[EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

[EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 07:55

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar oude eigenaren van mijn shetlander Jessy/Jessie.
Ze wordt Jessy genoemd, volgens de mensen waar ik haar van heb gekocht heette ze ook al zo bij de vorige eigenaresse, maar in haar paspoort heet ze Anita.

Ze is geboren in 2010, zwartbont en ongeveer een meter hoog, met 4 witte benen en een luxe hoofd.

Afbeelding


Ik heb haar gekocht in april 2017 in Ruinen, deze mensen hadden haar als gezelschapspony.

Zij hadden haar gekocht ongeveer in mei/juni 2016 in Ter Apel van een meisje dat haar ook als gezelschapspony had voor haar paard, en ze stonden bij haar aan huis.

Dit meisje zou haar hebben gekocht in de Krim, wanneer is niet bekend (staat ook in het paspoort dat ze daar is ingeënt dus zou moeten kloppen).

En het paspoort is aangevraagd in Nieuwleusen door D. De Jong, alleen wel pas in 2012, dus wellicht is het paspoort niet door de fokker aangevraagd.

Het is dus goed mogelijk dat ze inmiddels al meerdere eigenaren gehad heeft.

Misschien kent of herkent iemand haar uit dit verhaal en de foto, ik zou namelijk erg graag wat meer te weten willen komen over de herkomst en het verleden van Jessy! :)

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:03

Misschien dat er meer informatie uit haar chip valt te halen? De dierenartsen hebben z'n scanner. Wel een ontzettende leuke pony! Mocht ze papieren hebben dan lijkt het mij een Liebas pony. Zij fokken zwartbont in de grote maat.

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 08:21

MaiNat schreef:
Misschien dat er meer informatie uit haar chip valt te halen? De dierenartsen hebben z'n scanner. Wel een ontzettende leuke pony! Mocht ze papieren hebben dan lijkt het mij een Liebas pony. Zij fokken zwartbont in de grote maat.


Wat kunnen ze dan extra uit de chip halen dan wat er in het paspoort staat? :)

Helaas zit er geen papier bij, daardoor is het denk ik ook zo moeilijk om wat over haar terug te vinden, maar niet geschoten is altijd mis! :D

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:37

Je kan dan controleren of ze staat ingeschreven bij een stamboek. Ik weet het niet zeker,maar je kan dan dat betreffende stamboek benaderen of het chipnummer bij hun bekend is en bij welke pony hoort.

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:54

Dus dat kan nog extra?

Ik heb namelijk gewoon een paspoort erbij, met chipnummer en alles erin (dit klopt ook), aangevraagd bij het gipsy & cob stamboek (een van de goedkoopste), waarin staat dat de afstamming onbekend is. En waarschijnlijk is ze dus niet gechipt door de fokker maar door de volgende eigenaar.

Meestal worden ze tegelijkertijd met de aanvraag van het paspoort gechipt (in iedergeval bij mijn vorige pony's), dus ik denk niet dat er dan een kans is dat er een stamboekpapier aan het chipnummer is gekoppeld of wel?

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:19

Ik weet het niet precies hoe het werkt, maar de chipverplichting is er al in 2003. Ik zou toch voor de zekerheid controleren of er iets uitkomt qua stamboek. Ik heb net mijn shet gecontroleerd op chipnummer punt nl en dat werkte niet, ze konden haar niet, denk dat ik iets verkeerds heb gedaan. Want gechipt is ze en ze zit in het stamboek. Maar mocht er niks uit komen dan zou ik toch contact opnemen met stal Liebas. Hele kleine kans natuurlijk maar wie weet kennen ze haar. Vanaf de foto vind ik het een plaatje en kan me niet voorstellen dat ze papierloos is. Maar het blijft lastig. Helemaal omdat het verhaal bij jou pony ergens niet klopt. Want waarom heeft ze dan geen paspoort in 2010 gekregen? Dat is niet logisch. Er wordt veel gesjoemeld in het shetlanderwereldje met paspoorten. Je kan ze immers zo aanvragen en hup je pony is zo 10 jaar jonger! Mijne kocht ik ook met paspoort en gechipt en zonder papier. Op chip ook niks gevonden, net wat jij ook zegt dat paspoort en chip vaak gelijktijdig worden aangemaakt. Wel had ze een liptattoo dus ze was gewoon een stamboek pony. Dit opnieuw vragen van een paspoort is gewoon gedaan door een fokker en dierenarts. Je zou ook de laatste eigenaar De Jong kunnen proberen te tracheren en vragen van wie hij de pony heeft gekocht. Zo terugzoeken werkt vaak ook hoor! Succes ik weet hoe het is als je het gevoel hebt dat je toch meer wilt weten over je pony!

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: [EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:29

Bedankt voor de informatie, daar kan ik weer wat mee! Zal van de week even met het chipnummer aan de slag gaan.

Ik weet dat er namelijk best veel shetlanders zijn die pas met 2/3 jaar gechipt worden dus heel raar zou ik het ook niet vinden als ze toen pas gechipt was.

Ik heb ook het telefoonnummer inmiddels van de dierenarts waar ze altijd behandeld is. De mensen waar ik haar van heb gaan nog even in hun gesprekken zoeken naar een naam, ik ben benieuwd. Zij hebben nog best lang contact gehad dus kan me niet voorstellen dat ze het niet leuk zou vinden om te weten waar ze is :)

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:54

Van veulens met papieren lijkt mij dat uitzonderlijk dat ze er twee of drie jaar mee wachten voordat ze een paspoort en chip krijgen. Je krijgt namelijk een oproep vanuit het stamboek n.a.v. je dekbon om je pony door de inspecteur te laten chippen en n.a.v. komt weer het paspoort met de papieren op de mat. Volgens mij was die van mij toen een net een halfjaar voordat ze al gechipt was. Ik heb nl. een veulen met papier gefokt en binnen zes maanden kwam toch echt de inspecteur voor het chippen en registratie in het stamboek. Vandaar dat ik dat toevallig weet.

Als pony´s geen papier hebben dan komt er natuurlijk ook geen oproep vanuit het stamboek en dan kan het idd lang duren voordat mensen zelf een paspoort en chip aan gaan vragen bij een willekeurig stamboek. Want dan moeten ze zelf een organisatie '(bijvoorbeeld het nmprs, het fjordenpaardenstamboek of Irisch Cob etc ) gaan benaderen. Vanuit dat oogpunt zou het idd kunnen dat er echt geen papier bij zit.

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: [EG] Jessy/Anita zwartbonte grote shet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:38

Dat eerste wist ik dan weer niet, weer wat geleerd!

Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit of er papier bij zit, voor mij is ze goud waard :D

Maar wat meer te weten komen over waar ze vandaan komt is natuurlijk altijd wel leuk, wellicht dat ik er achter kan komen wie haar ouders zijn. Het lijkt me leuk om een veulentje te fokken (voor mezelf) en dan is dat wel interessant om te weten :)