Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:10

Amigo staat overdag altijd in de kudde. Alleen in de nacht even op stal.
Hij staat niet erg hoog in de rangorde want hij mag ook vaak niet eten.. Wanneer Amigo in de rijbak staat gaat hij altijd spelen met andere paarden (behalve Joyce de moeder van Kimble). Amigo is altijd al super bang geweest voor Joyce, soms als ik hem mee wil nemen naar achter gaat hij gewoon niet mee omdat hij Joyce dan moet passeren.

En zoals Elise zegt; ben ik echt maanden bezig geweest met hem het vertrouwen geven dat hij gewoon met me mee mag lopen :) Wanneer hij in dat filmpje achter mij aan rent is dat ook inderdaad de bedoeling. Hij vindt het soms leuk om die catching te spelen waar hij mij dus als het ware moet vangen en daarvoor krijgt hij een beloning. Wanneer ik achter hem aan ga rennen en dus de rollen om draai, vindt hij dat al gelijk niet meer leuk en zondert zich alleen af. Voor sommige paarden zou die catching game vast wel gevaarlijk kunnen zijn, maar ik geloof dat het hem voor nu vertrouwen geeft dat alles gewoon goed is. Hij laat ook zelf weten wanneer hij dat spelletje wilt spelen. Wanneer het ooit gevaarlijk dreigt te gaan worden stop ik daar gewoon mee.

@ xCharina
Dankjewel!! :)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:54

xyzutu2 schreef:
Ik heb het filmpje nog eens bekeken, maar ik zie nergens ook maar één paard dat een ander paard voor zich opeist. Opeisen ziet er namelijk heel anders uit, dat gaat namelijk ook met dreigende 'slangenbewegingen' met een lage hals richting het opgeeiste paard gepaard. De 'beschermeling' wordt dan namelijk tussen het wegjagen van de indringer door steeds weer teruggezet op de plek waar de verdediger hem wil hebben - iets wat Speedy hier bijvoorbeeld regelmatig doet als hij vindt dat Rio te dicht bij Shetlander Saartje komt: Hij stuurt met hoog dreigend hoofd Rio weg en zet Saartje met laag dreigend hoofd achter zich zodat hij weer tussen beide partijen in staat.

Als hier sprake was geweest van claimend gedrag, dan hadden beide paarden dat overduidelijk gecommuniceerd richting nummer 3. Hier wordt nummer 3 echt compleet genegeerd door beide spelende paarden, wat al aangeeft dat het spel is. Sterker nog; een paard waar om gevochten wordt zal nooit uitgebreid gaan liggen rollen, want hij weet namelijk dat hij dan elk moment van een van beide paarden een knauw kan krijgen omdat de anderen hem in de hoek willen krijgen waar ze hem het beste kunnen verdedigen. Hengsten zijn berucht om hun claimgedrag, maar daar gaat altijd een lage, dreigende hoofdhouding richting de geclaimde gepaard omdat het paard niet alleen de aanvaller op zijn nummer wil zetten, maar ook richting de eigen merries duidelijk te maken dat er niet overgelopen gaat worden.

Hier zie ik een compleet ontspannen paard dat volledig door de anderen genegeerd word, en twee ruinen die op een typisch ruinenmanier met elkaar spelen en daarin ook heel leuk aan elkaar gewaagd zijn. Ik zou het alleen maar toejuichen als mijn ook redelijk laat (op 3jarige leeftijd) gecastreerde ruin zo met een vriendje zou spelen! :j


Wellicht was het niet gelijk heel duidelijk, maar ik wil ook niet zeggen dat dit daadwerkelijk gaande is. Ik geef ook aan dat het niet helemaal afgemaakt wordt waarschijnlijk omdat hij ruin is. Maar ik zie er wel dingen van terug. Over het omlaag brengen van het hoofd, is een manier "zijn kudde" in beweging te zetten, dus niet zozeer naar een andere hengst. Amigo doet dit de eerste seconden al naar de 3e, hij loopt er heel ietsje naartoe, boodschap word begrepen en hij confronteert de tinker door hem aan te kijken.
het is allemaal "net niet" gedrag. ben het met je eens dat de 3e niet zou gaan rollen bij echt claimgedrag. Wellicht dat deze door heeft dat het allemaal niet zo heel serieus is. Dus echt claimen is geen goede woordkeuze geweest. Ik heb zelf een hengst en herken er wel degelijk een aantal dingen in. Ook het achterna rennen met platte oren en zover mogelijk uitstekende neus, al bijtend, is echt wel een hengsten manier van wegjagen.
Tis allemaal niet schokkend, dat absoluut niet. geloof ook niet dat ze elkaar wat aan zullen doen.

Dat hij eerder bang was voor andere paarden zou kunnen. Maar wellicht voelt hij zich nu beter en durft hij meer uit te dagen. Ik blijf erbij dat het wellicht niet zo handig is, hem de indruk te geven dat je je opzij laat zetten door hem, of welk paard dan ook. Ook voeren als beloning zou ik niet doen. Met deze 2 dingen samen geef je, in mijn ogen, aan hem aan dat hij bepaald. je loopt voor hem weg en hij mag jou voer hebben. Iets wat je paarden voornamelijk ziet doen in een wei of iets.
Ipv hem proberen duidelijk te maken dat je niet eng bent, en jij je daardoor meer onder hem of als gelijke plaatst, zou je hem ook kunnen laten zien dat mensen de oplossing zijn.

Tis supergoed dat je hem een kans geeft, en geloof ook wel dat hij van ver moest komen. Maar hij denk niet zo. Een paard kijk niet terug op wat hij mee gemaakt heeft. Hij baseert alleen zijn keuzes voor het "nu" daarop. Wat betekend dat hij gewoon als "paard" behandeld kan worden, (hoewel je over de definitie daarvan ook kunt discussiëren) je moet er alleen rekening mee houden dat hij anders kan reageren, door zijn verleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:53

Ah, dan snap ik het beter: je gaat er vanuit dat paarden andere dieren (en mensen) allemaal als een soort paarden zien, zodat ze dus niet in staat zijn om andere diersoorten met andere leefregels te herkennen. Dan is het achteruit weglopen voor het paard inderdaad een daad van onderwerping aangezien alleen onderworpen paarden dat doen, en is het op een paard stijgen een daad van agressie/seksuele interesse aangezien alleen paarden dat met die mindset met elkaar doen.

Ik ben afgestapt van het vermenselijken van paarden en het verpaardelijken van mensen. 8-) In mijn ogen is het enige belangrijke tijdens paardentraining dat je consequent bent: dus wees consequent niet-aanvallend als je richting het paard stapt, wees consequent niet onderdanig als je achteruit stapt, en wees consequent ontspannen als je op zijn rug stapt. Dan leert een paard ontzettend snel aan wat mensentaal is, zullen ze jouw menszijn met jouw persoonlijke regels accepteren en je ook steeds meer vrijheid geven voor nieuwe oefeningen, bewegingen en ideeen.
Mijn doel is een omgeving waar ik en mijn paard allebei onszelf kunnen zijn en we ook elkaars verschillen erkennen, en niet om te doen alsof ik een paard ben en mezelf daardoor allemaal verboden opleggen want als het paard denkt dat ik ook een paard ben, dan zou hij agressief kunnen worden als ik achteruit stap, of gaan bijten als ik een hoef pak omdat dat is hoe hengsten met elkaar omgaan dus dan moet ik daar als mens met extra 'dominantie' overheen gaan zodat hij mij als leidpaard blijft zien. Ik doe liever gewoon mijn ding en verwacht dat mijn paard rekening houdt met het feit dat ik geen leidpaard ben, geen stoeimaatje, geen lager in rang staande en geen dek-object, maar gewoon een totaal andere diersoort: hou je rekening met mijn zwaktes dan krijg je een superleuke tijd en hou je er geen ermee, dan geef ik mijn grenzen aan. Maar mijn doel is dan ook om wél achteruit van mijn paard weg te kunnen lopen, wel gewoon voedselbeloningen te kunnen geven en er wel gewoon op te kunnen zitten, gewoon omdat ik een andere diersoort ben en ik dus andere dingen mag & kan dan een kuddegenootje. Maar dat is persoonlijk.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:55

Update

Eindelijk! De hoefsmid is geweest die veel in combinatie doet met de DA.
Heb een stukje met Amigo gelopen en een stukje gedraafd. Waarna hij gelijk zei "Oh, dat zijn zijn knieën". Dit is natuurlijk wat hij vermoed wat het probleem is. Hij zegt dat vaak friezen, shetlanders en paarden die weinig doen dit hebben. Een paard kan tijdens het slapen zijn knie op slot zetten en bij Amigo zou het dus het geval zijn dat dat elke stap die hij zet het bijna gebeurt. Dat zijn knie dus elke stap net niet op slot schiet. Je zou dat kunnen zien doordat hij en kort loopt en omdat je zijn knie ook steeds naar binnen ziet schieten. Dat zou komen doordat zijn kniebanden dan te los zitten. Hij gaf mij als tip om vaak balkjes te gaan lopen, zodat hij de spieren om de kniebanden gaat trainen/gebruiken om als het ware zijn uitgerekte kniebanden op te vangen. Hij heeft zijn hoeven nu ook zo bekapt dat het zijn knieën zou helpen ondersteunen.

Zeker weten is het natuurlijk niet maar het is in ieder geval een begin. Morgen tussen half 9 en 9 uur de kliniek bellen en even overleggen voor eventuele röntgenfoto's en een test op pijnstillers!

Ik heb net ook na het bekappen alles in de bak laten filmen door mijn lieve moeder. Dat er nu duidelijke beelden zijn van Amigo hoe hij loopt. Zo is na loop van tijd mooi te zien of hij verbeterd zou lopen. Deze beelden ga ik vanavond even monteren en dan plaats ik deze ook! :P

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:37

O, als het dat is kan je de spiertjes gaan trainen. Mijn vroegere jonge ruin had dit ook, het i verbeterd door veel te gaan wandelen. Rechte stukken lopen en idd balkjes is ook een goed idee.
Zo weinig mogelijk longeren en op de cirkel werken.
Is geen slecht nieuws eigenlijk, mss zie je al wat verschil na deze kapbeurt? Laat ons hopen hé ;)

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:58

Als dat het zou zijn, dan zou dat natuurlijk super zijn en met een beetje training ook goed te verhelpen. Toch zou ik zelf voorzichtig zijn met iemand die na een blik op de buitenkant meteen een diagnose stelt die neerkomt op meer trainen. Als er namelijk iets anders aan de hand is dan een spierprobleem, dan kan extra bewegen/balkjes lopen de zaak juist ook alleen maar erger maken.
Als er op de rontgenfoto's niets te zien is en de dierenarts sluit artrose of peesproblemen 100% uit, dan is er natuurlijk geen probleem met balkjes lopen, dan lijkt me dat inderdaad een goed advies.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:14

xyzutu2 schreef:
Als dat het zou zijn, dan zou dat natuurlijk super zijn en met een beetje training ook goed te verhelpen. Toch zou ik zelf voorzichtig zijn met iemand die na een blik op de buitenkant meteen een diagnose stelt die neerkomt op meer trainen. Als er namelijk iets anders aan de hand is dan een spierprobleem, dan kan extra bewegen/balkjes lopen de zaak juist ook alleen maar erger maken.
Als er op de rontgenfoto's niets te zien is en de dierenarts sluit artrose of peesproblemen 100% uit, dan is er natuurlijk geen probleem met balkjes lopen, dan lijkt me dat inderdaad een goed advies.

Prercies een hoefsmid is geen veearts en kan er zeker niet in kijken....

Meer dan genoeg paarden waar nooit mee gewerkt wordt, maar wel gewoon goed lopen!
Dit paard is gewoon niet rad, dus zou er sowieso een goede kliniek naar laten kijken
en niet voor je eigen gemoedsrust afgaan op een "Ik denk" verhaaltje van een hoefsmid.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:28

Nee natuurlijk weet ik wel dat hij geen expert is. Dus vandaar dat ik ook gewoon de kliniek wil bellen en overleggen voor eventuele röntgenfoto's.
Maar omdat hij vaak in samenwerking is met de dierenarts wilde ik hem even laten kijken aangezien hij toch moest komen.

Vanavond nog even video in elkaar zetten. Nu ben ik nog bij een sportgala, vriendin genomineerd voor sportvrouw van het jaar!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:01

Update

Net de kliniek aan de lijn gehad. Alles even uitgelegd.
Om meer informatie te krijgen wilt hij hem eerst 1 of 2 weken aan de pijnstillers hebben. Daarna stelde hij voor om een kreupelheidsonderzoek op de kliniek te doen, en foto's laten maken van zijn kaak.

Dus even medicijnen gaan ophalen!
Hopen dat hij het door zijn slobber eet want wanneer hij de spuit ziet staat hij aan de andere kant van de wereld..

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:00

250 ml inflacam mag ik zo gaan ophalen

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:05

Zou mooi zijn als je straks wat helderder hebt of en wat hij mankeert, kan je gericht aan de slag.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:08

Inderdaad ja
Voelt nu al als een opluchting dat het eindelijk op gang is :)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:51

Het gaat helemaal goed komen meis :(:) Ook de spuit gaan we gewoon oefenen zoals we dat bij Falco ook gedaan hebben, bij Am waarschijnlijk met wat andere stappen er tussendoor maar het komt vast goed.

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:30

Hee, wat fijn dat ze meegaan in het idee van eerst gewoon pijnstillers om te zien wat er dan gebeurt en daarna pas verder onderzoeken! Dat zorgt ervoor dat Amigo - mocht hij pijn hebben - in elk geval comfortabel is tot de echte afspraak op de kliniek, en het scheelt je ook een hoop geld als ze niet eerst álles gaan onderzoeken op de kliniek, maar al meteen door kunnen gaan met de resultaten van de pijnstiller-kuur. Hopelijk komt er nu snel meer duidelijkheid! :j

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 16:44



Ik hoop dat het hier beter te zien is hoe hij loopt.
Vanaf zondag ga ik beginnen met ongeveer 12 dagen Inflacam.
Dus dan weer even een filmpje maken en ben benieuwd of zijn gedrag verandert de komende week!

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:01

Goed dat je er zo mee bezig bent TS! Ik mis in je filmpjes hoe het beeld van achter gezien is, misschien is dat een idee voor het volgende filmpje?

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:29

@switt
Ga ik volgende keer doen! Thanks :)

Vandaag eerste dag medicijnen gegeven, gewoon door de slobber. Ging super goed :)

Nu 3 dagen geoefend met de spuit met appelmoes en nu na dag 3 kan ik de spuit gebruiken als beloning. Via de voorkant gaat hij likken en dan steeds een beetje appelmoes op zijn tong :) Kom steeds dichter in de buurt van zijn mondhoek! Super trots op hem <3

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:35

Hee, de appelmoes komt weer voorbij! :D
Eigenlijk hoef je de spuit helemaal niet bij zijn mondhoek in de mond te stoppen; stel dat hij hem tussen zijn voortanden neemt, dan kun je hem ook leren dat je de appelmoes pas leegspuit als je de spuit tussen zijn tanden door verder naar achteren geduwd hebt. Maar via de zijkant kan natuurlijk ook.
Vindt hij de pijnstillers eigenlijk lekker of zijn ze smaakloos?

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 02:04

Ja ik ben bang dat hij de spuit dan kapot zou bijten, Als het tussen zijn tanden door zou gaan. Staan toch de juiste verhoudingen op enzo. Maar gaat super goed met appelmoes oefenen dus heb er alle vertrouwen in dat hij daar makkelijk in wordt :)

Ik had een klein beetje slobber eerst met de pijnstillers vermengd en hij heeft die bak helemaal afgelikt dus ik denk dat hij het wel lekker vindt!

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:11

Ah, fijn. Soms hebben ze ook bijvoorbeeld speciaal daarom een appelsmaakje, en dan zo ontzettend chemisch dat ik ze niet eens wil ruiken, maar paarden zijn er blijkbaar gek op. :D

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 04:26

Mira283 schreef:
Ontzettend mooi filmpje, zie een vrolijk paardje wat graag met je wil werken. Zou zeker niet zeggen dat ie een zwaar verleden heeft gehad. Snap bij god niet hoe zo'n lieverd zo kunnen behandelen in Spanje...


Erg he. Ik weet niet wat dat is met die spanjaarden, er zit een heel sadistisch en eng trekje in dat volk, wat ze daar uitvreten met dieren wil je echt niet weten...

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:08

Vanaf zondag zit Amigo aan de inflacam. Nog geen verschil in gedrag en naar mijn idee ook geen verschil in lopen. Over een paar dagen even filmen :)

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:37

Aan de ene kant fijn, en aan de andere kant jammer. 8-) Het lijkt mij een hele opluchting is als je er zo achterkomt dat hij in elk geval geen pijn heeft gehad de afgelopen periode, maar 'jammer' ;) dat er dus nog niet echt een oorzaak voor zijn manier van bewegen is gevonden. Aan de andere kant: als eruit komt dat hij geen pijn heeft, dan kunnen ze op de kliniek al een heleboel kwalen afstrepen!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:28

Heel interessant om dit te volgen in elk geval. Ik zou ook denken dat het dan goed zit, ben benieuwd ;)

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:14

Een hele grote fijn en een kleine jammer inderdaad. Ben blij dat hij zichzelf niet ineens veeel beter voelt. Kunnen veel dingen afgestreept worden, dus dat is goed. Maar we zitten nu op dag 5 dus gewoon even aankijken :)

Heb ook een video van zijn oude eigenaar.. zal die eens even opzoeken. Vreselijk nare video naar mijn mening maar daar zie je hem wel lopen..