paard op land laten dit weekend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:51

hoi bokkers

dit weekend wordt ontzettend warm. Niet fijn voor de paarden.

Echter hebben wij 4 paarden en maar 2 degelijke stallen. En van de koeienstal wouden we nog 1 grote stal maken maar is nog niet af helaas.

Nu zit er onder de paarden een fjord van 35+ jaar en een haflinger van 21 jaar.
Ze staan momenteel in een weide met gras en zand, schuilstal en veel schaduw van bomen (bos) rondom de wei.

Is het verstandiger om de oudjes (haf en fjord) in de stallen te zetten?

Hoewel de fjord een wever is als die in de stal staat en de merrie niet meer zonder de fjord kan (is over de omheiningpoort gesprongen toen ik haar reed en de fjord ineens begon te hinniken)
De fjord is ook zwakker in de achterbenen, hij heeft veel moeite om te gaan liggen of rollen en in combinatie met dat weven geen prettig gedoe aangezien hij dan ook elk achterbeen om beurt omhoog houdt.


Tot nu toe hebben ze nog geen last gehad van de warmte. Wel heb ik me voorgenomen om de haflinger dit weekend niet te rijden en met Harley ook geen uiterst lange wandelingen te doen.
Dacht zelf meer aan watertraining (benen/lichaam afspuiten) met de paarden.

Wat is het verstandigste?

Paarden toch binnen zetten (per 2 in een stal dan hoewel dat erg krap wordt) of toch op de wei laten?
Het drinkwater op de wei wordt dagelijks 2x gecontroleerd nu.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-06-15 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:52

Als ze schaduw hebben op de wei gewoon op de wei laten. Heeft dan geen zin ze met twee in een stal te gaan proppen, worden ze waarschijnlijk alleen maar warmer van. Maar dan moet je wel zeker zijn dat er echt schaduw op de wei aanwezig is!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:53

Ik zou ze lekker op de wei laten staan. Als ze verder niks hoeven, en er is schaduw en water? Lekker laten lopen :)

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:53

Als er voldoende schaduw en vanzelfsprekend drinkwater is, zou ik ze buiten laten staan :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:54

ok thnx voor de snelle reacties.

In deze wei hebben ze aan 3 zijdes rondom bos/bomen en dus ook veel schaduw doorheen de dag.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:08

Als er schaduw is, lekker op de wei laten zetten. Het is nu ook al flink warm. ;)
Je zou desnoods een partytent op kunnen zetten, maar zolang er water en schaduw beschikbaar is moet het wel goedkomen.

Als je wilt rijden, dan moet je het echt heel vroeg doen. Rond een uur of 7 er al op.

MonetteFoto

Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Voorthuizen

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:09

Als er de hele dag veel schaduw en ruim voldoende water is zou ik ze buiten laten!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:14

Idd. lekker buiten laten staan in de schaduw.Mijn oudjes staan 24/7 buiten en ze staan altijd lekker onder de bomen in de schaduw.Ook daar hebben ze minder last van de Dazen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 19:38

an de dazen blijven ze helaas ook in de schaduw last hebben. Daarom haal ik voor Harley binnenkort een vliegendeken.
Maar ik spuit de paarden ook in en helaas helpt dat totaal niet. Het is een zwarte bus dat 3 dagen zou werken mits het niet regent. Geen resultaat helaas.

De paarden hebben in d wei aan de schuilstal en waterbak tot de omheining (+-10m) 24u per dag schaduw. In dat stuk groeit geen gras maar ligt er zand waar ze ook graag gebruik van maken om te rollen of gewoon in te rusten.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:40

Dat is heel mooi, ik zou ze er lekker laten.

Veel beter dan in de warme benauwde stallen.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:42

Wandelen zou ik ook niet doen, in elk geval niet over asfalt. Dat wordt gloeiend heet!

Younique

Berichten: 64
Geregistreerd: 30-12-13
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:44

Gewoon lekker laten, dazen zul je toch houden in de zomer, maar dat is iets waar de paarden altijd mee zullen moeten dealen. Mijn haflinger staat ook 24/7 buiten, en heeft een schaduw stuk waar ze graag in staat met deze hitte. Ik zeg gewoon lekker buiten laten staan.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:48

Misschien lees ik verkeerd, maar kun je de haflinger en fjord niet op stal zetten en de andere 2 buiten houden? Ik merk dat veel paarden toch kiezen om lekker binnen te staan met deze hitte en de bijbehorende dazen. Alle 4 op stal zou ik ook niet doen, dan lekker buiten houden.

Is het mogelijk dat de paarden schaduw kunnen krijgen van iets anders dan bomen? Aangezien die dazen juist in bomen zitten blijven ze daar juist ver uit de buurt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 19:52

Helaas wordt de fjord een wever in de stal en de merrie is dan ook weer erg nerveus als de fjord uit de wei is.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:54

Er is ook een schuilstal toch? Dan lekker buiten laten! :j

Mijn paarden hebben een ruime uitloopstal. Kunnen zelf kiezen wat ze willen. Nou is er in het uitloopgedeelte geen schaduw, maar toch staan ze vaak in de zon te soesen. Alleen mijn paard wordt af en toe nogal gek van de beestjes en galoppeert dan de stal even in om tot rust te komen.

Wel het water goed controleren! Gaat er snel doorheen met zo'n weer.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:56

Gewoon naar buiten gooien, anders zou je ze in Zuid-Frankrijk de hele zomer moeten binnenhouden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:57

Is de stal wel goed koel? Dan zou ik er voor kiezen om de fjord met de merrie op stal te zetten. Voor paarden met een goede conditie is het te doen als ze genoeg schaduw hebben, maar met een paard van die leeftijd zou ik heel voorzichtig zijn met het warme weer.
Als de stal ook warm wordt zou ik ze wel buiten laten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:25

Lieke schreef:
Is de stal wel goed koel? Dan zou ik er voor kiezen om de fjord met de merrie op stal te zetten. Voor paarden met een goede conditie is het te doen als ze genoeg schaduw hebben, maar met een paard van die leeftijd zou ik heel voorzichtig zijn met het warme weer.
Als de stal ook warm wordt zou ik ze wel buiten laten.

Het zijn vaste stallen en ook iets koeler. Maar de merrie op stal is helemaal geen optie eigenlijk. Zij is erg nerveus en zet zichzelf dan in het zweet. De fjord is een wever en overbelast daarmee zijn gewrichten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:27

Ik laat ze gewoon buiten. Het is een goede wei en zie er dus geen probleem mee.

De stal van de haflinger is 4x3 m die van de fjord is 4x4 m
De koeienstal is wel bruikbaar als er iets over de plasgoot gelegd wordt zodat de paarden zich niet vertrappen daarin. Daarnaast moeten de paarden die we daarin zetten dan met een halstertouw vastgezet worden en dus minder bewegingsvrijheid.

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:33

Ik loop ook te twijfelen wat te doen als het warmer word , vandaag stonden ze gewoon in de zon en af en toe gingen ze onder de bomen staan ook stond er een heerlijke wind , op stal was het vanavond erg warm maar ze wilden toch graag naar binnen dat heb ik wel gedaan . ik spuit ze ook een paar keer per dag af en dan rollen ze heerlijk door het zand ( ook goed tegen de dazen ) en verder gebruik ik veerust ook een vliegenspray dat hier goed wetkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:37

Ik kom vaak topics van je tegen over je paarden. HOewel ik zie dat je het beste met ze voor hebt, vraag ik me wel af waarom je zo onzeker bent over je paarden? Want zover ik 't kan lezen hebben je paarden het prima bij je en zou ik me écht niet zo snel druk maken hoor! Nergens voor nodig :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:41

Maartje1990 schreef:
Ik kom vaak topics van je tegen over je paarden. HOewel ik zie dat je het beste met ze voor hebt, vraag ik me wel af waarom je zo onzeker bent over je paarden? Want zover ik 't kan lezen hebben je paarden het prima bij je en zou ik me écht niet zo snel druk maken hoor! Nergens voor nodig :)

Nja nu ben ik gewoon ongerust met die hittegolf en wou de mening van anderen.

Sowieso lijkt het voor een paard dat weeft in de stal niet echt koeler om opgesloten te staan, of heb ik het mis? Want weven neemt toch ook veel energie in beslag, toch?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:45

Zolang je maar de gehele dag een plek in de schaduw hebt en voldoende drinkwater is het geen probleem. Zonder schaduw is het vreselijk voor ze met dit weer!

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:46

Paarden kunnen echt wel wat hebben. Zolang ze maar schaduw en water hebben. Als er een paard bijzit dat weinig drinkt, zou je daar even attent op kunnen zijn maar het zal wel los lopen.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:48

Ik herken het wel hoor, dat (over-) bezorgde, ik twijfel ook lang over dergelijke dingen. Ik zou ze absoluut buiten laten staan. Overkomt ze niets, als ze in schaduw hebben.