Kinderen westernzadel op fors paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:50

Ik zag dat hier al meerdere topics over zijn, maar ik kon het antwoord op mijn vraag er toch niet echt tussen vinden.

Bestaan er westernzadels voor kinderen, van 6-12 jaar ongeveer, die passen op een fors, stevig gebouwd paard van ongeveer 1.50/1.55 hoogte? Ik zie genoeg leuke kinderzadels, maar die lijken allemaal voor Pony’s te zijn. Ik vraag me ook af hoe dat we uit ziet, zo’n klein zadeltje op zo’n groot paard ....

Zijn er hier misschien mensen die daar ervaring mee hebben?
Alvast bedankt!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:57

Een kind kan toch gewoon in een normaal formaat zadel zitten?
Zou gewoon een zadel uitzoeken die goed bij het paard past in elk geval.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:04

Afbeelding
elnienjo schreef:
Een kind kan toch gewoon in een normaal formaat zadel zitten?
Zou gewoon een zadel uitzoeken die goed bij het paard past in elk geval.


Dat dacht ik ook, maar mijn zoontje van 8 in het gigantische westernzadel dat er nu op ligt bleek niet echt een optie. De stijgbeugels kunnen ook niet kort genoeg gemaakt worden. Natuurlijk is het allee belangrijkste dat een zadel goed past, ik heb er zelf weinig verstand van dus ik zou er zeker een zadelpasser bijhalen, maar ik wilde eerst graag weten of het überhaupt bestaat

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8344
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:10


tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:14

Er zijn kinderbeugels met riemen die over de fork gaan en kussentjes om de zitting kleiner te maken. Vraag is hoe dan ook of een kind fijn kan zitten op zo'n groot paard gezien de breedte in verhouding tot lengte kind. Lijkt mij dat je dan bij dezelfde problemen uitkomt als een kleine volwassene op een reus van 1.85+.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:22

Muiz schreef:
Er zijn beugeltjes die om de knop heen kunnen zodat de kleintjes alsnog steun hebben. Wel zitten ze dan alsnog met de benen op de fenders of op het zadel.

Edit;
https://www.uhg-shop.nl/buddy-leadline- ... KgQAvD_BwE


Dat is ook een idee! Vooral omdat het maar voor af en toe is, echt rijden zal hij voorlopig toch op de maneges moeten doen, daar is dit paard veel te groot voor. Bedankt voor de tip!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:23

tamary schreef:
Er zijn kinderbeugels met riemen die over de fork gaan en kussentjes om de zitting kleiner te maken. Vraag is hoe dan ook of een kind fijn kan zitten op zo'n groot paard gezien de breedte in verhouding tot lengte kind. Lijkt mij dat je dan bij dezelfde problemen uitkomt als een kleine volwassene op een reus van 1.85+.


Ja, dat is ook zo hoor. Het is ook niet zo dat hij er veel op zal rijden, daar is hij nog veel te klein voor. Die kinderbeugels zijn dan wel een goed idee!

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:30

Dat is lastig. Barefoot heeft leuke kinderboomloosjesin wn look. Dat zou ik dan eerder doen.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:39

Ik zou kijken voor een boomlooszadel idd. Die echte kinderzadels met boom zullen waarschijnlijk te smal zijn of je komt echt in een duurder segment uit

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:56

Huh zijn er geen western kinderzadels te vinden die passen op een groot paard? Dit verbaast me echt. Ik weet niet hoe het zit met een zadel importeren (qua kosten en gedoe), maar ik weet dat het in Canada en wsl Amerika niet meer dan normaal is om een kinderzadel op een groot paard te hebben. Ik heb daar eigenlijk zelden pony’s gezien met kinderen, bijna altijd is het papa/ mama’s oude (grote) paard waar het kind op rijdt, met een klein zadel dus.
Als het echt niet te vinden is in Nederland, misschien dan eens naar buitenland kijken?
En misschien niet boktproof, maar ik neem aan dat je kind niet uren op het paard zit (dit is een aanname hoor) en dat je kind ook niet zoveel weegt. Als een zadel dan niet perfect past, maar wel redelijk, dan zou het het paard ook echt niet schaden.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:15

Bedankt voor alle tips! Boomloos is misschien ook een optie inderdaad, daar ga ik me eens in verdiepen!

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:22

Leg er een schapevacht seatsaver in, en knopbeugels. Dan komt ie een heel eind. Of een Edix Vika of zoiets.

speurneusc

Berichten: 5394
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:24

dikke pad er onder en dan zadeltje erop die zadeltjes hebben geen pasvorm zijn redelijk plat van onder dan werkt een dikke pad perfect.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:54

Lindsey_99 schreef:
Leg er een schapevacht seatsaver in, en knopbeugels. Dan komt ie een heel eind. Of een Edix Vika of zoiets.



Dat is ook een goede tip! Dank je wel

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:08

Natuurlijk zijn er zadels in kindermaten met een pasvorm voor een 'groot' paard :) In Amerika heb je niet anders.
Alleen hangt daar wel een prijskaartje aan van een normaal (groot) zadel.
Nadeel is dat kinderen snel uit zo'n kleine maat groeien en je dat geld er in NL nooit meer uit krijgt.

Handiger is het idd om een boomloos zadel te kopen wat erg flexibel is (liefst met een flexibele pommel) zodat het makkelijk op het brede/grote paard zal passen.

Verder heb je zgn seatreducers en in kombinatie met die losse beugels over de horn zou dat ook kunnen werken. Die losse beugeltjes kunnen wel het grote zadel beschadigen!

Bedenk je echter wel dat het voor kleine kinderen niet zo goed is om lang op een breed paard te zitten.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 18:22

DubbelDun schreef:
Natuurlijk zijn er zadels in kindermaten met een pasvorm voor een 'groot' paard :) In Amerika heb je niet anders.
Alleen hangt daar wel een prijskaartje aan van een normaal (groot) zadel.
Nadeel is dat kinderen snel uit zo'n kleine maat groeien en je dat geld er in NL nooit meer uit krijgt.

Handiger is het idd om een boomloos zadel te kopen wat erg flexibel is (liefst met een flexibele pommel) zodat het makkelijk op het brede/grote paard zal passen.

Verder heb je zgn seatreducers en in kombinatie met die losse beugels over de horn zou dat ook kunnen werken. Die losse beugeltjes kunnen wel het grote zadel beschadigen!

Bedenk je echter wel dat het voor kleine kinderen niet zo goed is om lang op een breed paard te zitten.


Het is ook zeker niet de bedoeling dat hij er vaak en lang op gaat rijden, daar heeft hij de manege en een Shetlander voor :) Het is meer dat hij er af en toe eens op kan en dan ook het gevoel heeft dat hij echt rijdt ipv alleen er op zit zeg maar.

Ik ga in ieder geval eens naar boomloze zadels kijken!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:25

De Barefoot just adjust is misschien een optie of een Ghost piccolo.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:29

Eileen_ schreef:
Huh zijn er geen western kinderzadels te vinden die passen op een groot paard? Dit verbaast me echt. Ik weet niet hoe het zit met een zadel importeren (qua kosten en gedoe), maar ik weet dat het in Canada en wsl Amerika niet meer dan normaal is om een kinderzadel op een groot paard te hebben. Ik heb daar eigenlijk zelden pony’s gezien met kinderen, bijna altijd is het papa/ mama’s oude (grote) paard waar het kind op rijdt, met een klein zadel dus.
Als het echt niet te vinden is in Nederland, misschien dan eens naar buitenland kijken?
En misschien niet boktproof, maar ik neem aan dat je kind niet uren op het paard zit (dit is een aanname hoor) en dat je kind ook niet zoveel weegt. Als een zadel dan niet perfect past, maar wel redelijk, dan zou het het paard ook echt niet schaden.

Volgens mij rijden kinderen daar gewoon op volwassen zadels als ze op 'n paard zitten ipv pony. Ze zullen vast aangepaste beugels gebruiken, maar heb ze volgens mij geen mini zadeltjes zien gebruiken bij het barrel racen.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:06

Maflinger_S schreef:
De Barefoot just adjust is misschien een optie of een Ghost piccolo.


Ik ga ze even googelen! Dank je wel

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:09

Boomloos zit meestal juist wat breder dan met boom, ik zou ook voor losse beugels en evt seat reducer gaan.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:43


DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:48

BillyJ schreef:
..., maar ken iemand die het ook gebruikt op aijn fjord voor de kinders met een dikke blanket eronder.

Klinkt als met te dikke sokken in te kleine schoenen....

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:01

Welke regio woon je?
Ik heb nog van die beugels die ik niet meer gebruik.
Mag je zo hebben....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:19

elnienjo schreef:
Volgens mij rijden kinderen daar gewoon op volwassen zadels als ze op 'n paard zitten ipv pony. Ze zullen vast aangepaste beugels gebruiken, maar heb ze volgens mij geen mini zadeltjes zien gebruiken bij het barrel racen.

Er zijn in de VS kleine zadeltjes voor op grote paarden :j Op mijn stagebedrijf hadden we er eentje, heb alleen zo snel geen foto bij de hand. Ik denk een 10 of 12 inch, ik reed op een 14 inch.

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinderen westernzadel op fors paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:23

14" is geen abnormale maat in Amerika, daar rijden veel vrouwen in die aan Barrelracing doen.