[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:43

Nee hoor die is ook voor paarden. Als je een paard wil scheren dan moet je een 3mm mes erbij kopen.

amyz

Berichten: 6916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:54

Ik heb nav dit topic ook de moser 45 besteld en laatst mijn paard mee geschoren, ging super!

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:58

Dan de prijs, ik zie bij bol 130 euro, haar prijs is 95 euro. Daar moeten nog verzendkosten bij en ik ken de staat van de messen niet, dan kan ik beter voor een nieuwe gaan toch? Slijpen is immers niet goedkoop. En sowieso moet je dan een extra mes kopen van 3 mm want dat zit er niet bij (ook niet bij nieuwe in doos trouwens).

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:21

Bij nieuw aangeschafte messen moet je sowieso ook slijpen. Het enige ding wat nieuw als voordeel brengt is dan de garantie die er nog op dit.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:27

Dan zou ik 'm nieuw kopen. Anders kijken of Agradi ofzo nog een black friday actie erop krijgt?

Ze staan ook regelmatig op marktplaats te koop.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:38

Jorex schreef:
Bij nieuw aangeschafte messen moet je sowieso ook slijpen. Het enige ding wat nieuw als voordeel brengt is dan de garantie die er nog op dit.


Ook die uit nieuwe doos?

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:41

Het hoort niet maar gebeurd erg vaak messen bot zijn als ze uit de fabriek komen.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:45

Dank voor de opmerking, dan moet ik hem zeker asap bestellen om begin december zeker nog eens te kunnen scheren.
Is 1 november gedaan maar kostte toen 100 euro en ondertussen al 5 mm haar schat ik.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:49

Kaitlyn schreef:
Dan zou ik 'm nieuw kopen. Anders kijken of Agradi ofzo nog een black friday actie erop krijgt?

Ze staan ook regelmatig op marktplaats te koop.


Bij agradi zie ik alleen de moser max 50 staan, met korting nog 174 euro.
En kan niet zo meteen vinden wat het verschil tussen de 45 en de 50 is

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:56


Glossy2009
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:37

Mijn paard staat momenteel overdag buiten en snachts op stal, beide zonder deken. Nu heeft ze een flink dikke vacht aangemaakt waardoor ze flink zweet tijdens het rijden en het ook daarna nog lang duurt voor ze droog is.
Nu heb ik haar nog nooit geschoten gehad, ik heb sowieso geen ervaring met scheren. Wat zouden jullie aanraden?

Yenni
Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:47

Ik zou een jacht model scheren dan kan ze nog zonder deken staan en investeren in een goede zweetdeken voor na het rijden.

Ik heb dit jaar in model 9 geschoren, werkt super maar hij staat wel met deken omdat het toch wat te koud is.. dus ga volgend jaar voor een ander model.

Afbeelding

Glossy2009
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:10

Yenni schreef:
Ik zou een jacht model scheren dan kan ze nog zonder deken staan en investeren in een goede zweetdeken voor na het rijden.

Ik heb dit jaar in model 9 geschoren, werkt super maar hij staat wel met deken omdat het toch wat te koud is.. dus ga volgend jaar voor een ander model.

[ [url=m/foNit2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Stomme vraag misschien maar welke is het jachtmodel?

Yenni
Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:15

Jachtmodel is dat je een gedeelte haar laat staan. Er staan nummers bij de plaatjes en jachtmodel is nummer 5 tot en met 11 voor mij

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:21

Ik heb mijne met de moser max 45 gedaan, gaat prima! Wel een deel in het donker met kunstlicht staan scheren dus her en der wat streperig maar dat groeit snel genoeg weer bij. Ik had niet zoveel inspiratie voor het scheren dus een beetje een saai figuurtje dit jaar.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:23

Ik val hier even binnen als dat mag! :o

Met mijn mammoet is het een wonder dat ik al 3 winters doorgekomen ben zonder scheren, maar nu zit ik voor het eerst te twijfelen.

Hij is wat ouder dus met dit regenachtige weer draagt hij eigenlijk altijd een dunne 0 grams deken. Dat heeft hij echt nodig anders staat hij te rillen buiten. Hij gaat alleen 's nachts op stal en zonder dekenservice op stal is dat soms best lastig. 0 grams is daar al snel te warm als alle deuren dicht gaan 's avonds.. Nu heb ik een dunnere Autumn series van Rambo waar eventueel een halve liner in kan en dat lijkt nu de tussenoplossing. Ik begon me echter af te vragen of ik niet een klein stukje weg zou moeten scheren hij de borst en tussen de voorbenen. Niet te hoog het liefste. Zou zo'n klein stukje onder de deken iets lucht kunnen bieden? Voor de buitenritten en dressuurtrainingen wellicht ook wel fijn. Hij zweet niet overmatig, maar hij zweet wel na..

Ik zit erg in dubio. Wil het liefste niet onnodig scheren namelijk. Wat zouden jullie doen?

XladyX

Berichten: 1367
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:57

BarbaravdW schreef:
Ik heb mijne met de moser max 45 gedaan, gaat prima! Wel een deel in het donker met kunstlicht staan scheren dus her en der wat streperig maar dat groeit snel genoeg weer bij. Ik had niet zoveel inspiratie voor het scheren dus een beetje een saai figuurtje dit jaar.[ [url=m/XdXivg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cptFDu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9SfE7D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grappig gedaan dit patroon! Maar gekke vraag misschien, krijg je hiervan geen ongelijke druk onder je zadel met rijden?

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:05

Mijn merrie loopt voor de wagen en wordt dit jaar voor het eerst intensief getraind in het herfst/winterseizoen.

Ze heeft lekker wat vacht en is zeiknat na een training. Ik spoel het zweet uit de vacht en daarna duurt het een eeuwigheid om te drogen.

Ik denk erover om haar te gaan scheren.
Omdat ze van zichzelf al vrij fris en wakker is, wil ik haar niet helemaal scheren. Ik wil starten met de hals en borst eruit en mogelijk nog richting een dekenmodel.

Wat zijn jullie ervaringen met alleen de hals/borst eruit? Scheelt het echt aan zweten en warmte?

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:34

Als je een jong paard voor het eerst laat scheren, is het dan wel of niet verstandig om ze iets te geven (tranquigel oid)? Heb zelf geen apparaat om te laten wennen.

Ik overweeg een jachtmodel, tot hoever wordt de buik dan meegenomen?

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:55

lletam schreef:
Als je een jong paard voor het eerst laat scheren, is het dan wel of niet verstandig om ze iets te geven (tranquigel oid)? Heb zelf geen apparaat om te laten wennen.

Ik overweeg een jachtmodel, tot hoever wordt de buik dan meegenomen?



Ik heb het niet gedaan, maar ik heb vrij nuchtere pony's. En ik ben zelf ook nuchter/rustig.
Maar ik had ook wel zoiets van lekker boeiend als het niet helemaal netjes is.
Bij het hoofd vond 1 van mijn pony's heel spannend, dus dat heb ik niet heel netjes gedaan. Volgende keer gaat het vast veel beter :+

Modellen scheren heb ik geen verstand van. Ik scheer ze helemaal.

Dit was mijn 2 jarige toen ze net voor de eerste keer geschoren was.
Dat was in april dacht ik. Omdat ze nog een enorme dikke vacht had en het werd erg warm.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TinkerTreas op 17-11-23 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:57

Mijn paard is vanaf 4 jaar voor het eerst geschoren met iets kalmerends en de winter erop heb ik het gewoon zonder gedaan, was super braaf behalve oren/bovenkant hoofd vindt ze niet leuk. Denk dat voor beide opties wel wat te zeggen valt, maar met iets kalmerends hebben ze wel een goede ervaring. Als je paard heel nuchter is en nooit iets eng vindt, zou je prima zonder kunnen proberen.

Als de tandarts is geweest, doe ik ook altijd even dingen die ze normaal eng vindt. Daarna heb ik er nooit meer problemen mee (zoals vliegenspray was een groot drama, gaat nu prima. Volgend jaar ga ik de veerust doen, want een spuitbus is de duivel). Dus een verdoving kan wel een groot verschil maken.

Heb trouwens ook geen ervaring met een jachtpatroon.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:27

Celebi, dat was hier altijd de oplossing, dekenloos buiten en toch lucht qua training.
Afbeelding

lletam, Jachtmodel is in mijn beleving de buik altijd bloot. Maar je kan zoveel laten scheren als handig is he. Dus afhankelijk van je doel qua training, wel of geen dekens enz. Dit is ook een jacht model:
Afbeelding

Ik verdoof niet, zou je aanraden een ervaren rustige scheerder te nemen die ervaring heeft met jonge paarden zoals Kaatje hier in het topic.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:19

Heeft beide voor-en nadelen (iets geven) en hangt zeker van de scheerder af. Weet niet in welke omgeving Kaatje zit?


Ik heb mijn paarden nooit geschoren maar deze heeft nu al een flinke vacht. Daarom denk ik ook aan het jachtmodel, puur om iets makkelijker z'n warmte kwijt te kunnen

Hartje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:18

ankem schreef:
Mijn merrie loopt voor de wagen en wordt dit jaar voor het eerst intensief getraind in het herfst/winterseizoen.

Ze heeft lekker wat vacht en is zeiknat na een training. Ik spoel het zweet uit de vacht en daarna duurt het een eeuwigheid om te drogen.

Ik denk erover om haar te gaan scheren.
Omdat ze van zichzelf al vrij fris en wakker is, wil ik haar niet helemaal scheren. Ik wil starten met de hals en borst eruit en mogelijk nog richting een dekenmodel.

Wat zijn jullie ervaringen met alleen de hals/borst eruit? Scheelt het echt aan zweten en warmte?


Ja dit scheelt zeker. Je kunt het op de hals in een boog iets hoger op scheren en bij de boeg een beetje breder en desnoods ook wat door naar achter tussen de voorbenen door.

Hartje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:22

lletam schreef:
Als je een jong paard voor het eerst laat scheren, is het dan wel of niet verstandig om ze iets te geven (tranquigel oid)? Heb zelf geen apparaat om te laten wennen.

Ik overweeg een jachtmodel, tot hoever wordt de buik dan meegenomen?


Sommige paarden hebben er niets van en anderen vinden het gewoon echt heel spannend (maar vinden over het algemeen 'vreemde' dingen spannend).
Heb je een relaxt paard dan kan je het zonder proberen. Je moet in het slechtste geval wat consessies doen bij hoofd/oren.
Als het paard gevoelig is met vreemde dingen dan is het slim om de ervaring met scheren positief te houden en tranquigel/domosedan aan de veearts te vragen.