paard eet tijdens loswerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zindylover
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-08-12

paard eet tijdens loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 11:47

Hallo!!

Ik ben nu al een tijdje loswerk bezig met mijn paard en het gaat allemaal goed buiten het feit dat ze de hele tijd gras wilt eten dat in onze piste staat :( dit maakt het werken voor ons beide niet fijn want als ik dan nee roep en haar hoofd omhoog trek, wandelt ze 'boos' weg en gaat ze ergens anders eten.

Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste aanpak?

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: paard eet tijdens loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:55

Loswerken is zo gaaf, maar ik kan me voorstellen dat het gras lastig is. Jouw paard laat op dit moment zien dat het gras interessanter is dan jij bent. Ze moet leren haar volle aandacht bij jou te hebben. Welke oefeningen doe je op dit moment?

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: paard eet tijdens loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:57

Je zult moeten zorgen dat je interessanter bent dan het eten

zindylover
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-08-12

Re: paard eet tijdens loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:01

Ik combineer cirkelen met naar me toe komen en even wat vrijheidsdresuur ( jambette, kusje, nee schudden) en dan moet ze even stap volgen maar dan eet ze maar zo wil ik met haar gaan spelen maar zover geraken we meestal niet :(

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: paard eet tijdens loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:25

Je kunt op twee manieren ervoor zorgen dat je interessanter bent dan het gras:
1. Belonen voor niet gras eten
2. Zoveel druk gebruiken als nodig is om je paard te laten stoppen met grazen
Bij de eerste manier raad ik je aan je te verdiepen in clickertraining, bij de tweede past Natural Horsemanship beter.

Daarnaast kun je nadenken over de factoren die er toe leiden dat je paard graag graast in de bak en die eventueel veranderen.
Bijvoorbeeld:
- Heeft je paard de rest van de dag de mogelijkheid tot grazen? En in het algemeen toegang tot ruwvoer?
- Wat gebeurd er vlak voor je paard besluit om gras te eten?

Ook kun je eerst in een omgeving gaan werken zonder gras wanneer dat mogelijk is, zodat je je paard eerst een oefening goed aan kunt leren en dan stap voor stap de moeilijkheidsgraad kunt verhogen (dat betekend in dit geval: afleiding toevoegen).

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:10

Dit volg ik even. Mijn pony is ook ontzettend gefocused op het gras en de juiste aanpak heb ik ook nog niet gevonden. Bij mij is het begonnen sinds hij weer wat uurtjes op het gras mocht.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:02

Als je een paard gaat trainen moet je ervoor zorgen dat de omstandigheden -zeker in het begin- optimaal zijn. En dat is in dit geval dus een bak met zo weinig mogelijk andere prikkels.
Het is aan de trainer om voor de juiste omstandigheden te zorgen. Hoe meer ervaren jullie dan worden, hoe meer moeilijkheden je kunt toevoegen. Maar al met een moeilijke situatie beginnen, dat gaat het plezier bij beiden niet ten goede komen.
Werk in een stuk zonder gras of beter nog, klik het touwtje er nog maar even aan.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:20

Hier is het inmiddels zo goed als opgelost mbv een lesgeefster.

Ik ben voor de pony uit achterwaarts gaan lopen en zodra de pony op zij neigde te gaan gaf ik een tik(je) met de stick op zijn schouder. Dit verder uitgebouwd en nu lukt het weer om de pony gewoon aan de hand mee te nemen en ook weer te longeren.