blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 15:53

Ik heb tóch weer van plan een Westernzadel aan te schaffen, mijn vorige had een suede seat, ik vond het erg lekker zitten maar ik vraag me af wat het uitmaakt, het kan natuurlijk dat je veel makkelijker wegglijdt met leer. Weten jullie het?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:10

Is helemaal persoonlijk, ik hoef het niet (lastig met een cuttinghorse ) maar andere mensen zweren erbij.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:12

Als je een goed zit hebt moet het niet uit maken, maar ik vind het persoonlijk ook prettiger... kwestie van smaak en ook wát je rijdt... cuttingzadels hebben normaliter geen suede omdat je als cutter makkelijk in je zadel heen en weer moet kunnen om je paard te kunnen volgen... veel pleasure/equitation zadels hebben juist standaard suede voor een stabiele stille zit.

Hier een leuk paginatje over verschillende zadelmodellen http://saddlezone.com/

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:35

Een suede zit heeft - los van je smaak - voor- en nadelen.

- De ruiter zit over het algemeen vaster in een zadel met suede zit. Als je behoefte hebt aan meer "hou vast" is dat dus een pré. Je ziet om die reden ook veel Barrel-race en Reining zadels met suede.
- Suede "zet vast". Maak je lange buitenritten, kan dat - vooral bij vrouwen (geen grapje) - voor warmteontwikkeling in de schaamstreek zorgen, met als gevolg "doorrijden" en dat is geen pretje. Dit gebeurd vaak als de suede zit ook nog eens gevuld is met een overdaad aan neopreen of schuimvulling.
- Suede wordt "kaal". Hoe goed de kwaliteit ook is, na een jaartje is het suede daar waar je zit vrijwel weggesleten. Opruwen kan, maar dat doe je maar 3 keer, dan ben je door het leer heen.
- Het "echte" cowboy zadel (voor vrouwen en mannen die langer dan 2 uur in een zadel zitten) heeft een harde gladde zit. Dat glijdt weliswaar, maar geeft nagenoeg geen (weerstands-)warmte af. En als je dan toch vast wil zitten: even een klein vleuchtje was uit een spuitbus. Dan zit je meteen een stuk vaster (was plakt- vooral in het begin). Dan wel een oude jeans aan.....

Rij je geen of weinig lange tochten, zou ik mijn smaak laten beslissen.

MVG Louis

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:40

aaah hier heb ik veel aan, heel erg bedankt, misschien ga ik dan toch maar voor leer.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:38

Mijn oude zadel had een suede seat en ik heb ook wel langer dan 2 uur in dat zadel gezeten (of ik daarmee een 'echte' cowgirl ben zal ik in het midden laten) en had geen last van warmte of doorrijden.
Het wordt idd wel glad op den duur, maar dan zit het toch nog steeds 'anders' dan echt glad leer vind ik. Opruwen zou ik idd niet doen, dat maakt de boel zwakker.
Ik vind persoonlijk de vaste zit wel prettig en dus heeft m'n nieuwe zadel ook weer suede.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:06

Je kan een lederen zit ook "vaster" laten worden door het met een nat sponje met zadelzeep in te smeren.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:09

Ik vind suede geweldig rijden juist! Ik rij ook Endurance en veel lange afstanden en heb geen last van de warmte of van doorrijden.

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:11

dat is iedereen zijn eigen mening,wat je zelf prettig vind

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:28

waar je zelf denk ik het beste op zit, licht helemaal aan het persoon zelf waar je zelf denk ik het beste op zit, licht helemaal aan het persoon zelf

ff off topic, ik keek in je profiel ben jij pas op stal van brenk geweest?? volgens mij heb ik je zien lopen zoja ik zat op die bonte die bij de binnenbak aan het wachten was

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:34

Ik heb zelf een leren zit, ik heb de crates met gelzitting en vind niet dat je erg glijd, volgens mij ligt dat ook wel een beetje aan welke jeans je draagt.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:46

Ik hoef ook echt geen suede zit te hebben.
Ik heb dus ook een harde zit in mijn zadel

8secondride

Berichten: 46
Geregistreerd: 31-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:43

heb een hekel aan suede zitting, mijn ervaring is ook dat mensen met een slechte zit vaak hun zit vasthouden in een suede zitting, omdat je meer blijft plakken in het zadel.

Zit je scheef op een lederen zitvlak, ben je eerder geneigd om weer recht te gaan zitten omdat je anders van je paard glijd....

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:13

ik heb een BC met suede zit en als ik het over kon doen, had ik er een met lederen zit gekozen.
Het is warm en ik zit stroever, niet altijd fijn.... en het lijkt wel alsof mijn spijkerbroeken sneller slijten

Blackpearls

Berichten: 282
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Winterswijk

Re: blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:21

Ik ben net begonnen (zowel hier op het forum als met western, heb me er wel in verdiept maar meer niet ). Ik heb nu een westernzadel met leather seat, paar keer op gereden en vind het een stuk beter zitten dan suede seat.

Tjah da's mijn mening he

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:24

Het probleem slijten van de broek heb ik ook. Sinds 3 weken een nieuwe broek en nu al begint deze te pillen. Het is een wrangler gekocht bij een westernshop.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:30

Ik vind het ook niet uitmaken. Ik denk dat het ook meer aan je zit zelf ligt.

Zolang je je heupen durft los te gooien kan je op alles zitten, of het nou leer, suede of weet ik veel wat is. Wijze woorden die ik gisteren hoorde van patrick tijdens een cutting clinic

Het heeft denk ik meer met je eigen zit te maken dan met het materiaal waar je misschien vaster op zit

Blackpearls

Berichten: 282
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:50

sjietaah schreef:
Ik vind het ook niet uitmaken. Ik denk dat het ook meer aan je zit zelf ligt.

Zolang je je heupen durft los te gooien kan je op alles zitten, of het nou leer, suede of weet ik veel wat is. Wijze woorden die ik gisteren hoorde van patrick tijdens een cutting clinic

Het heeft denk ik meer met je eigen zit te maken dan met het materiaal waar je misschien vaster op zit


Hmmm, ja dat zou kunnen kloppen, zelf niet aan gedacht (hoezo ik ben b-l-o-n ... ehm... nouja ik ben blon d/t)

Blackpearls

Berichten: 282
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:50

sjietaah schreef:
Ik vind het ook niet uitmaken. Ik denk dat het ook meer aan je zit zelf ligt.

Zolang je je heupen durft los te gooien kan je op alles zitten, of het nou leer, suede of weet ik veel wat is. Wijze woorden die ik gisteren hoorde van patrick tijdens een cutting clinic

Het heeft denk ik meer met je eigen zit te maken dan met het materiaal waar je misschien vaster op zit


Hmmm, ja dat zou kunnen kloppen, zelf niet aan gedacht (hoezo ik ben b-l-o-n ... ehm... nouja ik ben blon d/t)

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:50

Nu ben ik geen westernzadel-rijder , maar een iets stroevere zitting vind ik toch fijner dan zo'n spekgladde.

Ligt ook aan de vorm van je zadel , vorm van de zitting , en het paard waar je op zit.

Ik heb op Rena nu een glad leren zitting en ik vind het niks , als ze ineens een rare beweging maakt heb ik met m'n kont totaal geen houvast

Ik ga er dus minder ontspannen door zitten omdat ik alert moet blijven , want m'n kont zal me niet redden als ze een schrik-stuipje krijgt

Signe

Berichten: 5814
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: blijf je met suede seat beter zitten dan met lether seat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:20

Ik heb een hardseat ( gladleren zadel) ik glij er niet in, geen probleem. Maar een kleiner persoon die niet goed bij de beugels kan en dus ook minder `om`mijn tinker zit gleed wel een beetje. Op zich hoeft het niet uit te maken. Als je zonder zadel op je paard kan zitten...
Maar je kunt wel voorkeur hebben voor seat, belangrijkste blijft nog steeds dat het zadel op je paard past. Bij een tweedehands zou ik dat als eerste verreiste nemen. Als je een zadel laat maken probeer dan eerst verschillende seats uit en kies dan.

( ik ben een echte cowgirl Bloos Haha! )