard het is.
Ik ben nog iets zwaarder dan jij , maar ik wacht dus tot het paard 5 jaar oud is met er voor de eerste keer op gaan zitten , en met 6 jaar ga ik pas echt beleren. Ik heb het nu over een Fries.
Ik heb gelezen dat dan pas de groeischijven verbeend zijn van de rug , vandaar mijn keuze.
En afvallen...tja Bloos

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:25

Ik zou ook wel willen weten om wat voor een paard het gaat.
Zelf inrijden zou ik enkel doen bij ervaring ervan.
Ik vind je verder niet te zwaar ken wel zwaardere mensen.
Succes met het maken van de juiste beslissing!!

Friesjee
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Zwaagdijk

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:37

ten 1e, het paards karakter al? ras? nouja..ik denk niet dat het met je gewicht te maken heeft, maar als je het niet hebt gedaan eerder..

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:38

Ik dnek dat je moet kijken hoe je paardje op gewicht reageert. Als hij zadelmak is kun je eens proberen op 'm te gaan hangen. Als je paardje er normaal op reageert, zit het denk ik wel goed.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:37

goh mrie zo zie je maar wat voor dilemma je hebt.ik zou je idd willen advisren omocho in te laten rijden.Zoek wel iemand waar jij vertrouwen in hebt.Ook is het belangrijk om ieman wat jiu wiltd te zoeken die bij jou wensen past want ik weet wat jij wilt en verlangt van je paard.Ik bedoel hiermee dat je iemand moet zoeken die op de zelfde lijn zit als jij.Ik wil je heel veel succes wensen met ocho en met het rijden

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:06

Ja, en dat is nou net het probleem Dwert. Iemand vinden die op mijn lijn zit. Samen zijn Ocho ik ik al erg ver gekomen, spelenderwijs, met een beetje dit uit proberen en een beetje dat uit proberen. Kleine stapjes nemen. Het is dus niet zo dat ik mijn jonkie uit een weide ga rukken en even ga beleren. Ocho vertrouwt me en dat is een groot goed.
Ik ben ook geen penny meisje meer en mag mijzelf graag zien als toch wel doorgewinterd.
Voor alle mensen die zich af vroegen over wat voor paard we het hebben. We hebben het over Ocho een drie jarige mix van appaloosa en iets groters. Als je hieronder op de link klikt dan kun je hem zien. In de blog van 18 feb staat een standfoto van hem, dat geeft een beetje een indruk.

Zelf inrijden alleen doen als je er ervaring mee hebt vind ik een beetje een dubbel advies. Als je dat alleen mag doen met ervaring dan sterven de mensen die dat mogen doen binnenkort uit. Wel is het een heel goed idee niet in mijn eentje te gaan staan klooien, maar ik geloof niet dat ik aangekondigd heb dat te gaan doen.

Mijn vraag ging voornamelijk over gewicht van de ruiter en inrijden. Maar als ik de meningen bij elkaar optel dan geloof ik niet dat er zwaarwegende ( Haha! ) bezwaren tegen zijn. Toch??

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:09

nee sorry,ging aan je vraag voorbij.je bent absoluut niet te zwaar voor ocho.Ik denk dat jullie een mooie combinatie zijn samen.Maar ik probeer je alleen maar tot steun te zijn en je wat tips te geven zodat je een leuk rijpaard krijgt aan ocho.Want dat is natuurlijk het belangrijkste. Haha!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:26

Ajaa jajaja, dat begrijp ik Dwert, maar jij kent ons. Ik reageer in het algemeen hoor, maakt het niet persoonlijk.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:49

Tong uitsteken nee hoor mrie snap het volkomen.

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:59

ik denk dat je paard je wel kan houden. en als je zelf al zegt dat je niet in je eentje gaat klooien met inrijden, maar onder begeleiding, komt het denk ik wel goed! onwijs leuk paard trouwens Haha!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:24

ik denk dat het niet echt uit maakt wat voor gewicht je hebt, als je maar weet wat je doet en je paard niet in de weg zit.
Mischien kun je advies vragen bij een trainingsstal?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:19

Uit je verhaal krijg ik een beetje het idee dat je graag zelf een grote rol speelt bij het inrijden. Ik zou het gewoon zelf proberen, mits (!) er goede begeleiding bij is. Ik heb mijn pony ook ingereden, maar zeker in het begin was er altijd een ervaren iemand bij. Samen weet je meer dan een. Over het gewicht durf ik niet zo veel te zeggen, maar als je paard de kans krijgt om uit te groeien en je bent een ervaren ruiter dan zou het wel moeten kunnen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:25

Als je een beetje handig bent met paarden dan maakt je gewicht imo niet zoveel uit. Bekwaamheid en handigheid en een beetje gezond verstand tellen toch veel "zwaarder"? Knipoog

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:03

Ik denk dat je beter kunt kiezen voor het laten inrijden, en daarbij nauw betrokken te worden (bijvoorbeeld door er die tijd onder begeleiding van de inrijder ook zelf mee te rijden), dat heeft een vriendin van mij ook gedaan, en dat beviel haar super!

Butterfly01
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Te zwaar om zelf een paard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:10

Zo te lezen heb je al veel met paarden te maken gehad en weet je wel waar je mee bezig bent, dan zou ik opteren om je paardje zelf in te rijden.

Ik doe paarden van andere mensen inrijden en heb nu al een paar paarden opnieuw moeten inrijden omdat ze door de trainigstal waar ze de paarden naartoe gedaan hadden helemaal naar de knoppen gedaan waren en dit noemen zich dan vakmensen hé. Ik vind dit erg voor de paarden en voor de eigenaars natuurlijk ook. Voor die mensen kost dit een hoop geld en ze krijgen een paard terug waar je niks meer mee kan doen. Ben blij dat ik ze terug inorde gekregen heb, maar dat kost dan weer een hoop geld voor die mensen plus dat ze weer een hele tijd verder staan, want een paard dat verkeerd ingereden wordt, opnieuw corrigeren kan enorm veel tijd inbeslag nemen. Het ene paard ben ik nu al 7 maanden mee bezig en begin nu heel ontspannen op alles te reageren, en een andere ben ik 3 maanden mee bezig en dat begin nu ook gelukkig goed te gaan, maar voor hetzelfde geld gaat het mis en sta je daar met een paard dat naar de knoppen is.

dus ik zou er maar voorzichtig mee zijn moest je ze toch door iemand anders willen laten inrijden.
in ieder geval, veel succes!