Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadii

Berichten: 12
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: Almere

Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:38

Hallo iedereen,
Ik heb een vriendin die heeft een paard en een
gebroken arm en die vraagt zich af wat zij nu
moet doen met haar paard want zij wil nog wel
bij haar eigen paardje zijn. Ach gut
rijden dat kan zij zoizo
al niet met haar arm dus vraag ik aan jullie wat zij
nu wel kan doen.!?
Ik hoop dat ik goede tips voor haar krijg..
De gene die de beste tip heeft krijgt een berichtje
waarin staat dat mijn vriendin die heeft gebruikt! Pling
Heel veel groetjes Samantha en Nadia..

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:41

ehm... wat ist probleem? ik heb maar 1 arm die ik kan gebruiken. andere arm kan ik niet bewegen zit in een spalk van oksel tot en met vingertoppen. waarom kan je niet bij je paard zijn dan? ik kan alles met 1 arm. ook halster om doen. poetsen kan toch sowieso? ik kan trouwens wel rijden gewoon met 1 arm hoor. maar dan nog. dan ga je niet rijden maar longeren. kan ook prima. en bij haar paard zijn kan toch sowieso? ik zie het punt niet.

Nadii

Berichten: 12
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: Almere

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:53

Zij kan ook wel bij haar paard zijn dat wel maar rijden dat is haar probleem. Het lukt niet..
Maar Longeren en Poetsen doet zij al en dat begint haar te vervelen zij wil eens iets anders doen met haar paard..

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:22

Citaat:
Zij kan ook wel bij haar paard zijn dat wel maar rijden dat is haar probleem. Het lukt niet..
Maar Longeren en Poetsen doet zij al en dat begint haar te vervelen zij wil eens iets anders doen met haar paard..
Zij kan ook wel bij haar paard zijn dat wel maar rijden dat is haar probleem. Het lukt niet..
Maar Longeren en Poetsen doet zij al en dat begint haar te vervelen zij wil eens iets anders doen met haar paard..


Wandelen.
Geduld is een schone zaak!!! Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:44

sorry hoor, maar een gebroken arm duurt 6 weken. heb even geduld. ga grondwerk doen dan. ik snap echt het probleem niet. sorry. je doet alsof rijden het enige dat leuk is en dat ze dat niet kan. beetje onzin. er is zoveel dat je buiten rijden om wel kan doen. wat doe je normaal gesproken. ook alleen maar rijden? grondwerk. gewoon knuffelen en spelen met je paard. wat mijn part ga je vrijheidsdressur doen. maar ga niet moeilijk lopen doen over een gebroken arm. duurt een paar weekjes, en daarna kan je weer lekker rijden.

p.s. waarom kan je niet met gebroken arm rijden? breuk te erg? op zich kan je makkelijk met 1 arm rijden hoor;)

Arlette_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Eindhoven.

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:02

ja, vriendin van mij rijd op een manege, en zelfs met gebroken arm reed ze

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:06

ja, ik kan me voorstellen dat je arm niet te veel schokken magf hebben misschien als ie echt goed gebroken is, maar dan kun je nog wel gewoon stappen.

Friesjee
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Zwaagdijk

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:07

ikenindi schreef:
ehm... wat ist probleem? ik heb maar 1 arm die ik kan gebruiken. andere arm kan ik niet bewegen zit in een spalk van oksel tot en met vingertoppen. waarom kan je niet bij je paard zijn dan? ik kan alles met 1 arm. ook halster om doen. poetsen kan toch sowieso? ik kan trouwens wel rijden gewoon met 1 arm hoor. maar dan nog. dan ga je niet rijden maar longeren. kan ook prima. en bij haar paard zijn kan toch sowieso? ik zie het punt niet.



Longeren met 1 arm? vind ik nogal knap Vork nee ik denk dat het vast zal kunnen als jij het zegt. Maar ze kan toch met dr paardje gaan wandelen gewoon? ligt natuurlijk aan het paard, of ie bijv. mak genoeg is etc. of je vraagt een vriendin/vriend/kennis/buurman weet ik het om af en toe te rijden en te helpen dat je alsnog kunt rijden

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:11

astu: 1 arm en rolstoelgebonden
Afbeelding
rijden met 1 arm:
Afbeelding

sylvie
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: haarlem

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:24

ikenindi schreef:
astu: 1 arm en rolstoelgebonden
Afbeelding
rijden met 1 arm:
Afbeelding



Ik denk dat dit wel een beetje makelijk gezecht is.
Als het paardje lief en braaf altijd doet wat je zecht is het wel makelijk zo en zal je er ook een boel mee kunnen.
Maar wij weeten de situatie niet van dit meisjes paard.... dus mischien luister hij wle niet met longeeren zonder een zweepje en mischien vliegt i er wel eens vandoor lijkt me niet zo prettig met een gebrooke arm.
Dus vind het niet helemala eerlijk om te zeggen kijk eens dit meisje zit in een rolstoel en kan het wel.
Licht ook aan het paard natuurlijk.
Denk dat het leuk is voor deze meid om inderdaat wat grond werk of vrijheids dresuur te gaan doen.
Mischien je paardje af en toe eens los laaten springen.
Of je kleine broertje zusje mee nemen en voor de grap les gaan geefen.
suc6 in iedergeval

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:37

Dokters raden je ernstig af om met een gebroken arm te rijden. Als je namelijk valt, kan de breuk ernstig verergeren, het gips is geen beton en bescherming voor alles. Het is om het risico dat je het veel erger maakt, niet het feit dat je niet met 1 arm opzich zou kunnen rijden ofzo. (Hoewel dat ook wel wat oefening vraagt, lijkt me). En dan ligt het natuurlijk ook nog aan hoe je paard is, als je een wild jong paard hebt, lijkt het me niet verstandig om te gaan rijden, als je nou een super brave knol hebt...ja....dan zul je het risico mss sneller nemen.

Ik had ooit m'n arm gebroken (beide botten door in m'n onder arm en een scheurtje in m'n bovenarm), ik had gips dat ik m'n arm niet kon buigen, wel had ik gevraagd om veel handvrijheid, wat mogelijk was. Ik had m'n arm gebroken omdat ik van m'n pony gevallen was Tong uitsteken Ik had die pony gehuurd voor een maand, zou betekenen dat ik de hele huurperiode niet zou kunnen rijden. Ik vroeg met hoop aan de dokters of ik mocht rijden, die zei direct heel resoluut en streng dat dit niet mocht. Toch gedaan Bloos op de pony waar ik ook van gevallen was dus, ging opzich wel goed, maar ik was me er wel van bewust dat ik ernstig moest uitkijken. Ze ging er nogal vaak vandoor, waardoor ik er dus ook was afgepleurd en daarbij maakte ze ook vaak ook behoorlijke noodstops Tong uitsteken


Anyway, ik zou als die vriendin van ts was, idd veel grond oefeningen e.d. gaan doen. Kan ook heel leuk zijn! En het is haar eigen pony, dus niet heel ernstig verlies van die weken.

Btw, bij mij zeiden ze ook dat het minstens 6 weken zou gaan duren, maar ik was kind en bij kinderen geneest het gewoon sneller, ik was er na 4 weken vanaf.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:40

sorry hoor, maar 1: dat `meisje` op die foto`s ben ik. ik heb een jong paard die nog een hoop moet leren. verder rijd ik op een paard dat behoorlijk koppig is, en sinds vandaag ook nog een paard (arabier) die al een jaar niet bereden is. dus het kan echt wel, waar een wil is is een weg! en dan nog blijkf ik er bij: het is maar voor 6 weken ofzo.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:42

@ knoffer: ik heb mij arm al een jaar gebroken, daarbij zijn mijn botten heel erg broos, dus als ik val heb ik veel eerder wat gebroken dan zij. het blijft een eigen keuze om wel of niet te rijden, maar ga niet zielig zitten doen. het is maar tijdelijk!

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:43

Hey, voel je niet aangevallen Knipoog
Alle respect voor hoe jij ermee om kan gaan.

Maar ik neem aan dat jij ook niet vanaf het eerste moment direct zo ontzettend bekwaam was dat je er alles mee kon. Jij hebt ermee leren leven (wat je zegt, waar een wil is, is een weg), maar dit meisje heeft daar totaal nog geen ervaring mee (neem ik aan...?) en bovendien denk ik dat ze niet veel ouder dan 12 jaar is...?

Edit:
Ik schreef deze post terwijl jij jouw 2e posten.
Maar ik heb verder eig. niet toe te voegen.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 27-02-07 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:44

ik heb mijn arm ook eens gebroken, omdat ik met paard en al van een brug ben gedonderd Tong uitsteken Heb toen met hem gewandel, geknuffeld, met 1 arm kun je ook prima longeren/spelen met je paard. Beetje VD doen (bijvoorbeeld voetjes op commando optillen) en ik heb ook gereden Bloos maar dat mocht dus absoluut niet van de dokter Haha!

sylvie
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: haarlem

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:50

ikenindi schreef:
sorry hoor, maar 1: dat `meisje` op die foto`s ben ik. ik heb een jong paard die nog een hoop moet leren. verder rijd ik op een paard dat behoorlijk koppig is, en sinds vandaag ook nog een paard (arabier) die al een jaar niet bereden is. dus het kan echt wel, waar een wil is is een weg! en dan nog blijkf ik er bij: het is maar voor 6 weken ofzo.


Nou erg knap van jou.
Maar lijkt me niet erg verstandig als je maar 1 arm heb en in een rolstoel zit om een jong paard GOED te trainen.
Of je moet gewoon een erg makelijk paard hebben en een boel hulp.
Denk ook wel dat rijden zou kunnen maar als het maar 6 weeken niet rijden is warom zou je dan het risico nemen om je arm nog eens te bezeeren???

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:53

@ knoffer: ik voel me niet aangevallen hoor. totaal niet. zou niet weten waarom, maar ik vind het gewoon jammer dat ze zielig gaat doen dat ze zich verveelt omdat ze niets met haar paard kan doen. dan zeg ik: ga dan longeren/grondwerk of vrijheidsdressuur. zegt ze dat dat saai is dat ze wil rijden.

daar komt het kort op neer. dan heb ik zo iets van: dan doe je dat. als je dat per see wil. maar ik vind het te triest voor woorden dat je niet even 6 weken wat anders met je paard kunt doen dan rijden. dan is het dus echt alleen maar een dier om te rijden en de rest niet, want dat is niet leuk. DAT is wat ik stom en triest vind. hoe oud ze ook is...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:54

Ik vind het een waardeloos advies om met een gebroken arm te rijden! Je kunt minder goed bijsturen als het fout gaat, en als je valt ben je zwaar de l*l. Dokters geven niet voor niets het advies om niet te rijden Knipoog Breuk moet namelijk rustig herstellen, anders kun je er heel lang last van hebben.
Wat is er mis met 6 weken poetsen, helpen met longeren en wandelen? (immers als het fout gaat, kun je loslaten. Met rijden als het fout gaat, stap je niet even rustig af Clown)

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:59

ikenindi schreef:
@ knoffer: ik voel me niet aangevallen hoor. totaal niet. zou niet weten waarom, maar ik vind het gewoon jammer dat ze zielig gaat doen dat ze zich verveelt omdat ze niets met haar paard kan doen. dan zeg ik: ga dan longeren/grondwerk of vrijheidsdressuur. zegt ze dat dat saai is dat ze wil rijden.

daar komt het kort op neer. dan heb ik zo iets van: dan doe je dat. als je dat per see wil. maar ik vind het te triest voor woorden dat je niet even 6 weken wat anders met je paard kunt doen dan rijden. dan is het dus echt alleen maar een dier om te rijden en de rest niet, want dat is niet leuk. DAT is wat ik stom en triest vind. hoe oud ze ook is...



Dat ben ik met je eens. Al zou ik zelf mss een andere bewoording kiezen Tong uitsteken en niet zeggen als je zo graag wilt rijden dan doe je dat toch, maar ben het verder met je eens.

En ik kreeg het idee dat je je aangevallen voelde, maar dit had ik dus mis Lachen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:02

sylvie schreef:
Nou erg knap van jou.
Maar lijkt me niet erg verstandig als je maar 1 arm heb en in een rolstoel zit om een jong paard GOED te trainen.
Of je moet gewoon een erg makelijk paard hebben en een boel hulp.
Denk ook wel dat rijden zou kunnen maar als het maar 6 weeken niet rijden is warom zou je dan het risico nemen om je arm nog eens te bezeeren???


dat heb ik gedaan. ik had mijn arm al in een spalk vanwege mijn ziekte. ik wilde toen op een paard stappen via een bankje, maar ben van het bankje af gevallen en heb mijn arm toen op 5 plaatsen gebroken. krijg je met broze botten. de breuk in mijn elleboog(de grootste toen) zit er nu na ruim een jaar nog steeds. groeit niet meer aan elkaar. tsja, is pech hebben, maar ik neem liever een risico dan dat ik een kasplantje wordt. maar daar gaat t nu niet om. ik heb al in mijn vorioge bericht gezet wat mij dwars zat. verder zal ik er niet meer op in gaan.

mijn mening: 1 arm in het gips? jammer, zielig, pijnlijk, maar niet het einde van de wereld, want je kan nog wel heel veel. ook met je paard.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:04

Knoffer schreef:
Dat ben ik met je eens. Al zou ik zelf mss een andere bewoording kiezen Tong uitsteken en niet zeggen als je zo graag wilt rijden dan doe je dat toch, maar ben het verder met je eens.

En ik kreeg het idee dat je je aangevallen voelde, maar dit had ik dus mis Lachen


nee ik voelde me nie aangevallen, maar zat me btje op te fokken over t feit dat ze het niet leuk vind om iets met haar paard te doen behalve rijden;)

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:04

ikenindi schreef:
sorry hoor, maar een gebroken arm duurt 6 weken. heb even geduld. ga grondwerk doen dan. ik snap echt het probleem niet. sorry. je doet alsof rijden het enige dat leuk is en dat ze dat niet kan. beetje onzin. er is zoveel dat je buiten rijden om wel kan doen. wat doe je normaal gesproken. ook alleen maar rijden? grondwerk. gewoon knuffelen en spelen met je paard. wat mijn part ga je vrijheidsdressur doen. maar ga niet moeilijk lopen doen over een gebroken arm. duurt een paar weekjes, en daarna kan je weer lekker rijden.


Geduld is inderdaad een schone zaak Lachen Nu heeft zij iets en 'verveeld' zij zich met/bij haar paard, maar wat als haar paard iets heeft? Als hij 2/3 maanden stil moet staan.. Verveeld zij zich dan ook snel en wil ze dan meteen een ander paard? Vind ik wel een beetje vreemd.
Maar ja.. er zijn al genoeg tips gegeven (wandelen, grondwerk, vd) Knipoog

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:18

Ze kan ook gewoon grondwerk en losgooien doen, of wandelen.
Of ze kan foto's gaan maken, is ook leuk en hou je nog wat aan over!

Julia_

Berichten: 748
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:25

Wandelen poetsen losgooien enzo ...
Of als je een hele brave hebt erop gaan zitten met iemand er naast ?

AndalusierX

Berichten: 70
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat moet ik met mijn paard doen als ik een gebroken arm heb.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:23

Je zou je paard kunnen stappen .. niet derop zitte..
of je laat iemand anders erop rijden