Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 00:10

Hey

ik vraag naar tips over het verwijderen van echt hardnekkig vuil zoals; poep, modder, zand gemixt met lange haren en een tijd te weinig borstelen!

ik heb de plakkaten vuil op haar kont eindelijk kunnen verwijderen en de staart en manen wit gekregen (wel al gewassen).
helaas zit onder haar buik verre weg het meeste, en aangezien ik wil gaan beginnen met longeren met zadel (ze is al zadelmak)wil ik het vuil weg hebben, zeker bij de singel, voordat ik een zadel op haar leg.

ik wacht al een tijd tot het warmer is, en eindelijk rond een graad of 12 . koud water is beschikbaar ( emmers en slang) en waterkoker ook voor lauw water. iemand nog tips om het goed weg te krijgen? op sommige plekke "vervild" het een beetje (niet echt natuurlijk maar het begint er op te lijken door al het vuil). Ik sta nog niet open voor scheren als iemand dat wou suggereren, dat zie ik momenteel als laatste optie.

Als iemand dit herkent of heeft meegemaakt; Ik hoor het graag! Ook borstels die heel goed werken tegen het verwijderen zijn welkom.
Tips zijn meer dan welkom, maar alsjeblieft beargumenteer het, zeker als je kritiek heb. dat scheelt een hoop misverstanden!

Groetjes !

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:17

Ik ben bang dat voor de gevoelige stukken (zoals oksels) scheren de 'enige' optie is. Al is dit alleen waar de singel komt te zitten. De rest zou je met die magic brushes kunnen proberen, al denk ik dat het teveel gaat trekken aan de huid (wat weer pijnlijk is) Ik persoonlijk heb maar 1x zo'n geval voor handen gehad, en daar kwam geen borstel doorheen... vandaar dat ik denk dat het wegscheren (zeker bij de singelplek) de beste, snelste, minst pijnlijke optie is.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:23

bepaalde viltstukjes kun je stukje voor stukje ook met babydoekjes wrijven lost wel veel op. en veeeel babydoekjes

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:30

Ik ken een paard met flink lange okselharen, daar gaat ook enorm veel troep in zitten. Inderdaad zijn babydoekjes of wat druppels babyolie wel een idee, of de staartsprays die je gebruikt voor het doorkammen van de staart. Vergeten hoe dat spul heet, anti klit ofzo?
Als het grof vuil is kom je soms met een oude manenkam nog het verst. Harde en zachte borstels glijden over het vuil heen en een roskam maakt het erger.

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:31

de brokken zien te "breken" met een haarborstel. Zelf gebruikte ik ook eens een hondenborstel met tandjes. Daarmee snij je als het ware de klitten los. T Kan een paar sessies duren natuurlijk. succes

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:34

Van die plastic rosborstels, handdoek, zweetmes met ijzeren tandjes (niet zo een wisser model). En evt klein beetje sjoemelen met cowboy magic.

xLeonietje

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-01-13
Woonplaats: Hilversum

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:44

Hier staan de paarden de hele dag buiten en de witte pony is 's avonds altijd plotseling bont! :')
Tsja, Echt een snelle oplossing weet ik ook niet, maar het poetsblok doet hier al wonderen. :)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:55

Hier een bonte merrie in wintervacht met een hoop wit, de vieze plekken laat ik hier zo veel mogelijk opdrogen en dan wrijf ik de boel weer wit met een poetsblok. Bij ranzige bruine plekken op de benen gebruik ik cowboy magic greenspot remover, even sprayen, in laten werken en nawrijven met een vochtige doek.

Als het echt te ranzig zou worden zou ik denk ik een zweetmes (zo'n metalen, met van die kartels) proberen. Misschien kan je sommige harde opgedroogde stukken met de vingers al wat los halen?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 06:52

Even een paar weken wachten en dan valt het met verharen er wel af. Daarna bijhouden. :)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:54

Ik zou ook niet scheren, maar wachten tot ze gaan verharen. Zelf met mijn pony ook meegemaakt dat hij te vies was om aan te pakken (lang verhaal, maar goede verzorging was toen lastig)... Ik heb me erbij neergelegd en ben gaan wachten tot hij ging verharen.

EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 09:25

Sting schreef:
Ik zou ook niet scheren, maar wachten tot ze gaan verharen. Zelf met mijn pony ook meegemaakt dat hij te vies was om aan te pakken (lang verhaal, maar goede verzorging was toen lastig)... Ik heb me erbij neergelegd en ben gaan wachten tot hij ging verharen.

HippoLogic schreef:
Even een paar weken wachten en dan valt het met verharen er wel af. Daarna bijhouden. :)


Dit is ook een goed idee! Helaas heeft ze door stress geen ondervackt aangemaakt, dus ik weet niet echt hoeveel ze gaat verharen... Enig idee? Dankje voor de tips!
marietta schreef:
de brokken zien te "breken" met een haarborstel. Zelf gebruikte ik ook eens een hondenborstel met tandjes. Daarmee snij je als het ware de klitten los. T Kan een paar sessies duren natuurlijk. succes

Ik snap niet helemaal wat voor (honden) borstel je bedoelt? Ik heb voor mijn hond alleen een zo'n kam die de ondervacht verwijderd, bedoel je zo iets?

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:34

Ik heb ook zo een schimmel viespeuk staan. Ik heb sinds vorig jaar een magic brush en dat is echt een verademing. Vuile plakkaten verwijderen gaat veel gemakkelijker met deze borstel dan met alle andere borstels die ik eerder gebruikte.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:59

Ik denk dat een scheermachine ook niet door het vuil komt hoor. ;) IN de lente kun je het misschien weken. Lauw water werkt het beste. Maar verharen helpt echt het beste en is (denk ik) ook het meest diervriendelijk. Gaan borstelen aan plakkaten vuil daarmee trek je aan de huis en dat kan heel pijnlijk zijn. Ik neem aan dat je de relatie met je paard/het inrijden een goede start wil geven?

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:05

Probeer het lauw water met een spons in te weken en daarna met een zachte borstel het vieze eraf te borstelen, is het er allemaal af met een handdoek even goed nadrogen.

Als je geen warm water hebt, dan evt met een waterkoker werken.
of warm water meenemen van huis met een deksel erop

EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 16:56

sanowa schreef:
Probeer het lauw water met een spons in te weken en daarna met een zachte borstel het vieze eraf te borstelen, is het er allemaal af met een handdoek even goed nadrogen.

Als je geen warm water hebt, dan evt met een waterkoker werken.
of warm water meenemen van huis met een deksel erop

Ik ga het proberen! sws voor de singel plek en de plekken waar geen zadel of iets komt laat ik zitten totdat ze weer gaat verharen.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:04

Nat maken en inzepen met vloeibare zeep met lijnolie. Afspoelen en opnieuw doen , Echt heel lang weken , zeep er bijvoorbeeld halve dag in laten zitten . Haalt wel veel vuil weg.

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:55

Ja ik bedoelde zo'n hondenborstel voor ondervacht. Welliswaar ijzer zoals bij een gekarteld zweetmes, maar wat flexibeler. Als de plakkaten te groot zijn gaat t erg jeuken in de verhaarperiode en doet t alsnog pijn.

forfood
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-02-16

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:00

Furminator misschien?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:08

Ja wij deden dat roeger met uierzalf :j
De aangekoekte stukken flink insmeren met uierzalf, en het gaat niet van de ene op de andere dag,maar daardoor word het vuil wel week en kun je het na een aantal dagen vrij makkelijk weg halen.
Of babyolie, kan ook

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:14

Vloeibare paraffine (olie).. gewoon op een doekje doen en daarmee de klont masseren.. easy!
Gewoon in een fles bij de DA te koop.. bij de drogist misschien ook wel..
Je kan evt ook bij de drogist Microlax gaan halen, dit doet hetzelfde ;)

Joltsje

Berichten: 9029
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:15

Wachten tot verharen is het makkelijkste.

Anders het vilt 'doorknippen'. Wassen en heel veel antiklit. En dat vaak herhalen.

Zelf zou ik wel scheren / knippen. Minder pijnlijk.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:16

ik heb soortgelijke issues, ik gebruik een gekarteld zweetmes. weliswaar niet heel zacht maar daar krijg je ze wel schoon mee

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:19

Ik maak het los met een gewone haarborstel, je weet wel die je voor staart en manen gebruikt. Dan met een gewone harige borstel en tenslotte de rotplekken met een poetsblok.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:41

Ik heb zo een beetje gehad met heel haar buik onder de poep en zand gemengd met lange wintervacht.. lauwwarm water een niet te harde borstel en paardenshampoo van de boerenbond.. daarmee krijg ik alles netjes schoon en wit.. Na een keer of 4 a 5 achter elkaar wassen was het er allemaal af en schoon.. uurtje werk gehad aan een hele buik.. viel alles mee.. was ook helemaal vervilt.. succes ermee

EvaTommie

Berichten: 143
Geregistreerd: 22-08-13

Re: Paard met echt "hardnekkig" vuil, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:46

Ik wil nog niet met zeep werken omdat dan de natuurlijke olie/vetlaag word beschadigt. zeker omdat ze nog vaak buiten staat zonder deken. ik heb de stal eigenaar ook om advies gevraagd en ben nu bezig met een stalen roskam en een andere soort stalen borstel. morgen ga ik ff met lauw warm water aan de slag