[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:55

Ja kan ik me voorstellen! Hoop daarom dat iemand nog met goede tip komt haha

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:02

IngridM schreef:
Ja kan ik me voorstellen! Hoop daarom dat iemand nog met goede tip komt haha

Ik gebruik een oude labello werkt erg prettig!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:03

M_Vainqueur schreef:
IngridM schreef:
Ja kan ik me voorstellen! Hoop daarom dat iemand nog met goede tip komt haha

Ik gebruik een oude labello werkt erg prettig!


Oh wat grappig daar heb ik er genoeg van liggen. Thanks!

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:06

IngridM schreef:
Wat werkt nu echt om af te tekenen tot waar ik wil scheren? Krijt schijnt niet te werken?


Ik heb vandaag tape gebruikt! Kan je mooi rechte lijnen mee afplakken en dan er langs scheren :o

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:13

Veestift bij de welkoop voor een euro ;)

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 07:19

Ik gebruik ook een veestift :j

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:04

Hoi Hoi,

Ik heb even een vraagje, ik kom net terug van de wei en kwam er zo juist achter dat mijn pony waarschijnlijk luis heeft.
Het gaat om een shetlander van 24-28? jaar oud die niet al te dik is.
Ze heeft een hele dikke wintervacht en raakt deze moeilijk kwijt, hierdoor twijfelde ik vorige week om haar eventueel deels te scheren.
Maar nu ik zie dat ze luis heeft zal ik haar helemaal moeten scheren (tenzij de dierenarts anders aanbeveelt, zij belt mij vanavond terug)
Maar dan de vraag, onder wat voor deken zou ik haar dan het beste kunnen zetten?
Ik heb een 0gr en een 200gr liggen, een andere is zo besteld als dat nodig is.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:08

Dan zou ik beginnen met de 200, de zon schijnt en het wordt alweer warmer. Als je na het scheren de tijd hebt. Kun je de deken opdoen en een uurtje later even voelen of het genoeg is

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:11

Dankje wel voor je antwoord!
Ik ben zeker in staat om meerdere keren per dag even te gaan voelen, dat is een goede tip en zal ik dan even doen inderdaad.
Ze staat namelijk wel 24/7 buiten, met een schuilstal waar ze bijna geen gebruik van maakt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:08

Vanochtend voor het eerst mijn Moser Max gebruikt en wat een heerlijk apparaatje zeg! Het was zo'n 18 jaar geleden dat ik een paard had geschoren maar ik ben best tevreden. Was eerste keer niet helemaal scheren. Vond het lastig om het aan beide kanten enigzins gelijk te krijgen en om die randjes mooi te krijgen. Maar ben best tevreden, volgens mij loopt pony niet gigantisch voor banketstaaf :-)
Afbeelding
Afbeelding

Ik had uiteindelijk van dat afplaktape voor het verven gebruikt ging ook goed. Had geen veestift.

Nog tips voor het mooi afwerken van de overgangen? Van haar naar niet haar?

En waar doen jullie precies olie op tijdens het scheren. Ik deed het op de bovenkant van het mes. De Moser heeft geen gaatjes voor de olie, is dat dan voldoende?

En laatste vraag :-) : oliƫn jullie het apparaat als je hem weglegt voor een paar maanden? (Uiteraard alle haren weggehaald)

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:43

Hoi!

Mijn pony is in januari geschoren... Ze was toen muisgrijs. Nu heeft ze nog steeds die kleur en overal van die 'varkensharen'. Ik heb al opgezocht hoe ik dit weg krijg, maar ik vind niet echt goeie antwoorden. De varkensharen zouden komen doordat er te weinig lucht aan de haren komt, alleen heeft zij het heel hard op haar hoofd en onder haar buik dus daar komt geen deken :')
Zou een shampoo voor zwarte paarden de zwarte kleur terugbrengen? Ze blinkt nog altijd netjes maar ik wil ze dus gewoon terug zwart hebben _O-

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:20

Nee dat gaat he niet lukken :D goed wassen helpt wel tegen stof waardoor ze soms wat grijzer zijn, maar je moet echt wachten tot de vacht weer terugkomt..

Annebet_

Berichten: 887
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Rillaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:29

xAnthea, bij de miniatuurpaarden gebruikt men Hotoil om ze weer op kleur te krijgen voor bv een show.
( https://www.minihorseshop.nl/ultra-hot-oil-treatment.html )

Heb het zelf nog niet gebruikt maar hoor hier alleen maar heel erg positieve reacties over en de paarden die ik gezien heb zijn allemaal mooi terug op kleur.
Ik scheer meestal de dag voor de show pas dus geen tijd om ze nog een behandeling te geven en mijn grote paarden gaan niet op wedstrijd/keuring dus voor hen acht ik het niet nodig. :)

Edit: bij een zwarte zegt men ook dat het zou helpen om paprikapoeder door het eten te mengen, maar of dat werkt, geen idee ;)

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:23

Hee lieve bokkers!

Ik heb een vraagje. Ik zit namelijk een beetje te twijfelen. Mijn pony zweet nu al enorm terwijl het half april is. Hij is zijn wintervacht al kwijt maar zweet als een otter terwijl hij niets gedaan heeft. Ik had vd week springles met hem hij was helemaal drijfnat na een half uurtje. Gelukkig is hij redelijk snel droog gestapt maar toen hij een uurtje op stal stond (begin vd avond) en ik even kwam kijken was hij weer nat op zijn borst, hals, singel plek en bij zijn achterbenen. Ik vind het een beetje sneu dat hij zo bezweet in de stal en wei staat terwijl hij al in zijn zomer vachtje zit en nauwelijks iets gedaan heeft. Vandaar dat ik er over na zat te denken hem te scheren in een moddeletje dat hij er minder last van heeft. Ik twijfel wel erg omdat de paarden vanaf mei/juni 24/7 naar buiten gaan. Hebben jullie misschien nog tips/advies hiervoor? *\o/*

xx eline

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:57

@ingridM: ik scheer te strakke randen altijd nog een keer met de haren mee. Wel even mee oefenen op een niet te zichtbaar stuk.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:58

pol013 schreef:
@ingridM: ik scheer te strakke randen altijd nog een keer met de haren mee. Wel even mee oefenen op een niet te zichtbaar stuk.



@eline: ik zou nu niet meer scheren. Het is heel waarschijnlijk dat je paarden nu zweten omdat ze nog niet gewend zijn aan de warmere temperaturen. Het kan zomaar zijn dat ze straks bij warmere temperaturen minder zweten dan nu.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:43

Hier vandaag toch nog het scheermachine tevoorschijn gehaald....

Mijn mallepino (koosnaampje en t is n palomino) laat geen enkele haar los en zweet zich te pletter terwijl hij niet eens echt intensief werkt...

Ipv hem telkens zeiknat te hebben staan besloten dat we er maar een laag haren vanaf gingen halen, dit patroon heb ik 2 jaar lang geschoren in Amerika en werkt prima dus poging #1 om meneer aan het denken te zetten en als dit er alsnog niet voor zorgt dat hij zn winterjas los gaat laten gaat er eind vd week de rest af!

We kunnen niet eens 30min met hem werken want dan is hij zeiknat en als we m 30min uitstappen/wandelen is hij nog steeds niet droog dus tja, dan maar scheren ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk is er ruim n kussensloop vol met haren vanaf gekomen....

Ik ben echt niet snel van het scheren en vooral niet in deze periode vh jaar maar in dit geval moest er gewoon iets gebeuren....

Vind m nu wel weer super knap :)

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:27

Hoihoi,

Ik weet niet of mijn vraag al een keer gesteld is, anders mijn excuses daarvoor.
Ik zoek een goede (niet al te dure) tondeuze om de benen te kunnen scheren van mijn haflinger. Ze heeft erg lang haar dus ik zoek een tondeuze die geschikt is om de sokken van een tinker te scheren. Heeft iemand tips/aanbevelingen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:45

Moser max45

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:39

Ik heb een vraagje, mijn twee Shetlanders (9 maanden en 9 jaar) hebben nog een mega dikke wintervacht. Ze zweten met dit weer zich echt ter pletter. Ik twijfel tussen een jachtpatroon of helemaal kaal. Wat zouden jullie doen?

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:42

Helemaal kaal :j nu met de koude nachten dan wel een dekentje erop

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:44

Bedankt voor je snelle reactie. Ze staan snachts wel binnen. Hoe dik moet de deken dan zijn?

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:55

zou dan voor een 0 tot 200 gramd gaan :j ligt eraan hoe gauw ze het koud hebben

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:11

Jester_ schreef:
zou dan voor een 0 tot 200 gramd gaan :j ligt eraan hoe gauw ze het koud hebben


Oke bedankt! :o

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:12

Wat jester zegt idd :j morgen gaat de mini hier ook kaal. Sommige kleintjes komen echt niet lekker uit t haar, het arme ding krijgt het veel te warm. Als ik niet scheer krijgt hij ook flinke broeiplekken. Hij begint al jeuk te krijgen dus morgen lekker scheren :) even 's ochtends wassen en dan als hij droog is scheren met de moser max.