Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dodgejr
Berichten: 430
Geregistreerd: 19-11-07

Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:40

Wat heb je nodig voor een Roan? Qua kleuren in de lijnen erachter bedoel ik dan.....

gaucho

Berichten: 9567
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:48

Een vader of moeder die ook Roan is...

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:48

Roan is dominant, dus kan niet verborgen zitten. Dat betekent dat je 1 roan ouder nodig hebt. Ik zeg expres 1 want een veulen met twee roan genen, dat gebeurt in 25% van de gevallen als je twee roan ouders combineert, gaat dood.

dollyspikkel

Berichten: 1044
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:51

Vader of moeder moet inderdaad roan zijn, dan heb je 50% kans op een roan veulen.

gaucho

Berichten: 9567
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:55

Dat is inmiddels enigszins achterhaald, er werd in het verleden gedacht dat embryo's die homozygoot roan waren werden geresorbeerd in de baarmoeder.

Er zijn echter verschillende homozygote quarter horses. Zie ook deze link van UC Davis. https://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:56

Geldt hetzelfde voor rabicano?

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:57

gaucho schreef:
Dat is inmiddels enigszins achterhaald, er werd in het verleden gedacht dat embryo's die homozygoot roan waren werden geresorbeerd in de baarmoeder.

Er zijn echter verschillende homozygote quarter horses. Zie ook deze link van UC Davis. https://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php


Interessant! Ik had mijn info even via de wiki gecontroleerd..

gaucho

Berichten: 9567
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:01


DubbelFun

Berichten: 88822
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:40

gaucho schreef:
Dat is inmiddels enigszins achterhaald, er werd in het verleden gedacht dat embryo's die homozygoot roan waren werden geresorbeerd in de baarmoeder.

Er zijn echter verschillende homozygote quarter horses. Zie ook deze link van UC Davis. https://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php

Resorberen bij paarden bestaat niet, alles wat niet tot een veulen volgroeid wordt geaborteerd.
Alleen konijnen kunnen de groei van de vrucht dusdanig uitstellen dat er van reabsorptie gesproken wordt en zelfs dan is de term niet juist.
Bij paarden die in een vroeg stadium een abortus krijgen zul je nooit een afgestoten vruchtje vinden gewoon omdat het te klein is.

Ook is het imo nog steeds niet wetenschappelijk achterhaald dat Rn x Rn mogelijk zou zijn.
Er is nog steeds geen genetische test, alleen een Zygosity Test; dit houdt in dat er gekeken wordt hoe groot de kans op homozygoot is. Menselijk kijken, dus niet wetenschappelijk getest met een marker (net zoals nu gebeurt met het Dun-gen).
Verder wordt vaak het onderzoek aangehaald van een ondertussen overleden wetenschapper (Dr. Ann T. Bowling) , die heel veel zgn Roans heeft verwisseld met bijv. Rabicano*. Dit is op oude fotoos duidelijk herkenbaar; veel paarden met een duidelijke Coontail.
Een studie van Hintz and VanVleck in 1979 uit nog steeds de mening dat Rn x Rn in utero niet levensvatbaar is.
*Zoals het er nu voorstaat is dat Roan gelinkt lijkt te zijn aan een ander gen waardoor er verschillende soorten 'Roan' zouden bestaan. De algemene indruk op dit moment is dat die onderling wel beide voor kunnen komen, maar niet in dezelfde samenstelling.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:55

roan x roan kan zekerweten wel levensvatbaar veulen geven.
mijn vroegere merrie (roan) heeft een paar veulens gehad van een roan hengst. (en dit was in de tijd dat nog niet bekend was dat roan x roan een probleem kon geven).
het waren beide hele duidelijke echte bay roans. dus niet beetje steekhaartjes maar echt de volle roan look (zwarte benen/manen/staart, bruin hoofd, en volledige roan lichaam dat met seizoen van kleur wisselde)

othelloster

Berichten: 2314
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:04

Mijn pony is roan zijn moeder is een vos hafloarabier en zijn vader een zwarte roan welsh mountain sunny is eennschitterendenpony

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:15


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:18

quarterH schreef:
roan x roan kan zekerweten wel levensvatbaar veulen geven.
mijn vroegere merrie (roan) heeft een paar veulens gehad van een roan hengst. (en dit was in de tijd dat nog niet bekend was dat roan x roan een probleem kon geven).
het waren beide hele duidelijke echte bay roans. dus niet beetje steekhaartjes maar echt de volle roan look (zwarte benen/manen/staart, bruin hoofd, en volledige roan lichaam dat met seizoen van kleur wisselde)

Dat staat ook niet ter discussie, die nakomelingen zouden gewoon heterozygoot kunnen zijn.

DubbelFun

Berichten: 88822
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voor de kleurkenners....wanneer ontstaat een Roan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:39

Ik wilde net zeggen, heterozygoot is geen enkel probleem, we hebben het hier over homozygoot.
Net als Frame x Frame lethal kan zijn geldt dat bij Roan ook. Dus doe je er wijs aan dat risico gewoon niet te lopen.