Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerluh

Berichten: 77
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Maasbracht

Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:28

Halloo! Ik heb even wat tips nodig.. Tong uitsteken

Het zit namelijk zo:
Mijn pony is gewoon braaf tijdens het rijden. Hij loopt prachtig aan de teugel en alles gaat goed. Hij is altijd wel een beetje actief, maar dat is geen probleem! Maar dan ga ik galopperen! Hij word dan ineens super druk en wil alleen maar heel hard galopperen!
Ik ben al aan het proberen om eerst rustig een volte te galopperen. Dit gaat ook goed, maar wanneer ik dan weer de hoefslag volg.. loopt hij eigelijk gewoon door mijn handen heen!(of hoe zeg je dat..?) Het lukt me wel even om hem in te houden enzo.. Alleen soms (vooral als ik figuren rij) dan springt hij met 4 benen de lucht in, gaat bokken en rent weer verder! Ik snap er nix van!! Verward

Ik heb hem nog niet zo lang en weet ook niet hoe de vorrige persoon ermee omging.. Zou het daardoor komen dat hij zo druk is..?
HEEEEL graag antwoord! Alles is welkom! Haha!

westernhaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:44

probeer je paard vóór je gaat galloperen, dus in draf, al te verzamelen zodat de laatste drafpassen écht onder controle zijn. Verder heel veel overgangen

westernhaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:45

o, ja en niet altijd inhouden; daar worden ze alleen maar drukker van

allie_mootje
Berichten: 398
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: zuid-holland

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:48

hoe oud is de pony?
ik heb een vz friesje van 6 en die heeft dit gedrag ook nog steeds maar dan ook nog bij de draf.
ik los het altijd op door daarvoor al flink te rijden
echt moe maken(en haar concenteerd te houden overgangen maken) en dan aanspringen in galop en dan heeft ze geen fut meer om hard die bak door te sjeezen

westernhaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:51

je kan ze ook een keer écht alles laten geven. als ze dan wil crossen, láat ze dan een keer crossen en pas stoppen wanneer jij dat zegt, en dat duurt de ene keer langer dan de andere keer. Het ene paard word dan helemaal gek, maar een ander zal daar heel positief op reageren, heeft zoiets van; bekijk het, volgende keer ren je zelf, weet je wel.

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:55

Zelf niet het gevecht aan gaan, laat hem lekker galopperen, zonder teveel aan z'n mond te zitten, eventueel op de volte zetten als het te gek wordt.
Als ie dan uit zich zelf terug naar de draf wil, dan nog een paar rondjes door laten galopperen.
Ik heb zelf altijd zoiets van: wil je galopperen dan blijf je ook maar een tijdje galopperen, totdat IK zeg dat je mag stoppen!
Maar het allerbelangrijkste is toch, NIET het gevecht aan gaan!
( ik ga er wel van uit dat er geen pijn in het spel is?)

Veerluh

Berichten: 77
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Maasbracht

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 00:01

westernhaf schreef:
o, ja en niet altijd inhouden; daar worden ze alleen maar drukker van


Wat moet ik dan doen in plaats van inhouden..? Het klopt inderdaad dat hij dan steeds drukker werd, dus ik hield al zo min mogelijk in en deed het vooral met mijn benen. Daar reageerde hij veel beter op!

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:05

Veerluh schreef:
westernhaf schreef:
o, ja en niet altijd inhouden; daar worden ze alleen maar drukker van


Wat moet ik dan doen in plaats van inhouden..? Het klopt inderdaad dat hij dan steeds drukker werd, dus ik hield al zo min mogelijk in en deed het vooral met mijn benen. Daar reageerde hij veel beter op!


Handen ontspannen, jezelf wat "zwaarder" maken, dat wil zeggen wat dieper met je bips in het zadel.
Benen er lichtjes bijhouden.
Eventueel kleine ophoudingen maken ( handen een beetje dichtknijpen en weer los laten enz...)

keepongoing
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-05-06

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:07

niet inhouden, paard is op zoek naar zijn balans... heb je al les gehad?? een goed instructie kan zien dat het paard te veel op zijn voorhand loopt en daardoor zo hard gaat in galop. probeer het paard zo min mogelijk met je hand in de weg te zitten en goed te sturen, begeleiden vanuit je zit.

Veerluh

Berichten: 77
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Maasbracht

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 00:10

ilse18 schreef:
Zelf niet het gevecht aan gaan, laat hem lekker galopperen, zonder teveel aan z'n mond te zitten, eventueel op de volte zetten als het te gek wordt.
Als ie dan uit zich zelf terug naar de draf wil, dan nog een paar rondjes door laten galopperen.
Ik heb zelf altijd zoiets van: wil je galopperen dan blijf je ook maar een tijdje galopperen, totdat IK zeg dat je mag stoppen!
Maar het allerbelangrijkste is toch, NIET het gevecht aan gaan!
( ik ga er wel van uit dat er geen pijn in het spel is?)



Pijn?! Nee zeker niet!! Bij mij niet maar zeker bij mijn ponny niet! Het is inderdaad meer een gevecht.. Al moet ik eerlijk zeggen dat hij de laatse keer met zijn hoofd heen en weer ging tijdens het gevecht en dan zorgde hij eigenlijk zelf dat ik ging zagen! Maar dat zou dan ook het enige zijn..
Ik zou graag willen dat ik hem even lekker kon laten galopperen maar hij weet niet van ophouden! Eerst probeerde ik dat en hij bleef maar doorgaan! Hij vond het steeds leuker worden! Nagelbijten / Gniffelen Maar ik zal het nog wel eens proberen, misschien reageerd hij natuurlijk een dagje anders!
Dankje voor je tip!

Veerluh

Berichten: 77
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Maasbracht

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 00:14

keepongoing schreef:
niet inhouden, paard is op zoek naar zijn balans... heb je al les gehad?? een goed instructie kan zien dat het paard te veel op zijn voorhand loopt en daardoor zo hard gaat in galop. probeer het paard zo min mogelijk met je hand in de weg te zitten en goed te sturen, begeleiden vanuit je zit.


Dankje voor je tip! Ik heb wel al les met hem gehad maar ga dit zeker vaker in de week doen! ..Maar is het wel een goed idee van mezelf om hem eerst rustig op de volte te houden? Of maak ik het dan weer erger?

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:15

Veerluh schreef:
ilse18 schreef:
Zelf niet het gevecht aan gaan, laat hem lekker galopperen, zonder teveel aan z'n mond te zitten, eventueel op de volte zetten als het te gek wordt.
Als ie dan uit zich zelf terug naar de draf wil, dan nog een paar rondjes door laten galopperen.
Ik heb zelf altijd zoiets van: wil je galopperen dan blijf je ook maar een tijdje galopperen, totdat IK zeg dat je mag stoppen!
Maar het allerbelangrijkste is toch, NIET het gevecht aan gaan!
( ik ga er wel van uit dat er geen pijn in het spel is?)



Pijn?! Nee zeker niet!! Bij mij niet maar zeker bij mijn ponny niet! Het is inderdaad meer een gevecht.. Al moet ik eerlijk zeggen dat hij de laatse keer met zijn hoofd heen en weer ging tijdens het gevecht en dan zorgde hij eigenlijk zelf dat ik ging zagen! Maar dat zou dan ook het enige zijn..
Ik zou graag willen dat ik hem even lekker kon laten galopperen maar hij weet niet van ophouden! Eerst probeerde ik dat en hij bleef maar doorgaan! Hij vond het steeds leuker worden! Nagelbijten / Gniffelen Maar ik zal het nog wel eens proberen, misschien reageerd hij natuurlijk een dagje anders!
Dankje voor je tip!


Gewoon blijven volhouden op een gegeven moment stopt hij echt wel.
En nogmaals je handen ontspannen houden, dan kan hij er ook niet voor zorgen dat je gaat zagen!
Wat zegt je instructrice ervan?

Veerluh

Berichten: 77
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Maasbracht

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 00:23

ilse18 schreef:
Gewoon blijven volhouden op een gegeven moment stopt hij echt wel.
En nogmaals je handen ontspannen houden, dan kan hij er ook niet voor zorgen dat je gaat zagen!
Wat zegt je instructrice ervan?


Ik probeer het zo ontspannen mogelijk!
Ze zei eerst dat ik gewoon even moest oefen enzo.. Hij is gewoon een beetje actief en ik geef hem ook heel vaak beweging zodat hij wel al zijn energie kan uiten. Het is toen ook wel een beetje minder geworden. Verder had ze er eigenlijk niet veel meer over gezegt.. Maar ik dacht dat ik met jullie tips wel beter kon oefenen..want anders ga ik niet vooruit en dat is niet de bedoeling! Bloos

ilse18

Berichten: 714
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Venhuizen N-H

Re: Pony doet raar in galop! Iemand nog tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:30

De bedoeling van instructie is naar mijn idee dat problemen worden opgelost( of in ieder geval aangepakt) en dat er vooruitgang is te zien.
Misschien een idee om toch eens met je instructie te praten daarover?