klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:32

hey!!

ik heb een probleempje met m'n zadel:

wanneer ik begin met rijden duwt m'n pony z'n rug heel erg weg... doet hij altijd al ligt dus neit aan het zadel... na een half uurtje flink overgangen rijden geeft hij zich over en gaat het veel beter...

maar wanneer hij z'n rug zo weg drukt begint m'n zadel van achteren te klepperen.. (hij komt los van de rug.. en zodra hij een pas gezet heeft (m'n pony) klapt het zadel weer op z'n rug..
dit vind ik nou niet echt prettig... en vast en zeker niet goed voor de rug van 't beesie..
nu als ik nog niet op het zadel zit zit er wel ruimte dussen de ruggenwervel en het zadel (maar dit hoort volgens mij zo!!) het is niet heel er veel..je kunt als je niet op het zadel zit er met heel wat moeite een arm tussen proppen...

ik heb al met een bondje geprobeerd het van voren (bij de schoft) iets op te hogen zodat het van achter iets beter komt te liggen.. dit gaat wel beter maar nog niet geweldig...

nn kreeg ik van iemand anders de tip met 2 singels te gaan rijden maar of dit nou z'on goede oplossing is weet ik niet!!
ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft maar ik hoor het graag!!!

groetjes

(p.s. ik moet wel ff zeggen dat m'n pony nog jong is en dus nog niet veel spieren op z'n rug heeft!!)

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:37

Ik zou je zadel eens na laten kijken door een zadelmaker,
Ik heb het toen ook met zadels passen gehad, 1 zadel klepperde ook.
En dat hoort niet, lijkt me ook niet zo fijn voor zijn rug!

veel succes ermee

Spott

Berichten: 174
Geregistreerd: 20-11-06

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:39

misschien past het zadel niet

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:40

Inderdaad, na laten kijken, liefst met je paard erbij!
Nooit rijden met een voor je paard niet passend zadel, dan zal dat rug wegdrukken steeds erger worden!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:40

Een klepperend zadel is een zadel dat niet past en waar je pony dus zeker last van heeft. Je zegt wel dat het wegdrukken van zijn rug niet door het zadel komt maar daar zou ik dus niet zo zeker van zijn bij een niet passend zadel.

Misschien kan je zadelmaker er nog wat aan veranderen zodat het wel passend wordt.

Anders zal je toch op zoek moeten gaan naar een nieuw zadel.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:41

En ik denk ook dat het zadel niet past.. Laat er inderdaad eens een zadelmaker naar kijken. Lijkt mij ook niet normaal dat een paard z'n rug ver weg drukt. Knipoog

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:48

bedankt voor de reacties
't is misschien wel slim om het zadel eens goed na te laten kijken.. maar ik heb hem nog niet lang dus ik zou erg bale als het niet past.. (maarjah de rug van m'n paardje gaat voor)

kent een van jullie misschien een goede zadelmaker in NB ik woon in wouw dat ligt tussen bergen op zoom en roosendaal...

we hadden hier altijd de heimolen.. maar de zadelmaker is helaas pas overleden..

groetjes!!!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:48

@mikeyfreak: als je paard zijn rug wegdrukt (dus hol maakt) dan doet ie dit niet voor niets. Iets om naar te laten kijken dus.
Als een zadel op een holle rug gaat klepperen is dat op zich heel vreemd, wat je krijgt dan juist een extreem bridging effect (het zadel draagt alleen aan voor- en achterkant niet in het midden). Dus zou je zeggen dat het juist niet gaat klepperen.

Een achtersingel is niet bedoelt om strak aan te singelen en om dus op die manier het zadel op zijn plek te houden. Alleen in extreme omstandigheden zorgt het ervoor dat het op zijn plaats blijft; sterke stijgingen/dalingen, heftig bokken en bij cutting/roping.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:34

DubbelDun schreef:
@mikeyfreak: als je paard zijn rug wegdrukt (dus hol maakt) dan doet ie dit niet voor niets. Iets om naar te laten kijken dus.
Als een zadel op een holle rug gaat klepperen is dat op zich heel vreemd, wat je krijgt dan juist een extreem bridging effect (het zadel draagt alleen aan voor- en achterkant niet in het midden). Dus zou je zeggen dat het juist niet gaat klepperen.

Een achtersingel is niet bedoelt om strak aan te singelen en om dus op die manier het zadel op zijn plek te houden. Alleen in extreme omstandigheden zorgt het ervoor dat het op zijn plaats blijft; sterke stijgingen/dalingen, heftig bokken en bij cutting/roping.



zo'n vermoedde had ik al jah (2de singel) de theorie over holle rug klinkt idd wel logisch.... over het wegdrukken geloof ik niet dat het aan dit zadel ligt... hij doet het altijd al en m'n dressuur zadel ligt echt gewoonweg perfect!!! maar ik denk dat julllie allemaal rug wegdrukken als extreem iets zien.. voor mij is rug wegdrukken al het omhoog gooien van het hoofd... hij verliest zo de boog door z'n lichaam en drukt dus z'n rug weg.. dit kan ook gebeuren als je zadel perfect past en helaas zie je het nog veel te veel.... (ligt meestal aan de ruiter!!!!!, bij mij dus ook!!) pas wanneer hij in z'n lendenen gaat dragen loopt hij goed!! en dat noemen veel mensen dus overgeven... op dit punt ligt m'n zadel dus goed!!!

maar ik ben van plan van de week ff langs een zadelmakerij te gaan en even navraag te doen!! ook heb ik les van de week (eerste lesje..) en zal ik even vragen wat de instructrische ervan vind!!!

groetjes!!!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:13

Je kunt als je er niet op zit een arm onder proppen??????
Geloof mij...je hebt GEEN perfect passend zadel als je dat kunt doen! Ik zou dit zadel nog even bewaren tot je paard verder is doorgereden en meer spiermassa op zijn rug krijgt, en tot het zo ver is een , b.v , kunststofzadel nemen! Dan...als een paard zijn hoofd omhoog brengt zal het zadel eerder in de rug getrokken worden, met het naar beneden gaan van het hoofd gaat de achterkant van je zadel van de rug af!

Anoniem

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:17

Aerdenhout, waarom zou een kunstof zadel wel goed zijn?
Iig, dit lijkt mij gewoon een slecht passend zadel.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:22

Je hebt natuurlijk gelijk nielsd! Ook een kunststof zadel hoeft niet te passen! Ik bedoelde eigenlijk meer, dat die voor een zadel niet zo heel duur zijn, en meestal wel goed passend te krijgen zijn! Denk b.v aan de verwisselbare boom.

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:23

hehe niels zeg ik heb al bijna 10 jr een kunstof westernzadel zit heerlijk geen probleem ermee ik rij er zelfs barrelrace dr mee.
een kunstof zadel past net zo goed als een leren...mits het past

Anoniem

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:24

Regina, ik zeg ook niet dat er wat mis mee is. Maar een kunststof zadel hoeft ook niet te passen en dan is het net zo slecht als leer. Dat zeg ik ermee Lachen

Met een verwisselbare boom heb ik ze nog nooit gezien Verward

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:26

Volgens mij heb ik iets niet helemaal goed begrepen, maar gaat nu het lichtje pas branden! We hebben het over een westernzadel he??? Daar kan ik niet echt over meepraten! Ik dacht dat het over een "normaal "zadel ging!

Anoniem

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:27

Ja idd, het staat bij wn tackroom, ofwel western.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:30

aerdenhout1 schreef:
Je kunt als je er niet op zit een arm onder proppen??????
Geloof mij...je hebt GEEN perfect passend zadel als je dat kunt doen! Ik zou dit zadel nog even bewaren tot je paard verder is doorgereden en meer spiermassa op zijn rug krijgt, en tot het zo ver is een , b.v , kunststofzadel nemen! Dan...als een paard zijn hoofd omhoog brengt zal het zadel eerder in de rug getrokken worden, met het naar beneden gaan van het hoofd gaat de achterkant van je zadel van de rug af!


sorry dit snap ik ff niet... hoeveel ruimte moet er dan tussen zadel en ruggenwervel zitten?

het perfect passende zadel waar ik het over had is m'n dressuurzadel NIET m'n western.. dit even ter duidelijkheid..

groetjes

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:38

Nu wordt het allemaal wel erg onduidelijk! Je zet het bij western maar het gaat dus wel over een dressuurzadel?
Okee....er mag geen arm onder het zadel passen, dat is een te grote ruimte. Of je moet natuurlijk wel HEEEEEL dunne armpjes hebben. Een zadel wat klapt, waar het hoofd van het paard zich dan ook bevind, is geen goed passend zadel!

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:42

aerdenhout1 schreef:
Nu wordt het allemaal wel erg onduidelijk! Je zet het bij western maar het gaat dus wel over een dressuurzadel?
Okee....er mag geen arm onder het zadel passen, dat is een te grote ruimte. Of je moet natuurlijk wel HEEEEEL dunne armpjes hebben. Een zadel wat klapt, waar het hoofd van het paard zich dan ook bevind, is geen goed passend zadel!


haha misschien is het verstandig ff m'n vorige berichtjes door te lezen...
voor de duidelijkheid:

het gaat om een westernzadel DUS NIET om een dressuurzadel..
ik haalde m'n dressuurzadel in het gesprek erbij omdat die heel erg goed ligt (speciaal gemeten en gemaakt) en daar drukt m'n paardje ook z'n rug bij weg...

omdat jullie het kunstof westernzadel er nog even bij haalde... wil ik even vragen of jullie een goed merk weten!! in het geval dat ik echt een nieuw zadel moet (na een paar weken alweer met m'n andere (2de hands zadel) te hebben gereden.. deze had ik dus maar net) jullie weten vast wel een goedkoop westernzadeltje.. kunststof of leer maakt me niet uit..

groetjes

Anoniem

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:58

Een goedkoop zadeltje is meestal een slechte. Misschien is een 2de hansje nemen? Kan je samen met je instructrice misschien uitzoeken.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:21

dit zadel wat ik nu heb is ook 2de hands.. misschien is het maar eens tijd om een nieuw zadel aan te schaffen en eens goed aan te laten meten... maar helaas is dat nogal duur!!! dilemma's hier Huilen

maar bedankt voor de tip!!!

groetjes

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:59

Het lijkt mij dat het zadel niet alleen slecht past, maar je paard ook behoorlijk pijn doet. Als dat zo is, ben je bezig je paard kapot te maken. Ik zou dit zadel niet gebruiken. Rijdt dan liever zonder zadel, of leen een barebackpad, als je geen geld hebt. Maar géén ander slecht passend zadel.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:44

Laat de rug van je paard eens na kijken.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:21

MSQuincyTE schreef:
Laat de rug van je paard eens na kijken.


lees alsjeblieft ff alle berichten door... als m'n paardje pijn heeft zal op z'n minst het wegdrukken erger worden.. dat doet het niet dus zal hij weinig pijn hebben...

hiervoor heb ik een boomloos zadel gehad die m'n pony duidelijk WEL pijn deed... en dat heb ik gemerkt ook!!!!!! bij dit zadel vertoond hij geen van de dingen die hij bij het boomloze zadel wel doet.. het zal dus wel mee vallen denk ik zo Haha!

groetjes!!

p.s. z'n rug is ook niet gevoelig.. heb ik al uitgetest!!

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: klapperend zadel?!?! 2de singel erbij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:25

Ik weet niet, maar ik denk niet dat jij zo kan zien en precies kan voelen of je paard helemaal geen pijn heeft.
Je rijd al even met dit zadel ( als ik het goed begrijpt) en dat zadel ligt dus duidelijk niet goed op je paard.
Het klapperen lijkt me niet echt lekker voor zijn rug, en kan dus wel pijn doen.