De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:27

Niello schreef:
Heeft iemand verlatingsangst van zijn paard op kunnen lossen met de TRT methode?

Niemand?

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:45

Niello schreef:
Niello schreef:
Heeft iemand verlatingsangst van zijn paard op kunnen lossen met de TRT methode?

Niemand?

Niet iedereen heeft dat nodig denk ik, dus velen zullen het niet uitgeprobeerd hebben....

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:50

Ik heb geen paard met verlatingsangst, maar in de cursus zit een module dat daar over gaat.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:22

Ja dat zag ik inderdaad. Wil graag weten of er ervaringsdeskundigen zijn hiermee.

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:19

Sorry....daar kan ik je dan weer niet mee helpen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:43

Toch bedankt voor je reactie.

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:55

Ik heb twee paarden die slecht alleen kunnen zijn, bedoel je dat met verlatingsangst?
Door lichamelijke problemen van hun ben ik niet aan die module toe gekomen..
Ik heb hem ook nog niet gezien, dus weet niet of ik er wat aan zou hebben.
Weet iemand zo waar die te vinden is?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:35

Ja inderdaad slecht alleen op stal achter kunnen blijven.

GoGo

Berichten: 204
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:22

Wat leuk allemaal, ik wil me ook gaan aanmelden als verdieping na mijn huidige opleiding. Heeft iemand nog een kortingscode. Ik had er een van een vriendin maar die werkt niet..

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:35

Ik heb er wel één als je hem wilt even een Pb doen !

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:12

Wel met paarden met verlatingsangst gewerkt, alleen was dat al voor die in de TRT erop stond. Ik zal eens kijken of het beetje overeen komt met wat ik uiteindelijk gedaan heb!

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:23

darkadia schreef:
Wel met paarden met verlatingsangst gewerkt, alleen was dat al voor die in de TRT erop stond. Ik zal eens kijken of het beetje overeen komt met wat ik uiteindelijk gedaan heb!

Ja ben benieuwd.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:26

Niello schreef:
Heeft iemand verlatingsangst van zijn paard op kunnen lossen met de TRT methode?

Ik weet niet of jouw paard hetzelfde heeft als die van mij, maar de mijne heeft in die zin verlatingsangst dat we niet met z'n 2tjes op pad kunnen. Er moest altijd een ander paard bij zijn en anders ging ze gewoon in staking of omdraaien. Aan de hand kwam ik ook nooit ver.

Ik heb wel een start gemaakt met TRT om dit op te lossen en hoezeer ik ook in Tristan's methode geloof, dit probleem was te lastig om via een online cursus op te lossen. Vooral omdat er zoveel gradaties in verlatingsangst bij paarden zijn kan ik me ook voorstellen dat het lastig is om er een module over te maken waar iedereen iets aan heeft. Daarnaast had ik zelf ook echt iemand nodig die naast me stond om me aanwijzingen te geven in een specifieke situatie. Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur qua instructie krijgen. :)

In mijn geval heb ik Jolanthe Schretlen van 2Moons gevraagd om ons te helpen en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Er moet steeds veel geoefend worden maar ik heb er nu meer vertrouwen in omdat ze me handvatten heeft meegegeven die ik in lastige situaties kan gebruiken. Wel heb ik met Indy de afgelopen jaren heeeeel veel grondwerk gedaan, onder andere ook de eerste module van TRT en dat heeft me alleen maar geholpen in de training met Jolanthe.

Wil dus niet zeggen dat TRT je niet kan helpen met verlatingsangst oplossen maar ik had zelf echt 1 op 1 instructie nodig om me te vertellen wat ik wel/niet moest doen in bepaalde situaties. En dan bijvoorbeeld ook door te zeggen dat ik moest blijven ademen (ik houd namelijk nog wel eens mijn adem in als ik iets spannend vind ;)).

Wie weet dat TRT later weer oppak omdat ik het nog steeds heel interessant vind, maar voor nu ligt het bij ons stil.

RomanoffJarig
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:42

Ik denk dat verlatingsangst ook niet 1234 zo “opgelost “ is met een module. Daarin is het gedrag al anders dan een paard leren omgaan in de enge mensen wereld.
Dat soort dingen train je in een veilige thuis sitiuatie.
Met verlatingsangst zit je al op een paniekpiek op de veilige plek (stal) dat je niet oplost denk ik door wat grondwerkoefeningen te doen.

Maar dat is mijn redenatie :’) zelf nog nooit een paard met verlatingsangst gehad.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:31

Dat is ook zo Romanoff! Mijn pony snapte op een gegeven moment heel goed de grondwerkoefeningen van module 1 en was ook niet zo onder de indruk van de gekke attributen die ik later toevoegde. Maar zodra ze echt weg moest bij de kudde dan blokkeerde ze volledig en was ze alle oefening van ervoor vergeten. Vandaar dat ik toch heb gekozen voor instructie op locatie, maar het is voor iedereen weer anders.

Sensible2
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:34

Hoi iedereen

Heeft er iemand goede resultaten met deze methode met een heel sensibel paard die heel veel spanning opbouwt

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:58

Sensible2 schreef:
Hoi iedereen

Heeft er iemand goede resultaten met deze methode met een heel sensibel paard die heel veel spanning opbouwt


Ik heb zo'n pony. Ben nog wel volop bezig maar merk op veel momenten dat hij zich makkelijker kan ontspannen. Ook met rijden gaat het al beter terwijl ik nog niet bij de rijmodule ben. Ik kan met rijden de spanning iets beter laten afvloeien. Gaat nog niet helemaal weg, maar hij blijft wel redelijk te rijden.

Sensible2
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-18

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:27

Oké! Mijn paard kan zo mega ontploffen tijdens inspanning waardoor ik er momenteel niet op durf te stappen

Ik ben heel benieuwd of ik hiermee vanaf de grond haar kan leren beter om te gaan met de spanning waardoor het hopelijk beter gaat.

Staan er ook echt filmpjes op waarin trainingen te zien zijn met een paard dat het nog moet leren en welke problemen je tegen komt.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:04

Er staan voor module 1 filmpjes op met een 3-jarige hengst die voor het eerst kennis maakt met de methode.
Ik ben nu net met module 2 gestart dus verder weet ik het nog niet.

Mijn pony is een vluchter. Zodra hij spanning heeft wordt hij schieterig. Ik doe dan de yoga oefeningen onder het zadel en dan kan ik weer verder rijden. Hij blijft dan niet hangen in zijn vluchtgedrag.

Sensible2
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-18

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:16

Wat zijn yoga oefeningen? Haha

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:54

Sensible2 schreef:
Wat zijn yoga oefeningen? Haha


In de eerste module leer je je paard alle 4 zijn benen afzonderlijk te plaatsen en als je dit sneller achter elkaar kunt ontstaat er een oefening waarbij het paard moet buigen en betere controle over izjn benen krijgt. Hierdoor ontspant je paard. Tristan noemt dat yoga en dit kun je zowel aan de hand als onder het zadel doen.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:56

Ik meld me hier ook graag; Ik ben ook begonnen met de online cursus.
De eerst module ging eigenlijk best makkelijk, op het draaien van de voorbenen na, dat blijft hij lastig vinden, maar daar oefen ik gewoon rustig mee verder.
Nu ben ik met module 2 bezig; de stok met plastic zak geintroduceerd, dat was drama :x
Hij wilde gewoon vluchten, ik kon 'm maar net houden. Ben een poos bezig geweest en uiteindelijk wel gelukt om hem aan te raken op voorhoofd, wang en heel klein stukje hals, maar echt ontspannen werd hij niet. Elke keer als ik weer met de stok terug kwam wilde hij weer weg draaien. Hij bleef ook snurken. :+
Iemand hier ervaring hiermee, want ik zie op de filmpjes van Tristan nergens een paard dat zo heftig reageert .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:15

Gebruik eerst iets wat minder eng is. Dit was blijkbaar te heftig. Heb je eerst geprobeerd je paard oeral aan te raken met een stick? Hoe reageerde hij daar op? Was er toen ook ergens spanning?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:51

Wuis schreef:
Gebruik eerst iets wat minder eng is. Dit was blijkbaar te heftig. Heb je eerst geprobeerd je paard oeral aan te raken met een stick? Hoe reageerde hij daar op? Was er toen ook ergens spanning?

inderdaad eerst met de stok gedaan, dit was geen enkel probleem. Ik heb zelfs voordat ik met de stok met tas begon, de tas eerst zo in mijn handen gehad, ook geen reactie dus ik dacht dat het niet zo'n probleem zou zijn. Verkeerd ingeschat dus ... Echt dikke paniek en hij probeerde er echt van te vluchten.

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:00

Eerst laag bij de grond beginnen (grond tot max. heuphoogte), pas als dat goed gaat telkens ietsje hoger. Hoe hoger, hoe bedreigender/angstiger voor een paard.
Ook belangrijk: bij het hoofd beginnen, zodat ze met al hun zintuigen het object kunnen onderzoeken. Daarna pas schouder, buik, benen, hals, achterhand etc.. Echt aanraken op hoofd zou ik ook pas doen als je op de schouder goed kunt aanraken. Op het voorhoofd, tussen de ogen is nl. een blinde vlek.

Ook af en toe wegstappen met de tas; je paare dus het enge object laten volgen. Dat maakt hen nieuwsgierig en helpt hen dus de angst te overwinnen.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 14-02-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt