Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:47

raar hè, hier ist precies ook zo. Vandaag viel terug wat tegen, heel dwars en veel verzet bij het minste wat ik vroeg.
vol spanning, om gek van te worden -O-

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:17

Hihi dit vind ik dan toch ook wel weer heel grappig eigenlijk.

Huppel is bestempeld van de zomer als LBE. Maar precies wat Fabster zegt denk ik jeps hier ook!!

vorige week ging super super goed ze ging zo onwijs hard vooruit. We waren weer bezig met een dekje enz. Afgelopen week was er niks mee aan te vangen en was het enigste wat huppel nog kon doen Hysteries rond rennen en de bak omploegen compleet strak van spanning. Gewoon simpel weg code rood! Vorig jaar is dit ook precies het moment dat het keihard berg af begon te gaan.
Ik merk het ook erg aan haar stal. Ik moet veel stro erin houden om te zorgen dat ze niet compleet alles naar buiten loopt.

Al moet ik wel zeggen dat ik het idee had dat gisteren wel al weer iets beter begon te gaan. Majha toen was de temp ook een stukje hoger weer.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:30

Aha! Komt dus meer voor bij RBE's! Magnesium krijgt die van mij standaard. Ook in de zomer. Ik denk toch dat de kou op zijn spieren werkt. Ik hou het dit seizoen gewoon weer voor gezien. Beetje longeren en beetje loswerken, beetje spelletjes. Volgend jaar weer een jaar. (En dan is het wel lekker als je dan nog een paard hebt, waar je wel gewoon mee door kan gaan. Dus Mindfull: zeker weten dat je geen kant en klare Belg wil waar je al op kan?)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:38

Hihi het zou bij mij ook nog kunnen liggen aan het feit dat het afgelopen week wel heen koud was en bijna alle paarden fris waren. Maar het zou ook kunnen liggen aan dat huppel afgelopen week elke keer alleen in de rijbak was. Dat kan natuurlijk ook wel spannend zijn. Daarvoor was ik elke keer samen met een stalgenootje aan het grondwerken. Zij heeft een introvert paard dat dus oerkalm is, dat kan ook nog wel eens de rede zijn waarom huppel zo relaxt was toen. :D

Ik ga wel rustig door werken. Hoop stiekem er wel weer over een paar weken ofzo een keertje te kunnen gaan friendlyen met op/af stappen. :D

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:08

Dat idee heb ik vaak ook Fabster wbt de kou en spieren.
Alsof ze zichzelf warm probeert te houden door extra springerig en druk te doen...zoiets.

Daarom afgelopen week samen oefeningen gedaan waarbij ze echt goed en lekker dr energie in kwijt kon. Toen het fris was...
Vandaag heel relaxed dekentje op dekentje af geoefend want tegen de tijd dat ze hem nodig heeft moet ze ff wennen aan dat ding om dr heen haha...behoorlijk contrast met de oefeningen van afgelopen week en ik zag aan dr hoofd dat ze zich in stond te houden maar ze heeft zich kranig gedragen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:21

Weer even een schopje omhoog!
Wat een enorme herkenning!! Wat kun je je toch soms radeloos voelen met een rbe hè?!! Deze periode is altijd het ergst.. kou maakt mijn merrie niet zoveel uit maar wind!!! Dan is het hek van de dam! Mevrouw verandert dan in equlypta..Een waar spook is het dan!! Ik rij en train wel Door lees dat vele hier stoppen in de wintermaanden..Hoe moeilijk ook. Wel probeer ik dingen niet heel erg op te zoeken waarvan ik weet dat ze ontploft! Ik ga veel naar de binnenbak, doe veel longeerwerk in een voor haar vertrouwde omgeving. Die rbe paarden ontnemen je wel vaak het plezier om er mee aan de slag te gaan! Het vergt veel meer van de trainer dan welk ander type paard dan ook! Ik merk nu al aan haar dochter dat die een ander karakter heeft en die is pas 8 mnd! Heel bewust ook voor minder bloed gekozen! 1 over de zeik merrie is genoeg! Aan de andere kant ze is de liefste merrie die ik ken! Ik vertrouw haar als geen ander! Alhoewel ze soms mij ook echt verrast! Kan super braaf de poetsbeurt ondergaan en 2 tellen later veranderen in she devill! Het valt niet mee soms! Vooral ook soms de opmerkingen van andere: ze moet er maar aan wennen hoor is een Veel gehoorde reactie! Dat is nou net het probleem een rbe went nou eenmaal niet aan het idee dat ie opgegeten wordt/ of dat dat spook achterin de bak er niet is..Bijna niet uit te leggen aan mensen die geen rbe hebben!
Soms wil je de handdoek in de ring gooien..Dan overvalt een machteloos gevoel mij en weet ik t even niet meer! En ik doe zo ontzettend mijn best! Soms frustreert het..En vaak ook best heel trots omdat ik al zo ver gekomen ben met haar!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:34

Ik ga ook wel door met de training, maar op een lager pitje en ik rij niet meer. Alhoewel, als de bak wat minder nat is en het weer een beetje rustig, dan kan ik dat mss wel weer een x proberen.

En die van mij was tot 2,5 jaar echt prima. Daarna begon de ellende. Hij is half fries. Dus ik had ook gehoopt op wat meer rust. Maar helaas....

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:40

De rbe komt voor bij alle rassen..alleen misschien minder kans bij een koudbloedige..
Weet eigenlijk niet meer wanneer het bij de mijne begon..Het is er denk ik altijd geweest heb me er alleen laatste jaren pas in verdiept..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:20

Klopt, hij heeft t karakter van moeder (en opa, naar wat ik begrijp) geërft. Het rustige erin fokken, heeft hier dus niet gewerkt, helaas. Papa is nl heel rustig.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:14

Hallo allemaal! Ik kom mij weer even melden. Mijn merrie en ik hebben een fijne stijgende lijn. Net zoals velen van jullie werd ik ook angstig op mijn paard i.v.m. het verschieten, wegspringen etc. Dankzij les van een centered riding instructrice en mijn staalbaas waarbij 'loslaten' centraal staat, heb ik inmiddels geen enkele angst meer. Ondanks wind en harde storm kan ik nu heerlijk in de buitenbak en in het bos rijden terwijl alles om ons heen piept, kraakt en wappert.

Loslaten is zowel letterlijk als figuurlijk: ik heb losgelaten dat zij weg kán springen, dingen eng kán vinden, en het rare is.... dan gebeurt het niet. Of heel mild. Tevens hebben die lessen me ook geleerd dat ik teveel aan het paardrijden ben, als in: ik doe te veel. Daar raakt mijn superwerkwillige paard erg gespannen van, omdat ik haar onbewust heel veel en tegenstrijdige hulpen gaf. Minder doen dus. Tevens doen we met les heel veel stap- en ademhalingsoefeningen.

Ook is het voerschema van mijn merrie onderhanden genomen: enerzijds omdat ze erg last van ZE heeft, anderzijds omdat ze mega ril was. Dit werpt langzaam maar zeker ook zijn vruchten af.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:52

Loslaten deed ik altijd al..Helaas weinig effect..Ze blijft erg kijkerig/ rillerig.. Erg nadenken waar en wanneer ik kan trainen..En wat ik ga doen in de training.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:22

Heee er zit weer 'leven' in dit topic haha....leuk!

Mijn springkonijn heeft ook duidelijk de wind/kou tussen de oortjes.
Groot verschil met de zomer/najaar maar ja...het is niet anders.
Ik probeer ondanks haar omschakeling door het weer toch gewoon door te trainen.
Al vraagt het wel meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen van mijn kant om het positief en veilig te laten verlopen.

Dus de volgende stap richting zadelmak maken maar doorgevoerd.
Van de week voor het eerst met zadel gelongeert...
Tijdens de les, ze liep in stap zo rustig dat ik er bijna onzeker van werd haha.
Instructrice moedigde ons aan om het tempo te verhogen.
Eenmaal in draf zag ik dr denken ' wat mot dat ding op mijn rug?'...waarna ze het op een rennen zetten.
' dat ding mot eraf, misschien helpt bokken?'.
Dus mevrouw gaf een rodeo showtje weg....
Gelukkig kan ik doordat ik haar steeds beter leer kennen erg snel reageren. Mijn Timing is aardig op dr afgestemd en wat maakt dat een hoop uit.
Dus hop noodrem erop en stoppen maar...eerder had ik deze noodrem niet met als gevolg dat op dit soort momenten de omheining het moest ontgelden.

Maar toen waren we er nog niet want het moest weer opnieuw maar dan zonder rennen en bokken.
Nou heb je even? Zei ik lachend tegen m'n instructrice.
Wat schetste mijn verbazing, mevrouw gaf het erg snel op en ging uiteindelijk weer rustig over in stap.
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit....haha.

Morgen dit tafereeltje nog maar eens opvoeren en kijken hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door cissie op 22-11-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Berichten: 8909
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:24

Zijn die van jullie ook zo enorm leergierig?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:31

KittyDylan schreef:
Zijn die van jullie ook zo enorm leergierig?



Pfff....de mijne sluurpt oefeningen op.
Met als gevolg dat ze ook veel afwisseling nodig heeft.
Eindeloos herhalen maakt dr niet vrolijk....tegelijkertijd vraagt ze ook veel bevestiging.
Wij houden alles kort( uitlegen/vragen- ze snapt hem meestal gelijk en dan bevestigen - klaar- paar dagen later weer opnieuw)....10 rondjes aan de longe in dezelfde richting is niet aan haar besteed.
Dan zie ik aan dr hoofd dat ze na 3 a 4 rondjes er eigenlijk al klaar mee is.
Dan verliest ze ook dr focus....
Leg ik een paar balkjes neer of ga ik tussen door iets compleet anders met dr doen bv rechtrichten of op dr rug hangen ( ter oefening) dan heb ik weer een gefocust paard waar ik weer mee verder kan.
Laatst bijgewerkt door cissie op 22-11-16 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Berichten: 8909
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:37

Fflur kent inmiddels de oefeningen flemen, achteruit lopen (al bijna op stem commando) en voetje geven dmv tikje in de kootholte (gisteren begonnen, vandaag kent ze het al). Ook rent ze met me mee

Meer doen we niet hoor. Nog heen anderhalf maar ze wil zo veel! Alleen stilstaan wil ze niet. We oefenen ook in vrijheid, in de wei of de paddock, zonder halster of touw.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:49

KittyDylan schreef:
Fflur kent inmiddels de oefeningen flemen, achteruit lopen (al bijna op stem commando) en voetje geven dmv tikje in de kootholte (gisteren begonnen, vandaag kent ze het al). Ook rent ze met me mee

Meer doen we niet hoor. Nog heen anderhalf maar ze wil zo veel! Alleen stilstaan wil ze niet. We oefenen ook in vrijheid, in de wei of de paddock, zonder halster of touw.


Leuk toch? Lekker bezig gaan in alle rust je hebt nog tijd zat.

De mijne was 4,5 toen ik dr kocht. Snapte en kon niks want iedere keer als ze flipte werd ze de wei in gemieterd. Met als resultaat dat er uiteindelijk niks meer met dr gebeurde.
Ook dr voer kreeg ze niet meer uit angst...waardoor ze ook lichamelijk een behoorlijke achterstand heeft opgelopen.
Inrijden gaat nog even duren ze is nu 5 maar lijkt op een 3 jarige. Al een hele verbetering met een tijd terug want toen gaf je er nog geen 2 jaar oud.
Die extra tijd kunnen we erg goed gebruiken dus dat is alleen maar fijn.

Het stilstaan zou ik toch prioriteit geven, ik heb dit tijdens iedere training terug laten komen...al was het maar enkele minuten.
Ik wilde perse het stilstaan erin 'gebrand' hebben.
Mede omdat de mijne er als speedy consales vandoor kon schieten als het haar te heet onder de hoefjes werd.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:54

Oei stilstaan is nou juist wat een rbe niet kan als t te heet onder de hoefjes wordt!

KittyDylan

Berichten: 8909
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:20

Ik probeer haar ook telkens stil te laten staan, met bv in de wei zetten, gewoon even bij me houden. Pas als ze 5 tellen rustig is komt ze los.
Vreemd genoeg is ze los met de oefening wel heel rustig en staat ze dan wel stil, gewoon puur aan het touw.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:41

Die vanmijdoet het los ook super. Hoe meer dingen erop en eraan, hoe onrustiger hij is.

KittyDylan

Berichten: 8909
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:49

Wordt nog leuk als ik haar wil laten beleren voor de kar joh _O-
Afbeelding
Ze doet het wel goed, mijn prinses :+:

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:50

Haha! Ja los voor de kar wordt nog een feest _O-

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:56

Afbeelding

Dit is mijn monster. Die moet soms even uitrazen voor ik erop stap.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:59

Afbeelding
Springen vindt ze heerlijk, ze trekt echt op t hout.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:02

O wauw! Dat springen doet ze echt goed, ja!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:07

pol1 schreef:
Oei stilstaan is nou juist wat een rbe niet kan als t te heet onder de hoefjes wordt!



Niet kunnen bestaat in mijn woordenboek niet haha...dat het extra moeilijk is of heel veel tijd en geduld kost is wat anders.
En dan nog blijft het soms een ware uitdaging, dat klopt helemaal!