[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:28

Ah ok. Was benieuwd.
Ik heb alleen een 150 gram hals (of althans, die aan mijn winterdeken past, mijn regendeken hals heeft een andere bevestiging), dus misschien dat dat ook de beslissing makkelijker maakt om 'm overdag af te laten. Is best warm, zeker als de zon schijnt (dat doet ie niet zo vaak lately trouwens.. :\ ).

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:30

Ik weet niet waar de zon warm geschenen heeft inderdaad maar hier heeft het de afgelopen weken alleen maar geregend gestorm gehageld of gesneeuwd :))

Met zonnetje en warmer weer hoeft die uiteraard niet op. Maar op 2 uurtjes na vandaag heb ik die al lang niet gezien.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:34

Haha, nou hier (drenthe/overijssel, zit net op het grensje) heeft het zonnetje zijn best gedaan de afgelopen 2 dagen hoor! Ik vond het best 'warm' in de zon en mijn paard volgens mij ook, die stond wel lekker te soezen in de zon. Maar het houdt niet over de laatste weken (maanden) idd..

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:20

Hier hebben ze een hele nette schuilstal (echt zo een huisje met deurgat dus langs alle kanten beschut) dus doe hals alleen op eerste 2 weken na scheren. Zodra vacht er weer wat op staat hals eraf. Mijne maakt gewoon volop vacht aan (deels tinker).

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:52

Ik laat als ik de hals scheer een stukje/dakje staan aan de manenkam in tegenstelling tot de foto op de vorige pagina:
Afbeelding

Dit maakt in mijn ogen een halsdeken overbodig omdat het meeste qua regen door de vacht wordt opgevangen en niet door de huid.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:56

Het gaat ook niet om het nat worden van de hals maar om inregenen. Als je net als hier de paarden op de vlakte zonder schuilplaats hebt waar het altijd waait dan regent het bij langdurige regen op den duur gewoon in. Gebeurt bij alle paarden dan. Daarom hebben ook de ongeschoren dan halsdekens aan.

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:03


Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:14

Ah ja dat pas hier voor geen meter met schoften haha.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:40

Aanraders qua kalmerende pasta voor scheren?
DA heeft er liggen van 39 euro, in de ruitersportzaak hier zie ik Cavalor van 21 en 25 euro (forte versie) en online zie ik zelfs versies vanaf 7 euro?
Ik snap dat een kalmerende pasta goedkoper zal zijn dan een verdovende, maar hoe selecteer iK?

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:31

Ik heb tranqui-gel gebruikt toen ik de hechtingen (krammen) uit mijn paard haar been moest halen. Ze was goed van de wereld en vond alles prima, terwijl ik de dagen ervoor nog niet mocht wijzen naar de wond, dus dat moet een goed middeltje zijn voor scheren, lijkt me. Wel gekocht bij de da, kostte daar 30 euro inclusief btw.

Heb ooit gratis bij een bestelling van de paardendrogist iets homeopatisch gekregen, primeval stressless ofzo heette het, maar dat deed weinig toen ik mijn paard wilde laten wennen aan de veerust spuitbus. Dus dat zou ik dan weer niet aanraden.

Met andere middeltjes gelukkig geen ervaring. Ik denk dat het ook afhangt van de ernst van zijn angst, welk middel je moet gebruiken.

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:43

Domosedan heeft m’n voorkeur, tranquigel vind ik verraderlijk omdat ze daar ineens doorheen kunnen komen.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:23

Pantykous schreef:
Domosedan heeft m’n voorkeur, tranquigel vind ik verraderlijk omdat ze daar ineens doorheen kunnen komen.


Gelukkig had stalgenoot nog tube Domosedan liggen, gisteren over kunnen nemen voor 20 euro. Als het nu iets warmer is deze week ga ik scheren.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:57

Ik zou absoluut kiezen voor Domosedan. Dat is het enige waar mijn paard niet doorheen komt, tranquigel deed hier helemaal niks.

Hartje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:29

foxy80 schreef:
Aanraders qua kalmerende pasta voor scheren?
DA heeft er liggen van 39 euro, in de ruitersportzaak hier zie ik Cavalor van 21 en 25 euro (forte versie) en online zie ik zelfs versies vanaf 7 euro?
Ik snap dat een kalmerende pasta goedkoper zal zijn dan een verdovende, maar hoe selecteer iK?


De Tranquigel en Domosedan zijn prima. Geef het tijd om goed in te laten werken (45 minuten) en dan pas aan de slag gaan.
De pasta's in de ruitersportzaak zijn geen aanrader voor gebruik bij scheren.

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:15

Ik heb prima ervaringen met zowel Tranquigel als Domosedan. Een paard kan overal doorheen komen, dus vertrouw nooit helemaal op je middel. Tranquigel zit (nog) wachttijd op en moet afgetekend worden in het paspoort, Domosedan kan je zo geven.

En scheer dan meteen de lastige plekken die gauw gaan zweten. Oren, oksels, liezen, onder de manen en dan het lijf. Anders sta je straks te hakken in een bezweet paard.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:59

prugelpiet schreef:
Ik heb prima ervaringen met zowel Tranquigel als Domosedan. Een paard kan overal doorheen komen, dus vertrouw nooit helemaal op je middel. Tranquigel zit (nog) wachttijd op en moet afgetekend worden in het paspoort, Domosedan kan je zo geven.

En scheer dan meteen de lastige plekken die gauw gaan zweten. Oren, oksels, liezen, onder de manen en dan het lijf. Anders sta je straks te hakken in een bezweet paard.


Ja, dat is ook zo iets tof. Op buik en oksels staan nog veel korstjes, daar gaan de messen niet blij mee zijn. Gelukkig heb ik er 2. Ik duim dat ze het houden om helemaal te scheren en anders is het eerst een soort jachtmodel.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:15

prugelpiet schreef:
Ik heb prima ervaringen met zowel Tranquigel als Domosedan. Een paard kan overal doorheen komen, dus vertrouw nooit helemaal op je middel. Tranquigel zit (nog) wachttijd op en moet afgetekend worden in het paspoort, Domosedan kan je zo geven.

En scheer dan meteen de lastige plekken die gauw gaan zweten. Oren, oksels, liezen, onder de manen en dan het lijf. Anders sta je straks te hakken in een bezweet paard.


De tranquigel werd vorig jaar anders zo meegegeven aan een stalgenoot zonder aantekening in het paspoort. :')

Hetzelfde paard heb ik gisteren geschoren met Domosedan, maar ook hiermee bleef hij gevaarlijk met benen scheren. Dus uiteindelijk de praam er even opgezet en ik heb de benen zsm geprobeerd te scheren. Ik zei al; als er nog ergens een plukje zit dan laat maar weten maar wil het zo snel mogelijk voor hem doen.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:01

Ja, werd aan mij ook zo meegegeven zonder aantekening.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:32

Voor geïnteresseerden: Ik kwam net op marktplaats een Moser Max 45 tondeuse tegen voor maar €50! Echt een koopje, heb hem zelf ook en er zijn hier meerdere mensen die er een volledig paard mee scheren.
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... dentrimmer

Ik dacht ik deel hem hier even

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:59

Hoi,
Net mijn paard weer geschoren met mijn moser max. Maar ging helaas niet zoals gepland. Het apparaat ratelde als een oude koffiemolen. En begon soms zelfs te piepen. Heb continu geolied en de klus nog af kunnen maken maar ben bang dat het einde oefening is? Iemand eerder meegemaakt?
Heb apparaat 2 jaar en er is denk ik 5x een heel paard mee geschoren. Netjes na iedere x met de compressor schoon geblaast en netjes geolied.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:10

De mijne gaat als een zonnetje, ook door Shetland vachten.
Heb hem wel te koop staan ivm een apparaat op accu.

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:29

Iris1702 schreef:
Hoi,
Net mijn paard weer geschoren met mijn moser max. Maar ging helaas niet zoals gepland. Het apparaat ratelde als een oude koffiemolen. En begon soms zelfs te piepen. Heb continu geolied en de klus nog af kunnen maken maar ben bang dat het einde oefening is? Iemand eerder meegemaakt?
Heb apparaat 2 jaar en er is denk ik 5x een heel paard mee geschoren. Netjes na iedere x met de compressor schoon geblaast en netjes geolied.


Hoe is de staat van je mesjes? Die kunnen ook ratelen.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:04

Mesje leek nog goed, maar misschien eens een nieuwe opzetten en kijken hoe het dan gaat.
Geluid leek uit het apparaat te komen

xxxmh

Berichten: 3501
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:33

Ik zit er over na te denken om nog 1 keer te scheren. Ze is in oktober geschoren en 19 november voor het laatst geschoren. Het is zulk gek weer, veel te warm dus met rijden in de binnenbak heeft ze het te warm dus zweten. Maar als ze buiten staat in de regen en wind (woon aan de kust) heeft ze wel een 200 grams nodig. Sta sinds afgelopen zondag in een nieuwe stal op stal die veel warmer is dus eigenlijk op stal is een 100 grams fijner maar buiten de 200 grams. Maar ik kan niet wisselen tussen door. Maar hoor mensen ook zeggen dat je niet meer kan scheren na de kortste dag van het jaar. Het is een haflinger die het niet snel koud heeft, eerder te warm. Begint augustus altijd al met haar wintervacht.

Hartje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:57

Scheren kan eigenlijk het hele jaar door. Je moet alleen rekening houden dat er geen nieuwe vacht meer gemaakt wordt voor de winter en het paard redelijk kaal blijft tot de zomervacht weer doorkomt.