De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:50

Door het inbuigen leren ze hun lijf los te laten en te ontspannen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:48

Billy:

Als je in training controle hebt over de achterhand heb je controle over hele paard.
Ben je net te laat met reargeren of totaal niet op voorbereid en kom je in positie achter paard , sleept je paard je moeiteloos vooruit mee.
en spreek uit ervaring. (Had vet mazzel en mocht mri scan van binnen bekijken :o )

Daarom is bv ook steigeren met paard voor je zo link.
zorg bij schriktraining dat je naast je paard bent, zodat er cirkels als reactie kunnen worden gemaakt.
Bovendien heb je dichtbij hoofd ook goed zicht op de oog houding, en daar gebeurd het :j waar je op reargeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:03

Even schopje ... Ik zag het bericht voorbijkomen dat je weer kon inschrijven en nu zit ik te twijfelen (ondanks dat het het geld vast waard is is het toch een behoorlijk bedrag, ben nog van meer dingen lid en mijn bankrekening is jammer genoeg niet oneindig :P ).

Zijn er hier mensen met ervaring met het programma met introverte paarden?
Paarden die nergens een probleem mee lijken te hebben maar toch ineens ontploffen? Paarden waarvan je niet weet hoe ze iets verwerken omdat ze niks laten zien? Paarden die geen schrik hebben van standaard dingen maar toch ineens bij dat ene ding (wat ze wel kennen) kunnen ontploffen? Paarden die ondanks hun spanning niet bereikbaar zijn? Waardoor afvloeien niet simpel is?

En hoe zit het met het lichaam van het paard? Merk je dat je paard soepeler/sterker wordt door het programma? Ik zie hem in de videos ook dressuurmatig vanaf de grond werken (piaffe/passage enzo bv.). Is dat puur om te laten zien? Of zit dat ook in het programma verwerkt?


(dit heb ik wel al gevonden: http://www.trtmethod.com/spookiness/my- ... -you-sure/ Maar vraag me dus af in hoeverre je aan het volledige programma iets hebt in zo'n geval .. is het een meerwaarde, of is het toch meer voor de gewone standaard, schrikkerige, extroverte paarden?).

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:22

ik heb ook zo'n introvert paard, maar dat had ik al gemeld.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:28

Klopt :) Jij hebt er wel veel aan gehad toch? Kan je daar misschien wat meer over vertellen?

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:32

ja en ja, maar dan moet ik iets meer tijd hebben. En ik ben niet helemaal representatief, ik heb nog persoonlijk les gehad van hem.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:42

Kijk maar wanneer je tijd hebt :) Als je dat liever via pb doet ofzo mag dat van mij ook natuurlijk.
Ik zit me trouwens ook af te vragen of ik dit zelf wel allemaal kan ... maar dat heb je met alles & elke vorm van training natuurlijk.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:04

Zijn filmpjes zijn super duidelijj met heel veel herhaling vd de stappen. Kan bijna niet mis gaan.
Echt introvert paard geen ervaring mee, maar denk wel dat je hem hiermee zn brein kan trainen dat als iets spannend is hij het ook niet hoeft binnen op te vreten maar juist kan laten afvloeien. Dat leer je vnml in het grondwerk en bouw je uit tot ohz.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:10

Ik weet dat deze vraag in het hele begin al eens gesteld is, maar ook ik blijf twijfelen om mij aan te melden...
Heb Tristan al eens in het echt bezig gezien en vind het wel een fijne, nuchtere manier van doen.
Mijn paard en ik doen al veel Parelli, in hoeverre is dit programma dan een toevoeging?
Of is het verschil zo klein dat het niet de 299 euro waard is?
Ook hebben wij samen heel geen grote problemen, maar eventueel nieuwe oefeningen of manieren van werken blijven leuk natuurlijk :)

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:12

Het probleem bij die introverte paarden is dat het heel erg moeilijk is om de signalen van spanning en ontspanning op te pakken, en dat is wel essentieel.

darkadia

Berichten: 5270
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:33

Mijn bruikleen paardje was redelijk introvert toen hij kwam, en kon ook vanuit niks best wel spoken. Door TRT (en andere methodes(freestyle/warwick schiller) werd hij mentaal relaxter en grappig genoeg liet hij spanning ook eerder zien/merken op gegeven moment.
Daarnaast werk ik nu met een 4 jarige die in split second van ogenschijnlijk relaxt naar volle paniek kan schieten.
Ik vond de TRT cursus wel interessant en weer andere technieken bij geleerd on toe te passen. Verder door met veel verschillende paarden te hebben mogen werken en observeren ga je ook veel kleinere signalen zien. Soms is t maar het wegdraaien van t hoofd, of net een verandering in de blik in het oog, of heel klein beetje spierspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:47

Lielle schreef:
Het probleem bij die introverte paarden is dat het heel erg moeilijk is om de signalen van spanning en ontspanning op te pakken, en dat is wel essentieel.


Dat is waar ... en ik weet niet of ik dat allemaal zelf wel kan, maarja, de tijd zal het leren zeker? Iets zal ik toch moeten ondernemen als ik de problemen wil oplossen.. En aangezien ze vooral voorkomen als ik alleen met hem onderweg ben ...


@ kimberley82 : dat is inderdaad ook iets wat ik mij afvraag, zelf ook met Parelli bezig maar ik ben nog nooit zover gegaan dat ik met sticks & plastieke zakken heb staan rondzwaaien (wel zeiltjes enzo, maar andere dingen dan weer niet) dus er zullen sowieso nieuwe dingen tussen zitten. Verder denk ik ook dat Tucker met een andere insteek werkt. Ik kan mis zijn, maar als je bv. naar het wegdraaien van de achterhand kijkt dan gaat het bij Parelli om het wegdraaien (= controle) en bij Tucker om HOE hij wegdraait (met achterbeen onderzetten = controle & soepelheid). Bij andere dingen zullen er ook wel zulke verschillen zitten denk ik .. of hoop ik toch .. ;)

@ darkadia : dank je wel voor je ervaring. Ik heb hier ook het idee dat ik nu meer problemen heb dan jaren terug, maar denk tegelijk dat dit is omdat ik hem beter ken & hij meer laat zien aan mij. Vroeger reed ik maar gewoon, samen met anderen, en dan had je het wel gehad. Had dan ook nooit echt problemen (toch niet het schrikken & rennen), dat is pas later gekomen, toen ik alleen met hem erop uit begon te trekken. Tel daar ook nog een gedeelte medische & lichamelijke problemen (die voor zover het kan opgelost zijn) bij op en je krijgt een complex paard, wat in wezen het allemaal niet verkeerd bedoeld, maar soms zo enorm moeilijk kan zijn ... Ik heb gewoon handvaten nodig, en als hij tegelijk dan ook wat soepeler & sterker wordt en beter met zijn lichaam leert om te gaan (want dat heeft hij nooit gemoeten of gekund) is dat mooi meegenomen.

Waar ik wel moeite mee heb is het zien inderdaad. Bij mijn eigen pony begint het redelijk te komen, maar als ik dan naar filmpjes van Tucker kijk (zoals bv. van dat introverte paard in die link, maar ook anderen) dan zie ik hem soms stoppen met zwaaien en zie ik echt niet waarom .. of wat het verschil is .. Andere keren natuurlijk wel, maar vaak ook niet ... Maar hopelijk is dat ook iets wat je kan leren...

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:34

dat kun je zeker leren, door je paard te obseerveren en met name zijn reacties te leren kennen. En dan zul je nog reglematig een fout maken, maar daar leer je van. Mijn opmerking was overigens bedoeld voor Romanoff, niet zozeer voor jou.

Wat Arkadia zegt herken ik dus ook. Ik heb de afgelopen jaren veel meer subtiele signalen leren zien en andersom heft mijn schimmel ook meer vertrouwen gekregen waardoor ze ook meer laat zien.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:26

Ik heb het bewijs onlangs wel gehad dat het voor mij in ieder geval heeft gewerkt. Vorig jaar in februari schriktraining gehad op de rijvereniging en toen kreeg ik haar nergens langs, overheen of doorheen. Een en al spanning en vooral in de achteruit.
In november gestart met de TRT cursus en nu weer (ongeveer) dezelfde schriktraining gehad en na heel even spanning (even alles verwerken) kon ik alles met haar en was ze zelfs een leidpaard voor anderen. Geweldig gewoon! *\o/*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:41

Hier hetzelfde, mijn paard is veranderd in een heel onzeker dier naar eentje met veel meer zelfvertrouwen. Natuurlijk vindt hij dingen nog wel eng, maar als ik hem even de tijd geef om het op zichzelf op te lossen krijg ik hem quasi overal langs. En ik heb de module onder het zadel eigenlijk nooit kunnen afwerken, wegens gebrek aan assistentie :)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:04

Wat goed zeg dat het bij jullie zo goed helpt! Hoe vaak doen jullie de oefeningen nu nog?

Ik merkte in het begin wel wat verschil, maar nu ik minder tijd neem om de oefeningen te doen, zijn we eigenlijk weer terug bij af. Ik merk dat ik de oefeningen dus echt meerdere keren per week zou moeten herhalen met mijn eigen paard.

Suzanne37

Berichten: 547
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Arendonk (B)

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:52

Ik heb het eigenlijk ook alleen met grondwerk gedaan. Onder het zadel is mij om dezelfde reden ook (nog) niet gelukt.
Ik herhaal de basisstappen alleen nog maar op de momenten dat het nodig is en vooralsnog is dat voldoende. Het klopt wel dat als je een tijd niets hebt gedaan dat je dan een "terugval" hebt maar het kwartje valt eigenlijk meteen weer als ik de basisstappen herhaal.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:22

Ik was gestopt met oefeningen doen maar dat was te weinig. Ik pak nu 1x per week enge dingen training mee en dat helpt weer goed

Renske_W

Berichten: 13850
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:02

Ik deed de oefeningen vaak voor het rijden nog even. Pakte er geen speciale training voor.
Even op de grond wat oefeningen en daarna eventueel onder het zadel en dan lekker aan het werk. :)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:19

Bij mij heeft het ook echt geholpen in combinatie met de lessen van mijn instructeur.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:12

Ik heb het een half jaar echt intensief elke keer als opwarming bij de training gedaan en nu hooguit 1 keer per maand of als voorbereiding op een wedstrijd, buitenrit, verplaatsing.

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:58

Ik twijfel nog of ik me aan ga melden, wie weet kunnen jullie mij overtuigen...
Ik heb geen sensitief paard, maar mijn paard heeft een sensitief mens! Zeker in 'vreemde' situaties kan het dan gebeuren dat mijn paard zich afsluit voor mij, omdat ik hem niet meer kan helpen door mijn eigen spanning. Is deze methode dan voor ons geschikt? Ik heb hiernaast ook nog zo nu en dan les om dezelfde reden, en om mijn paard happy en gezond te houden, maar ik wil graag iets extra toevoegen...

Renske_W

Berichten: 13850
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:07

Deebee schreef:
Ik twijfel nog of ik me aan ga melden, wie weet kunnen jullie mij overtuigen...
Ik heb geen sensitief paard, maar mijn paard heeft een sensitief mens! Zeker in 'vreemde' situaties kan het dan gebeuren dat mijn paard zich afsluit voor mij, omdat ik hem niet meer kan helpen door mijn eigen spanning. Is deze methode dan voor ons geschikt? Ik heb hiernaast ook nog zo nu en dan les om dezelfde reden, en om mijn paard happy en gezond te houden, maar ik wil graag iets extra toevoegen...

Ja zeker!
ik was ook een ontzettende stress kip.
Paard en ik maakte elkaar alleen maar zenuwachtiger.
Juist door met Tristan te trainen kon ik ook alles makkelijker loslaten.
Wij hadden een 20x60 buitenbaan aan een drukke weg, als daar groot verkeer aan kwam maakte ik me uit de voeten.
Als ik dat niet deed was ik met paard zo aan de andere kant van de bak. Maar dat was meer mijn spanning dan die van het paard.
Nadat ik met Tristan had getraind durfde ik zelfs buiten te rijden.
als er een vrachtwagen aan kwam werd mijn paard wel even wat drukker, maar zodra die voorbij was was hij weer de rust zelf, ook omdat ik op zo'n moment rustig kon blijven. :)

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:11

Goed om te horen, Renske_W, dank je wel!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:10

Voor iedereen die het leuk vindt om Tristan te zien rijden: Hij start zometeen (11:37) in Hagen in de PSG. Het is live (gratis) te zien op clipmyhorse.tv met Duits commentaar.