Mager door de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:43

Hallo medebokkers,

Ik zit momenteel met van alles in mijn hoofd. In de lente/zomer had ik een groot en rond 'veulen' rond lopen in de wei. Hij werd bijgevoerd met brok ( De hoeveelheid was afgesproken met de dierenarts )en had de gehele dag onbeperkt hooi. Natuurlijk liep hij van ochtend tot avond in kuddeverband op de wei.

Maar deze winter heeft hij het blijkbaar moeilijker gehad. Hij krijgt dagelijks 1,5 kilo brok. Dit met een klein beetje muesli en wat lijnzaad olie, ook hier op dit weiland heeft hij desondanks het weer genoeg gras. Ook dit is met de dierenarts besproken. Hij meet bijna 165 en is natuurlijk volop aan het groeien. Toch moet ik toegeven dat hij enorm ingevallen is. Hij heeft gisteren een wormenkuur gehad. Nu is nog afwachten wat hier uitkomt. Maar ik krijg hem niet ronder. Ik ben dit al een aantal weken aan het aankijken en heb momenteel een gesprek gehad met de dierenarts. Hij beweert dat dit zou komen door de winter, het slechte weer en omdat hij natuurlijk flink aan het groeien is. Nu wil ik toch voor de zekerheid de mening van mijn mede paardenmensen horen. Misschien zelfs wat tips om uit te proberen. Aangezien als het zich niet verbeterd er toch een arts moet langskomen om hem volledig na te kijken.

Ik zal wat extra informatie geven over het paard.

Het is een Gelderse hengst, gekocht toen hij 4 maanden was, mee naar huis genomen toen die 5 maanden was. Heeft tot zijn eerste jaar op Pavo podo grow gestaan en word momenteel gevoerd met Pavo basis plus brok, hiervan krijgt hij 1 kilo brok en een halve schep muesli, natural care ook van Pavo. ( Ik wil wel weer overstappen naar Pavo podo grow. ) Toen ik hem kocht was hij gemeten op 1.35 cm. Nu momenteel meet hij rond de 1.65 cm. Hij staat met nog twee hengstjes op de wei ( dit zijn beide shetlanders. ) Hij eet rustig en heeft onbeperkt hooi tot zijn beschikking. Hij heeft de gehele winter een deken opgehad ( 50 grams ). Wel is er een akkefietje geweest met het andere en dominantere hengstje en heeft hij verschillende wondjes opgelopen die helemaal zijn dichtgegroeid.

Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen of mij een aantal tips kan geven. alvast hartelijk bedankt.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:48

Hoe oud is hij nu?
Want als hij dit in een korte periode heeft gegroeid zal hij zeker wel even invallen, want dat is wel een stukje :P

Grote kans is ook dat hij vanwege het hengst zijn gewoon wat makkelijker afvalt, die zijn vaak toch een stuk actiever in hun 'vrije tijd'.

Ik denk dat ontwormen al een hele goede stap is :j
Verder maar eens afwachten wat dat oplevert, zorgen dat hij goed ruwvoer blijft krijgen (krachtvoer is eigenlijk niet echt nodig voor een jonkie die nog niks anders doet dan groeien) en kijken wat er gebeurt als het gras weer rijker word en het wat warmer word zo :)

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:49

hij word in Juni/Juli 2 jaar oud.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:50

Heb je foto's? Want wat veel mensen hier 'ingevallen' vinden is vaak gewoon een gezond paard :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:50

Mijn rijpaarden vallen ook in in de winter, ik zou het gewoon afwachten.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:59

Ik heb een foto van de zijkant. Deze is misschien een weekje oud.

Afbeelding

Zo zag hij eruit in de zomer.

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:03

Zal thuis ff kijken naar de foto's maar je tekst klinkt niet verontrustend.

2 jaar en al 1.65, dan gaat het hard omhoog en langzaam in de breedte. Die heeft vermoedelijk de energie wel nodig om de hoogte in te groeien, de breedte komt later wel.

Onbeperkt voeren, krachtvoer, lekker buiten, alles voor een prima leven als 2 jarige is aanwezig.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:04

Oeh die ziet er inderdaad niet heel fijn uit..
Ik zou eens met de dierenarts overleggen wat te doen, iig wel podo grow voeren..
Waarom heeft hij een dekentje opgehad in de winter als ik vragen mag?
Eet hij verder goed en voldoende van het hooi dat hij krijgt?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:05

Krijgt het paard (voldoende) ruwvoer? Hoeveel tijd zit er tussen de ontwormingskuren?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:06

Kan hij ook bij zijn eten komen?
Misschien dat hij steeds weg gejaagd wordt?
Zo wat minder binnen krijgt?

Senioren slobber is een goede dikmaker misschien een goede tijdelijke oplossing.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:07

pff ja, dat is wel schraal voor een 2 jarige. Kan zijn dat er ook te weinig meer in het hooi zit waardoor je paard kan eten tot ie een ons weegt maar er niet van aan komt. Om met dit beeld te wachten tot er weer rijk gras op de wei staat, zou ook mijn keuze niet zijn. Goed dat je in ieder geval ontwormt hebt, nu het weer warmer wordt wordt het ook weer tijd om te ontwormen. Ik zou met de DA overleggen om evt. mest of bloedonderzoek te doen voor wormen. Maar grote kans dat dit puur komt door afgenomen kwaliteit ruwvoer. Ja kan ook kijken of hij bietenpulp lust.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:08

Jeetje.... Snap dat je daar niet vrolijk van word.
Wormenkuur is geen overbodige luxe, zeker die jonge dieren pakken ze snel op.
Even een testje ivm bloedworm is ook niet verkeerd denk ik.
Ik zou hem voordroog gaan voeren, of groen hooi.
Tevens terug naar de podo grow, en eventueel nog een schep bietenpulp met zemelen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:09

In het gras wat nu op de wei staat zit nog niet veel, je kunt op de wei misschien ook beter voordroog bijvoeren.

Ik heb ook een 2 jarige Gelderse van die maat staan, maar zo schraal is die niet. Die krijgt onbeperkt voordroog en wat handjes merriebrok.

Ik zou bij de Da de bloedwaardes controleren. Subliem senioren priores zet vaak goed aan in gewicht en ook merriebrok in mindere mate.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:09

@Annibel Hij eet uitstekend. Hij staat gewoon lekker op zijn eigen gemakje zijn voer op te eten. Heeft een grote hooi ruif die twee maal op een dag word aangevuld. Hij doet niet schrokkerig of vervelend tijdens het eten. De reden dat hij een deken op had is omdat hij met zijn kont buiten de stal ging staan. En aangezien ik het heerlijk vind ( net zoals deze meneer ) om hem uitgebreid te poetsen kreeg hij een regendekentje op. Verder heeft hij heel de winter dik in de haren gezeten. Zoals te zien is en is hij nu ook gewoon langzaamaan aan het ruien.

@Senna21 ja hij krijgt voldoende ruwvoer. Ik voer hem tweemaal daags met voldoende hooi. De tijd tussen de ontwormings kuren is volgens mij een maand of twee. Het is gewoon een standaard kuur.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:11

Ik weet niet wat jij onder voldoende ruwvoer verstaat, maar de foto toont niet echt veel gras.......... Hoeveel ha is het weiland waar jouw paard in kuddeverband loopt en hoeveel paarden moeten daarvan "leven"? Wordt er ook onbeperkt ruwvoer bijgevoerd?
De hoeveelheid brok moet meer dan voldoende zijn, je moet het eerder zoeken in het ruwvoer.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:12

Ik ben helemaal geen voorstander van een deken bij een 2 jarige, maar dat is een ander verhaal haha :)
Fijn dat hij wel goed van zijn hooi eet, zijn de tanden ook nagekeken? Ik zou een bloed onderzoek laten doen door de DA..

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:14

Wauw wat heerlijk om al deze tips te lezen.

@Linnie Nee hij word gevoerd in de schuilstal en de twee kleintjes worden gevoerd aan het hek. Ze staan allen apart omdat dit eerst wel voorkwam.

Ik zal zodadelijk de dierenarts bellen voor een bloedonderzoek. Dat is nooit verkeerd. Dan heb ik meteen wat meer zekerheid. Hij heeft heel de winter door Bietenpulp gegeten en ik geef eerlijk toe dat ik daar mee ben gestopt. Al ga ik dadelijk meteen naar een plaatselijk Pavo verkooppunt en sla ik een aantal zakken in. En misschien is een senioren slobber inplaats van bietenpulp ook wel te doen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:18

Wij hebben precies dit beeld gehad vorig jaar met een jonge friesje dat bij mijn paard op de wei staat. Die bleek helemaal vol te zitten met wormen. Na een goede ontworming en het voeren van Podo Grow van Pavo is het nu een hele knaap geworden (wordt in juni 3)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:19

tip van voordroog i.p.v. hooi is ook zeker een goede. Bij ons zat in het hooi ok niet meer voldoende om ze op gewicht te houden, met voordroog was dat binnen 2 week weer helemaal bij getrokken. Kan je aan voordroog komen i.p.v. hooi?

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:19

@suffie Het is een wei van 2 hectare. Hij staat daar met ( zoals ik heb aangegeven in mijn verhaal ) twee shetlander hengstjes van dezelfde leeftijd. Het stuk waar deze foto is genomen is bij de schuilstal en word dus enorm kapot gelopen. Ook heeft hij de gehele dag hooi tot zijn beschikking. ( Groen hooi ) Dit word ook nog eens tweemaal daags aangevuld. Omdat hij dit gewend was op de vorige wei.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:20

Eerste wat ik denk: Tanden al eens na laten kijken? Want ze wisselen ook op die leeftijd. Dus misschien eens zien of tanden/kiezen goed gaan? Dus dat hij zijn hooi wel goed kan kauwen.

Zand in de darmen? Dat hij tijdens het eten van hooi/kort gras veel zand mee gepakt heeft? Dan vallen ze ook af?

Wormen kan ook nog altijd bloedworm/spoelworm komt nog weleens voor bij deze jongen dieren. Bloed laten prikken is hier niet verkeerd en mest onderzoek 2x ofzo ook niet.

Is het hooi wat je voert wel van goede inhoud? Bedoel dus kwa waardes? Want als hij echt onbeperkt hooi krijgt zou hij al redelijk in model moeten blijven. Krachtvoer kan nog tegenstrijdig werken door teveel verkeerd verteren? Maar dat is meer dierenarts als hij zegt dat het zo hoort.

Misschien beter inplaats van krachtvoer een goede vitaminen/mineralenkorrel geven dat aansluit op hooi? Dan krijg hij zeker alles binnen wat nodig is zonder dat het extra energie geeft wat je paardje verkeerd kan gebruiken.

Dus heel het streeplijstje langzaam controleren en proberen.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 31-03-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:21

@Pippaa Dat is dus de reden dat ik zeker ga overschakelen. Wormen kuur gaat me hopelijk vandaag wat nieuws geven. Ik heb hem apart gezet zodat zijn mest ook naar de dierenarts kan en vandaag maar een afspraak maken voor een bloedonderzoek op de bloedworm.

@Weidebloem Ja ik zou eventueel aan voordroog kunnen komen. Ik moet namelijk toch volgende week een nieuwe voorraad gaan halen.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:23

@Kostolany Het hooi word gevoerd in een ruif die van de grond staat. Al zou hij bij het eten van het kortere gras heus wat zand in de buik kunnen krijgen. Ik ga het lijstje wat je mij zonet hebt gegeven even helemaal nakijken.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:29

Tanden al laten checken? Wormentelling laten doen? Bloedonderzoek?

Seniores Priores zet erg goed aan, bij de brok zou je evt lucerne toe kunnen voegen als hoogwaardig ruwvoer en een deken is in dit geval niet overbodig.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:32

Stress dus het niet thuis voelen op deze plek kan ook nog aan de orde zijn. Of de vriendjes die erbij staan niet klikken. Dat kan ook nog. Maar je zegt net dat je hem even apart gezet hebt om te zien hoe het met de mest gaat. Reken erop dat het na 1 week nog eruit kan komen;)

Soms zie je het niet bij hooi maar als de boer kort bij de grond maait kan er zand tussen zitten. Of het pak wat langer laat liggen op het veld voor ze het binnen halen. Hoeft niet het geval te zijn maar kan.
Korte grassen als ze erbij kunnen zullen ze proberen te eten.

Paard kan ook niet bij dingen die niet geschikt zijn voor hem? Dus giftige dingen als bijten op omheining/planten enz? Dit komt wel minder vaak voor maar toch noemen.

Maagzweer door stress kan ook nog..maar dat geloof ik minder snel als hij voldoende te eten heeft.

Kan ook goed zijn dat het dier inderdaad ineens gewoon een goede groeispurt heeft en dan is het best lastig om goed te voeren. En dan buitenleven en verharen kost veel energie dan.

Het is gewoon best lastig en eigenlijk een goede dierenarts die hierin zou moeten helpen. Ik vond eerlijk gezegd op foto 1 ook al dat hij een dikke buik heeft maar ook veel rib laat zien. Maar een foto is lastig kijken en oordelen. Het is dus meer dat je nu zou moeten zoeken naar mogelijkheden wat het kan zijn en uitsluiten. Op die manier vind je wel een manier om je paard op de been te trekken. Gras zou goed doen als het lang genoeg is weer;) Maar dien je andere zaken wel zeker te weten.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 31-03-15 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt