Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:55

Hoihoi!

Mijn paardje kan nu redelijk goed steigeren op commando, en ik wil het graag onder de man/vrouw aanleren.

Alleen, als ik haar het comaando 'sta' geef, sta ik altijd 5 meter voor haar, en geef een stem en lichaamshulp. Ik moet ook altijd precies dit allemaal tegelijk doen voordat ze steigert. Dus ik zit een beetje vast mtb steigeren onder de man.

Misschien als ik erop ga zitten, en dan iemand anders het comaando laat geven en dan zelf ook wat doe? Een ander commando geef als ik erop zit?

Tips zijn welkom!

Julia_14

Berichten: 1605
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:14

Iemand er naast laten staan en het commando geven terwijl jij erop zit is inderdaad al een goed plan. Zo kan je paard ook een beetje wennen aan het steigeren met iemand op z'n rug, want dat is toch al heel anders! :)
Dan kun je inderdaad een ander commando erbij gaan geven. Let er wel op dat je het/de commando('s) heel specifiek en apart maakt, zodat je paard ze onder geen omstandigheden kan verwarren met normale hulpen die je bv tijdens het rijden gebruikt. Dat is echt heel belangrijk! Anders heb je straks een steigerend paard wat in principe niks verkeerd doet, en das een lastige situatie.
Verder kan ik je eigenlijk niet echt helpen, ik heb het mijn pony op een hele andere manier aangeleerd. Wil je wel alvast "waarschuwen" dat je misschien flink wat negatieve reacties kan gaan krijgen van bokkers hier. Steigeren op commando aanleren is niet echt een geliefd iets hier, en het is zeker een onderwerp wat altijd tot heftige discussie's leidt. Niks mis met een discussie natuurlijk, maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel ;)

Veel succes en plezier met je paardje! Je mag me ook nog wel pb-en ofzo als je meer vragen hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:24

Het is fijn dat je haar waarschuwd, want hier gaan we dan: steigeren onder de man zou ik niet aanleren, het kan heel gevaarlijk worden voor mens en paard. Als er een keer een ander op zit en het dier gaat steigeren, kan hij met paard en al achteroverklappen en het in het ergste geval niet meer navertellen.
En een dier dat kan steigeren, en dit ook zonder commando doet om bijv. onder werk uit te komen, is een kandidaat voor een enkeltje slager. Meestal gaat bij een eventuele verkoop van paard of pony ook de gebruiksaanwijzing voor dit aangeleerde steigergedrag verloren. Dus wil ik je waarschuwen: doe het niet.

Voor het gemak heb ik hier even een link naar een topic gezet waar nog meer interessante links staan naar steigertopics hier op bokt.

[NH] hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:10

Ja, ik weet het. Ik heb er ook heel lang over nagedacht, paard al 15 andere oefeningen aangeleerd. Paardlief maakt er geen misbruik van. Ook niet van het steigeren, terwijl ze erg met biks (en clickertraining) wordt beloond.

Ze doet het trouwens al. Commando is zweep naast haar hoofd omhoog bewegen, en tegelijkertijs 'sta' erbij. Ze komt nog maar 25 cm van de grond met mij erop, maar ze doet het alleen als ik het vraag.

Ik heb gewoon vertrouwen in mijn paard en heb dus ook het vertrouwen dat ze hier geen misbruik van maakt, en het commando heeft niks met been of teugelhulp te maken: ik kan haar ook laten steigeren zonder hoofdstel of wat dan ook.

Komt wel goed hoor :)

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:14

Ik ben wel benieuwd welke hulp onder het zadel je zou kunnen gebruiken?

Mijn paard steigert ook op commando vanaf de grond, maar ik durf het absoluut nog niet onder het zadel, omdat ik geen hulp kan bedenken die zó afwijkt van alle gangbare hulpen dat ze het nooit kan verwarren..

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:49

Zoals je hierboven kunt lezen, breng ik mijn zweep naast haar hoofd omhoog en zeg ik tegelijkertijd 'sta'. De grondhulp is ongeveer het zelfde, alleen sta ik dan 5/6 meter voor haar en doe dan de zweep gewoon boven mijn hoofd en zeg 'sta'.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:14

Oh, die post liet-ie niet zien bij mij, sorry!

Maar dat is nog wel een goed idee..die kan ik ook wel gaan gebruiken, te zijner tijd :)

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:19

Niets mis mee hoor, er staan hier op bokt wel bruikbare tips , wat commando betreft kun je ieder woord invullen die je wilt, alleen die zweep vind ik niet zo, ik heb voor de mijne nog nooit een zweep gebruikt, alles gaat met vriendelijkheid en belonen.

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 09:28

Ik gebruik mijn zweep ook nooit om te straffen, alleen als 'verlenging' van mijn arm. Met de zweep kan ik ik het steigercommando geven zonder dat ik uit balans kom :)

Met rijden heb ik ook alleen mijn zweep erbij, ik tik haar vrijwel nooit aan. Behalve bij een bok :) Tenzij de bok mijn fout is ;)

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:22

Beauty kan steigeren als ik op hem zit.
Heb ik al een paar jaar niet écht meer gedaan..
Gwn een paar keer een hupje.
Ikk leerde het hem door hem te laten halthouden,
en vasttehouden (niet aan teugels trekken, gwn wat spelen)
en dan aan te sporen,.. hij mocht dan niet voorruit..
Hij moest voor mij niet steigeren hoor..
Maar ineens deed hij dat en het leek me wel leuk om er in verder te gaan..
Hij kan ook kaarsrecht onder het zadel, maar dat vroeg ik hem op 1 keer na nooit.
Gwn eens om te zien hoe ver hij wou gaan / kon gaan.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:26

@LauraBeauty
Op die manier leren steigeren is fout.
Ik heb een paardje gereden die ook op die manier steigeren was aangeleerd.
Leuk in de proef als ik een paar passen achterwaarts vroeg ;)

Je kunt het beste een stemcomando aanleren evt. met een hand/zweepbeweging.

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:57

Brainless schreef:
@LauraBeauty
Op die manier leren steigeren is fout.
Ik heb een paardje gereden die ook op die manier steigeren was aangeleerd.
Leuk in de proef als ik een paar passen achterwaarts vroeg ;)

Je kunt het beste een stemcomando aanleren evt. met een hand/zweepbeweging.


er is niks verkeerd aan deze manier van aanleren,
ik gebruik geen geweld of dwang..
moest Beauty niet willen' steigeren,
dan zou ik het hem ook niet geleerd hebben op die manier,
of andere..
niks gemeen bedoeld, gwn eigen mening.. 8-)

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:00

Vast een rare vraag maar waarom wil je je paard dat leren?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:04

LauraBeauty schreef:
Brainless schreef:
@LauraBeauty
Op die manier leren steigeren is fout.
Ik heb een paardje gereden die ook op die manier steigeren was aangeleerd.
Leuk in de proef als ik een paar passen achterwaarts vroeg ;)

Je kunt het beste een stemcomando aanleren evt. met een hand/zweepbeweging.


er is niks verkeerd aan deze manier van aanleren,
ik gebruik geen geweld of dwang..
moest Beauty niet willen' steigeren,
dan zou ik het hem ook niet geleerd hebben op die manier,
of andere..
niks gemeen bedoeld, gwn eigen mening.. 8-)


Lees de post van Brainless nou nog eens goed door. Ze zegt niet dat jij geweld of dwang gebruikt...ze bedoeld alleen maar dat jij een hulp gebruikt die normaal gehanteerd wordt voor achterwaarts.
Straks verkoop jij je paard...iemand anders gaat ermee de wedstrijden in en moet achterwaarts...wat denk je dat er dan gebeurd. Zou die achterwaarts gaan of de lucht in??

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:14

Wij hebben een in de kost gehad die ze hadden leren steigeren. Onder het zadel, jawel. Binnen vier maanden was dit paard niet meer rijdbaar en hij stond om de vijf minuten op de achterbenen. Wat begon als een spelletje was levensgevaarlijk geworden. Het heeft twee maanden gekost hem dit af te leren. En het heeft de eigenaar dus geld gekost.

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:17

@djuno

weetikwel.. is niet gemeen bedoeld hoor..

PS : Ik verkoop Beauty NOOIT !!
hij is mijn beste vriend en ik hou van hem,..
ik laat hem nooit gaan.!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:19

Een loffelijk streven dat je dat nu van plan bent, maar kun jij je paard betalen als er wat met je gebeurt? Ik weet niet wie er nu voor betaalt, maar als dat wegvalt, wat doe je dan?

Een pony kan 20 jaar oud worden. Jij kunt geen 20 jaar in de toekomst kijken. En een paard dat jij hebt leren steigeren, en waar een ander niet mee om kan gaan, krijgt heel snel een enkeltje slager. Er zijn genoeg paarden te koop zonder problemen. Waarom zou iemand dan een paard kopen met problemen?

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:24

De meeste mensen vinden een paard wat altijd steigert na een tijd niet meer zo lief. Het steigeren loopt praktisch altijd uit de hand. Even zo uit het hoofd kost het rond de 500 om een paard dit af te laten leren.

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:28

Cassidy schreef:
Een loffelijk streven dat je dat nu van plan bent, maar kun jij je paard betalen als er wat met je gebeurt? Ik weet niet wie er nu voor betaalt, maar als dat wegvalt, wat doe je dan?

Een pony kan 20 jaar oud worden. Jij kunt geen 20 jaar in de toekomst kijken. En een paard dat jij hebt leren steigeren, en waar een ander niet mee om kan gaan, krijgt heel snel een enkeltje slager. Er zijn genoeg paarden te koop zonder problemen. Waarom zou iemand dan een paard kopen met problemen?


ik bedoel gewoon dat ik hem nooit zou verkopen,..
en hou er nu over op oké?! Dit is niet gemeen bedoeld,
maar ik wil het gwn niet over zo'n dingen hebben..
snap je?!

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:28

Cassidy schreef:
Een loffelijk streven dat je dat nu van plan bent, maar kun jij je paard betalen als er wat met je gebeurt? Ik weet niet wie er nu voor betaalt, maar als dat wegvalt, wat doe je dan?

Een pony kan 20 jaar oud worden. Jij kunt geen 20 jaar in de toekomst kijken. En een paard dat jij hebt leren steigeren, en waar een ander niet mee om kan gaan, krijgt heel snel een enkeltje slager. Er zijn genoeg paarden te koop zonder problemen. Waarom zou iemand dan een paard kopen met problemen?


en.. Beauty kan 30, 40 jaar worden..
een érg taai ras!

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:31

Je wilt het er niet over hebben. Maar je leert je pony wel heel slechte dingen aan. Je wordt zelf groter en een keer wordt je pony te klein. Dus dan komen er andere kinderen op te rijden. 1x een verkeerde hulp, jou Beauty gaat rechtovereind, kind eraf, kind het ziekenhuis in, of erger nog. Wat dan?
Je krijgt een heel getouwtrek met de verzekering enz. enz.
en nu ben je denk ik een jaar of twaalf, wat als je 20 bent, op jezelf gaat wonen en geen geld meer hebt voor je Beauty. Dan is Beauty niet te verkopen omdat Beauty een steigerpony is, dus levensgevaarlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:35

LauraBeauty, dat je het er nu niet over wilt hebben snap ik, maar gebruik je verstand en doe het niet. Als je echt heel veel van Beauty houdt, leer je hem het steigeren NIET aan!

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:37

Cassidy schreef:
LauraBeauty, dat je het er nu niet over wilt hebben snap ik, maar gebruik je verstand en doe het niet. Als je echt heel veel van Beauty houdt, leer je hem het steigeren NIET aan!


hij KAN al steigeren, en dit is onder het zadel..
ik heb het hem jaren geleden aangeleerd, en hij steigert nooit zomaar!
ik heb het hem al jaren niet meer laten doen..!
snappen jullie het nou niet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:39

Dan hoop ik voor je dat je het ook nooit meer aan hem gaat vragen. Misschien is het wel zover weggezakt dat hij het niet meer doet (en ga nu alsjeblieft niet uitproberen of hij het nog weet)...

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:41

Jawel...wij snappen jou wel maar het probleem is dat je ons niet wilt snappen. Jij denkt dat we jou aanvallen maar het tegendeel is waar...wij waarschuwen jou.
We zeggen dit voor jouw eigen bestwil en voor Beauty's bestwil en niet omdat we jou willen afkraken.