Welk vliegendeken schuurt niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 20:54

Hoi bokt

Ik stel deze vraag voor een stalgenoot die zelf niet op bokt zit.
Ze zijn op zoek naar hét vliegendeken dat geen schuurplekken geeft. We staan net aan natuurgebied en hebben dus veel last van vliegen/muggen/dazen.

Paard is een volbloed met schofthoogte van 158cm. Onderlengte vandaag opgemeten 189cm.

Momenteel heeft hij een Bucas 190 opliggen. Maar deze spant te hard aan de borst, met schuurplekken tot gevolg. Mijn Horseware mio (6’3” of 191) ligt nog slechter.
Paard is niet zozeer breed, maar ik vind de schoft vrij hard naar achter liggen (bij gebrek aan betere bewoording) waardoor zijn borst meer ruimte nodig heeft.

Wie heeft een gelijkaardige ervaring met vliegendekens en met welk merk/model zijn jullie geholpen?

Hierbij even foto’s van bouw en met bucas en horseware op. (Het gaat hier om een volbloed die altijd vrij slank staat, hij wordt zeker voldoende bijgevoerd en zou dus nog iets ronder komen te staan).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:55

Mogelijk zou een deken met een losse hals al kunnen helpen. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:44

Van die twee ligt de Bucas het beste, maar die deken is te groot. De zwarte verbinding tussen hals en rest van de deken moet echt vóór de schoft liggen, niet een klein beetje op de schoft. Dan trekt de deken naar achteren en krijg je inderdaad schuurplekken.
Bij het passen van dekens is mijn criterium ook altijd dat ik aan de deken moet kunnen hangen aan de achterkant, en dat de voorkant dan voor de schoft moet blijven liggen.
Andere optie is wellicht een Shires, die ken ik van een ex-stalgenoot en vond ik er altijd wel ruim uitzien aan de voorkant bij de schouders.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:13

De beste die niet schuurt is de deken die het beste past, het ene paard past het ene merk heel goed en het andere paard past het andere merk heel goed.
De vraag welke vliegendeken gebruiken de meeste volbloed eigenaren met succes is misschien een betere vraag, dan zit je gelijk al met paarden met een vergelijkbare bouw

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 10:25

Bedankt voor de reacties.
@Maddy_Paola we hopen inderdaad dat iemand met een volbloed dit herkent en dat er tips uitkomen.

2 ruitersportzaken uit de buurt hebben al aangegeven dat ze niet kunnen helpen.

lovelady1

Berichten: 734
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:21

Als je nog een bucas deken zonder hals zoekt.ik verkoop mijn bucas buzz off zonder hals in maat 6.3,

MyWishMax

Berichten: 25488
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:47

Hilary schreef:
Van die twee ligt de Bucas het beste, maar die deken is te groot. De zwarte verbinding tussen hals en rest van de deken moet echt vóór de schoft liggen, niet een klein beetje op de schoft. Dan trekt de deken naar achteren en krijg je inderdaad schuurplekken.
Bij het passen van dekens is mijn criterium ook altijd dat ik aan de deken moet kunnen hangen aan de achterkant, en dat de voorkant dan voor de schoft moet blijven liggen.
Andere optie is wellicht een Shires, die ken ik van een ex-stalgenoot en vond ik er altijd wel ruim uitzien aan de voorkant bij de schouders.


Ik zou idd een maat kleiner proberen. Elke deken die niet goed past gaat schuren dan en wij zijn geneigd te grote dekens te kopen en op te leggen. De billen een stukje bloot is namelijk geen probleem, dat hoort. Klein stukje dan. Maar wij gooien vaak dekens op die helemaal over de kont heen vallen. Dat lijkt bij die zebra ook te zijn. De naad van de staartflap moet ook op de staart aanzet vallen en niet erover.

Er staat op YouTube ergens ook een filmpje van bucas wat de juiste maat deken is en met voorbeelden dat we vaak te groot kopen en opleggen. En die gaan dus schuiven en schuren dan.

Pas als je de goede maat hebt kan je gaab kijken naar modellen. Want merk a kan bij mijn paard geweldig liggen als ik de goede maat heb, terwijl hij bij paard b echt voor geen meter ligt.

MarjanB

Berichten: 16581
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:52

Probeer shires eens, die van mij had ook overal schuurplekken van maar met de shires dekens niet.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 14:08

Bedankt voor de tips allemaal!
Stalgenoot leest mee en denkt ook mee.

@lovelylady1 bedankt voor het aanbod, maar als ik de andere reacties lees gaat die te groot zijn. Momenteel heeft hij ook deze maat op, en volgens een aantal hier is dat toch te groot.

LuffB

Berichten: 1305
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:20


ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:06

Ik heb nu een vliegen/eczeem deken van horsegear en ben er heel tevreden over. Bij mijn paard trekken de dekens ook altijd strak op de borst omdat hij een hoge en lange schoft heeft, valt bij deze deken reuze mee. Hij heeft ook ruim voldoende lengte bij zijn hals

Afbeelding

_bloempje01_

Berichten: 1409
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:28

Ik zou de nieuwe vliegendeken van Prestec eens proberen!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:39

Ik heb hetzelfde. Paard met hoge schoft, alle dekens zitten strak bij de borst of zakken achter de schoft. Als ik geluk heb, dan doen ze het allebei. :roll: Mij werd de tip gegeven om een dekenmaat kleiner te halen en dat heb ik nu gedaan, maar eigenlijk zit ik nog steeds met hetzelfde probleem.
De dekens uit de openingspost heb ik ook ooit gepast en die waren echt verschrikkelijk op mijn paard. Tot nu toe past harrys horse het beste. Ik heb nu even snel bij de Boerenbond een deken gehaald en ga de volgende keer een shires proberen, omdat die in zo'n beetje elk topic genoemd wordt.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 08:47

We hebben ondertussen al meerdere dekens geprobeerd van maat kleiner tot zonder hals tot...
Er is nog geen deken gevonden dat niet schuurt.. |(

@Annetje als je ooit dé oplossing tegenkomt, mag je het zeker nog laten weten! We zoeken intussen verder.

MarjanB

Berichten: 16581
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:57

De shires ook?

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 10:09

@MarjanB dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Stalgenoot houdt me vooral op de hoogte van welk nr deken ze nu hebben gekocht om te proberen. Ik kan het wel eens navragen :)

Britta31

Berichten: 13181
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:30

En een schoftbeschermer?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:58

Bij mijn paard met hoge schoft liggen tot nu toe alleen de wheaterbeeta's met van die kussentjes bij de schoft goed. Ik heb nu deze besteld https://paardenspullenshop.nl/weatherbe ... a9ae0b5be/ De enige die ik kon vinden met kussentjes.
Ik hoop dus maar dat het voor deze deken ook geldt.

inesk
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:58

Iedereen alvast heel erg bedankt om mee te denken. De shires deken wil ik zeker overwegen voor hem maar die zijn helaas echt overal uitverkocht in maat 135/185. Moest er nog ergens iemand eentje weten! Wel alleen een vliegendeken, geen eczeemdeken want daar heeft hij het veel te warm in.

MarjanB

Berichten: 16581
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:08


inesk
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:10

Dankjewel alvast, mss moet ik erbij zetten dat het deken echt loopsplitten moet hebben om voldoende ruimte te hebben voor zijn schouders. Op die site staat er eentje die perfect zou kunnen zijn maar die is helaas niet in Nederland op voorraad, die moet uit Engeland komen.

MarjanB

Berichten: 16581
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welk vliegendeken schuurt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:38


inesk
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:03

Dankjewel maar zoals ik al schreef is deze nu niet op voorraad in Nederland. Het deken moet uit Engeland komen en dat zou een hele tijd kunnen duren
Laatst bijgewerkt door inesk op 20-07-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14123
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:05

ruin_lover schreef:
Ik heb nu een vliegen/eczeem deken van horsegear en ben er heel tevreden over. Bij mijn paard trekken de dekens ook altijd strak op de borst omdat hij een hoge en lange schoft heeft, valt bij deze deken reuze mee. Hij heeft ook ruim voldoende lengte bij zijn hals

[ [url=m/f5aXuN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik ook.