Welke singel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:44

Hallo!

Ik loop tegen wat puntjes aan met mijn huidige singels..

Ik heb er namelijk twee, een Professionals Choice neopreen singel en een Weaver mohair singel.
Beide op zich fijn, enkel hebben ze ook hun nadelen. Zo zorgt de PC ervoor dat mijn paard énorm zweet, maar dan ook echt heftig nat. Dat lijkt me echt niet prettig.

De Weaver daarintegen is erg fijn, altijd lekker droog en nooit te warm, maar hier krijgt hij van de dee ringen van de singel dus open/dikke/pijnlijke plekjes. Deze liggen namelijk direct op zijn huid. Als ik alleen in de bak rij heeft hij dit niet, echter rij ik nu veel buiten en ga ik deze zomer ook endurance starten. Hoe langer de singel eraan zit, hoe erger het dus wordt.

Wie heeft er een tip voor me welke (betaalbare) singels ik kan proberen? Ik dacht aan bont, maar dit wordt ook erg zweterig in de zomer of niet? Daarbuiten wordt het natuurlijk erg snel vies door alle modder en water onderweg..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:40

Je hebt van die singelgesp beschermers van neopreen of van leer en ik heb ze ook gezien met een schapenvachtkant. Dan kan je gewoon je fijne mohair singel blijven gebruiken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:17

Je hebt idd losse singelbeschermers die kun je zo om de ring schuiven.
Wil je een andere singel kan ik de FRA/Westip aanraden. De gespen liggen niet direkt op de huid en de hele singel is licht-elastisch wat voor het paard erg prettig is.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:25

http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?r ... duct_id=94
Optie?

Zo te lezen heb je een western systeem qua singel nodig?

Ik rijdt namelijk met een volledige bontsingel van Kramer en moet zeggen, dat gaat super met zweten ed. Had ook verwacht dat het nat en vies zou worden maar die van mij loopt er erg fijn onder. Terwijl neopreen voor singelnijd zorgde en volledig leer voor huidreactie.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:36

Ik heb inderdaad een westernsingel nodig! :)
Ik had die opzetstukken gezien maar vind dat toch niet helemaal ideaal. Ga toch kijken naar een bont singel denk ik. Wellicht is het het proberen waard. Mijn paard vind de neopreen singel ook niet helemaal fijn heb ik het idee.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:44


ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:41

Fleece kan ook irritaties en zweten veroorzaken, is kunststof. Een goede mohair koordsingel evt. met hoesjes om de gespen is de beste oplossing tegen zweten of een goede schapenwollen ( bont) singel of hoes. Ik heb een schapenwollen van Mattes en dat is echt een heel fijn ding, ook als het warm in. Neopreen is drama als het op zweten aankomt. De hoesjes van Kramer zijn ook van een soort neopreen https://www.kramer.nl/Cinch-Ring-Cover. ... &ci=257149 maar ze zijn er ook in leer met schaap, bijv. http://www.chicksaddlery.com/Merchant2/ ... CG1256.jpg . Je zou ook zelf van een stuk schapenwol en klittenband een hoesje kunnen maken, zoiets als dit https://www.amazon.com/Cashel-Fleece-Ma ... 8W09ERX87Z

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:11

Fleece heb ik inderdaad ook nare ervaringen mee. Ga eens kijken naar een betaalbare bontsingel en anders voor tijdelijk toch die kapjes misschien.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:21


ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:44

dioni schreef:
Ik heb deze:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Leder.html

Geheel van leer, loopt door tot onder de ring. Er zit een soort van padding in de singelen hij is enigszinds anatomisch gevormd. Mijn merrie werd boos van een neoprene singel en met deze geen last.


Ik heb ook een geheel leren singel, net zoiets als bovenstaand ook met padding en anatomisch gevormd, die bevalt ook goed. In principe wil ik eigenlijk niks van kunststof op de huid van mijn paard ( en ook niet van mijzelf) omdat het geen zweet opneemt en afsluit.
Dus leer, bon, mohair, katoen, alapca etc. etc. zijn meestal hele fijne opties.


Deze zijn bijv. prachtig, maar hebben ook een prachtig prijskaartje.............http://www.ranchworldads.com/classified ... ting=36243

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:06

Ik gebruik de beschermhoesjes voor de gespen. Werkt perfect hoor.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:12

Een vilten singel is misschien ook nog een idee. Wel met zoveel mogelijk aandeel echte wol, of 100% echte wol.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:31

Ik heb voor mijn paard een anatomische leren singel. Dit gaat 95% van de tijd goed, maar als er bv zand onder komt op buitenrit krijgt mijn paard wel eens een schuurplekje of bultje. Dan rij ik met singelbontje tot dat helemaal genezen is. Ik heb een wollen van lemieux. Kan er een x of 4 mee rijden dan gaat ie in de was, komt er dan ook weer super uit. Ik heb een paard wat snel zweet dus ook onder dat wol, maar volgens mij heeft ie daar geen last van. De plekjes herstellen iig altijd vlot!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:45

Zelf gebruik ik ook een wolvilt singel, de gespen liggen op de singel .

Greetje85
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-08-07

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:17

Weet iemand van jullie wat het voordeel is van een roper singel t.o.v. een gewone rechte? Wat is het voordeel van het dikkere middenstuk? Is het voor betere drukverdeling?

Ik gebruik momenteel een Professionals Choice singel met merino wol, maar die bevalt me maar matig. Mijn paard zweet er snel onder en daardoor wordt het al gauw een vies ding. Moet 'm regelmatig schoonmaken/ wassen. Daarnaast is het bontje al heel gauw nadat ik hem ben gaan gebruiken minder fluffy geworden. Zit nu te denken aan mohair, maar vind de leren singel van Barefoot ook wel mooi!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:25

Het bredere middenstuk geeft een betere drukverdeling op het borstbeen wat erg gevoelig is voor druk.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:14

Ik heb inmiddels een nieuwe (bont)singel gekocht, van Mattes!
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Hoe vaak wassen jullie het bont? Ik heb geen ervaring ermee namelijk.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:30

Afhankelijk van of ik buiten of alleen in de bak rij, meestal een keer of 2a3 in de maand. Maar als ik buiten rij wordt ie natuurlijk sneller vies, zeker als het buiten nat is.

Kunst is om m na het rijden ook goed te laten drogen en m dan weer even te 'borstelen' om die aan elkaar geplakte harde plukjes weer zacht te krijgen

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:03

Hoi ik heb een PC bont singel zoals deze, en een Classic Equine singel zoals deze. Ondanks dat de CE lekker zacht is vind ik die van PC het fijnst omdat deze het zweet opneemt. Even laten opdrogen en dan schoonborstelen. De PC singel kun je los maken van de gespen (zit met klittenband vast) en in de was gooien.