Bang voor het hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mach

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: ZUID-LIMBURG

Bang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:35

hallo
bij ons op stal is pas een nieuw paard gekomen, het is een kwpn van 11 jaar. hij heet nickyr heel leuk beestje!
maar pas ging ik er voor de eerste keer op rijden hij is nogal groot dus ik kwam er zowieso niet goed aan maar hij wou echt niet dat het hoofdstel over zijn oortjes kwam. naar een paar keer proberen en op een stoel staan Tong uitsteken lukte het dan eindelijk en dan was het ook goed.
vrijdag ging ik er weer op en van te voren wou ik nog even zijn neusje en oogjes schoonmaken met een doekje maar toen ik bij zn neus kwam deed hij ook al zo raar, ik kan trouwens wel gewoon zn neusje aaien.
nou na een paar keer proberen lukte het dan eindelijk weer, maar nu zij die man van de stallen daar dat hij bij de vorige eigenaar altijd een praam (zo een stokje met een touwtje eraan, geloof dat het zo heet in ieder geval) om zijn oren en neus kreeg om hem rustig te houden, maar ik vind het een hartstikke rustig beestje, maarja, dus ik wou erna even oefenen een beetje met hem zodat hij het niet meer eng hoeft te vinden dus ik een paar keer het halster om en af gedaan maar dit vind hij weer helemaal niet erg.
weet iemand miss nog wat dingetjes zodat hij het niet meer zo eng vind en dat hij weet dat we hem geen pijn doen?
want die man zei (egt zo een handelaar) ja als die dat niet beter gaat doen dan kan die weer vertrekken! maar dat zou ik echt jammer vinden ik kan het echt goed vinden met dat paardje, dus ik hoop dat iemand me wat tips kan geven??
alvast bedankt!!!

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Bang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:48

Gewoon op een rustige manier hier veel aandacht aan besteden. Niet dwingen, maar veel aaien, poetsen met een zachte borstel enzo. En af en toe wat lekkers geven als je hem aan het aaien bent. En elke keer weer rustig blijven als je zijn hoofdstel omdoet. Op een gegeven moment snapt hij wel dat het geen pijn meer doet. Het zal alleen wel een tijdje duren eer dat hij zijn vertrouwen terugheeft.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Bang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:01

Neem inderdaad heel rustig de tijd en laat hem wennen aan aanrakingen op zijn hoofd. Mede door die praam zal hij het hoofdstel of dingen aan zijn hoofd associëren met pijn/dwang.
Ik heb nog wel een tipje over het hoofdstel, puur om te oefenen. Als er vroeger kopschuwe paarden op de manege waren, haalde ik alle overtollige dingen van het hoofdstel. Ik hield alleen kopstuk, bakstukken en bit over. Een van die bakstukken maakte ik los. Vervolgens deed ik het bit heel rustig in de mond om daarna via de zijkant het kopstuk over de oren te brengen. Of je een halster omdoet zeg maar. Mijn ervaring is dat de paarden minder schrokken omdat je niet ineens het hele hoofdstel over allebei de oren hijst. Het is ook handig om dit evt met z'n tweeën te doen, zodat je niet in je eentje staat te hannesen. Succes! Lachen

Mach

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: ZUID-LIMBURG

Re: Bang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:19

oke bedankt alvast voor de tips
ja we zijn ook meestal met zn tweeen maar die man heeft al een tijdje wat aan zijn arm dus hij kan ook niet echt goed bij zn hoofd komen.
maar hij was het aan het proberen en ik zag gewoon dat hij tog niet zijn mond open deed en toen had ik gezegd laat mij eens proberen en toen deed hij zen mond gewoon rustig open maarja toen had ik weer het probleem dat ik het hoofdstel niet over zijn oren kreeg :p maar het is uiteindelijk gelukt Pling

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Bang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:23

joy76 schreef:
Neem inderdaad heel rustig de tijd en laat hem wennen aan aanrakingen op zijn hoofd. Mede door die praam zal hij het hoofdstel of dingen aan zijn hoofd associëren met pijn/dwang.
Ik heb nog wel een tipje over het hoofdstel, puur om te oefenen. Als er vroeger kopschuwe paarden op de manege waren, haalde ik alle overtollige dingen van het hoofdstel. Ik hield alleen kopstuk, bakstukken en bit over. Een van die bakstukken maakte ik los. Vervolgens deed ik het bit heel rustig in de mond om daarna via de zijkant het kopstuk over de oren te brengen. Of je een halster omdoet zeg maar. Mijn ervaring is dat de paarden minder schrokken omdat je niet ineens het hele hoofdstel over allebei de oren hijst. Het is ook handig om dit evt met z'n tweeën te doen, zodat je niet in je eentje staat te hannesen. Succes! Lachen


Je hoofdstel kaal halen is wel een goed idee! zo hebben we het ook nog eens gedaan bij een kopschuw paardje.. Volgens mij heb ik zijn halster er ook nog wel onder gehouden, hoefde die ook niet weer af en om.