Pessoa teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:53

Hallo! Ik heb even een vraag! Ik heb vandaag mijn pessoateugel van harry's horse maat full gekregen, deze past niet op mijn paard van ongeveer 1.73... De lijnen stonden op spanning/strak.. heb alleen geen idee hoe ik deze kan verstellen (langer maken) want er zit geen beschrijving bij terwijl er op de site wel bijvermeld staat dat die op elk paard moet passenals je hem besteld.. kan iemand mij zeggen hoe en waar ik hem kan verstellen? Of moet ik hier weer van die extra verstelring 8 voor kopen? En weet iemand een pessoateugel die groter uitvalt dan die van harry's horse, mocht deze toch nog niet passen na verstellen..

Groetjes, Denise.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:02

Normaal kan je hem verstellen onder het bontje ( bij mijne toch) en aan de gesp.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:20

Idd vaak gewoon onder het bontje te verstellen.

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 07:57

Ik heb alleen twee van die verstel 8 ringetjes zitten, gister had ik ze in me handen onder het bontje.. ik heb nergens een gesp zitten ofzo.. hebben jullie ook die pessoateugel van harrys horse of van een ander merk?

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:04

Die van mij kun je ook verstellen bij bontje achter en vlakbij de gesp/katroller... Weet uit mijn hoofd niet welk merk dit is

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:07

Maar wat voor gesp hebben jullie dan ingodsnaam? Ik heb nergens een gesp ofzo zitten alleen 2 van die verstel ringetjes onder het bondje..

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:13

Dat wat jij noemt daar moet je get ook verstellen, dat dat 8 vormpje moet je het touw verstellen, is wel heel lastig hoor

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:18

Ja dat is een 8 vormpje ja, maar ik had die gister in mijn handen, en lag het touw er helemaal uit.. Maar hoe moet ik dat touw er dan weer goed in doen dan, en hoe verstel ik dat ding? echt lastig... Zo'n haakje is dat wat links en rechts 2 stuks van onder het bontje zitten: http://www.google.nl/search?hl=nl&site= ... B150%3B150

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:22

In zal strax op stal even kijken misschien dat ik foto's kan maken als het dan is te laten zien.

Weet wat jè bedoelt, het is idd erg lastig verstellen, weet eigenlijk niet welke ik heb, is van de stal eigenaar, mijn paard is denk ong 1.70 en heb nog ruimte over om hem langer te maken

Mirjam79

Berichten: 1713
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:29

Als het goed is zitten zowel bij het bontje als aan het uiteinde van de 'touwen' van die 8-jes om de lengte te kunnen verstellen. Misschien wil het dan lukken?


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:48

Hier een foto waar je kan zien hoe ze zitten.
Eerst haal je het touw door de ene kant van de verstelring dan door de ring of soms lus waar het bontje zit en dan weer door de verstel ring.
Ik wil wel even per nadruk zeggen dat ik deze foto genomen heb, omdat het hier goed te zien is, maar dit is absoluut niet de goede afstelling nooit zo gebruiken.

Afbeelding

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:51

Ooooh die lussen moeten dus dubbel worden of zo? heb je nog een duidelijkere foto waar je het kan inzoomen?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:51

Als ik hem verder inzoom kan je het niet meer zien.

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:58

Ik bedoel een andere inzoomfoto van google maar moet ik die 2 ringetjes bij het bontje losmaken en ergens anders bevestigen?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:01

Ik kan 1 2 3 geen foto vinden die geschikt is om in te zoomen de meeste ringetjes zitten onder de bontjes.
Ringetjes moet blijven waar ze zijn je moet dmv het touw verschuiven de pessoa verstellen.
Als je even de foto voor je neem en naar het verstel ringetje kijk dan kun je hem rinchting achterwerk schuiven of richting de rug. Soms gaat het wat stroef dan schuif je het touw er door en trek hem aan.

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 09:07

Heb je mijn fotos bekeken net? Ik had gister het touw uit de ringetjes gehaald en daarom snap ik nu niet meer hoe ik het moet verstellen..

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:13

Ik heb net uitgelegd hoe je hem in elkaar moet zetten en hoe je hem moet verstellen, ik begrijp niet wat je daar niet aan snap. :o

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:13

Ik zal strax wel ff foto's maken hoe het bij mij zit, kun je het hoop ik weer goed terug doen

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:21

Het lijkt op jouw foto's alsof ie al op z'n grootst zit... Weet je zeker dat 't een full is? Heb nog nooit meegemaakt dat ie niet op n paard past. Heb zelf twee paarden van boven 1m75 en die passen d'r makkelijk in en ik heb nog verstelruimte over.

Het touw staat in principe strak totdat het paard de houding aanneemt die jij hebt ingesteld, ik neem aan dat je begint met lang/laag, dus touw vanaf het bontje achter, door de singel, aan het bit en tussen de voorbenen vast. Zoals ik 'm zo zie liggen op je foto kan ik het me niet voorstellen dat het niet op je paard past.

Hoe dan ook, over de ringetjes achteraan bij het bontje:
als het goed is heb je van die metalen achtjes met één groot en één klein oog. Om het touw vast te maken, haal je het eerst door het grote oog en dan om het elastiek van het bontje heen, dán door het kleine oog en vervolgens het uiteinde nogmaals door het grote oog zodat ie vast zit. Door meer of minder lengte erdoorheen te halen wordt hij dus groter of kleiner.

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 10:16

Oke ik zal zo eens proberen als ik hem goed krijg... de touw is best kort bij het bontje waar je kan verstellen.. het is een lang paard , als ik hem vast wil klikken onder de buik dan staat het echt op spanning.. Is jou pessoa dan ook van harry's horse?

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:09

Volgensmij is t gelukt.. maar hoe ga ik die nu langer maken? Ik heb ze nu vast, maar hoe maak ik ze nu langer eigelijk? Aan welk touw moet ik trekken?

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:17

Ja ik heb ook een HH volgens mij.. of een pagony.., maar als je 'm vastklikt, heeft je paard zijn/haar hoofd al naar beneden gedaan? Staat ie dan al in de juiste houding?

Je maakt ze langer door het losse eind van het touw te verkorten, dus het touw wat aan de rest vast zit langer te maken.

Even voor 't overzicht: je hebt in ieder geval alles vast zitten. dus touw door de oogjes zoals ik daarboven had beschreven.

Wil je 'm nu langer maken ga je andersom te werk. Je hebt als het goed is nu het uiteinde van het touw, dat door het grote ringetje steekt. Door dat te verkorten, dus het touw een stuk terug door het grote ringetje halen, en vervolgens dezelfde weg te volgen als het vastmaken (maar dan dus andersom), wordt het geheel langer. Dus zeg maar hoe langer het losse uiteinde van het touw, hoe korter je pessoa is.

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:21

Ja hij heeft zijn hoofd danhelemaal na beneden als ik hem vastklik, hij heeft een lang lichaam..

DeniseWorie
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:22

Ik zal zo een foto van hem posten dan zie je hoe groot en lang hij is..