Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 02:05

smurf1997 schreef:
Hoe zielig kun je zijn calisto...nee ik heb geen banden met welke fokker dan ook..was gewoon op zoek naar n paint veulen nadat ik mijn ruin in heb moeten laten slapen..las over pssm en kwam zo bij jullie topic...ik heb mij verbaasd over de vooral onzinnige discussie...ik heb inmiddels een optie op n pssm vrij veulen dat volgend jaar geboren wordt...ik orienteer mij zoals je dat als koper behoort te doen en neem mijn eigen verantwoordelijlheid daarin..ik ga geen verkoper de schuld geven enkel om eigen naiviteit te verbloemen...
zo werkt dat in smurfenland.. {:}


je kan toch niet menen dat de fokker en of verkoper geen schul heeft als hij/zij bewust een paard verkoopt met pssm. of waarvan de ouders verdacht zijn. Dat is wel erg kortzichtig

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:25

Als n verkoper de koper wijst op n gebrek en de koper koopt toch houdt daar de verantwoordelijkheid van de verkoper op. Dat is met paarden niet anders.
Dus gewoon testen en als iemand zo' n paard dan toch koopt is t toch echt de verantwoordelijkheid van de koper.

dat je als fokker, nadat je bekend bent geworden met t pssm positief zijn van jouw hengst en/of merrie, daar niet verder mee moet willen fokken is evident.

Maar er zijn nog heeeeeel veel paarden op de markt waarvan t niet bekend is.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:48

En dat is helaas het euvel, het hele PSSM verhaal is gewoon nog veel te onbekend. In de Quarter en Paint wereld is er meer bekendheid, maar hier in NL bij mensen die een Haflinger, Fjord of Fries hebben is het meestal onbekend.
Deze "fokker" heeft het wellicht ook niet geweten, maar zoals gezegd: wil je überhaupt gaan fokken, dan moet je de ins en outs weten van dat bepaalde ras. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan fokken en er vanuit gaan dat het wel goed komt.
Dus vandaar mijn oproep, omdat hier wel degelijk een verhoogd risico speelt: laat je paard wat daar vandaan komt (eigenlijk gewoon elk willekeurig paard) testen. Meten is weten!

Equisa

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-06-13

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:36

Ik hoop en denk dat het zover komt dat niemand meer een ongetest paard koopt nu steeds meer mensen gaan inzien wat de ziekte inhoud en hoe vaak het voorkomt.

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:02

Ik hoop t ook en zal zeker iedereen in mijn omgeving er op wijzen ongeacht t ras van t paardje dat ze willen kopen.
dit probleem is denk ik nog veel groter dan wij kunnen vermoeden..er zijn immers ontzettend veel kruisingen van tinkers friese paarden paints quarters.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:06

smurf1997 schreef:
Als n verkoper de koper wijst op n gebrek en de koper koopt toch houdt daar de verantwoordelijkheid van de verkoper op. Dat is met paarden niet anders.
Dus gewoon testen en als iemand zo' n paard dan toch koopt is t toch echt de verantwoordelijkheid van de koper.

dat je als fokker, nadat je bekend bent geworden met t pssm positief zijn van jouw hengst en/of merrie, daar niet verder mee moet willen fokken is evident.

Maar er zijn nog heeeeeel veel paarden op de markt waarvan t niet bekend is.


Maar in dit geval wist de verkoper er wel vanaf op een gegeven moment, en nog werd het er niet bij vermeld. Ik snap ook wel dat als je het niet weet dat je het dan ook niet kan vertellen, maar daar gaat het nou net om. Hij wist het op een gegeven moment wel.

Ergo, verkoper treft blaam.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:12

En vergis je niet. Er zijn zelfs gevallen bekend bij ''broodfokkers'' dat ze niet eens meer wisten welke nakomeling van welke combi was. Ze dekken wat merries, daar komt wat uit. Met 4 maanden worden ze al afgespeend en dan kunnen ze de veulens niet eens meer uit elkaar halen, wie van welke was.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:15

het lijkt mij dat er een heel groot verschil zit tussen echte fokkers en brood fokkers.
de echte fokkers hebben een groot hart voor het ras, willen het verbeteren, en houden zich op de hoogte van de laatste updates aangaanden ziektes en andere aandoeningen. en die zullen ook serieuze stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat zij met schone dieren blijven fokken.

de broodfokkers hebben maar 1 ding in hun hoofd en dat is geld!
dus maakt het niet uit wat met wat gekruist wordt, als er maar een leuk kleurtje uit komt (want dat vinden veel mensen leuk) en misschien een leuke naam op het stamboompapier en dan zijn ze blij, want er komen genoeg mensen op af.

wanneer een fokker op de hoogte is van de ziekte en weet wanneer een van zijn fokdieren dit heeft of het vermoeden heeft en dan gewoon fokt en nageslacht doorverkoopt is het zeker wel de verantwoordelijkheid van de fokker.

aan de andere kant heb je zeker als koper de plicht om vooronderzoek te doen wanneer je een paardje wil kopen.
inmiddels zijn er op de fb pagina vele namen te vinden van paarden die pssm 1 getest zijn en wel of niet positief zijn bevonden.

maar ik heb ook van de 4 paarden die ik zou willen kopen er 3 laten testen 5-panel.
de laatste (die het ook is geworden) was gefokt uit ouders die allebei 5-panel n/n waren.

het kost een hoop geld om tegenwoordig een paard te kopen, wanneer je alleen al alle keuringen moet betalen, en helaas is dat meestal zo als koper.
maar dat is de enige manier waarop je zeker weet dat je een dna- en lichamelijk schoon paardje koopt.

Popstra
Berichten: 13860
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:11

En zo zijn er zo velen die in het verleden maar ook nu nog een ,,leuke,, hengst hebben, een BV maken met kamer van koophandel enz, en ter dekking aanbieden of er een paar afgekeurde oninteressante merries bij kochten en aan het fokken gaan. Maken een leuke site of FB pagina met mooie foto's en denken dan professioneel bezig te zijn.

Of die alleen afgekeurde, oninteressante merries kopen of zelfs krijgen en die vol stoppen met ,,coole,, hengsten uit de States of elders uit EU

iedereen kan en vooral MAG zomaar wat doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:33

Definieer "oninteressant"?

Wat maakt een paard "interessant"?

Op een papier kun je niet rijden. Teveel inteelt (noem het lijnteelt) heeft geleid tot de problemen die je nu in de cutting industrie ziet met Herda. Teveel inteelt (noem het lijnteelt) en het teveel focussen op een "coole hengst" heeft tot de problemen geleid die je nu in de halter industrie ziet met Impressive nakomelingen (en let wel de H/N en H/H dragers).
In de western sport wordt imo teveel gefocussed op sportprestaties en dan in het verleden ook nog op de sportprestaties op jonge leeftijd, futurity ed. Voor een goed ranchpaard wordt in de USA nog steeds een klein vermogen neergeteld. Haalt het natuurlijk niet bij de bedragen die je voor een futurity winnaar neer moet tellen, maar ook dat is alleen een belofte en geen garantie op blijvende prestaties van het dier zelf, of ook maar een kans dat de nakomelingen dezelfde talenten blijken te hebben.

Voor ieder paard is wel een markt. Ook voor een nakomeling met de in jouw ogen oninteressante bloedlijnen aan moeders kant. Want om een showrecord op een merrie te zetten ben je veel geld en tijd kwijt. De merrie wordt er niet minder waard door, als ze qua conformatie goed in elkaar steekt en genetisch in orde is, kan het een heel interessante fokmerrie zijn. Hoe zeer je een dergelijk dier de grond in denkt te moeten trappen.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:38

En voor een leuke boscrosspony die cool in de kop is en goed op de benen staat heb je geen merrie uit super bloedlijnen nodig en ook geen showhengst met dito prestaties....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:42

DubbelDun schreef:
En voor een leuke boscrosspony die cool in de kop is en goed op de benen staat heb je geen merrie uit super bloedlijnen nodig en ook geen showhengst met dito prestaties....


Idd. Top Showpaarden zijn vaak niet de makkelijkste en niet geschikt voor de gemiddelde recreatieruiter.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:05

http://www.kapaza.be/nl/paarden/paint-h ... 819207.htm

Ik ben wrs niet erg up to date, maar op hun site staat het wel vermeld

Far Ute Fantasy is homozygoot getest voor het Tobiano gen en zal alleen bonte veulens geven. Daarnaast is hij Buckskin van kleur en OLWS negatief. Hij heeft met zijn uitmuntende bouw, goede gangen en vooral ontzettend lieve, werkwillige karakter, vanaf 2011 dan ook voor dromen van veulens gezorgd! Zijn laatste veulens worden in 2014 geboren want Far Ute Fantasy is in 2013 overleden. Er zijn meerdere nakomelingen van hem getest op PSSM 1 en positief bevonden. Hieruit concluderen wij dat Far ute Fantasy dus positief PSSM 1 was.

http://www.paints-quarters.nl/dekhengst ... e-fantasy/

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:20

Het staat nu wel vermeld, maar dat is pas gebeurt nadat er hier en daar ophef over is gemaakt; mosterd na de maaltijd, dus. Jammer genoeg staat het in de advertenties voor de veulens nog steeds niet vermeld.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:22

Idd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:37

[quote="smurf1997"]
Dus gewoon testen en als iemand zo' n paard dan toch koopt is t toch echt de verantwoordelijkheid van de koper.

Nu ben ik helemaal niet thuis in dit wereldje en had van de hele ziekte nog nooit gehoord. Had ik zo'n paard gekocht, was de kans dus groot geweest dat ik niet had laten testen.

Gelukkig is er dit topic!

Ik heb zelf een kwpn merrie en deze had ik bijna laten dekken door een paint. En ja, alleen om het leuke kleurtje. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om binnen het stamboek te blijven en voor een goedgekeurde hengst te gaan. Even later zag ik dit topic. Ben ik even blij dat ik toen niet heb doorgezet, ondanks dat ik helemaal niet weet of die hengst ook drager is.

Popstra
Berichten: 13860
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:58

Cassidy schreef:
Idd. Top Showpaarden zijn vaak niet de makkelijkste en niet geschikt voor de gemiddelde recreatieruiter.


maar ook voor een goed recreatie paard kun je bij de betere fokker terecht!
juist bij die betere fokker want die heeft ook paarden waarvan blijkt ze niet in een bak dagelijks willen presteren maar het wel juist leuk vinden buiten te rijden e.d en waarmee een recreatie ruiter dus wel heel veel plezier kan beleven.
Ga je naar een goed adres dan hebben deze paarden ook een fantastische jeugd en hele goede basis gehad!

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:50

Ik snap " de mosterd na de maaltijd" niet eerlijk gezegd want toen ik in mei in mijn zoektocht naar n veulen deze fokker bezocht ben ik keurig geïnformeerd over de pssm vermoedens rond FUF en de testmogelijkheden.
t gaat om de info die je krijgt bij de koop lijkt mij.
net zoals de email die n andere bezoeker van deze topic kreeg waarin t antwoord van de fokker was dat veulens bij verkoop getest worden.
lijkt mij dan toch prima in orde.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:52

Als zou 'meer prima' zijn als het gewoon in de advertenties erbij gezet werd ;) en er geen bevroren sperma van de hengst meer gebruikt zou worden.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Ik zou toch niet blij zijn als ik pas bij het kijken geinformeerd wordt over erfelijke afwijkingen, eerlijk gezegd. Zonde van m'n tijd, en zonde van m'n benzine.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:07

Kwestie van je van tevoren telefonisch informeren lijkt me. Je belt om een afspraak te maken, dan kun je ook die vraag stellen. Niet zo moeilijk, toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:14

rapido schreef:
Cassidy schreef:
Idd. Top Showpaarden zijn vaak niet de makkelijkste en niet geschikt voor de gemiddelde recreatieruiter.


maar ook voor een goed recreatie paard kun je bij de betere fokker terecht!
juist bij die betere fokker want die heeft ook paarden waarvan blijkt ze niet in een bak dagelijks willen presteren maar het wel juist leuk vinden buiten te rijden e.d en waarmee een recreatie ruiter dus wel heel veel plezier kan beleven.
Ga je naar een goed adres dan hebben deze paarden ook een fantastische jeugd en hele goede basis gehad!


Dat goede recreatiepaard bij die fokker dat uiteindelijk niet in de bak presteert, is zelden als recreatiepaard gefokt. Hulde aan de fokker om daar uiteindelijk een passend thuis voor te vinden, mochten ze niet voldoen voor de sport. Met als bijkomstigheid wel de "interessante bloedlijnen" waar menigeen zich blind op staart.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:24

Jij doet nu net of ieder sportpaard gek is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:29

Definieer "sportpaard".

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:31

Goede fokkers doen hun best goede paarden te fokken, maar slechts enkelen zijn toppers. De rest zijn prima voor amateur en recreatie ruiters. Als mensen niet met een paard kunnen omgaan, is dat 9 van de 10x ook hun eigen schuld. Mensen zijn eigenwijs, weten alles al, houden paarden niet goed etc.

Als je belt krijg je ook geen eerlijke informatie. Ik mailde op een paard en die was positief getest op pssm. Ze probeerden het paard evengoed te verkopen, maar haalden flink wat van de prijs af. PSSM werd afgedaan als iets wat goed onder controle te houden is en wel meevalt bij dat specifieke paard.
Wij hebben het natuurlijk laten staan, maar voor die prijs zal er vast iemand komen die graag een goedkope quarter wil en niet eens weet wat het inhoud.
Verkopen ze het niet, is het een leuke pony zonder papieren........verkocht wordt het vast wel.

Je krijgt het niet 100% eruit, omdat er nog heel veel mensen onwetend zijn. Als dat niet zo was, kon iedereen goed rijden, zijn paard goed houden, goed voeren, had passende tack etc.