[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:28

mandje schreef:
Ik zit hier alweer over te denken om mijn haflinger te gaan scheren. Na wat reacties te hebben gelezen ben ik gelukkig niet de enige. Ik vind het eigenlijk nog erg vroeg.

Mijn Noriker is eind deze maand ook weer aan de beurt, ik heb hem in augustus nog geschoren maar hij zit alweer dik in het haar

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:58

Mijn paard zit al zo dik in het haar dat ik overweeg hem komend weekend al te gaan scheren, maar het gaat tegen mijn principes in om in september al te scheren haha. De andere paarden op stal hebben nog niet eens een deken op :=

mandje

Berichten: 939
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:03

Ik zit precies hetzelfde malibu

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:05

En hier nog 1 :-)

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:22

Ik hoop die van mij nog te kunnen rekken tot oktober maar zo niet mag hij ook al eerder kaal.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:25

Ik ga proberen volhouden tot begin oktober. Ben nog steeds aan het wachten op een nazomer :') En in September scheren blijf ik zo vroeg vinden...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:58

haar is dik genoeg om eraf te halen al maar ik ga toch ook nog even wachten ermee.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:15

Ik moet er eigenlijk echt al een scheren, maar ik heb geen zin :')

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:16

Ruim twee weken geleden geschoren. Zat al echt een dik pak op en ik had een wedstrijd. Zonder scheren had hij het niet gered op wedstrijd. Zag er niet uit maar nu is het wel al weer behoorlijk gegroeit. Nu half oktober weer

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:01

Hier eentje die voor oktober nog moet aangezien hij dan weer in de binnenbak van Tolbert aan de bak moet en hij anders al staat te zweten voordat hij werkt. Alleen heeft meneer nog ZE korsten op zijn bips zitten en ik wil niet dat dat pijn gaat doen omdat het er mee afgeschoren wordt.

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:00

Afgelopen twee jaar heb ik in het najaar mijn pony gedeeltelijk laten scheren (patroon 6 onderstaande afbeelding). 's Winters kreeg hij een deken op. Nu wil ik hem komende winter graag een keer dekenloos laten, omdat hij vanwege eczeem al een groot deel van het jaar ingepakt staat. Is het noodzakelijk om bij een dergelijke patroon een deken te gebruiken? Of geeft het voldoende bescherming om zonder te kunnen?

Afbeelding

Bonnelover

Berichten: 1540
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:05

Yank schreef:
Afgelopen twee jaar heb ik in het najaar mijn pony gedeeltelijk laten scheren (patroon 6 onderstaande afbeelding). 's Winters kreeg hij een deken op. Nu wil ik hem komende winter graag een keer dekenloos laten, omdat hij vanwege eczeem al een groot deel van het jaar ingepakt staat. Is het noodzakelijk om bij een dergelijke patroon een deken te gebruiken? Of geeft het voldoende bescherming om zonder te kunnen?

[ Afbeelding ]


Ik zou dan persoonlijk eerst kijken of hals/borst scheren voldoende is. Zelf scheer ik dat model regelmatig bij paarden die geen, of dunne, deken op krijgen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:41

Ik ben als voorbereiding maar vast begonnen met paardlief laten wennen aan de scheermachine, dat vond ie vorig jaar niet zo leuk namelijk :Y) Gisteren de scheermachine aangezet en naast de wasplaats gelegd terwijl ik hem af ging spuiten na het rijden. Helemaal gespannen, snurken en alles onder gescheten maar uiteindelijk stond hij rustig. Vandaag een uitgebreide pnoetsbeurt met de scheermachine aan naast de spuitplaats, toen de scheermachine tussendoor ff opgepakt en naast hem gehouden, weer aan en uit gezet etc. Hij was nog een beetje gespannen en houdt hem goed in de gaten maar ik kon uiteindelijk terwijl de scheermachine aanstond zijn hele lijf aanraken met de machine en ook als ik 'scheerbewegingen' maakte gaf hij er weinig om. Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, aangezien ik voorlopig elke dag dit ff wil blijven oefenen tot ik hem ga scheren :) Eigenlijk wilde ik hem zaterdag scheren, omdat ik hem zondag ga verhuizen. Hij staat momenteel voor de zomervakantie op mijn werk en daar kan ik hem in alle rust scheren, wat ik voor hem erg prettig vind. Zondag verhuisd hij terug naar een pensionstal en daar is het gewoon veel drukker qua paarden die langslopen etc. dus minder prettig voor hem, maar ik heb zondag wedstrijd dus als het zaterdag niet lukt met scheren heb ik een probleem :')

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:20

Onze pony begint ook al aardig in zijn vacht te komen. Vorig jaar hebben we hem niet geschoren wat echt niet meeviel als hij had gewerkt. Dus dit jaar terug scheren. Hij krijgt zo een beetje een ijsberen vacht. Maar wat is het het beste nu al scheren of wachten tot zijn volledige vacht er is? Nu zitten we nog maar halverwege de vacht.maar de vacht is al wel een pak dikker als vorig jaar deze periode. Meestal scheren we eind oktober zodat de vacht tegen de vriesperiode terug ietsjes langer is zodat hij dan niet echt kaal staat als het heel koud wordt. Hij staat 24/7 buiten met open stal en dekens met nekstuk. Ik twijfel om al te scheren of nog even te wachten.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:26

Ik heb vandaag mijn paard geschoren, wat was hij braaf zeg! Hij vond het heerlijk en wat kwam er een hoop haar af zeg :oo

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:25

Ik kom even binnen vallen.
Als je nu al zou scheren wat moet je dan doen met dekens? Paard in kwestie staat ochtend/middag buiten en verder in een binnenstal. Gewoon een regen deken op doen of al iets met grammen gaan werken? Is denk ik ook afhankelijk en voelen maar vroeg mij af wat jullie doen.

Jester_

Berichten: 12277
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:07

Met het weer van gisteren wel grammen maar nu gewoon enkel regendeken

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:34

Die van mij staat geschoren met een fleecegevoerde regendeken, stond ie vanmiddag bijna onder te zweten := Nu voor de nacht wel weer opgedaan omdat het dan wat afkoelt maar overdag morgen denk ik gewoon een dunne zomerdeken/staldeken

Fleur_BB

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:59

Ik wil mijn minishet dit jaar helemaal laten scheren omdat ik denk dat hij dan minder last heeft van jeuk (vorig jaar had hij hele kale stukken door het schuren) ik heb zelf een eczeemdeken, regendeken 0 gram, een 200 gram en een fleecedeken liggen. Ik ben van plan ook nog een 300 gram te kopen maar weet iemand met welke temperatuur je welke deken het beste op kan doen? Hij staat trouwens 24/7 buiten met schuilstal

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:16

Het ligt er aan wat je doet natuurlijk met je paard maar persoonlijk scheer ik het liefst pas half of eind oktober. Dan komen de wat dikkere dekens er op.
als het overdag onder de 15 graden blijft zeg maar.
Voor nu zet ik ze Savonds op stal met tot 22:30 met het licht aan en als het regent een ongevoerde regen deken overdag buiten op.
Ze moeten nog zo lang onder de dekens als je er hu al mee begint vind ik.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:08

Hoeveel grams deken raden jullie aan voor mijn geschoren pony? Benen en hoofd ongeschoren, 24/7 buiten met deken met hals.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:25

Ik ben aan het twijfelen of ik mijn merrie dit jaar ga scheren. Ze staat overdag de hele dag op het land met schuilmogelijkheden en in de nacht op stal. Heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Afgelopen jaar was ze vrij vroeg uit der wintervacht omdat ze in februari in Utrecht op de kliniek heeft gestaan = hele dag onder felle lampen. En was ze toen ze terug kwam al in de rui. Overigens van de winter ook met een 250g over der normale vacht heen gestaan omdat ze helemaal verkrampt als ze lang in de regen staat. Aan de ene kant vind ik het onzin maar aan de andere kant is het misschien wel fijner. Mensen ervaring met scheren en een paard wat veel buiten staat en buiten gereden wordt?

Bonnelover

Berichten: 1540
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:00

Niezzz schreef:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn merrie dit jaar ga scheren. Ze staat overdag de hele dag op het land met schuilmogelijkheden en in de nacht op stal. Heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Afgelopen jaar was ze vrij vroeg uit der wintervacht omdat ze in februari in Utrecht op de kliniek heeft gestaan = hele dag onder felle lampen. En was ze toen ze terug kwam al in de rui. Overigens van de winter ook met een 250g over der normale vacht heen gestaan omdat ze helemaal verkrampt als ze lang in de regen staat. Aan de ene kant vind ik het onzin maar aan de andere kant is het misschien wel fijner. Mensen ervaring met scheren en een paard wat veel buiten staat en buiten gereden wordt?


Ik zou proberen haar hals/borst te scheren. Kan ze wel haar warmte kwijt tijdens rijden. Maar niet te koud op lichaam

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:04

Hier een pony die volledig geschoren wordt en 24/7 buiten staat. We scheren meestal half oktober a eind oktober. En dan is het meestal tegen dat het vriest een beetje terug gegroeid zodat ze niet meer helemaal kaal kaal zijn. Gaat prima ook met rijden in de buitenbak. Pony heeft normaal een ijsberen vacht. Een jaar hebben we hem in december nog eens geschoren en dat doe ik nooit meer.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:33

Bonnelover schreef:
Niezzz schreef:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn merrie dit jaar ga scheren. Ze staat overdag de hele dag op het land met schuilmogelijkheden en in de nacht op stal. Heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Afgelopen jaar was ze vrij vroeg uit der wintervacht omdat ze in februari in Utrecht op de kliniek heeft gestaan = hele dag onder felle lampen. En was ze toen ze terug kwam al in de rui. Overigens van de winter ook met een 250g over der normale vacht heen gestaan omdat ze helemaal verkrampt als ze lang in de regen staat. Aan de ene kant vind ik het onzin maar aan de andere kant is het misschien wel fijner. Mensen ervaring met scheren en een paard wat veel buiten staat en buiten gereden wordt?


Ik zou proberen haar hals/borst te scheren. Kan ze wel haar warmte kwijt tijdens rijden. Maar niet te koud op lichaam

Vind ik nutteloos en lelijk.


Als je fatsoenlijke dekens koopt kunnen ze gewoon heel de dag naar buiten hoor. Ik scheer altijd helemaal en ze lopen dag en nacht buiten. Heeft er nooit een koud.