wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:11

Peter aan het uitschrijven van een 'oefenwedstrijd' kleven andere nadelen. Zoals bijvoorbeeld dat je je klassen verplicht anders moeten noemen. Je mag beginners, amateur en open niet noemen, maar je moet gezochte andere benamingen verzinnen. Die op deelnemers wat raar overkomen.

@Chris: de WRAN heeft (via de ledenvergadering) indertijd goedgekeurd dat wedstrijden ook in de openlucht georganiseerd kunnen worden. Een zeer goede zaak mijns inziens. Het maakt organiseren van een wedstrijd wat makkelijker en ook de afstand tot bepaalde wedstrijden wat kleiner. Los daarvan is een organisator van een startende wedstrijd wat goedkoper uit, waardoor de kans dat er geld bij moet nog binnen de perken blijft.

Als voorbeeld: een dag de enorme en mooie hal van de rijvereniging huren kost 400 euro. Dat is wat aan de prijs voor een wedstrijd die net begint in een regio met relatief weinig western ruiters.

@Peter: in bijvoorbeeld de Lutte wordt o.a. naturtrail, in hand trail en leadline uitgeschreven. Naast een flink aantal walk en jog onderdelen. Het zijn juist deze klasse waardoor ook niet-regionale mensen belangstelling voor zo'n wedstrijd hebben. Of ze zich aanmelden is nu nog de vraag, maar de belangstelling is er wel. Zit je gelijk tegen het regionale kakakter aan te hikken.

En tegelijkertijd ben ik er best tevreden mee dat de Lutte gewoon een oefenwedstijd is overigens. Ik zie persoonlijk nog niet de noodzaak naar D te gaan (behalve dan als er teveel niet-regionalen komen, maar dan loop je weer tegen reining aan, terwijl aan de andere kant de WRAN-jury dan weer niet mag komen).

Ik ben het wel eens met het uitgangspunt van de regel: een breed aanbod bieden, maar niet waar het welzijn van de paarden (in dit geval de reiners) in het gedrang komt.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:02

Blaze schreef:
@spatter bedoel je de NSBA??? als we die kant op gaan kunnen we beter meteen stoppen met alles


Ik begrijp dit ook niet helemaal..... wat is er mis met de NSBA?

We hebben hier in Belgie trouwens ook nog een BAWR (lees: WRAN) gesplitst in een zeer goed lopende FFEA (frans gedeelte) en een minder goed bezochte VFAR (vlaams gedeelte).

Voor de gezellige wedstrijden ga je naar de FFEA, en voor het "geld" ga je naar de grote AQHA-NSBA-NRHA wedstrijden, dus in Belgie is best veel keus :–)

Ik vind dat in Belgie eigenlijk best wel goed geregeld.... (ik ben 'Ollander van origien).

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:37

ik denk dat het voor sommige wedstrijden wel prettig is als er geen reining wordt uitgeschreven.

er blijft ruimte en tijd over voor meerdere jeugd onderdelen
en voor walk en jog klasses voor volwassenen

verder denk ik dat er veel beginners zullen starten op dat soort wedstrijden

vaak wordt het inrijden tussen de reining ruiters voor beginners en zeker jeugd ruiters erg moeilijk/onveilig

en omgekeerd, is het voor de reining ruiters moeilijk om los te rijden tussen de losrijdende jeugd ruitertjes en de beginnende beginners.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 09:29

Ik had zelf het naieve idee dat je wat meer mogelijkheden kan scheppen om wedstrijden te organiseren, bijv. door reining niet verplicht te stellen.
En om reining en verwante onderdelen er uit te kunnen lichten om zo wedstrijden te kunnen organiseren waarop die specifieke onderdelen (en dus de ruiters) op hun best uit de verf kunnen komen.
Bijv. een dag alleen jeugd, van kleintjes tot de wat oudere jeugd. Misschien een soort bixie niveau (heb ook eens een term horen vallen). Of een dag alleen pleasure, horsemanship, trail, showmanship, western riding, weet ik veel.
Reining is soms zo specifiek qua eisen (aparte ijzers en een goede bodem) dat je een heel leuke show niet door kan laten gaan, omdat de bak niet aan de eisen voldoet. Op een dressuurbodem kan je heel mooi alle onderdelen laten zien, behalve dat. Dan loop je misschien ook wat lokaties mis? En spreiding? En bereikbaarheid?

En juist geen oefenwedstrijd omdat men wel voor punten wil rijden, kan ik me voorstellen?

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Re: wran wedstrijden, onderdelen splitsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:41

Citaat:
Peter aan het uitschrijven van een 'oefenwedstrijd' kleven andere nadelen. Zoals bijvoorbeeld dat je je klassen verplicht anders moeten noemen. Je mag beginners, amateur en open niet noemen, maar je moet gezochte andere benamingen verzinnen. Die op deelnemers wat raar overkomen.

Algemene bepalingen WRAN-erkenning
7.Het is WRAN-juryleden toegestaan dat zij oefenwedstrijden jureren met een plaatselijk/regionaal karakter. Hierbij worden geen eisen gesteld aan de accommodatie en wordt geen gebruik gemaakt van startnummers. Wel worden de regels van de WRAN gehanteerd, ook ten aanzien van de kleding en het harnachement. Indien WRAN-juryleden een dergelijke show gaan jureren moeten zij dit bij het WRAN-wedstrijdsecretariaat melden;

Hier staat niet in, dat de klassen anders benoemd moeten worden.!


Ik denk dat wij niet moeten willen dat er onduidelijkheid gaat bestaan, welke onderdelen er verreden gaan worden op een D show.
Voor het beeld en aanzien van deze sport, is er ooit een keuze gemaakt waar een wedstrijd aan moet voldoen. Ook is ermee rekening gehouden, dat een wedstrijd voor ieder wat wils, wat te bieden heeft. Dus de gegeven onderdelen zijn bekend, en dat is ook wat een D show maakt.

Oefenwedstrijden daar is het de jury’s van toegestaan dat deze ook onder hun leiding gehouden kunnen gaan worden, mits deze een plaatselijk regionaal karakter hebben.

Omdat het plaatselijk regionale karakter zoek is, bij sommige oefenwedstrijden, omdat landelijk vele ruiters zich geroepen voelen, de zelf bedachten onderdelen van de betreffende organisator te willen starten, geeft de Wran haar jury de tools, dispensatie in dit geval.
In regel 125 staat te lezen,
Naar keuze van de organisator kunnen op D wedstrijden onderdelen uitgeschreven worden voor deelnemers zonder officieel startnummer (“beginnende beginners”). Onder deze onderdelen kunnen zich ook Trail aan de Hand, Walk and Jog Pleasure en –Horsemanship etc. bevinden. De organisator bepaalt welke deelnemers en welke paarden in deze onderdelen startgerechtigd zijn. De WRAN houdt geen registratie bij van de deelname en/of uitslagen van deze onderdelen.
Duidelijk is dat op de officiële D show de ruimte gegeven wordt voor onderdelen die op oefenwedstrijden ook populair zijn.
De vraag is nu alleen, moet je nou een uit de hand gelopen oefenwedstrijd, een D erkenning geven terwijl daar in dit geval geen reining verreden kan worden?
Op deze vraag zal spoedig een antwoord gegeven gaan worden.
Peter