Dazen 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 10:08

Ik weet, het zoveelste topic over Dazen maar de laatste is alweer even geleden en ik vroeg me af of er al wat nieuws verzonnen/op de markt tegen te krijgen is of dat overdag op stal toch het beste is.
Het is hier momenteel echt vreselijk namelijk. Zit zelf ook onder de beten als ik van het land kom.

MarjanB

Berichten: 16586
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:11

Ik heb een Dazenval staan en als t echt erg is krijgen ze een deken op. Verder smeer ik mezelf in met deet.

Desi_2409

Berichten: 902
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:28

Ik heb 2 dazenvallen en ze staan in de dekens incl hoofdkap, maar nog hebben ze er last van... het is een stuk erger dan vorig jaar..

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:50

Ik vind het hier dus nog echt meevallen met de dazen. We hebben 1 avond tijdens onze rit last gehad van dazen. Maar toen was het ook echt heel warm en drukkend qua weer, diezelfde avond ook onweer.
Nu nog geen dazen meer gezien.
Die van mij staat al wel volledig ingepakt maar die reageert ook extreem op vliegen en muggen. Op buitenrit hebben we een vliegen netje en spray. Kunnen nog uitbreiden naar vliegenrijdeken.
Op de wei verder geen dazen maatregelen, is ook niet nodig voor nu. De andere paarden hebben er geen last van en die van mij is al volledig ingepakt

Achterom
Berichten: 23071
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:54

Hier is het ook echt vreselijk nu, zat gisteren zelf ook helemaal onder de bulten na een rondje onkruid steken in de wei. Dus ik lees graag even mee.
Paarden heb ik ook ingepakt, maar toch staan ze overdag vooral in de schuilstal.

MarjanB

Berichten: 16586
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:01

Oh ben benieuwd in welke regio jullie dan zitten! Toen wij gingen verhuizen naar Brabant zei iedereen nou berg je maar.. vind t nog best meevallen tot nu toe terwijl we mais naast de wei hebben en tussen de eikenbomen zitten.

Achterom
Berichten: 23071
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:03

Ik zit in het noordelijkste puntje van de Achterhoek :j

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 12:43

Ik op de Utrechtse Heuvelrug grens Gelderland....

Anastasia24

Berichten: 2735
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:08

Wij zijn pasgeleden verhuist midden in het bos (brabant) en het is wel een stuk erger geworden dan voorheen(ook brabant, maar niet in het bos.) Haflinger staat ingepakt maar heeft er nog last van. Op buitenrit ook ingepakt want anders is het geen doen.. Muggen ook trouwens.
Ben maar gaan rijden als het regent. :+

SjonnieZ

Berichten: 2403
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:18

Laten we hopen dat als ze vroeg komen, ze ook weer vroeg weg zijn. Want het lijkt qua aantallen alsof ze aan een inhaalslag bezig zijn.

Hier in het zuiden van Limburg barst het vooral van de vliegen .

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:15

Overdag binnen, snachts buiten.
Ik snap er niets van dat dit nog niet standaard is voor veel stallen.
Zeker met de steeds heter wordende zomers is overdag in de brandende zon met steekbeesten in zo‘n typisch weitje zonder bomen gewoon ontzettend dieronvriendelijk :o

MarjanB

Berichten: 16586
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:25

Hier kunnen ze gelukkig zelf kiezen en staan ze overdag regelmatig op stal als het te warm is. Net naar het bos geweest en idd daar meer dazen maar met spray op viel het me redelijk mee. Helaas is het spul dat ik vroeger had niet meer verkrijgbaar. Dag werkte echt het beste, endure heette het.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:36

Achterhoek hier en het is vreselijk dit jaar. Met al het vliegend onkruid trouwens. Zelfs de paarden op stal die nooit jeuk hebben, hebben dit jaar plekjes en bultjes. Iedereen is itchy en scratchy. Vreselijk. Hopen op een winter met veel vorst.

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:40

Hier direct aan t montferland bos, maar echt pas 1 avond dazen gehad. Terwijl het normaal echt extreem was. Vind het echt minder dan afgelopen jaren. Kon met mijn ruin normaal nooit rijden dan maar nu kan ik met hem gewoon nog het bos in.
Ondanks dat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan, staan ze het gros van de dag gewoon buiten

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:56

Hier sinds vorige week ook echt een explosie.

De afgelopen droge jaren waren betreft dazen ook fijne jaren want die konden denk ik de eitjes niet goed kwijt.
Had gehoopt dat daardoor het aantal flink blijvend verminderd was, maar helaas :+

Dazenval en plakval staat.
Overdag met vliegendeken, met buikflap en hals.
Ze kunnen de schuilstal in, dat werkt alleen als die ook deuren heeft, niet 1 open wand.

Die beesten ruiken niks, dus spuitspul is illusie. Of er moet permethrin oid inzitten zodat je ze dood maakt.

Of er veel zitten is per gebiedje anders.
Weerterbos zit niets, bij de groote Peel stikt het er van.
Dat ligt 15 km uit elkaar of zo.

Yenni
Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:52

Bij ons is het nu echt erg. Vorige weel ging het wel maar gisteren was drama. We hebben een half uur korter erover gedaan ivm het galloperen. Zelf ook geprikt helaas..

pillow
Berichten: 7859
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:07

2 jaar geen last gehad. Maar sinds dinsdag een dazenexplosie. Dus nu vliegendeken op. Drenthe

prugelpiet

Berichten: 12600
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:17

Hier op 1 hoek van het land heel erg last. Dus staan alle paarden in andere stukken wei en daar valt het eigenlijk heel erg mee. Af en toe een.

Net een minuutje of 10 Friesland in.

Jorex

Berichten: 10004
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:23

Hier heb ik ze bij mij thuis nog niet gespot. Ik heb 2 shetlanders aan huis staan. Bij de manege pak en beet 5 km verderop met natuurlijk veel meer paarden is het echt sneu. Ik heb er voor de les begon wel 10 vermoord die op mijn paard gingen zitten en tijdens de les nog eens 3-5 op de hals van mijn paard. Ik zit in Friesland.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:22

Wij wonen in Zuid Groningen en dit is onze 3e zomer op deze plek. Heb weleens een daas gezien, maar nu zitten ze hier echt volop en is het vreselijk.

Mn merrie heeft een veulen, dus wil haar eigenlijk geen deken op. We hebben veel schuilstal, dus ze staan zelf te schuilen, maar die beesten zitten echt overal.

In de stallen zou kunnen, maar zie ze nu zelf kiezen, dus bekijk het per dag, moment en laat het nu zo.

Ben zelf wel flink gestoken en heb een mega dikke hand. Vanmiddag zat eentje op mn linkerarm en liep het bloed eruit, die kon ik pakken, wat bloed eruit en is niet dik geworden.

Een kennis heeft een mengsel van Neem olie gemaakt en die zit in N-br.

Wij zitten aan een bosrand, maar het is echt extreem nu. Sowieso met alle beestjes wel. De 2 quarters hadden beiden ontstoken ogen ondanks vliegenkappen op. Je ziet de kappen helemaal onder zitten.

Mn shet is blond en heeft minder last en de 2 veulens gelukkig ook niet zo.

Heb de wei open staan. 's Ochtends gaan ze erop, maar ze komen er rond middag uur vanaf vliegen. Net gingen ze er zelf weer heen. Heb wei open staan met meeste schaduw en wind.

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 18:48

Ja als er wind staat scheelt al een hele hoop. Onze schuilstal staat smorgens de zon op en de paarden +veulen gaan er in staan tukken uit de wind. Geen goed idee want ze worden er dan opgevroten en dan gaan ze, hoe dom!? rennen! Dan zijn ze helemaal de pineut!!
Ik heb vanmorgen de boel gered door rijkelijk met Piranha Wipe&Spray in te spuiten. Dazen vallen dan dood neer maar je (dure) fles is gelijk half leeg en in ons land is het niet te krijgen...
Het is dan vroeg, rond een uur of 9 als dat gebeurt. Smiddags komt er vaak wel wat wind gelukkig.
Wil ze ook liever niet binnen zetten maar ben bang dit wel gaat gebeuren

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:27

Wij zitten qua dazen echt in een rampgebied :+ Er loopt een menroute langs ons, maar iedereen rijdt liever 3km om dan bij ons door de straat te moeten :+

Paarden staan allemaal met deken, iedere wei een dazenval en daarnaast nog 2x per dag inspuiten. En dan nog.. |o
Bij heel heet weer hier inderdaad ook overdag op stal met de ventilatoren aan en ‘s nachts buiten.

We wonen prachtig, 40 meter straat en ik zit in het bos met de paarden. Zo jammer alleen dat ik er van half juni tot half september geen gebruik van kan maken _O-

Zuid-westen van noord Brabant btw. En een bos de andere kant op (15 minuten over straat) zitten ze veel minder. Zoveel verschil dat 1 a 2 km al kan maken..

jazzejam

Berichten: 402
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Dazen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:47

Hier zijn de dazen ook weer terug achterhoek noord. 3 jaar amper dazen gezien. Maar helaas sinds een week of twee echt weer ouderwets veel dazen in het bos en helaas ook op de wei. In de wei is het nog net te doen. Maar in het bos is het zaak om vlot door te rijden. Anders heb je zo een stuk of 10-15 dazen op je zitten. Rij met alleen een vliegen kap en spray. Maar de spray ( veerust) helpt geen ene moer. _-:(

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 01:01

Popstra schreef:
Ja als er wind staat scheelt al een hele hoop. Onze schuilstal staat smorgens de zon op en de paarden +veulen gaan er in staan tukken uit de wind. Geen goed idee want ze worden er dan opgevroten en dan gaan ze, hoe dom!? rennen! Dan zijn ze helemaal de pineut!!
Ik heb vanmorgen de boel gered door rijkelijk met Piranha Wipe&Spray in te spuiten. Dazen vallen dan dood neer maar je (dure) fles is gelijk half leeg en in ons land is het niet te krijgen...
Het is dan vroeg, rond een uur of 9 als dat gebeurt. Smiddags komt er vaak wel wat wind gelukkig.
Wil ze ook liever niet binnen zetten maar ben bang dit wel gaat gebeuren


Hier ligt de stal ook niet goed, maar we hebben met winddoek stukken dicht gemaakt.

Als ze op de wei staan, komen ze er zelf vanaf en gaan einde van de middag ook zelf terug. Rest vd dag bewegen ze weinig en schuilen veel. Wat dat betreft zou op stal weinig verschil maken momenteel.

We zijn ook bezig met aanplanten. We hopen nog meer vogels en vleermuizen aan te trekken tegen alle vliegende beestjes en ook wat meer wind en schaduw te krijgen.

Op onze vorige plek stond een grote Linde en daar was het echt lekker onder. Ik weet niet of je voor de toekomst bomen mag, kan en wil planten?
Wij hebben bijv ook vlier en walnoot, die ook tegen vliegend spul zouden werken.

Je kan er niet tegenaan spuiten. Maar wat ik zei; hoor en lees veel over neem olie, maar de mixen verschillen per persoon.

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 08:39

BabiiVeeraa schreef:
We wonen prachtig, 40 meter straat en ik zit in het bos met de paarden. Zo jammer alleen dat ik er van half juni tot half september geen gebruik van kan maken _O-


Hier idem. Ik pak dan de stalen ros :D


Er staan hier heel veel bomen. Vooral Eiken. En die zijn nu net aantrekkelijk voor Dazen begreep ik. In onze tuin staat een walnoot.