hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anna101

Berichten: 80
Geregistreerd: 04-06-08

hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:22

ik ben erg benieuwd hoe je dit een paard leert en of het ook nadelige gevolgen heeft?

tjalk

Berichten: 1752
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: heesch

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:23

Ik zou het niet doen als ik jou was. Als jij hier niet goed ervaren mee bent en het niet goed op comando leert kan het zijn dat hij dit tegen je gaat keren. En stijgeren is levensgevaarlijk en krijg je moeilijk afgeleerd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:28

Steigeren is een spectaculair gezicht, maar kan heel gevaarlijk zijn als je paard niet de goede basistraining heeft gehad, en het tegen je gaat gebruiken. Ik zou het je paard niet aanleren... Als het verkeerd gaat kan het je leven kosten, of uiteindelijk een enkeltje slager voor je paard betekenen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:31

Er zijn meer topics gestart over het leren steigeren van paarden, al dan niet als onderdeel van Vrijheidsdressuur. En in die topics heb ik gewaarschuwd, gewaarschuwd en nog een keer gewaarschuwd om het NIET mee te nemen. De links naar al die topics heb ik ook keer op keer opgenoemd. Dus ik ga het me nu makkelijk maken en een antwoord gewoon quoten. Scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Er zijn legio topics op bokt te vinden die waarschuwen om steigeren niet mee te nemen.
Er zijn legio topics op bokt te vinden van kinderen die het steigeren aan hun pony hebben geleerd en er achteraf serieuze spijt van hebben.
Probleem met een pony is dat hij het eenmaal geleerde niet vergeet. Je kunt hem maar heel moeilijk duidelijk maken dat bepaalde dingen soms ongewenst zijn. En vooral als de pony wordt verkocht, raakt de gebruiksaanwijzing nog weleens zoek. Soms resulteert het aanleren van steigeren zelfs in een enkeltje slager, omdat de pony het tegen je gaat gebruiken.
En bij een pony die niet van jezelf is, zou ik het al helemaal uit mijn hoofd halen.

Ik zal even de andere topics over steigeren opzoeken, en mag ik dan adviseren dat je ze allemaal doorleest?

[OPG] steigeren op comando kan dat kwaad?

[OPG] stijgeren afleren

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

hyperkind @ [ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

[RT-D] Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

[WN-ITP] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

[OPG] Erg domme actie

[GVL] aanleren van steigeren, wel of niet??

[GVL] Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

[OPG] "Blij" steigeren

[GVL] vraagje over het stijgeren

[RT-HAW] stoere shet @ steigeren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:32

Cassidy schreef:
En voor degenen die de topics niet gaan doorlezen:

FILMPJE!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

EEN PAARD LEREN STEIGEREN IS NIET STOER EN KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN!
EN EEN PAARD KAN HET ZEER ZEKER TEGEN JE GAAN GEBRUIKEN!

(Sorry, ja ik loop te schreeuwen, maar ik heb de indruk dat de boodschap anders niet overkomt. Bekijk het filmpje, en realiseer je dat die man een hele goede beschermengel heeft gehad)

Anoniem

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:33

Als je het hier zo uit een topic wil leren dan is mijn antwoord; niet :D

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:35

Heeft dat paard leren steigeren op commando?
Het lijkt me eerder een gestoorde knol.

Maar ik ben het wel met iedereen eens dat je het een paard niet moet gaan leren.
Het kan zeker mis gaan.
En dan staat er een topic, hoe leer ik steigeren af.
En dat gaat een stuk moeilijker.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:37

Dat paard heeft niet geleerd om op commando te steigeren, maar wel geleerd door te steigeren en achterover te klappen de ruiter van zijn rug af te krijgen. De ruiter heeft een hele groep beschermengeltjes op zijn schouder gehad. Als die 600 kilo met die vaart bovenop hem waren gekomen....

Een paard hoeft niet op commando te leren steigeren om uiteindelijk te gaan steigeren. Maar een paard dat het wel op commando heeft geleerd (terwijl hij het nooit anders zou doen) kan het op een gegeven moment gaan doen terwijl het niet gewenst is, en dat kan heel gevaarlijk uitpakken.

anna101

Berichten: 80
Geregistreerd: 04-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:40

ik heb dit toppic geopend omdat ik steeds meer mensen om mee heen zie die paarden leren steigeren op commando, ik ben van mening als je het paard niet goed onder controlle hebt dat dit uit de hand kan gaan lopen, ben het zelf niet van plan om aan te leren, wel ben ik benieuwd naar de ervaringen het aanleren van stijgeren zowel positief als negatief. in de toppics kan ik gaan lezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:44

De mensen in je omgeving doen vast al heel lang aan vrijheidsdressuur, of maken de fout die zovelen voor het al hebben gemaakt door de basis over te slaan en meteen bij het steigeren te beginnen.

Je vraag in dit topic was misleidend, omdat je om een manier vroeg om het te doen. Er zijn meerdere manieren voor, die in de topics die zijn opgenoemd door een enkeling worden aangekaart.
Verder zul je - als je in het correcte forum zoekt (Vrijheidsdressuur) ook wel de nodige aanwijzigen vinden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:21

je kunt deze vraag beter bij vrijheidsdressuur neerzetten. Met voedselbeloning is dit veel makkelijker aan te leren dan zonder. Maar kijk eerst maar eens of je andere leuke, minder gevaarlijke, kunstjes kunt leren aan je paard ;-)

Anoniem

Re: hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:23

ik zou t ook niet doen, stel dat het verkeerd gaat, mijn oude paard kon het wel, die gebruikte t ook niet tegen je maar die heb ik t zelf niet geleerd dat had de vroige baas gedaan geloof ik, of waar die oorspronkelijk vandaan kwam. Maar zelf aanleren als je er geen ervaring mee hebt zou ik niet doen

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:24

anna101 schreef:
ik ben erg benieuwd hoe je dit een paard leert en of het ook nadelige gevolgen heeft?



steigeren is een oefening waar je het beste niet mee kan beginnen, vooral als je verder nog niet ervaren bent in VD. verder is het ook een van de fyziek zwaartse oefeningen voor een paard, dus diend ook opgebouwt te worden. helaas komt uit je vraag niet naar voren of je al met VD bezig bent, maar ga er maar van uit van niet. en dan zou ik toch eerst aan de basis werken, wellicht met een ervaren iemand eerst even wat handvaten meekrijgen over het hoe en wat van VD.en aanvullend is niet gezegt dat elk paard kan leren steigeren op commando, er zijn ook paarden die het al van nature haast nooit doen in de wei en dan word het en stuk moelijker. omdat VD VD moet blijven vind ik niet dat je steigeren op een onprofessionele methode moet aanleren zoals met kantelbit naar achteren trekken. word je paard niet vrolijk van.
Laatst bijgewerkt door Bari op 21-07-09 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Everytime

Berichten: 3328
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:26

Ik zou het niet doen als ik jouw was..

Kan erg gevaarlijk worden als je er niet zoveel verstand van hebt ;) .

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:37

Cassidy schreef:
De mensen in je omgeving doen vast al heel lang aan vrijheidsdressuur, of maken de fout die zovelen voor het al hebben gemaakt door de basis over te slaan en meteen bij het steigeren te beginnen.

Over de omgeving van de TS kan ik niet oordelen, maar om mij heen zie ik vaker de tweede variant die je opsomt :n

Dat gaat overigens altijd gepaard met zichtbare spanning en ongemak van het paard, waar de ruiter gaarne de ogen voor sluit...

Bari

Berichten: 1515
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: in het noorden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:45

@ uums, ik sluit me helemaal bij je aan, en ook bij cassidy.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:39

Hierbij een slotje omdat het een onderwerp is dat al veel besproken is.
Het is aan te raden de eerder genoemde topics door te lezen. Mocht je naar aanleiding hiervan nog een vraag hebben kun je deze specifiek formuleren en stellen in het juiste subforum [GVL] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren.