2 Enters makker maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ROOOOOOS
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-03-07

2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 16:52

Hooi Hooi.
er staan 2 enter merries bij ons.Ze komen van één van de eilanden en hebben wel eens een halster omgehad.
Ik wil nu graag proberen om ze wat makker te maken. Maar 1 van de 2 bijt (ik denk door angst) als je haar probeert te aaien, en de andere kun je niet eens aanraken. Toen ik laatst een tijd een in de wei had gestaan om te kijken of ze bij me zouden komen kwamen ze wel gewoon naar me toe enzo. Bloos Op een gegeven moment wou ik de wei weer uit, ik hoorde opeens hoefgetrappel en daar kwam de schuwste van de twee aangegalopeerd. Haha!
Maar weet iemand hoe ik ze het beste kan benaderen?

Alvast bedankt!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: 2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:49

Bijten doen paarden vaak niet echt uit angst, is meer uitproberen. Angstige paarden zullen niet bij je in de buurt willen komen.
Vaak de wei in gaan en een beetje aaien etc. is prima om mee te beginnen. Maar wel duidelijk maken dat bijten (en over je heen lopen) niet mag!!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: 2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:49

vraag je eerst af waarom ze bijt. bijten uit angst doen paarden niet, tenzij je ze strak tegen ja aantrekt en ze geen keuze laat. mijn veulen deed het ook, maar dat was puur vragen om hem te krabbelen. ik heb er iets anders voor in de plaats laten komen, en nu doet hij dat ipv het bijten.

verder is het niet aan jou om de paarden te benaderen als ze echt schuw zijn. maar ze nieuwsgierig, en nodig ze uit bij jou te komen ipv andersom.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:58

In de wei is sowieso niet handig, want dan kunnen ze alle kanten uit.
Het enige wat hier helpt is veel tijd bij ze doorbrengen, en als ze eenmaal een halster om kunnen, aan grondwerk gaan doen.

Anoniem

Re: 2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:32

Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou iig oppassen met die jonge dieren, ze kunnen erg onvoorspelbaar zijn, zeker samen in een wei. Staan ze niet op stal?

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Re: 2 Enters makker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:43

ik heb ook vaak jonge dieren gekocht (2/3 jaar) die nog niks konden.
ik heb ze dan altijd een halster omgedaan en in een stand gezet. goed hooi, en de hele dag maar wat knabbelen. en dan 2 x per dag eruit. leren ze meteen achteruit wandelen (trailer). op het pad naast de weilanden mee aan de wandel, en dat was dan altijd de eerste keren het paard met ons op stap, en na een paar weken gingen wij al heel netjes met het paard op stap. we waren dan altijd wel met z'n 2en om het paard vooruit te laten gaan. en met z'n 2en begin je dan net even meer.
en elke dag veel aanraken en knuffelen . we hadden 2 stands, een rechter en een linker, dan dan echt eerst in de rechtse stand. de ene kant van het paard telkens borstelen/aaien klopjes geven enz. (zodat ze voor hun gevoel toch nog veilig staan) en dan later in de andere stand. totdat ze mak waren, en dan ging ze lekker in een mooie ruime box..

ben absoluut geen voorstander van stands en dat een paard tegen een muur aan staat te kijken vind ik ook geen fijn idee. maar je er wel veel fijnere paarden/veulens van als ze meteen manieren leren..
en mijn ervaringen zijn veel beter als je ze eerst op stand gooit ipv een grote box of een weiland.

succes met mak maken....