Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 11:53

Ons paard heeft - na geruime tijd uit het werk te zijn geweest (geen blessure) en nu weer in rustige training - wat moete met balans in galop, waardoor ze tijdens het galloperen af en toe achter omspringt naar de verkeerde galop (voor niet!) en vervolgens ook zelf weer terug naar de goede. Na zo'n galopje ligt het zadel altijd wat scheef op de rug aan de achterkant (altijd naar dezelfde kant).
Het zadel hebben we sinds een paar maanden nieuw; het is een twwedehands WW zadel en door een deskundige gepast en goedgekeurd.

Betekent deze verschuiving dat het zadel desondanks toch niet helemaal goed past of zou het verschuiven nog liggen aan het feit dat het paard zelf moeite heeft met de buiging en goed galloperen en zal met verbetering van de galop ook het zadel vanzelf weer blijven liggen?
In draf blijft zadel gewoon op zijn plaats, draven gaat ook ontspannen. We singelen niet overmatig strak, maar wel goed aan.
Onder het zadel ligt een Airride pad.

Iemand een idee of suggestie?

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:21

Heb je een ander redelijk passend zadel in de buurt om te kijken of dat hetzelfde effect heeft ??

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:31

Controleer of de kussen wel gelijk zijn door hem aan de zijkant te bekijken als je hem vast hebt. Bij mij was dit namelijk het geval. Nu moet het opnieuw opgevuld worden alleen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:34

@splash1999: western zadels hebben geen kussens Knipoog

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:50

DubbelDun schreef:
Heb je een ander redelijk passend zadel in de buurt om te kijken of dat hetzelfde effect heeft ??


We hebben ons engelse dressuurzadel geprobeerd, dat verschuift idd wel minder, maar ik heb het idee dat deze zadels sowieso minder beweigingsvrijheid hebben dan de westernzadels. Ze liep overigens niet beter met dat engelse zadel (ook hier problemen in de galop), en ook niet slechter ...

We denken dat de galopproblemen dus niet aan het zadel liggen, maar andersom vraag ik me wel af of het "zadelprobleem" door de galop kan komen of dat het aan het zadel zelf ligt?!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:23

Een engels zadel is idd niet te vergelijken met een western zadel. Door het kortere oppervlak krijg je een vertekend beeld mbt het schuiven.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:59

Zit je zelf wel goed recht in de galop?
Je zegt zelf dat je paard moeite heeft met de balans, als jij dan ook nog wat scheef zit zal het paard snel omspringen en terugspringen. En je verschijft dan zelf het zadel ook.
Als het zadel steeds naar dezeflde kant schuift (in beide galoppen neem ik aan) dan duidt dat eerder op scheeftzitten van de ruiter dan niet passen van het zadel.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:13

Als je paard niet recht loopt kan je zadel ook schuiven. Heb je het idee alsof je ene been heel kort wordt?? Rechtrichten werkt dan heel goed.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:43

Romkabouter schreef:
Zit je zelf wel goed recht in de galop?
Je zegt zelf dat je paard moeite heeft met de balans, als jij dan ook nog wat scheef zit zal het paard snel omspringen en terugspringen. En je verschijft dan zelf het zadel ook.
Als het zadel steeds naar dezeflde kant schuift (in beide galoppen neem ik aan) dan duidt dat eerder op scheeftzitten van de ruiter dan niet passen van het zadel.


Hier dacht ik ook aan..

Ik heb hier namelijk ook last van..
In de galop zit ik iets scheef op mijn paard, waardoor mijn paard ook wat scheef loopt en dus mijn zadel een beetje schuift.

Misschien moet je eens longeren met zadel? En kijken of het dan nog schuift in galop?
Rare tip misschien, maar ik denk dat je zo wel kan kijken of het aan het paard ligt of ook deels aan jezelf.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 14:15

[quoteMisschien moet je eens longeren met zadel? En kijken of het dan nog schuift in galop?
Rare tip misschien, maar ik denk dat je zo wel kan kijken of het aan het paard ligt of ook deels aan jezelf.
[/quote]

Al gedaan, aan longe met zadel geen probleem. Daarom denk ik ook aan (on)balans, door de ruiter.

Overigens ging het vandaag goed, zonder omspringen. Ze was heel goed losgereden en goed aan de teugel. Sprong ook netjes aan. Ik denk dus dat het toch een rijtechnisch probleem is ...

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:54

Misschien toch een probleem combinatie paard/ ruiter? Als de ruiter een klein beetje scheef is (zijn je beugelriemen gelijk??? Vaak is de linker langer door het opstijgen...) kan dat het paard uit balans brengen, waardoor hij juist omspringt! Dan verliest de ruiter balans, gaat wat schever zitten, zadel zakt opzij,... vicueuze cirkel dus Lachen

Andere optie is dat je paard zelf wat scheef is (holle en bolle kant) wardoor het zadel niet overal evenveel steun heeft op de rug, en dus de neiging heeft naar één kant te schuiven. Dit kan ook het omspringen verklaren... Met andere oefeningen geen asymmetrie opgemerkt? Zet je paard zonder zadel eens vierkant, ga recht achter hem staan en kijk over zijn kont naar zijn schouders. Vaak zie je daar al duidelijk verschil tussen links en rechts als je paard scheef is...

Succes!

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:53

Ik denk dat je het probleem misschien wel iets versterkt door 'mee te gaan hangen', maar dat je paard het vooral zelf doet. Hij compenseert met zijn lijf de problemen die hij ervaart met zijn balans in de galop. Ik zou je aanraden dit paard door een osteopaath te laten nakijken. Heel veel paarden zijn scheef of hebben in hun leven blokkades opgelopen (door ruw spelen, uitglijden in de wei, vastliggen in de box). Een osteopaath kan vaak met 1 a 2 behandelingen enorme verbeteringen bereiken. Kijk in elk geval eens heel goed naar je paard.

Dus vierkant zetten en heel goed kijken of hij vanachter gezien scheef is (linker heup hoger dan de ander), kijk of hij z'n staart recht draagt in alle drie de gangen onder de man. Als het even kan, probeer je paard van boven te bekijken en kijk dan of de heupen loodrecht op de ruggegraat staan, dwz. vierkant zetten en vanaf iets hoogs naar beneden op je paard kijken. Je kan dat laatste ook proberen te voelen door achter je paard te gaan staan en de beide heup botten aan te raken en aan te voelen of die op gelijke afstand zitten (vind ik zelf ook lastig hoor!).

Dit zou eigenlijk iedereen geregeld moeten doen...

johantimpen
Berichten: 170
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Zadel verschuift bij galop iets naar één kant ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 04:10

als je zeker weet dat je zadel goed past(niet te wijd)
en als je zeker weet dat jezelf een symetrische zit hebt
dan is het goed mogelijk dat je paard a- symetrisch is
hierdoor kan het zadel naar een kant schuiven.
dit is te zien door je paard goed te bekijken
schouders symetrisch, spieropbouw achter schouders symetrich ?
wanneer hier verschil in zit is dit waarschijnlijk het prbleem.
het probleem wordt steeds erger doordat het paard aan de kant dat het zadel opschuift de spieren minder ontwikkelt
zodoende steeds meer problemen.
heb zelf goede ervaringen met een corrector pad
hierdoor kan je paard de juiste spieren weer meer ontwikkelen
hierdoor ligt zadel weer recht.


www.texasjack.nl