[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnelover

Berichten: 1540
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:12

Niezzz schreef:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn merrie dit jaar ga scheren. Ze staat overdag de hele dag op het land met schuilmogelijkheden en in de nacht op stal. Heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Afgelopen jaar was ze vrij vroeg uit der wintervacht omdat ze in februari in Utrecht op de kliniek heeft gestaan = hele dag onder felle lampen. En was ze toen ze terug kwam al in de rui. Overigens van de winter ook met een 250g over der normale vacht heen gestaan omdat ze helemaal verkrampt als ze lang in de regen staat. Aan de ene kant vind ik het onzin maar aan de andere kant is het misschien wel fijner. Mensen ervaring met scheren en een paard wat veel buiten staat en buiten gereden wordt?


Ik zou proberen haar hals/borst te scheren. Kan ze wel haar warmte kwijt tijdens rijden. Maar niet te koud op lichaam[/quote]
Vind ik nutteloos en lelijk.


Als je fatsoenlijke dekens koopt kunnen ze gewoon heel de dag naar buiten hoor. Ik scheer altijd helemaal en ze lopen dag en nacht buiten. Heeft er nooit een koud.[/quote]

Dat is zeker niet nutteloos hals en borst is gebied waar ze het meest zweten.
En lelijk kan, smaken verschillen. Ik scheer pony ook helemaal omdat ze volop in wedstrijden loopt en dit wel het mooiste is. Maar ken mensen zat die het helemaal scheren, om wat voor een reden ook, niet doen.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:12

Ben vergeten te zeggen dat de planning is om te gaan starten voor het zomervelletje er weer opzit. Wil idd of zo goed als kaal of niet maar dan moet ze alsnog een deken op..

Maar bedankt voor het meedenken, ik heb nog even want mevrouw staat nu nog met een vachtje van een mm of 4..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:29

Ik zou het even afwachten, een buitenbak daar kunnen ze hun warmte prima kwijt op zich.

Kom je er achter dat dat niet zo is zou ik gewoon helemaal scheren. Heb ik afgelopen jaar ook op die manier gedaan, pony loopt 24.7 buiten maar met 300 gram met hals op was ze lekker comfy.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:00

Niezzz schreef:
Ben vergeten te zeggen dat de planning is om te gaan starten voor het zomervelletje er weer opzit. Wil idd of zo goed als kaal of niet maar dan moet ze alsnog een deken op..

Maar bedankt voor het meedenken, ik heb nog even want mevrouw staat nu nog met een vachtje van een mm of 4..


Ik heb gewoon in het Z gestart met een hals en borst geschoren. Meer dan even gek kijken doet helemaal niemand. En als je het netjes doet en zorgt dat de rest van de vacht kort blijft valt het met lelijk ook wel mee. Je ziet het dan eigenlijk alleen recht van voor.

Je kunt wel helemaal scheren. Dat doe ik ook wel eens en hier staan ze 24/7 buiten. Maar ik vind het dan zo kansloos als ik dan vervolgens de hele dag met dekens loop te slepen inclusief met losstappen. En dan ga ik ook nog heel vaak het bos in waar ik al helemaal niets kan met een uitrijdeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een dekenmodel. Dan hoef je ook niet zo te klooien als het ineens gaat gieten of als er een vieze oostenwind staat. Dan zijn de organen en rugspieren in ieder geval wat beschermt.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:16

Yank schreef:
Afgelopen twee jaar heb ik in het najaar mijn pony gedeeltelijk laten scheren (patroon 6 onderstaande afbeelding). 's Winters kreeg hij een deken op. Nu wil ik hem komende winter graag een keer dekenloos laten, omdat hij vanwege eczeem al een groot deel van het jaar ingepakt staat. Is het noodzakelijk om bij een dergelijke patroon een deken te gebruiken? Of geeft het voldoende bescherming om zonder te kunnen?

[ Afbeelding ]


Hier al 2 jaar een patroon zoals 8 laten scheren, alleen dan tussen de benen door ipv buitenom. Zegmaar de onderkant van haar kin tot haar tietjes :D .
Staat zonder deken, we 's nachts op stal. Werkt super!

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:33

Die van mij gaat morgen kaal :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:09

Ben ik gek als ik nu al ga scheren? Paard zit nu al iets dikker in de vacht en bij het intensievere werk moet ik een uur wachten tot ze opdroogt.

Zijn er nadelen als ik nu al scheer?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:16

Nee hoor zover ik weet niet. Lekker doen!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:26

Cool! Iemand ervaringen met een scheermachine (van de betere merken) 2de hands te kopen? Zou je het zelf riskeren?

Ik weet niet goed hoeveel ik eraan moet uitgeven....Heb maar 1 paard om te scheren. Wat is wijsheid?

Siers83

Berichten: 7364
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:02

Ik heb vorig jaar een Heiniger 2ehands gekocht, heb ook maar 1 haflinger. Wil t gewoon zelf doen en niet altijd iemand vragen. Gewoon goed kijken en inlezen. Ik heb gelijk nieuwe messen gekocht, weet ik zeker dat t goed is. Voor t eerst geschoren zelf afgelopen jaar en ging goed. Nog niet heel netjes maar was niet ontevreden.

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:04

Ik heb een heiniger progress style gekocht vorig jaar... was 300.- geloof ik... maar als ik elk jaar iemand moet laten scheren voor 60 soms 2 x, heb ik dat geld snel terugverdiend.

Siers83

Berichten: 7364
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:07

Ik heb er trouwens 120 voor betaald. Was echt erg netjes, helemaal schoon en nog nagekeken nadat ze m voor t laatst gebruikt had. Er is genoeg te vinden voor een nette prijs, 2e hands.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:19

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zit nu te twijfelen om gewoon een Moser max te kopen. Blijkbaar kan je hiermee een volledig paard mee scheren. Ben toch een beetje sceptisch....

Iemand die met de Moser max af en toe een volledig paard scheert die mij kan geruststellen? Gaan ze hier niet van kapot?

Paard heeft geen sokken, en ik zou nu al scheren en dan regelmatig bijhouden.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:44

Ik heb ook een moser max en scheer er streeploos meerdere mini's mee. Grote tondeuse zal sneller gaan maar het kan prima hoor.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:50

Gebruik zoekfunctie hier maar eens over de moser max dan raak je gelijk overtuigd :-)

Jester_

Berichten: 12276
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:33

Ik kreeg de benen er nog niet fatsoenlijk mee opgeschren :') ik zou gewoon een 2e handse degelijke heiniger kopen. Die gaan niet snel stuk, stel nieuwe messen erbij en je kan er weer even tegen

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:12

Ik ben zeer tevreden over de moser max, ook voor een heel paard. Daarnaast heb ik een Heiniger Xperience, top apparaat!

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:35

Hier ook diverse angstige paarden geheel met de moser max geschoren :j

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:40

FatCat schreef:
Ben ik gek als ik nu al ga scheren? Paard zit nu al iets dikker in de vacht en bij het intensievere werk moet ik een uur wachten tot ze opdroogt.

Zijn er nadelen als ik nu al scheer?


De mijne is al een week geschoren, zelfs met zijn geschoren vachtje is hij nog zeiknat na het rijden. Dus heel blij dat ik het gedaan heb, hij vond het scheren ook heerlijk terwijl het vorig jaar drama was.
FatCat schreef:
Cool! Iemand ervaringen met een scheermachine (van de betere merken) 2de hands te kopen? Zou je het zelf riskeren?

Ik weet niet goed hoeveel ik eraan moet uitgeven....Heb maar 1 paard om te scheren. Wat is wijsheid?


Ik heb een liscoplite lite, met 25% korting bij epplejeck gekocht dus voor een mooie prijs en een super machine. Is de 2e die ik heb (vorige is gesneuveld, shovel die er overheen ging overleefde hij helaas niet) maar wil niet meer anders!

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:59

Hier ook vanaag geschoren kwam echt al een pak haar vanaf :wow:

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:35

Bedankt Iedereen. Ik heb net de moser max 2dehands gekocht. Ik ga zien hoe het gaat om haar helemaal te scheren!

BokitoZ

Berichten: 732
Geregistreerd: 03-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:59

xMalibu schreef:
FatCat schreef:
Ben ik gek als ik nu al ga scheren? Paard zit nu al iets dikker in de vacht en bij het intensievere werk moet ik een uur wachten tot ze opdroogt.

Zijn er nadelen als ik nu al scheer?


De mijne is al een week geschoren, zelfs met zijn geschoren vachtje is hij nog zeiknat na het rijden. Dus heel blij dat ik het gedaan heb, hij vond het scheren ook heerlijk terwijl het vorig jaar drama was.
FatCat schreef:
Cool! Iemand ervaringen met een scheermachine (van de betere merken) 2de hands te kopen? Zou je het zelf riskeren?

Ik weet niet goed hoeveel ik eraan moet uitgeven....Heb maar 1 paard om te scheren. Wat is wijsheid?


Ik heb een liscoplite lite, met 25% korting bij epplejeck gekocht dus voor een mooie prijs en een super machine. Is de 2e die ik heb (vorige is gesneuveld, shovel die er overheen ging overleefde hij helaas niet) maar wil niet meer anders!


Ik heb ook een liscoplite.. wat een drama ding is dat ik heb er alleen maar ellende mee..

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:44

Ik heb ook een liscop lite, scheer er al een aantal jaren 1 tot soms 4 paarden mee, meer is voor mij niet nodig, en daarvoor werkt 'ie prima.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:37

Hoi, zou ik iets mogen vragen? Wij zitten erover te denken onze shettlander te scheren ergens deze dagen. Hij zit al behoorlijk in zn vacht en heeft nog geen deken op. Waarom wij hem graag willen scheren is omdat hij toch best wel regelmatig voor de kar loopt en zn dikke plakkerige haren in de winter dan niet erg handig zijn. Is dit gewoon op te lossen met dekens? Vat hij zo sneller ziektes gezien hij niet meer de jongste is? Ik heb een 200 en 100 grams voor hem, is dit genoeg als hij geschoren is? We zijn hem dan overigens van plan maar 1 x te scheren deze winter.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:07

Ik zou borst en hals scheren bij een oudje. Kan hij lekker de warmte kwijt en met dekentje zeker niet koud.