Welke deken, paard nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 08:42

Hoi,

Volgende week word mijn paard geschoren, ze is nu deels geschoren en staat onder een nieuwe Bucas deken van 200 gram. Normaal gesproken zou ik met de temperaturen van volgende week overgaan op de waterdichte 50 gram deken. Maar nu word ze dus volgende week geschoren, lijkt mij dat ze dan gewoon onder de 200 gram kan blijven staan gezien de temperatuur omhoog gaat? Paard staat overdag lekker in de wei en alleen snachts op stal.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:51

Waarom scheren? Ze zijn nu juist enorm in de rui en maken de zomervacht aan?

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:53

Die van mij heeft sinds dinsdag weer de deken af, zo fijn voor de vacht! Ik vraag me af waarom je nu nog wilt scheren?

Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:10

Omdat ik met goed fatsoen niet kan rijden, ze kan haar warmte niet kwijt.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:12

De vacht is bijna weg paar weken en de rui is klaar. Maargoed ik denk 200 veel is. Hier een paard al volledig in zomervacht dun velletje staat onder 50.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:32

Scheren kan het hele jaar door. Maakt dus niet uit of je nu nog scheert.

Edit, paard staat snachts pp stal lees ik.

Bij echt koude dagen zou ik een deken opleggen. Maar als het zonnetje schijnt en de wind goed meevalt zou ik gewoon zonder deken op de wei zetten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-03-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:34

Tenzij het een cushing paard hebt, niet doen!!

Je scheert de reeds aangemaakte zomervacht kort. Dan krijg je weer dat je paard straks zich niet warm kan houden. Neem liever een furminator om het dier er sneller door te helpen gecombineerd met wat lichtere trainingen. Wordt een dier ook niet minder van.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:39

Hier gaan de pony's volgende maand kort. Die verharen meestal pas in mei en zitten dan alleen juli en augustus in hun zomervacht als ze het zelf moeten doen. Het zijn gewoon late types en daarnaast ook nog eens shetlanders. Zonder scheren kan ik niet met de jongste werken in de lente en krijgt hij zelfs het te warm onder die dikke vacht. Het is hier nog veel te koud om zonder deken te doen, mijn oudste staat nog onder 300 gram. Die heeft zijn lijf er al uit en de jongste zijn wintervacht is aangepast op 150 gram. Ik zet de andere pony wel zonder overdag als de zon schijnt en ik de andere mee neem. Maar s nachts duikt het nog onder 0 en dan hebben ze hun dekens wel nodig. Zodra het overdag boven de 15 graden wordt, dan gaan ze kaal. En dan komt eind mei lekker de zomervacht door.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:27

Janine1990 schreef:
Tenzij het een cushing paard hebt, niet doen!!

Je scheert de reeds aangemaakte zomervacht kort. Dan krijg je weer dat je paard straks zich niet warm kan houden. Neem liever een furminator om het dier er sneller door te helpen gecombineerd met wat lichtere trainingen. Wordt een dier ook niet minder van.

Dit!
Je vernield de zomervacht.
Als je paard dan eens in de regen staat is de vacht niet meer waterdicht en wordt je paard door en door nat bijvoorbeeld.
Je kunt ook de training aanpassen tot de wintervacht er af is, wat meer stapmomenten tussendoor bijvoorbeeld.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:33

Ik weet niet wat voor temperaturen jullie hebben maar hier is het nog gewoon koud hoor. Het zonnetje schijnt wel lekker maar op een open weiland komt de temperatuur hier zeker in de ochtend niet boven de 5/6 graden uit. Die van mij staat nog lekker in z'n winterjas.

Ik zou dus na het scheren gewoon weer de 200gr op leggen. Even 2 dagen goed in de gaten houden maar het zou me verbazen als hij daarmee te warm staat.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:34

Goh ja hier hebben alle paarden de winterdeken wel al af. Was overal te warm. Het zonnetje is vel hoor zeker in de middag.

Sta zelf ook in t shirtje in de tuin in de zon.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:36

Die zomervacht groeit ook gewoon door. Hier nog nooit problemen ermee gehad. Wel een pony gehad die warmte bulten had, dat is pas zielig. Die kon toen echt zijn warmte niet kwijt door de dikke vacht. Dus nu scheren is echt geen enkel probleem. Hier is het nu 0 graden en de zon is nog niet helemaal doorgebroken, ik zit dan ook in het noorden. Anders krijgen ze de dekens wel af boven de 10 graden met zon. Maar het wordt hier hooguit 7 graden :brr:

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:46

Je kunt heel prima nu scheren, geeft echt geen problemen met de zomervacht.
Hier is het in de nachten nog rond of onder het vriespunt, dus ik zou er nog wel een deken op houden, zeker voor de nacht.

Je hoeft niet perse dikker te gaan, je gaat immers scheren omdat je paard zijn warmte niet kwijt kan.
En overdag is 200 grams in de zon mogelijk ook wel aan de warme kant.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:25

Jorex schreef:
Die zomervacht groeit ook gewoon door. Hier nog nooit problemen ermee gehad. Wel een pony gehad die warmte bulten had, dat is pas zielig. Die kon toen echt zijn warmte niet kwijt door de dikke vacht. Dus nu scheren is echt geen enkel probleem. Hier is het nu 0 graden en de zon is nog niet helemaal doorgebroken, ik zit dan ook in het noorden. Anders krijgen ze de dekens wel af boven de 10 graden met zon. Maar het wordt hier hooguit 7 graden :brr:


Je vergelijkt nu shetlanders met een paard...
Koudbloeden versus warmbloeden...

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:29

Dee_Es schreef:
Ik weet niet wat voor temperaturen jullie hebben maar hier is het nog gewoon koud hoor. Het zonnetje schijnt wel lekker maar op een open weiland komt de temperatuur hier zeker in de ochtend niet boven de 5/6 graden uit. Die van mij staat nog lekker in z'n winterjas.

Ik zou dus na het scheren gewoon weer de 200gr op leggen. Even 2 dagen goed in de gaten houden maar het zou me verbazen als hij daarmee te warm staat.



Hier alweer lekker een weekje dekenloos. In de zon is het heerlijk warm. Aankomende zondag als het de hele dag bewolkt wordt dan gaat ie wel weer op. 0 grams dan. Ongeschoren paard.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:35

Als het moet, voor een wedstrijd en dat weekend is het warm gaat hier ook gewoon het scheer apparaat erover in maart. In de zomer scheer ik ook nog we eens. Binnen paar weken zit mijn Arabieren dan gewoon weer netjes terug in z’n vacht.

Ik heb de mijne nu snachts met een 200+100 onderdeken staan, overdag alleen de 200. Staat 24/7 buiten

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:38

Marije_jiplover schreef:
Je kunt heel prima nu scheren, geeft echt geen problemen met de zomervacht.
Hier is het in de nachten nog rond of onder het vriespunt, dus ik zou er nog wel een deken op houden, zeker voor de nacht.

Je hoeft niet perse dikker te gaan, je gaat immers scheren omdat je paard zijn warmte niet kwijt kan.
En overdag is 200 grams in de zon mogelijk ook wel aan de warme kant.


Heb je wel eens een kale plek gehad rond de verharingsperiode?

De mijne heeft dat nu onder het zadel. Heeft er puur mee te maken dat de winterharen nu broos worden en het zomerhaar er al door komt. Iets meer wrijving geeft dan op zulke plekken verkaling.
Geheel onschuldig. En voordat het des Bokts wordt... de zadelmaker was er gisteren bij :')

Zo'n plek geeft heel erg mooi weer wat er gebeurt als je nu gaat scheren. De winterharen worden kort gemaakt en stekelig, dit geeft veel meer wrijving met de vacht mede ook door de deken. Dus de winterharen brokkelen veel massaler af, terwijl de zomervacht nog niet helemaal door is gekomen. De zomervacht die wel is doorgekomen is ook kort gemaakt en gaat mee in de wrijving en zorgt voor irritaties.

Naast dat het de komende dagen nog wel flink koud wordt in de nachten heb je overdag ook een redelijk koude oostenwind... Aan het eind van de winter is de weerstand van een paard doorgaans ook niet optimaal, net als dat van de mens. Te veel regenachtige perioden en te weinig zonlicht.

ALS het dan echt noodzakelijk geacht wordt, dan zou ik het echt laten bij een streep over de borst.


Zelf ben ik geen voorstander van het wisselen van dekens aan het eind van de winter. Dit betekent dat het paard heel anders moet gaan reguleren en constant moet anticiperen op (minder gram en een koude oostenwind betekent dat het lijf harder moet werken ineens, terwijl wij gewoon kijken op een cijfertje en een icoontje in de weerapp). Terwijl er anders gewoon een 'vast' gegeven op ligt. Wanneer het paard echt begint te zweten (zoals die van TS) dan wordt het een ander verhaal en is een lichtere deken uiteraard wel een goede keuze.

Ik zie het als de winterjas... Doe je nu je zomerjas al aan, heb je het 's ochtends ijskoud en moet je echt je best doen om warm te worden en heb je al (te) veel energie verbruikt voor de rest van de dag. Terwijl er wel hetzelfde van je wordt verwacht. Heb je gewoon je winterjas aan, kan je rustig naar buiten 's ochtends en is het 's middags nog geen probleem dat je de jas aan hebt.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:56

Scheren kan nu prima, ik heb er enkele die het hele jaar rond geschoren worden of in deze periode en die staan van het voorjaar/zomer gewoon met een mooie vacht dekenloos in de wei.

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:24

Nee, die kale plekken heeft mijn paard niet tijdens het verharen.
En ik scheer ook rustig nog in april of zelfs mei of juni, als mijn paard naar mijn zin een te dikke vacht heeft voor een endurance wedstrijd.
Zie ik zelf verder echt geen nadeel van kwa irritaties of andere problemen.
En als ik nu met winterjas de deur uit ga in de morgen, kom ik zonder jas thuis hoor.
Echt niet dat ik de hele dag in m'n winterjas blijf lopen zonder het veel te warm te krijgen.

Hier dus echt wel dekens wisselen of bij mooi zonnig weer overdag de deken af en s avonds weer op voor een koude nacht.

En mijn senior scheerde ik juist altijd in deze tijd van het jaar.
Die begon op tweede kerstdag met verharen en was daar begin juni zo'n beetje mee klaar. Om dan 1 juli alweer te beginnen aan zijn wintervacht.

Die hielp ik dus rond deze tijd van het jaar van z'n te dikke vacht af, werd hij een veel blijere pony van. En meestal in augustus al de eerste keer het scheerapparaat erover, omdat hij dan al vaak veel te veel vacht had voor de temperatuur buiten.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 04-03-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:31

Janine1990 schreef:
Jorex schreef:
Die zomervacht groeit ook gewoon door. Hier nog nooit problemen ermee gehad. Wel een pony gehad die warmte bulten had, dat is pas zielig. Die kon toen echt zijn warmte niet kwijt door de dikke vacht. Dus nu scheren is echt geen enkel probleem. Hier is het nu 0 graden en de zon is nog niet helemaal doorgebroken, ik zit dan ook in het noorden. Anders krijgen ze de dekens wel af boven de 10 graden met zon. Maar het wordt hier hooguit 7 graden :brr:


Je vergelijkt nu shetlanders met een paard...
Koudbloeden versus warmbloeden...

Dus? Mijn ene shetlander heeft precies hetzelfde probleem als het paard van TS, die kan niet werken met zijn wintervacht. Mijn andere gaat gewoon door met werken, maar ontwikkelt dan in januari kale plekken en warmte bulten wegens dat hij zijn warmte niet kwijt kan. De eerstgenoemde is dus afgelopen winter al meerdere keren geschoren en de tweede alleen in september waarna ik er een deken heb op gedaan waaraan de vacht zich heeft aangepast. En ik heb de tweede in januari een streep geschoren. Beide moeten nog een keer als het echt weer warmer wordt. Het enige verschil met een warmbloed is dat die van mij teddyberen worden als ik ze niet scheer, maar het is paardafhankelijk hoeveel last ze krijgen van de wintervacht. Mijn shetlanders werken gewoon net als een warmbloed en zijn beide ook qua stofwisseling meer warm dan koudbloed in de zin van ze zijn niet dik te krijgen (En de ene zelfs qua karakter). Een paard is een paard en ze hebben allemaal hun persoonlijke verschillen. Zelfs tussen mijn 2 zit er al verschil en als TS merkt dat haar paard niet goed de warmte kwijt kan raken tijdens het werk dan is het nu nog meer dan prima om te scheren en dan lekker de 200 gram op te houden. En boven de 10 graden als er weinig wind staat en de zon lekker schijnt de deken uit. En natuurlijk altijd goed blijven kijken naar je paard en ook voelen hoe warm ze zijn.

Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:20

Mijn paard heeft ook van die kale plekken bij het einde van het dekje en waar ik been geef (rij zonder sporen).

Ik rij geen wedstrijden maar ben aan het trainen voor een meerdaagse trektocht, ik maak dus veel kilometers en probeer toch een bepaald tempo aan te houden. :)

Toch begin ik nu door jullie te twijfelen of ik wel of niet ga scheren.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:23

Als je buiten rijdt zou ik het eerlijk gezegd al helemaal niet doen. Dan zul je met koud weer met uitrijdekentjes aan de gang moeten ook.

Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:32

Spenk schreef:
Als je buiten rijdt zou ik het eerlijk gezegd al helemaal niet doen. Dan zul je met koud weer met uitrijdekentjes aan de gang moeten ook.

Waarom? Als je continu tempo houd word het paard niet koud hoor..

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:34

TS vraagt niet of ze haar paard wel of niet zal scheren, ze vraagt welke deken ze erop zou doen.

Ik zou je huidige deken doen TS. Dan kan ze lekker haar warmte kwijt. (Ik neem aan dat dat de reden is voor het scheren).

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:48

Petrichor schreef:
Spenk schreef:
Als je buiten rijdt zou ik het eerlijk gezegd al helemaal niet doen. Dan zul je met koud weer met uitrijdekentjes aan de gang moeten ook.

Waarom? Als je continu tempo houd word het paard niet koud hoor..

Je begint toch niet in volle draf of wel soms?

Je moet het ook lekker zelf weten maar ik zou nu niet meer scheren. HIer ook jaarrond geschoren maar de vacht werd nu veel minder mooi in deze tijd, kale plekken en paard moest veel langer een regendeken om dan de andere paarden. Ging hier om een fjord.

Als je de hals en buik scheert een model dus dan zou je paard de warmte echt wel al een stuk beter kwijt moeten kunnen. Zweten is namelijk helemaal niet erg voor een paard.

En met een paar weken is de wintervacht sowieso verhaard?